"Ó, a hamu fanyar íze!" ( V. )
A gonosz álarca
"Szobám falán japán fafaragás lóg, egy gonosz szellem aranylakkal bevont álarca. Részvéttel nézem a kiduzzadó homlokereket, amint mutatják, gonosznak lenni mily megerőltető." ( Brecht: A gonosz álarca )
On my wall hangs a Japanese carving,
The mask of an evil demon, decorated with gold lacquer. Sympathetically I observe The swollen veins of the forehead, indicating What a strain it is to be evil. |
S lustaságból és megszokásból megátalkodunk benne..., milyen gyakori állapot:
"A sötétség birodalmának bizonyára bejárása van mindenhová,(...)" ( A zarándok, 43 )
Ám az sem mindegy, hogy és miért kezdünk el javulni.
"Fellapoztam Szent Hészükhiosz 109. fejezetét. Felolvastam neki és elkezdtem magyarázni, hogy ha csak a reánk váró gyötrelmektől félünk és ezért kerüljük a bűnt, az sem nem jó, sem nem gyümölcsöző. A lélek sehogyse szabadulhat meg másként a gondolati bűnöktől, mint azzal, hogy az ember vigyáz a lelkére és tisztán megőrzi szívét. Mindezt pedig a benső imádsággal lehet elérni. És aztán — tettem hozzá — a szentatyák nemcsak a pokol kínjaitól való félelemből fakadó szent életet, hanem még azokat a jócselekedeteket is béreshez illő cselekedetnek nevezik, amelyeket az ember azért tesz, hogy megmentse a lelkét, hogy megszerezze a mennyországot."( A zarándok, 43 )
Három út áll előttünk javulni igyekvők előtt. ( Hován Ágoston atyához, egyházi éneket tanított nekem Szegeden, egyszer a vonaton beültek a skinheadek, kopaszok a kopaszhoz...; s nagyon értelmes beszélgetés fejlődött ebből. Többek között megkérdezték az atyától, "megtért-e már?". "Minden nap többször is", - válaszolta Ő. )
Az sem mindegy ám, miért térünk meg, van hogy naponta "többször is"!
Azt mondják, hogy a kínoktól való rettegés a (1)szolgák
útja,
és az a kívánság, hogy a mennyországot jutalomként kapjuk meg, a
(2)béresek útja.
Az Isten azonban azt akarja, hogy (3)gyermekeiként menjünk Őhozzá –, ez azt jelenti, hogy az iránta való szeretetből és buzgóságból éljünk becsületesen, és a vele való üdvözítő egyesülés szívünkben és lelkünkben boldogítson minket." ( A zarándok, 43 )
"Azonban, amit mondok, az nem az enyém, hanem az elhunyt isteni
bölcsességű sztarecemé, meg a szentatyáknál olvastam figyelemmel.
Mindennél több fényt ad ostobaságomnál a benső imádság, amit nem magam
szereztem meg, hanem sztarecem tanítása és az isteni kegyelem ültette
szívembe. Hiszen mindenki számára lehetséges ez, csak lehetőleg csendben
el kell mélyülni a szívben, s minél többször segítségül hívni Jézus
Krisztus megvilágosító nevét, s akkor mindenki azonnal megtapasztalja a
belső fényt, s mindent meg fog érteni.
Sőt ebben a fényben meglátja még az Isten országának némely titkait is. Ez azonban már mély, világosságot adó misztérium; amikor az ember megtanulja az önmagába mélyedés képességét, megtanulja önmagát belülről látni, gyönyörködni az önmaga ismerésében, megindulni és sírni saját maga bukott voltán és romlott akaratán." ( A zarándok, 100-101 )
Mi Isten gyermekei vagyunk, mint Jézus.
Ha nincs "Istenképiség"..., "Logosz" bennünk, nincs bűn sem; - a szíved és értelmed mind ezt súgja: "Bűnös vagy."
Ez javulásunk, rendszeres meg-meg térésünknek biztosítéka, hisz rossz senki sem akar lenni.
"Nem nehéz értelmesen beszélni az emberekkel, s lehetséges, hiszen az értelem és a szív előbb megvolt, mint a tudomány és emberi bölcsesség.
Ha van az embernek értelme, akkor taníthatja azt, akár
tudománnyal, akár tapasztalással.
Ha azonban nincs értelme, semmiféle
bölcs tanítás, semmiféle nevelés nem segítheti.
Az a baj, hogy nagyon is
távol vagyunk önmagunktól és nem nagyon akarunk közelebb kerülni
magunkhoz. Inkább elfutunk önmagunktól, csakhogy ne találkozzunk
önmagunkkal, s odaadjuk az igazságot kicsinyes dolgokért.
Így gondolkozunk: rá akartuk már szánni magunkat a lelkiekre, az igazságra, de nem volt még időnk, az élet gondjai-bajai nem engednek időt ilyen dolgokra." ( A zarándok, 100-101 )
Nem arról szól a történet, amiről vitatkozni szokás, mi elébb való test vagy lélek? Hanem, lehet-e lélekkel dolgozni...? ( Jávorka Lajos atya most boldog, Olaszországban elvállalta a pap testvérei ruháinak vasalását..., közben Beethovent hallgat; - lélekkel vasal. Gyönyörű, szerintem Jézusnak is tetszene, s amikor ezt mesélte, látszott rajta, tudja Ő ezt nagyon jól, nekem meg "bepárásodott" tőle a szemem! )
"De mi a fontosabb és szükségesebb: a lélek üdve, örök élete, vagy a test gyorsan eltűnő élete, amiért olyan sokat törjük magunkat? Íme ez – amit mondtam – az embereket vagy a jó belátásra, vagy az ostobaságra vezeti el." ( A zarándok, 100-101 )
Tehát senki sem akar rossz lenni, s benső szükséglet is hajtja a jóra. Van külső cél és belső minta is, menni fog ez. Ezért lehet beszélni mindenkivel, mert mindenki a Logosztól veszi életét, "Őérte és Őbenne van".
"Minden jó adomány és minden tökéletes ajándék felülről van, és a Világosság Atyjától száll alá." ( Jak 1,17 ) De az Atyától induló fényáradat minden sugara, mely kegyes ajándékként eljut hozzánk, egyúttal egyesítő erőként fel is emel minket, és az egybegyűjtő Atya egysége és megistenítő egyszerűsége felé fordít. Hiszen "minden belőle és érte van" - miként a Szentírás mondja. ( Róm 11,36 )" ( Pszeudo-Dionüsziosz Areopagitész, A mennyei hierarchiáról, I, 213 )
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése