Kiemelt bejegyzés

"Ezt még én is tudom. Ha búzát rostálják, nem együtt rázzák-e a konkollyal?" / "És megparancsolom a bölcs tűznek..." / "A kérdés egyébként nem az, hogy mit ér, hanem hogy ki parancsol neki."

  "Szellemében és húsában egyként részesül az isteni természetből minden ember. Ez az oka, hogy Krisztus rejtélye nem pusztán egy ren...

2020-08-27

Sancta sanctis! II. ~ Ám olykor előfordul, valakinek "leesik a tantusz".

Sancta sanctis! Szentség a szenteknek!

 

 

A feladat csak úgy oldható meg, ha valaki rájön a megoldásra, s elvállalja az irányító szerepet. ( Akit érdekel, "tekerje le" az "És akkor kivált közülünk egy krisztus" részhez... )

Az esetek többségében rá sem jön senki..., kétségbeesetten nézik a "lapjaikat", s ugyanígy vagy enyhe haraggal rám.

Nem néznek fel.

 

Ám olykor előfordul, valakinek "leesik a tantusz". 

1. Kérdés, ez a valaki vállalja e a felismeréséből következő következményeket..., volt már hogy nem. Az eredmény ugyanaz lesz, mint a korábban említettnél.

2. Ám van, hogy ez a személy miután felismeri a szerep rendkívüliségét, kész ezért - a többiekért, s hogy vége legyen már a "szerencsétlenkedésnek". "Élre áll, s elkezd mutogatva de tanácsokat osztogatni, belenyúlni mások lapjaiba..., ezt igen rosszul szokták viselni a többiek.

Nagyon rosszul...

 

 Amanda Hone: Kálvária

 

a) A "nagyok": ( Nagyra tör és semmivé, szolgává lesz. )

 

A "nagyok" tehát pusztán attól lesznek nagyok, mert ők az "elsők", akik felismerik az "igazságot", készek "kifejezni" s készek a többiek iránti mély szeretetükből fakadóan vállalni az esetleges kockázatokat is.

Ez a "nagyság" titka és ismérve is, s ha már felismerjük, nem lenne okosabb, nem "megölni"- még ha olykor nem is szó szerint - őket?

"Nagyobbak lennénk, ha nagyjainkat jobban ismernénk." ( Robert Mader )

Miért nehéz őket felismerni? 

Mert nem a klasszikus "zsenik", aki provokatívak és feltűnősködők; hanem olyan emberek, akik Pilinszky kifejezésével élve "földelve" vannak.

Olykor kissé gyerekeseknek is tűnhetnek, mint Szent Ferenc:

"A szentek csodálatos emberek, hősök, ragyogó szellemek, és ugyanakkor gyermekek." ( Georges Bernanos )

 

A szentek mindazonáltal nem "véletlen jelenségek":

"A szentek az evangéliumok és az egyház alkotásai." ( J. H. Newman )

A buddhisták ezt a "dharmával és a sanghával" azonosítanák..., a három "drágaságból" kettő!

 

Ahol valódi szent jelenik meg nem szentek között ott kölcsönösen bosszúság jelentkezik. A nem szentek bosszankodnak, miért beszél ez bele az ő dolgukba..., "jól van ez így ahogy van..., ahogy volt mindig is; s a szent is bosszankodik: "Szomorú az én lelkem mindhalálig."

"A szentek számára sem problémamentes életművük megvalósítása." ( Walter Nigg )

"Minél szentebbé válik egy ember, annál kevésbé fogják őt embertársai megérteni." ( J. H. Newman )

 

Nélkülözhetetlen az áldozatuk...., még ha csak egy ló szétosztásáról is van szó az éhezők között, mint a korábban már idézett Utassy versben.

"A szentek kényelmetlenek - de az egyház belőlük él." ( Walter Nigg )

"A szenteknek a világ kihívásaira adott válaszának eredménye: bosszúság" ( Reinhold Schneider )




 

S mégis..., nem térhetnek..., nem térhetünk ki a feladat elől. 

S nagyon könnyű is ez, Keresztes Szent Jánost már idéztük..., könnyű a tiszta szívű ember útja..., a szeretet kötelez, vezet és energiát, bátorságot is ad. ( Aki próbált már nyilvánvaló dolgot másra magyarázni, az tudja, miért könnyű ez az út... )


"A szentek szerettek... csupán ez a titkuk." ( Henri Lacordaire )

S minél nagyobb szeretet minél nagyobb szenvedés ígéretét vonzza magával..., akik nem szenvedtek nem is szerettek soha.

"Szenvedni tudni - és szeretni tudni: ugyanazt jelenti." ( Adrienne von Speyer )

 

"A szenvedés az a kenyér, amelyet Isten megoszt az emberrel." ( George Bernanos )

S az emberek egymással, amiből békesség és boldogság fakad. ( A tanulás fájdalommal jár... )

Ám ahogy a régi görögök leszögezték..., nagyon bölcsen, csak azért mert szenvedsz, még nem vagy szent, lehet hogy csak szimplán "idióta":

"Nem mindenki szent, akit jogtalanságok érnek." ( Görög közmondás )

 

 

b) A "kicsik": ( Semmivé, mindenki szolgájává válik, ez által magasztosul fel. )

 

A "kicsik" is "nagyok", hiszen a nagyok nyomában, azokat "imitálva" ( pl. "Imitatio Christi ) élnek, járnak-kelnek, hagynak jelet a világban, s az ő életük sem kockázatmentes,  különösen ha kisebbségben vagy agresszív kisebbség környezetébe élnek, de "Igazság" őket is kötelezi, Szeretetre.

"A nagy szentség kis kötelességek teljesítésében rejlik." ( Escriva de Balaguer )

Pilinszkynek van egy izgalmas esszéje a "kicsiségről"..., érdekes dolgot fedez fel..., valami hétköznapit. Amikor a gyerekeimnek gitározom, az mindig "irtó jól szól".

"Valami ilyesmi történik manapság a "kis" szócskával is. Szinte látom fölemelkedni a helyéről, az utolsó helyről, s a házigazda hívására megindulni előre, az előkelő vendégek ámuló sorfala közt, föl az asztalfőig." ( Pilinszky János: A "kis" szócska nagyságáról )

"Kis lak áll a Duna mentében" - írja már Petőfi Sándor, a s már az első sor után tudjuk: egyedül ez a fontos, ez a kis lak, egyedül itt pihenhet meg a szív, nyújtózhat ki a lélek." ( Pilinszky János: A "kis" szócska nagyságáról )

"S ahogy az Evangélium a nagy alapot, a szeretetet fölmagasztalta, úgy fordította ki Teréz a "kis" szóval sarkaiból a világot. Kis-útjával a lelki koncentráció új fokát, a lelki élet sűrűbb fókuszát teremtette meg, zseniálisan lerövidítve a centrum felé vezető utat." ( Pilinszky János: A "kis" szócska nagyságáról )

 

A "kis dolgokban" rövidül meg a távolság is leginkább Isten és a "játékos" között. ( Volt egy kántorunk az egyik plébánián, tőle hallottam a következő elég vulgáris megfogalmazást először, mely mély igazságot tartalmaz: "Nagy erőlködésnek betojás a vége."

Te légy szent, ne a műved, te pedig egyféleképpen lehetsz, ha leegyszerűsödsz, letisztulsz.

"Az egyházban a szentség tisztelete nem létezik, csak a szenteké." ( Karl Rahner )

 

A szentség kis dolog..., tulajdonképpen elhatározás doga. Kis dolog. 

Nagyapám a hadifogságban nem sokat evett, ott rászokott a dohányzásra, miután hazaengedték erős dohányosként élt, napi több doboz Munkás cigit is képes volt elszívni, ám amikor én megszülettem, kijelentette, többé nem fog egy szálat sem elszívni - "nem fogja összefüstölni az unokáját". S tényleg nem gyújtott rá soha többé...

 

Ez kis dolog, vagy nagy? Szentség vagy valami hétköznapi dolog, mindenki döntse el szívében.

"A megtérés egy pillanat, a szentség egy egész élet műve." ( Escriva de Balaguer )

Mivel a kettő ugyanaz, erről már beszéltünk..., a szentség most van.

 

Ez józan dolog:

"Minden Krisztus-hívő tehát fokról fokra gyarapszik a szentségben, s épp azáltal, hogy adott feladatát elfogadja, s azzal a szeretettel teljesíti, mellyel Isten életét adta a világért." ( Pilinszky János: Hivatottságunk a szentségre, A világiak életszentsége )




Életünket adjuk egymásért minden pillanatban. Ez kijózanító gondolat..., "jó illatú áldozatnak" lenni a másik számára, nagy felelősséget ró ránk, ebbe nem fér bele semmi idétlenkedés:

"Amitől a keresztény elfordul, az a látszatok bálványozása, az a földi illúziók világa: a birtokvágy, az öncélú testiség, a látszatok bálványozása." ( Pilinszky János: Hivatottságunk a szentségre, Földi állapotunk megszentelése )

Van egy híres Nietzsche mondás:

"A természet nem tesz nagy ugrásokat - de ha egy szent feltűnik, örömében mégis nagyot ugrik." ( Friedrich Nietzsche )

Miért? 

Ugrana az magától is..., hisz fejlődésre van "programozva" (Weissmahr Béla), csak eddig hátráltatták..., ám a szent "elmozdítja a gátat".




-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Freiburgot nem pusztíthatja el a bombázás, mert Reinhold Schneider ott él közöttünk." ( Werner Bergengruen gyászbeszéde R. Schneider temetésekor )

 

2019. 09. 05.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése