Az élő fa ( IV. )
"a meleg megőrzését a szívben, (...)"
"Mikor Platón megkérdezte a tanítványaitól, mi a három legfőbb dolog, amely az élethez szükséges, Kalimonasz ezt válaszolta:
- Az élelem, a fegyver és a szeretet.
- Ha valamelyiktől meg kéne válnod, melyiket hagynád el? - kérdezte tőle Platón.
- A fegyvereket.
- És ha még egyről le kéne mondanod, melyiket hagynád el?
- Az élelmet - válaszolta Kalimonasz. - Fegyver nélkül az ellenség a halálba kerget, élelem nélkül éhen pusztulunk; de ha meggondolod, a halál évezredek óta az élet velejárója. Fegyverrel megvédhetjük és élelemmel fenntarthatjuk az életünket, de vajon mit kezdenénk egy olyan élettel, amelyből hiányzik a szeretet?" ( Kalimonasz bölcsessége )
Ám Platón szerelemről szólván egy magányos érzést, azt a szeretetet teszi az első helyre amit olykor magunkban érzünk..., intenzív belső sugárzó melegséget, ami ezt súgja: "Mennyire tudnék szeretni!"
Platón ezt azért szereti, mert még tiszta, nem szennyezték be a "lehetettvolnák", "kellettvolnák".
"(...) hanem ügyelj önmagadra, vagyis a lelkedre!" ( Nagy Szent Baszileiosz: Homília arról, hogy "Ügyelj önmagadra!" )
De ez a szeretet kifelé irányul..., az egész teremtett világra.
Nagy Szent Vazult a szakirodalom a következő címmel tiszteli meg: St. Basil, the Great Visionary of Creation ~ Nagy Szent Vazul a teremtés nagy látnoka.
Hogyan ügyeljünk lelkünkre?
"Ha pontosan figyelsz önmagadra, ez teljesen elegendő ahhoz, hogy elvezessen Isten fogalmához is. (...)" ( Nagy Szent Baszileiosz: Homília arról, hogy "Ügyelj önmagadra!" )
S még a köztudomásúan ateista Sartre is ezt meséli gyerekkorából:
"1917-ben egyik reggel, La Rochelle-ben a pajtásaimat vártam, hogy együtt menjünk a gimnáziumba. Nem jöttek, s hamarosan nem tudtam már mit kitalálni, amivel foglalkozhattam volna, elhatároztam hát, hogy a Mindenhatóra gondolok. A Mindenható abban a pillanatban lebukfencezett a kékségbe, s minden magyarázat nélkül eltűnt. Szóval nem létezik— állapítottam meg udvarias megdöbbenéssel, s úgy véltem, az ügy ezzel lezárult. Bizonyos értelemben valóban le is zárult, mert azóta soha a legkisebb kísértést sem éreztem, hogy feltámasszam. Hanem a Másik, a Láthatatlan, a Szentlélek, az, aki kezeskedett megbízatásomért, és ismeretlen, szent nagy erőkkel egész életemet igazgatta, az megmaradt.” ( Jean-Paul Sartre)
A potencialitás ( Aquinói Szent Tamás ) és energeia ( Arisztotelész ) fogalma ez már megint. Ez az energia lehetőség, lehetőség jónak lenni.
S jónak lenni kötelesség, lelkünk parancsa.
Sartre küzd ezzel a problémával..., hogy szeressen másokat, hogy váljon eggyé a másikkal?
Saját életszentségemet úgy szolgálni, hogy ne vesszen oda másoké sem..., sőt!
"A kereszténység eszménye a karthauzi szerzeteséhez hasonlít, aki Krisztusért elhagyja apját, anyját és testvéreit, és lemond róla, hogy családot alapítson, hogy hogy férj, hogy apa legyen." ( Miguel de Unamuno: A kereszténység agóniája )
Miért nem elég élvezni ezt a "hőséget", amit Platón érez, Pascal "tüzét"?
"Mert ez a szeretet természetéhez tartozik: " (...) isteni jel s rend, hogy minden tünemény keveredjék valamivel - Mért ne veled én?" ( P. B. Shelley: A szerelem filozófiája )
Vagy pl. ahogy József Attila írja: "Mintha kezed kezed volna.' / "Mintha szívem szíved volna."
"Egyre várlak. Harmatos a gyep,
Nagy fák is várnak büszke terebéllyel.
Rideg vagyok és reszketeg is néha,
Egyedül olyan borzongós az éjjel.
Ha jönnél, elsimulna köröttünk a rét
És csend volna. Nagy csend.
De hallanánk titkos éjjeli zenét,
A szívünk muzsikálna ajkainkon
És beolvadnánk lassan, pirosan,
Illatos oltáron égve A végtelenségbe."
( József Attila: Várlak )
"(...) és csodáld meg, (...) " ( Nagy Szent Baszileiosz: Homília arról, hogy "Ügyelj önmagadra!" )
Hidd el, lehetséges...
" - Dicsértessék! - szólalt meg a gazda. - Jobb ember lettem vón egész életemben, ha tudom, hogy ilyen is van a világon!" ( C. S Lewis: A varázsló unokaöccse )
2019. 08. 21.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése