Kiemelt bejegyzés

"De máris vált a kép. Új mese szól a mikrofonból." ~ „Narcissus… hermafroditism… Bisexuality… Ah, interesting!"

"Isten is szeret. Ő is szenvedett. Ő is hosszú ideig várt a találkozásra." ( C. S Lewis, A nagy válás, 109 ) "De...

2020-08-30

Csakis az igazi alkothat igazit. ~ Csak "látni" kell megtanulni.

III. Ortodoxia

"Élj friss ételekkel és régi törvényekkel!" ( Periandrosz )

 

 

A diákjaim kérdezni szokták: "Honnan tudni, mit kell tennem?"

 

Általában Böjte Csaba történetét szoktam erre elmesélni nekik..., a rendszer megmutatja mi a feladat, hogy Te melyik "kulcs vagy a dobozban".

Az Ő története egy egyszerű felismeréssel kezdődött kezdő pap korában: mise után gyerekek maradtak a templom lépcsőjén...

Sokan átléptek volna rajtuk, ő összegyűjtötte őket; foglalkozott velük, s akiknek szükségük volt rá, mert nem volt hova haza menniük, azok számára megnyitotta a plébánia szobáit is.

"Egy úton lévő samaritánus pedig, amikor odaért hozzá és meglátta, megszánta; odament, olajat és bort öntött sebeire, és bekötötte azokat. Aztán feltette őt a saját állatára, elvitte egy fogadóba, és ápolta."  ( Lk 10,33-34 ) 

Csak "látni" kell megtanulni.

 

https://forbes.hu/files/11/8e/118ed9d9033ba7ca3360935f46e5691c.pdf


 Ám ez nem olyan egyszerű dolog, mint elsőre tűnik... A zenben is két iskola van, a "fokozatos" és a "hirtelen" megvilágosodás tanára épülő. 

Van-e különbség?

Luther állítólag egy viharban "változott meg" egy villámcsapás hatására, Pál szeme fényét vesztette a felvillanó fénytől Damaszkusz felé haladtában.

Ott változtak meg egy pillanat alatt, vagy sokat foglalkoztatta már őket "A KÉRDÉS", s csak egy pici lökés kellett a végső elhatározáshoz?

 

Ezt a "KÉRDÉST" én sejtésnek szoktam nevezni, ez nem egy szelíd valami, sokkal inkább egyfajta sürgetés, kényszerítő erő, noszogatás. 

A keresztények ezt úgy szokták megfogalmazni, az Isten valami nagyszerű dolgot készített elő számodra.., csak épp meg kellene hallanod a "hívást", a "küldést".

Olyan célt érdemes választani, ami elérhetetlen - pl. a tökéletességet. - szoktam tanácsolni diákjaimnak, ez kitart az örökkévalóságig. 

( Nem tudják, a cél már kiválasztotta őket, csak "bele kell majd állni." )

Ennek szolgálata lesz életfilozófiájuk, és fordítva.


Mindenkinek van ilyen...

"Úgy véljük, a háziasszonynak tudnia kell az albérlője mennyit keres, ám ennél is fontosabb, hogy ismerje filozófiáját." ( G. K. Chesterton: Eretnekek )

De nem mindegy, mindannyiunk számára sem, menyire emelkedett az egyes emberek filozófiájának szintje.

Assisi Szent Ferencnek ez nyilvánvaló volt..., az Ő filozófiája ez volt ( valószínűleg albérlőnek is szívesen választottuk volna ):



 Az önuralom fontos dolog...

Nem oly rég komoly vitába bonyolódtam egyik gimis diákommal, egy állításom körül, miszerint egy társadalom erkölcsi szintje levezethető az egyes polgárai erkölcsi magatartásainak értékéből. ( Menekült volna az egyéni felelősség elől... )

Tiszta matek az egész...

Hogy milyen nehéz dolog egyes beidegzésekkel szemben dolgozni..., emlékszem tanítványaim csodálkozó tekintetére, mikor arról beszéltem nekik, miért veszek jegyet mindig a BKV járatokon; - ha szolgáltat valaki neked, köteles vagy fizetni érte. 

Ha élősködsz, idővel összeomlik a rendszer, csak adott mennyiségű parazitát bír el "megbetegedés" nélkül.

( A korrupcióból is annyit ért az átlag ember, hogy ő "kimaradt valamiből", ez azt jelenti, ő is lefizető és lefizethető lenne, ha tehette volna. A jogosulatlan előnyszerzés más embertársunkkal szemben ez sokaknak a zsigereiben van. ) 

Páduai Szent Antal "rövidre zárja a kérdést... 

 


 

Cselekedet ékesebben szól, mint a beszéd, mondta ezt egy kiváló szónok, aki tudta a beszéd is cselekvés..., de még mennyire hogy az!

S mivel minden ember különböző - más lesz a cselekvés és más a szó...


Ám ami érdekes, ha valódi..., mindenki számára is értékes életfilozófiád lesz - alapja szavaidnak s cselekedeteidnek, s mégis semmi újat sem fedeztél fel.

( Chesterton arról híres, ateistának indult, majd kialakította saját életfilozófiáját..., s mikor kész lett vele, rájött ez a Kereszténység. )

"A konzervatív ideálok rosszak mégpedig nem azért, mert konzervatívak, hanem azért mert ideálok." ( G. K. Chesterton: Eretnekek )

Szent Ferenc már célzott rá..., egyféle ideál létezik, s tűnhet réginek,  de fogjuk fel inkább időtlennek, kipróbáltnak...


 Kell, hogy legyen ideáljaid, s lehet elérhetetlenek, mégsem engedheted el őket.

Szokták mondani Szent Ferenc követhetetlen..., miért Jézus nem az?

" Senki sem lehet haladó, ha nincsenek doktrínái; sőt, azt is mondhatnám, senki sem lehet haladó, ha nem csalhatatlan - vagy legalábbis hisz valamiféle csalhatatlanságban." ( G. K. Chesterton )

Egy a materializmusban gyökeredző személynek ijesztő lehet, de gondoljuk csak meg, ha nincs "csalhatatlan doktrína", még a gyerekedet sem tudod következetesen nevelni.

 

Mennyire igaz ez vezetőinkre. 

"Ami engem illet, én sose fogok önként olyan népvezérre hagyatkozni, olyan népvezérnek bizalmat szavazni, akit nem hat át annak a tudata, hogy népet irányítani annyi, mint embereket irányítani, hús-vér embereket, embereket, akik születnek, szenvednek és meghalnak, bár nem akarnak meghalni; embereket, akiknek annak kell lenniük, akik, nem pedig másvalakinek; embereket, akik azt keresik, amit boldogságnak hívunk. Embertelen dolog például emberek egész nemzedékét föláldozni a következő nemzedékért, mit sem gondolva az áldozatok sorsával. 

Nem az emlékükkel, nem a nevükkel, hanem ővelük magukkal. 

Az meg aztán, hogy az ember a gyerekeiben, a műveiben vagy a világegyetemben él tovább, az csupán homályos elmeszülemény, amely kizárólag az érzelmi bugyutát elégíti ki; az érzelmi bugyuta egyébként egész kiváló elmebeli képességekkel lehet megáldva. 

Mert lehetséges, hogy valaki nagy tehetség, az, akit nagy tehetségnek hívunk, pedig érzelmileg bugyuta, mi több: erkölcsi hülye. 

Volt már példa rá. 

Az effajta tehetséges érzelmi bugyuták szokták mondogatni, hogy nem érdemes a megismerhetetlent fürkészni, az ösztön ellen rugódozni. Éppolyan ez, mintha valakinek amputálni kellene a lábát, és utána azt mondanák neki, hogy nem érdemes a történtekre gondolnia. Márpedig mindannyiunknak hiányzik valami; csak van, aki érzi, van, aki nem. Van úgy tesz, mintha nem érezné: vagyis álszent." ( Unamuno: A tragikus életérzés )

Őket hívják most "hasznos idiótáknak".

 De ne essünk bele a mai világ nagy kísértésébe, a "negatív szemléletbe", ne azért ne drogozzunk mert tönkre tesz minket, hanem azért, mert "tisztán" jobb élni!

Mert a cél méltósága kötelez!

"Az eszköz ugyanis meg kell, hogy feleljen a cél méltóságának, s nem a látszat, nem a csalódás, hanem csakis az igazi alkothat igazit;..." ( Georg Wilhelm Friedrich Hegel: Esztétika )

Légy igazi, hogy igazit alkothass! 

Legyen életfilozófiád, ami nem baj, ha konzervatív és romantikusan idealista és elérhetetlen! Őrizd meg a méltóságod, ami a célodból közvetlenül fakad! ( S így elkerülheted, hogy érzelmileg bugyuta és álszent legyél, mindenki nyomorára és nevetségére. )

 

Böjte Csaba így emlékezik édesapjáról, akit 1956-ról írott verseiért hurcoltak meg.


"Ezért tehát, testvéreim, igyekezzetek még jobban megerősíteni elhívatásotokat és kiválasztásotokat, mert ha ezt teszitek, nem fogtok megbotlani soha." ( 2 Pét 1, 10 )

 

Ha keresztény vagy igyekezz szentté válni, ha buddhista vagy bódhiszattva légy..., ne add alább!

"A Bódhiszattváknak kellett felkészítenie az emberiséget arra, hogy képes legyen befogadni Krisztust. 

Ma már az emberek eléggé érettek arra, hogy Krisztus közöttünk legyen, de hosszú időnek kell még eltelnie ahhoz, hogy átérezzük mindazt, amit Krisztus jelent. Még ugyanennyi Bódhiszattvára lesz szükség ahhoz, hogy az emberiség olyan érettségi fokra jusson, hogy átadhatóvá váljon a Krisztus által belé táplált tudás, mint ahogyan az Ő eljövetelére is fel kellett készíteni az embert. Egy magasabb rendű tudás fejlődik majd ki az emberben, és minden egyes új ismeret lehetővé teszi számára azt, hogy Krisztust új fényben láthassa." ( Rudolf Steiner: A Bódhiszattvák szférája )

 

2019. 09. 28.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése