Kiemelt bejegyzés

"De máris vált a kép. Új mese szól a mikrofonból." ~ „Narcissus… hermafroditism… Bisexuality… Ah, interesting!"

"Isten is szeret. Ő is szenvedett. Ő is hosszú ideig várt a találkozásra." ( C. S Lewis, A nagy válás, 109 ) "De...

2020-08-15

Mennyit ér hát egy döglött macska feje?

A döglött macska és a szomorú tükör
 
 
 

"Szerzetesek, olyan ez, mint amikor egy ember kobrakígyót akar szerezni, kobrát keres és kutat utána; majd egyszer csak meglát egy jókora kobrát. Egy villás végű bottal jól leszorítja és a nyakánál fogva szakszerűen megragadja. Még ha a kobra rá is tekeredik a kezére, karjára, vagy más testrészére, ő mégsem hal meg és halálos kínokat sem szenved. És miért? Mert jól ragadta meg kobrát." ( Alagaddūpama Sutta )

"A lélek az, ami éltet, a test nem használ semmit. Hozzátok intézett szavaim lélek és élet, ( ... ) ( Jn 6,63 )

 

Mindkét idézet a tanítás fontosságáról szól, a tanról ami segít eligazodni az élet bonyodalmai között, de a tan mit sem ér, ha nem próbáljuk ki folyamatosan a gyakorlatban. Kártyázni sem lehet megtanulni könyvből..., talán az alapokat el lehet sajátítani, de megtanulni semmiképp, mint Hadházi "fényre sötétedő kislánya", akit kamaszkoráig a számítógép előtt tartanak a szülei, aztán amikor kiviszik a fényre csodálkoznak, "nem működik".

Ennek tesztelésére van egy jó zen történet:

"- Mi a legértékesebb dolog a világon? - kérdezte egy tanítvány Szozantól, a kínai zen mestertől. - Egy döglött macska feje - válaszolta a zen mester. - Miért pont az? - érdeklődött a tanítvány. - Mert senki sem tudja az árát. - felelte Szozan."

Mennyit ér hát egy döglött macska feje? ( Mennyit egy élőé? )

 

Théodore Géricault, Dead Cat

 

"De hirtelen mint érzés megy át az összjátékon: azt a macskát nem kellett volna megölni, hogy imponáljak Rednik Endre osztálytársamnak, hisz mind a ketten sírtunk, és megöltük, nem kellett volna. S a macska teteméből kiindulóan korlátlanul buzog föl mindaz, amit:"nem kellett volna". ( Török Sándor: Egy kis kertet szerettem volna, Az utak szépek, 55 )

Vagy minden szent vagy semmi! 

 

Jálics Ferencnek van erre egy szép hasonlata..., ez is gyakorlat: Menj ki az utcára és próbáld ki! 

Nézd meg az embereket, ha 20% szimpatikus és/vagy szereted, 80%-át viszont nem, akkor Te 20%-ban szereted, 20%-ban ismered az Istent. 

Ha a macska nem szent, semmi sem az...; ha a macska az..., minden az! De van-e különbség az élő és a holt között?

Rosszul van feltéve a kérdés.

 

Van-e különbség az én "én", és az Isteni "én" között? ( Ez az atman - brahman viszony a brahmanizmusban. )

Az atman: "Minden felsőbb erő és hatalom tökéletes csoportosulása egy adott emberi testben. Az atman jelentheti a testet, az elmét, az értelmet és a Legfelsőbb Önvalót is, de általában az egyéni lélekre utal." Különbözik-e a lelked az Isteni lélektől." ( wikipedia )

Brahman: "A Brahman minden élő lényben működő és működtető életenergiaként van jelen, tehát nem válik személyessé, azaz hiperabszolút Istent jelent. Önmagában foglalja mindennek az okát és okozatát, maga a lét, mindennek oka és forrása, és egyben az a cél, amely felé minden halad." ( wikipedia )

Az atman ismeri a brahmant, hisz része..., s míg az ego nem szól bele, minden rendben is van, amikor az ego az atmant különállókét határozza meg, majd fölébe helyezi a brahmannak ott kezdődnek a bajok. majd én leszek maga a világegyetem..., én leszek Isten: ( Ez persze képtelenség..., a vízcsepp is eggyé válik az óceánnal, ha beleesik..., s nem is rossz az neki. De kétség kívül mint vízcsepp megszűnik létezni.)

 

" (...) a tanulatlan átlagember így tekint a testre: „ez az enyém, ez vagyok én, ez az átmanom”. Így tekint az érzetre: „ez az enyém, ez vagyok én, ez az átmanom”. Így tekint a felfogásra: „ez az enyém, ez vagyok én, ez az átmanom”. Így tekint a meghatározottságokra: „ez az enyém, ez vagyok én, ez az átmanom”. Hogyha meglát, meghall, elgondol, elméjével megismer, felfog, megvizsgál, megfontol valamit, erre így tekint: „ez az enyém, ez vagyok én, ez az átmanom”. 

Arra a nézetre, hogy „az átmanom és a világ azonos, azzá válok halálom után – örök, állandó, múlhatatlan, változatlan természetű, örökkön örökké ugyanaz maradok”, így tekint: „ez az enyém, ez vagyok én, ez az átmanom”." ( Alagaddūpama Sutta )

S retteg, 

Istenem, elvesztem megszokott tökéletlenségeim halmazát, mert jó ez így nekem, mert megszoktam. Vagy milyen jó vágyakozni valamire..., vagy búsulni veszteségeken; nyavalyogni egy életen át, csak mert ezt is megszoktam, "én már csak ilyen vagyok".


"– Uram, lehetséges-e aggodalmaskodni olyan külső dolog miatt, ami nincs? – Lehetséges – válaszolta a Magasztos. – Van, akinek ilyenek járnak a fejében: „jaj, az enyém volt, már nincs meg, bárcsak megvolna, ó jaj, nem kaphatom meg!” Kesereg, gyötrődik, siránkozik, mellét verve zokog, teljesen összeomlik. Így lehetséges aggodalmaskodni olyan külső dolog miatt, ami nincs." ( Alagaddūpama Sutta )

Bolondok vagyunk. A döglött macska nem több vagy kevesebb annál, ami. Akár atmanból, akár brahmanból nézzük; - maga Isten.


"Arra a nézetre, hogy „az átmanom és a világ azonos, azzá válok halálom után – örök, állandó, múlhatatlan, változatlan természetű, örökkön örökké ugyanaz maradok”, így tekint: „ez nem az enyém, ez nem vagyok én, ez nem az átmanom”. Mivel így tekint mindezekre, nem aggodalmaskodik olyasmi miatt, ami nincs." ( Alagaddūpama Sutta )

 

Mégis..., miért vagyunk szomorúak, ha elpusztul a macskánk? 

Mert a sajátunknak tekintjük. Eszköznek a boldogságunkhoz. ( Elég nagy baj, ha egy macskára van szükséged, hogy érezd, boldog vagy. Annak mennie kellene "csak úgy" is...., s akkor a macskát nem tekinted majd eszköznek, éned részének, pusztán annak ami, macskának, - ami Isten. Ez lenne a legjobb mindenkinek. )


Mindenkor boldognak kellene lennünk.

"Boldogok, akik üldözést szenvednek az igazságért, mert övék a mennyek országa. Boldogok vagytok, ha miattam gyaláznak és üldöznek benneteket és hazudozva minden rosszat rátok fognak énmiattam. Örüljetek és ujjongjatok, mert nagy lesz a mennyben a jutalmatok! Így üldözték előttetek a prófétákat is." ( Mt 5,10-12 )

Tehát nem baj, ha "elvesznek tőled", úgysem tudnak semmit elvenni..., hisz igazi lényeged a lelked, ami egy az isteni lélekkel, s "hazaviszed". 


"Ne féljetek azoktól, akik megölik a testet, de a lelket meg nem ölhetik." ( Mt 10,28 )


Jelentős számú keresztény irodalom beszél s elismeri buddhizmus fejlett etika és pszichológiai rendszerét, most is megfigyelhetünk egy ilyet:

"Ezért, szerzetesek, ha mások szidnak, vádolnak, bosszantanak, sértegetnek és gúnyolnak titeket, akkor ti se dühödjetek fel, ne érezzetek csalódottságot, és ne háborogjon a tudatotok. Ha mások megbecsülnek, nagyra tartanak, magasztalnak és tisztelnek titeket, akkor ti se érezzetek gyönyörűséget vagy derűt, tudatotok ne váljon mámorossá, hanem gondoljátok ezt: „mindez a tisztelet csakis a korábbi felismeréseknek szól”." ( Alagaddūpama Sutta )

Nem csak az nem tartozik a "lényegedhez", amikor szidnak, de amikor "dicsérnek", az sem, az az ő szellemi fejlődésüknek a függvénye, nem a te teljesítményed, csak azért kezdtek el dicsérni téged, mert mér felismernek téged magukban. Tehát nem számít! Csak nekik..., maguknak gratuláljanak.

"Ezért, szerzetesek, hagyjátok el, ami nem a tiétek; ez hosszú időn át boldogságot okoz nektek és hasznotokra lesz. És mi nem a tiétek?" ( Alagaddūpama Sutta )

És mi a Tiétek?

 

Mégis, valamiért működik a játék? 

Megszidogatjuk, megdicsérgetjük egymást..., örülünk, ha születik valaki, s búsulunk, ha elhagy. 

Miért?


Pár éve csak úgy játékból kérdezgettem "zenes" gondolkodásra hajlamosabb diákjaimat:

 "Mikor boldogabb a tükör, ha belenéznek, vagy ha nem?" 

S innen szó szerint idézem a naplómat: "Bolla Gábor erre azt felelte, "ha nem" s olyan fejet vágott hozzá, hogy el is hittem neki." 

Kitűnő válasz..., "akinek van füle a hallásra, hallja meg":

 

"Ahol ugyanis ketten vagy hárman összegyűlnek a nevemben, ott vagyok közöttük." ( Mt 18,20 )

"Az Isten pedig nem a holtak Istene, hanem az élőké. Mert az ő számára mindenki él.” ( Lk 20,38 )

 

Vagy ahogy Antoine de Saint-Exupery meséli a Citadellában:

 

"Magyarázd meg - folytatta a másik - mennyivel többet nyom a latban a tizenhárom szemű olvasó. . ."
"A tizenhárom szemű olvasó
- válaszolta neki atyám - annyit nyom, mint azok a fejek együtt, amelyeket én már levágattam az ő nevében..."
Isten pedig megvilágosította a hitetlent, aki megtért." (
Antoine de Saint-Exupery, Citadella, 29 )

 

Szóval..., néha nagyon sokba kerül, s ezt mindenki érzi, akinek nincs kőből a szíve.

 

2019. 07. 12.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése