Kiemelt bejegyzés

"Ezt még én is tudom. Ha búzát rostálják, nem együtt rázzák-e a konkollyal?" / "És megparancsolom a bölcs tűznek..." / "A kérdés egyébként nem az, hogy mit ér, hanem hogy ki parancsol neki."

  "Szellemében és húsában egyként részesül az isteni természetből minden ember. Ez az oka, hogy Krisztus rejtélye nem pusztán egy ren...

2020-08-18

- mindez ugyanolyan ma, mint tegnap: a régi ember régi tapasztalatai.

 Aki a pokolban is pokoltalan nem élhet

 

  

Robert Hemfelt, Frank Minirth és Paul Meier A szeretet választható című könyvükben beszélnek a "Szeretettank" jelenségéről. Elméletük szerint mindenki üres tankkal indul..., ezt töltik fel a szülők.

Véleményem szerint inkább telivel,  hiszen teljes bizalommal születünk, s ezzel az "ősbizalommal" kapaszkodunk bele azokba, akikkel életünkben először találkozunk.

  Ez a teli szeretet tank teszi lehetővé, hogy kibírjuk a szokatlan világ szokatlan megrázkódtatásait. S ennek az energiáját használjuk fel életünk későbbi kapcsolatainak építése során is, s a többieken múlik, elsősorban szüleinken, hogy ez mennyire lesz "visszatöltve". 

 

A gond az, hogy mindenkinek a hozzá hasonlóan "nyomorultak" a vonzóak, s így a szülők is a saját tankjukhoz állítják be gyerekeik "tankját", akik ugyanígy tovább és tovább..., a végtelenségig. ( "Forró krumpli-effektus. )

"Olyan ez, mint mikor egy kismama dohányzik: a nikotin sajnos gyermeke szervezetébe is bekerül. Ilyen módon tehát világossá tesszük: a krónikus boldogtalanság a fiukat sem kerülheti el." ( Robert Hemfelt - Frank Minirth - Paul Meier: A szeretet választható )

Ki volt az első hiányos szeretettankú? Ki volt az első "dohányos?

 

Így tanuljuk el otthoni családi "játszmáinkat" is ( Eric Berne ) gyerek korunkban s amiket "szerencsésen" tovább is játszunk "körültekintően" megválasztott, "hozzánk illő" párunkkal.

 

"A kodepedencia tehát úgy is meghatározható, mint drámai mértékben szeretethiányos állapot." ( Robert Hemfelt - Frank Minirth - Paul Meier: A szeretet választható )

A "kodependencia" ( együttfüggés" )  alapja egy tévhit..., volt egy nagylány, akivel egyszer Balaton felé menet elbeszélgettem..., mielőtt leszállt volna, címet cseréltünk, utána sokáig levelezünk mindenfélékről..., egyik alkalommal megírta, megtalálta a "másik felét", elmagyaráztam neki, nem lesz az úgy jó..., megsértődött, többet nem írt. Nem vette jó néven, egy kapcsolat nem összeadás, 0.5 + 0.5 = 1, hanem szorzás, 0.5 x 0.5 = 0.25.

A diákjaimnak gyakran mondom, valójában akkor szabadna párt választaniuk, amikor már nincsen szükségük rá..., ez irracionálisnak tűnhet, de van benne ész; ifjú korban párt egy közös cél érdekében választunk, nem önzésből, pl. hogy ne érezzük magunkat egyedül vagy épp élvezeti céllal. ( "Az ember ezért elhagyja apját, anyját, a feleségéhez ragaszkodik, és ketten egy test lesznek. Ettől kezdve többé már nem két test, hanem csak egy." Mk 10,7-8  )

Csak teli "szeretet tankkal" szabad nekifutni a kapcsolatnak, így "is" egy Egész lesz az eredmény.

Kockázat így is marad..., azt, amit G. B. Shaw ír, minek megházasodni, két ember, egyik keletre menne, a másik nyugatra, házasság után elmegy északra, ahol egyiknek sincsen semmi dolga. Lehet, de sikeresek lesznek, nem gyengítik egymást, még a jég hátán is megélve..., s a "fíliát" is..., egymásnak vállat vetve egy célért küzdve, megélve a "szeretlek mert társam vagy" érzését. ( S tényleg keletre és nyugatra kellett volna menniük? )

Ám addig maradnak a családi beidegzések..., egy hamis "szuperego", amit Istennel szoktunk azonosítani...., de Isten nem ilyen ( ; katartikus élmény volt számomra ez a felismerés ). 

A családunkból örököljük "nyomorúságaink többségét"..., mire célzok..., mindenre, ami megköt és elválaszt attól, hogy szabadon szeressünk.

 

Az egyház 7 fő bűnt jelöl ki..., Pál apostol is felsorol egy egész csomót..., de ő sem választ ki egyet, nem mutat rá a probléma gyökerére, pedig Jézus megmondta: "nem lehet egyszerre két istennek szolgálni!" ( Istennek és Mammonnak..., aki szeret, ismeri az Istent. Tehát mi nem a szeretet?  )

"Senki sem szolgálhat két úrnak: vagy gyűlöli az egyiket, a másikat pedig szereti, vagy ragaszkodik az egyikhez, a másikat pedig megveti. Nem szolgálhattok az Istennek is, a Mammonnak is" ( Mt 6,24 )

 

Örököljük a családi Mammont is. Tönkre is tesz minket..., s kapcsolatainkat. 

Nagyon megharagudtam egyszer Tomi fiamra; még pici volt, s folyton összefirkálta a noteszemet..., máig sajnálom és szégyellem, csak később jöttem rá, szeretetből utánzott engem! ( Most gyorsan újra megkérdeztem tőle..., emlékszik-e még, hisz olyan régen volt és ő olyan kicsi..., emlékezett, gyorsan újra meg kellet ölelnem és bocsánatot kérnem. Sajnos ez ügy elkísér majd mindkét egy életen át. )

Megvakít minket a Mammon, nem olyan régen olvastam egy cikket, igazából senkinek sincsen szüksége egy pohárnál, vagy egy evőkészletnél stb. többre, csak lusták vagyunk elmosni..., s státusz szimbólum is válhat belőle hasonlóan "sérült" embertársaink szemében, hogy pl. kinek hány cipője  van..., ostobaság erre fordítani szellemi és érzelmi energiánkat, gyerekeink, embertársaink helyett.

S eddig csak a vagyon, az anyagi világ túlértékelésről beszéltünk a szeretet rovására.

 

 Nagy Szent Vazul, a kappadókiai atyák legnagyobbika magabiztos kézzel emeli ki a Páli listáról a fő bűnöst, a bálványimádást.

"Ha van ennivalónk és ruhánk, elégedjünk meg vele." ( 1Tim 6,8 ) A szükséges túlmenő bővelkedés ugyanis már kapzsiságra vall, a kapzsiság viszont bálványimádás, a bálványimádás kárhozatra. ( Kol 3,5 )" ( Nagy Szent Vazul )

Mi lehet bálványimádás? Már beszéltünk erről..., minden, ami akadályoz minket a szeretetben.

 

S visszatérhetünk a listához...., lehet a házasságtörés pl. bálványimádás? ( Később még visszatérünk erre... )

Lehet.

"A test cselekedetei azonban nyilvánvalók, mégpedig ezek: házasságtörés, paráznaság, tisztátalanság, bujálkodás, bálványimádás, varázslás, ellenségeskedés, viszálykodás, féltékenység, harag, önzés, széthúzás, pártoskodás; irigység, gyilkosság, részegeskedés, tobzódás és ezekhez hasonlók. Ezekről előre megmondom nektek, amint már korábban is mondtam, akik ilyeneket cselekszenek, nem öröklik Isten országát."  ( Gal 5,16-26 ) 

 

S egy igazi ökológia alapja is le van fektetve nála, ugyanis, ahogy Pilinszky is írja, a bűn közügy, a "mértéktelenség", a "pazarlás" visszaélés..., a természettel, az egész ökoszisztémával szemben is.

( "Látni fogja, hogy bűne, mint holmi futótűz terjed tovább, s ha egyszer elkövette, nincs módjában többé határt szabni vétke kiszámíthatatlan láncreakciójának. Lényege szerint tehát minden bűn jóvátehetetlen, s mindenki ellen irányul. Pokoli kör ez. Fölismerése nélkül nincs igazi bűnbánat, s ugyanakkor épp ez a fájdalmas fölismerés fokozatosan meg is bénítja a lelket." ( Pilinszky János: Bűn és bűnhődés, A mélypont ünnepélye ) )

"A szükségesen túl és pazarlóan nem szabad élvezni semmi, mert az visszaélés." ( Nagy Szent Vazul )

 

Miért nem lehet segíteni az embereken? 

Mert lusták..., s megszokták a szenvedést, ez jelenti számukra az "otthon édes otthont".

Angelus Silesius az egyik legnagyobb keresztény misztikus így ír:

"Ki a pokolban is pokoltalan nem élhet, nem adta még meg magát egészen Istenének." Angelus Silesius: A kerubi vándor )

 

Ebben az összefüggésben ennek csak úgy van értelme, hogy nem szenvedett eleget, hogy akarjon találkozni Teremtőjével, mert ha találkozott volna..., oda sem jut, mármint a Pokolra.. 

Szeretjük "pokoljainkat", ahogy a bűneinket is.

 

Ha test fogalma alá bevesszük a pszichés jelenségeinket is, akkor is:

"Intelek titeket: a Lélek szerint éljetek, és a test kívánságát ne teljesítsétek. Mert a test kívánsága a Lélek ellen tör, a Léleké pedig a test ellen, ezek viaskodnak egymással, hogy ne azt tegyétek, amit szeretnétek. Ha pedig a Lélek vezet titeket, nem vagytok a törvény uralma alatt.

A Lélek gyümölcse pedig: szeretet, öröm, békesség, türelem, szívesség, jóság, hűség, szelídség, önmegtartóztatás. Az ilyenek ellen nincs törvény. Akik pedig Krisztus Jézuséi, a testet megfeszítették szenvedélyeivel és kívánságaival együtt. Ha a Lélek által élünk, akkor éljünk is a Lélek szerint. Ne legyünk becsvágyók, egymást ingerlők, egymásra irigykedők." ( Gal 5,16-26 )

 

Bolond, akinek nem éri meg váltani..., gondolnánk, ám mégis:

"Régi dolgok várnak ránk Urunk, ugyanaz, mint mindig: gyönge és bűnös énünk, a régi környezet, a régi mindennapok, a jövő sötétje - mindez ugyanolyan ma, mint tegnap: a régi ember régi tapasztalatai." ( Karl Rahner: Befejező áldás )

 

Pedig tisztának születtünk...


 

"Ha pedig a Lélek vezet titeket, nem vagytok a törvény uralma alatt. A test cselekedetei azonban nyilvánvalók, mégpedig ezek: házasságtörés, paráznaság, tisztátalanság, bujálkodás, bálványimádás, varázslás, ellenségeskedés, viszálykodás, féltékenység, harag, önzés, széthúzás, pártoskodás; irigység, gyilkosság, részegeskedés, tobzódás és ezekhez hasonlók. (...) akik ilyeneket cselekszenek, nem öröklik Isten országát." ( Gal 5,18-21 )

2019. 07. 27.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése