Kiemelt bejegyzés

"Ezt még én is tudom. Ha búzát rostálják, nem együtt rázzák-e a konkollyal?" / "És megparancsolom a bölcs tűznek..." / "A kérdés egyébként nem az, hogy mit ér, hanem hogy ki parancsol neki."

  "Szellemében és húsában egyként részesül az isteni természetből minden ember. Ez az oka, hogy Krisztus rejtélye nem pusztán egy ren...

2020-08-16

"Végezetül is az pusztítja el az embert, amit a legjobban szeret e földön."

A pedagógia nyomora..., és gyönyörűsége. ( II. )

"De jó volna kis könnyű verset dúdolgatni nagy fák alatt, hogy megszületett az a gyermek, aki helyettünk megszakad." ( Bertók László: Karácsony előtt 6. vsz. )

 

 

Jó esetben a dolgok maguktól a "kerékvágásba zökkennek". 

A Párbeszéd Házában voltam Sajgó Szabolccsal szemlélődő lelkigyakorlaton, előtte hallgattam társaim beszélgetését. Arról vitatkoztak, szükség van-e KRESZ-re? 

Végül is abban állapodtak meg, csak a bolondok miatt kellenek a szabályok, a normális ember akkor is udvarias és kedves, ha nem kényszeríti semmi sem erre. 

A KRESZ, pedig lényegében ezeknek a etikett szabályoknak a gyűjteménye, őrültek számára. 

( Az iskolai házirendek nem véletlenül tartalmaznak eléggé "homályos" mondatokat is..., ugyanis minden nem szabályozható..., olyanok ezek, mint a KRESZ-ben az "útviszonyoknak megfelelően". 

Indirekt módon bevallva ezzel, hogy van, ill. feltételezzük, hogy minden diákban van erkölcsi érzék..., s mi hivatkozunk - hivatkozhatunk is erre! )

"Járművel a forgalmi, az időjárási és látási viszonyoknak, továbbá az útviszonyoknak (az út vonalvezetésének, az útburkolat minőségének és állapotának) megfelelően kell közlekedni; figyelemmel kell lenni a jármű sajátosságaira, az utasokra és a rakományra."  ( 25. § Haladás az úton, 1. )

 

"Normális" diáknak tehát osztályozás sem kellene, tanulna magától. Fegyelmezni se kellene, fegyelmezett lenne magától is. 

Hisz célja van, s választott mestere.

 

A pedagógia "művészet", ahogy Szolnoki tanár úr is mondta. 

"... hogy tükröt tartson mintegy a természetnek; hogy felmutassa az erénynek ön ábrázatát, a gúnynak önnön képét, és maga az idő, a század testének tulajdon alakját és lenyomatát" ( Shakespeare: Hamlet ) 

 

A tanár lenyomata a diákjainak, alkalmazkodik..., ahogy Szókratészról már meséltem, ugyanúgy szerepel a repertoárban a "tövis leszek a sarkatokban", mint a "jobb a bűnt elszenvedni, mint elkövetni", nem szólva a többi hasonló Szókratész idézetről.

 Mi azt csináljuk, ami akkor és ott a leghatékonyabb, ennek mi vagyunk a mesterei. S hogy ez néha furcsa? 

Olvasni kéne zen mesterek tanításaiból..., ott lenne csak még meghökkenés! 

 

Tükröt tartani..., ez is a feladatunk. De a "színész paradoxont" mindig szem előtt tartva. 

Picasso élete végén elárulta, jól megviccelt bennünket. Nem ő és a művei voltak ilyen torzak..., mi voltunk azok.

 

"Hogy a modelljeim csúnyaságához és kegyetlenségéhez illő stílust megtaláljam, az utcai nyilvános vizeldék folklórját másoltam le, mely számomra a legerősebb érzelmek legdirektebb lefordításának, legközvetlenebb kifejeződésének tűnt..." ( George Grosz )

"Ha tudtam volna, hogy ilyen hülyeség, magammal hoztam volna a gyerekeket is!" ( ismeretlen néző Satie-Cocteau-Gyagilev-Picasso Parade című balettjének bemutatóján )

Hogy mi volt a "hülyeség", a balett, vagy ahogy a néző látta..., ez a nagy kérdés! Lehet, mindkettő.

 

S hogy miért nem értjük ezeket a jóindulatúan gonosz jelenségeket, mert be vagyunk "börtönözve" magunkba, s nem látunk ki magunkból.

 

De egy tanár, egy művész megsejtethet velünk valamit abból, mit veszítettünk el abból az "ártatlanságból" amilyenek még kicsi gyerek korunkban voltunk, s akiket Jézus is bátran középre állíthatott volna példa gyanánt.

"Odahívott egy gyereket, közéjük állította, s azt mondta: „Bizony mondom nektek, ha nem változtok meg, s nem lesztek olyanok, mint a gyerekek, nem mentek be a mennyek országába." ( Mt 18,2-3 )

"A lélektani elemzés minden érdekességét elvesztette számomra, amikor rájöttem, hogy az ember azt éli át, amit átélni képzel. Ebből következik, hogy azt képzeli átélni, amit csakugyan átél..." ( Andre Gide: Pénzhamisítók )

 

"...Ha a művészek tényleg alaposak és becsületesek volnának, azt hiszem, megmenthetnék a világot." ( Katherine Mansfield )

A művész helyére nyugodt szívvel beírnám: "tanító". 

 

Mi is sokat tehetnénk a világért, ám a "világmegváltás" terhét azért nem tenném kollégáim vállára. De egyfajta állandó lelkesültségnek meg kell maradnia, hisz "társteremtők" volnánk mi is, vagy nem? 

S abból is a nyilvános változat, a "közhasznú übermenschek" csapata.

 

Olyanok vagyunk a mint a versbéli kancsó..., szögletes és gömbölyű egyszerre. S vizet ad mindenkinek, aki csak kéri..., s ez nincs a versben, de szomorú, ha nem kérnek a vizéből, mert ez a "kancsó" rendeletetésének elutasítása volna.

"(... ) s te kancsó, híven őrizd, messzi jövőkig / kedves , gömbölyded s a fényben / mégis sokszögű formád büszke-töretlen, / szád csőröd pereme ki ne csorbuljon, / áttetsző faladat orv repedés ki ne kezdje, / adj bőven tiszta vizet s ünnepkor jóízű bort is / a ház népének s vendégeinek, / és ha az úton erre vetődő idegen kér hűsítő / kortyot / azt se tagadd meg, Úgy legyen, ámen. ( Tóth Bálint : Áldásmondás egy új üvegkancsóra )

"Befejezni, mint régi költők, hogy kész legyen, ha vége van, s remélni egy-két emberöltőt, nyugtalanul, de boldogan." ( Bertók László: Karácsony előtt 9. vsz. )

 

Van egy görög mondás, amit nagyon szeretek: "Végezetül is az pusztítja el az embert, amit a legjobban szeret e földön." A fejemben ez a párja: "Aki szeret, osztozik a szeretett lény sorsában." ( Bulgakov: Mester és Margarita )  

Erről beszél a képen látható síremlék előlapja is. ( Együtt keressük az utat tanítványainkkal, együtt botladozunk rajta a kimondott, ki nem mondott cél felé. )

( A lidicei papnak is felajánlották, elmehet; de ő visszautasította az ajánlatot; - egy kerítésnek támaszkodva várta az övéivel tartva a halálos géppuskasorozatot. )

 

  Paidagogos két tanítványával, együtt haltak meg egy földrengés során. ( Sírkő a Krisztus előtti első századból, Nicomédia )

Ahogy a növény is..., "FEL"!

 

2019. 07. 07.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése