Kiemelt bejegyzés

"Ezt még én is tudom. Ha búzát rostálják, nem együtt rázzák-e a konkollyal?" / "És megparancsolom a bölcs tűznek..." / "A kérdés egyébként nem az, hogy mit ér, hanem hogy ki parancsol neki."

  "Szellemében és húsában egyként részesül az isteni természetből minden ember. Ez az oka, hogy Krisztus rejtélye nem pusztán egy ren...

2020-08-25

Csak az őrültek gondolkodnak szabadon.

Homo consumens - "Idén miért csak 36 ajándékot kaptam?"

Az "aljas gazemberek" világa.

 

 

 

"Ennek a fiúnak semmilyen kollektív jelentősége sincsen: éppen hogy egyén." ( L.-F. Céline: A templom )

Ezzel mottóval kezdődik Jean-Paul Sartre Undor című regénye. Egy emberről szól, aki csak azért van, mert fogyaszt, s fogyaszt, hogy érezze..., létezik, de mind hiába. Ahogy mondani szokás: "Az elbeszélés törvénye szerint  a vég felől kell értelmezni..." 

Épp ez a baj..., épp a végről nincs elképzelése, így pillanatról pillanatra él, lényegében céltalanul és értelmetlenül.

"Camus is felveti a világ abszurditásából következő logikus dilemmát: nem az öngyilkosság-e az egyetlen következetes megoldás? - s csak egy poétikus hőseszményben: Sziszüphosz mítoszában talál kiutat. Sartre hőse pátosztalanul veti el az öngyilkosság kísértését: halála is felesleges volna."  ( Mészáros Vilma )

 


 

"Vocatus atque non vocatus Deus aderit" ( "Hívva vagy hívatlanul, Isten jelen lesz." )

Két dolog tarthat minket morálisan stabil állapotban életünk során, ha van egyfajta stabil "értelmezési keretünk", erre volnának a vallások, és a szeretet, amit másokért érzünk. ( Ezért nem esik le az akrobata testvérpár...., egy korábbi blog bejegyzésben már meséltem róluk. ) S a legjobb, ha mindkettő egyszerre.

"Az unalom az élet betegsége. Meggyógyításához kevés kell: Vagy szeretni valakit, vagy akarni valamit." ( Alfred de Vigny )

Schlegel szerint is unalomból filozofálunk..., természetes önvédelmi és közösség védelmi mechanizmus lehet reflektálni épp aktuális "nyomorúságunkra". De mi e reflexió alapja?


Ha van kollektív bölcsesség, vagy van kollektíva..., van kollektív jelentősége az életednek. Ők adnak jelentőséget tetteidnek és tesznek valódi és ténylegesen létező és ható egyénné.

Az előbbire a kedvenc példám Hasek Svejkjéből: 

"Kinyílt az ajtó, s a fogdába belépett az egyéves önkéntes, aki Budějovicében együtt ült Švejkkel, s akit azután áthelyeztek az egyik menetszázad konyhájába. - Dicsértessék a Jézus Krisztus - mondta belépve, amire Švejk válaszolt az egész társaság nevében: - Mindörökké, ámen. Az egyéves önkéntes elégedetten ránézett Švejkre, letette a földre a pokrócát, amit magával hozott, letelepedett a lócán a cseh kolónia közé, lecsavarta a lábtekercsét, és elővett a hajtásaiból néhány ügyesen elhelyezett cigarettát, ezeket szétosztotta, azután kihúzott a bakancsából egy gyufásdoboz-oldalt és néhány szál gyufát, amelyeknek a feje gondosan ketté volt hasítva a közepén." 

Azonnal meg van az összhang..., meg van a közösség, s az egyén helye is a csoportban!

 

Jézus a következő tanácsot adta az "arany szabályban": „Szeresd felebarátodat, mint magadat.” s azt tedd vele, amit magadnak szeretnél. Ezt általában a másik félre mutató értelmezéssel magyarázzák, de ha korábbi logikánkat folytatjuk, rájövünk ezzel elsősorban magunkat védjük..., magunktól.

Ha kifejezem megbecsülésemet mások felé, ezzel nyitva tartom a szívemet, hogy ő is elmondhassa ugyanezt, ha folyamatosan pocskondiázom, vagy lebecsülöm a többieket, nem is hihetem el, hogy jó vagyok, ha nem vagyok az.

 

S már el is szigetelődtem..., már nem vagyok a kollektíva része, s lassan egyén sem..., s jönnek a "pótszerek"..., a csömör és az undor, mindentől, mindenkitől.

A teljes feleslegesség érzése, mert így minek felkelni, dolgozni, enni, inni, s egyáltalán élni?

"Fölösleges az a gesztenyefa, ott, szemben velem, kissé balra, fölösleges a Velléda-szobor... És én - én, aki erőtlenül, bágyadtan, szemérmetlenül ültem, emésztettem, és komor gondolatokat forgattam fejemben, fölösleges voltam én is. Szerencsére ezt nem éreztem át, inkább csak értettem - de rosszul voltam: attól féltem, hogy hamarosan érezni fogom." ( Sartre: Undor )

 


 

Ezt a fogyasztói szemléletet, az én szakmámban "szolgáltató pedagógiának" hívják.  

Az ÉN van a középpontban, az egyén, minden tanár csak eszköz a boldogság eléréséhez..., mindenki kihasználható, eltávolítható és kicserélhető, mint egy alkatrész az autóban. Ha nem úgy "muzsikál, ahogy szeretném, hát "dobjuk ki"! Volt olyan diákom, aki túrán folyamatosan lassította a többieket, - a sor végén kedélyesen andalgott... Amikor figyelmeztettük, hogy ha nem jön gyorsabban, legközelebb nem hívjuk meg..., ezt felelte: "Örüljön, hogy eljöttem!"

Ez kinek jó? 

Senkinek sem..., - de valamiért csak mondta?

 

Vagyok, mert ellökhetek másokat magamtól? Szabadon eldönthetem, eszem vagy nem eszem.

Ezzel az a baj..., hogy elkényeztetett gyerekként még működhet is..., de felnőttekkel nem törődik senki..., s nem is kell, ezért felnőttek, már "küldetésük van". 

 

S ha nincs, hát tényleg "feleslegesek". ( "Szerencsére ezt nem éreztem át, inkább csak értettem - de rosszul voltam: attól féltem, hogy hamarosan érezni fogom." )

Azt hittem, nem lesz lejjebb, de igen..., jött a mobiltelefonok kora és a kényelmes kirándulások és terepgyakorlatok világa..., összkomfortól összkomfortba. A virtuális küzdelmek a valódi küzdelmek helyett..., minek a valóság, ha ugyanannyi endorfint ad a képzelt is?

Csak mivel nem valódi, s nincs valódi csoport, valódi közösség..., nincs valódi élettapasztalat, nincs valódi együtt szenvedés, nincs közös élmény..., jön a csömör, az undor. 

Mert nincs ÉLET.

 

Mert az élet szenvedés, de itt csak kényelmes fogyasztás történik.

Sartre ugyanazért írta a regényét, amiért Machiavelli A fejedelem címűt, elrettentésül..., mert így nem lehet élni, a többiek rovására és nyomorára, elpuhulva, mert akkor a saját káromra is cselekszem, s a saját nyomoromnak is "megágyazom". Ez öngyilkosság.

Nem segít a vásárlásba ágyazott "csoda"; a Mentostól okos, a Fa tusfürdőtől gyönyörű leszel? stb.

 

Erre céloz Sartre is..., van egy "másik világ", ahol "a körök, a dallamok megőrzik tiszta és szigorú vonalaikat." 

"Aki létezik, annak egészen eddig kell léteznie, egészen a penészedésig, a puffadásig, a szemérmetlenségig. Egy másik világban a körök, a dallamok megőrzik tiszta és szigorú vonalaikat." ( Sartre: Undor )

 


 
"Vannak emberek, akik örök életért imádkoznak, de nem tudják mit kezdjenek magukkal egy esős vasárnapon." ( Chesterton )

 

Ne légy "szabadgondolkodó", hisz az lehetetlen. Aki teljesen szabad, az nincs tekintettel senkire..., magára sem. S csak azért mert megteheted, s gazdag vagy s unatkozol még nem kellene...

"A szabadgondolkodók legtöbbször együgyű emberek. Azt képzelik, tudunk szabadon gondolkodni. Szabadon gondolkodni? Csak az őrültek gondolkodnak szabadon." ( Bánk József )

 

Zárásul Pál apostollal szólva, aki ezt nálam sokkal szebben leírta már sok-sok évvel ezelőtt:

 "„Minden szabad”, de nem minden használ. „Minden szabad”, de nem minden szolgál javunkra. Senki se keresse a maga javát, hanem csak a másét." ( 1Kor 10,23-24 )

 

2019. 08. 30.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése