Kiemelt bejegyzés

"De máris vált a kép. Új mese szól a mikrofonból." ~ „Narcissus… hermafroditism… Bisexuality… Ah, interesting!"

"Isten is szeret. Ő is szenvedett. Ő is hosszú ideig várt a találkozásra." ( C. S Lewis, A nagy válás, 109 ) "De...

2022-09-30

Γνῶσις VI. / πνεῡματιϰόι V. / "οὐκέτι λέγω ὑμᾶς ⸃ δούλους - test és hazugság ~ "initium fidei" / The Kiss of Light and Darkness / hogy az erényeket verítékezve szerezzétek meg

 "A tudás pedig a fény, mely megérlel bennünket." III.  ( Fülöp evangéliuma, Nag Hammadi, 170 )

"(...) mindhalálig, mert ellenségtek megmarad mindvégig, és Isten a javatokra hagyja meg, azért, hogy az erényeket verítékezve szerezzétek meg."

 

 

 

Meddig számítasz szolgának?

Amíg zavarba hozható vagy.

Hazugság fejedelme a hazugság könyvéből olvas fel számodra és a világi javakhoz kötne, melyek maguk is változékonyak és mulandóak. 

"Bátran kell felelnünk és ellenállnunk a világnak, örömeinek és állásainak megvetésével, megfontolván, hogy a világnak semmi állandósága és maradandósága nincsen. Hosszú életet ígér virágzó ifjúsággal és nagy gazdagsággal, és mindez meghiúsul, hiszen az életből a halálba megyünk, az ifjúságból az öregségbe, a gazdagságból a szegénységbe, és mindig a halál végállomása felé rohanunk. Ezért is szükséges, hogy felnyissuk az értelem szemét annak meglátására, mennyire nyomorult, aki a világban bízik. Ily módon a lélek utálni és gyűlölni fogja azt, amit korábban szeretett." ( Sziénai Szent Katalin, SANO DI MACÓNAK ÉS ÖSSZES TÖBBI FIÁNAK SZIÉNÁBAN, 655 )

Zavart elménk és értelmetlen szavaink, ezek várnak ránk "fogolyként".

 

Vágni kell, de hol készítik a kardot?

Önismeretünk tüzében. Belső csendünkben. Korábban idéztük, milyen "delejes" hatással volt az esszénusok csendje vendégeikre.

A belső béke kihat a külsőre..., például hosszú egészséges élet a jutalma; - sőt ezzel magyarázható az esszénus bölcsek jövendőmondó képessége is. Ujjuk rajta volt a történések erén, belső csendjükben tisztán érezték az idő lüktetését..

 

Hogyan nem szabad gondolkodni?

Szent Ágostonnak a De civitate Dei című művében van egy problémafelvetés..., mi a helyes?

 

Paul Ramsey, Basic Christian Ethics, The meaning of Christian Love, 114


Mit válasszunk?

 Magasabb szellemibb értéket, de önzően, vagy önzetlenül, alacsonyabbat?

"Hiba! Hiba! Hiba!" -, kiáltanák a zenben..., ugyanis a pillanatban ilyen opciók nem léteznek.

https://boatswain69.blogspot.com/2020/09/eppen-olyan.html

 

Sőt!

Jó és rossz sem létezik...

 Csak a ψῦχικόι képzelik, hogy igen...

"Örök sötétség tapad a felszín belső felére. Ez a fordított világ, ez a pokol. Egyforma az éje, mindene kő-szerű, lobogástalan, fekete láng. / Ez a pokol: belőle hajlik ki az élet, a hánytorgó, e nyugalomból! Göröngy, fű, ember, állat, belőle fakad mind, mely sebet és csókot cserélget, a pokolból, mind, valahányon a fény elárad! / Mindennek külső és belső íve -- melyik a visszája, melyik a színe? van-e harmadik ív: árny nélküli fény? / Rögtől szívig, minden dalol; nem ésszel, lényével válaszol, mint egy nő, vagy egy költemény" ( Weöres Sándor: Mi van a héj alatt? )

https://boatswain69.blogspot.com/2020/08/nem-isten-dolga-hogy-harcoljon-azok.html

 

The Kiss of Light and Darkness

 Dietrich Bonhoeffer zseniális volt..., nem csoda, hogy a ψῦχικόι hallgatólagos beleegyezése mellet, a ὑλικόι megölték.

"Úgy tűnik, hogy a jó és a rossz ismerete minden etikai gondolkodás célja. A keresztény etika első feladata az, hogy ezt az ismeretet megsemmisítse." ( Dietrich Bonhoeffer: Etika )

https://boatswain69.blogspot.com/2020/09/eppen-olyan.html

Bonhoeffer erről ír, s tudjuk mi is - igazság és a hazugság is édestestvérek.

https://boatswain69.blogspot.com/2022/03/kotelessegtan-ii-lehete-az-hogy-valaki.html

 Ám a ψῦχικόι így látják az életet..., "kígyók és létrák". 

S szabadulnának tőle.




Az egyik legizgalmasabb gnosztikus evangélium így beszél erről:

"Rablók közé került [a lélek], foglyul ejtették, ő azonban kiszabadította, és megváltotta a világban a jókat, valamint a rosszakat. A fény és a sötétség, az élet és a halál, a jobb és a bal mind testvérek, nem lehet őket elválasztani egymástól.
Ezért sem a jók nem jók, sem a rosszak nem rosszak, sem az élet nem élet, sem a halál nem halál. Ezért fog mind egyenként feloldódni a legkorábbi kezdetben. Akik azonban felülemelkednek a világon, azok nem bomlanak fel, és örökre megmaradnak.
Azok a nevek, melyeket az e világiaknak adnak nagyon megtévesztőek, mert értelmüket a helyes fogalmak helyett a helytelenek felé fordítják. Aki azt hallja, "Isten", nem helyesen érti azt, hanem helytelenül." ( Fülöp evangéliuma )

A fogalmak körüli zavar tehát nem a mai korunk rákfenéje, mindig is így volt..., a világ szerinti gondolkodás és a világ fiainak természetéhez tartozik.

Kígyók és létrák, vagy ahogy mondja a közmondás, "ha kell vemhes, ha nem rühös". 

De hogy még Isten is így legyen kezelhető...

Mi viszont az "istenismeret" birtokában látjuk ezt az állandótlanságot..., sőt uraljuk, élvezzük.


Szénai Szent Katalin ezt így írja le: 

"Az ember három ellensége közül a saját teste a legveszedelmesebb. Az érzékiség időleges elalvása megtévesztheti és csapdába ejtheti a lelket. A gyűlölet és szeretet
kardjával mindig harcolnunk kell ellene.

 

A megfeszített Jézus Krisztus és az édes Mária nevében!

Drága Fiaim Krisztusban, az édes Jézusban! Én, Katalin, Jézus Krisztus szolgáinak szolgálója és rabszolgája, írok nektek az Ő drága vérében a vággyal, hogy férfias lovagoknak láthassalak benneteket, annyira és oly módon, hogy legyőztétek
három fő ellenségeteket. 

Ó, édes fiaim, e három ellenség az ördög, a világ és a test.

Az első kettőt könnyen legyőzzük, mert az ördög felettünk való hatalmát Isten Fiacskájának vére elvette, úgyhogy a bűnt illetően semmit sem tehet velünk, ha mi nem akarjuk; zaklathat minket sok és különféle gondolattal, de a legkisebb bűnre sem kényszeríthet, mert az előbb mondott vér, a szeplőtelen Bárány vére erőssé tett és kihozott a szolgaságból minket. 

És mit tehet a világ velünk? Semmit. Sokféle üldözéssel, kínzással, gúnnyal, sértegetéssel és rágalommal verheti kívülről a testünket, de mit érez ebből Isten szolgája a lélek velejében? Semmit. A világ azon fáradozik, hogy sok szorongatással vegye körül, pedig örül, mert
érzületét Istenbe vetette, akitől minden öröm származik. Azt választotta, hogy a megfeszített Krisztusért mindent elvisel, ezért annyira boldog, amennyire látja, hogy bűntelenül szenvedhet, hiszen ezzel egyre jobban hasonlóvá válik Őhozzá. Így tehát való igaz, hogy ezt a két ellenséget könnyen legyőzzük.

Hanem a harmadik, a saját testünk, azaz az érzékiségünk mint gonosz törvény mindig lázad a lélek ellen. Soha nem múlik el egy pillanat sem anélkül, hogy valamiképpen ne akarna rugdalózni Isten akarata ellen, azaz ne akarná elferdíteni az összes jó sugallatokat - melyeket Isten kegyessége küld a szívünkbe annyira, hogy semmi sem valósul meg azokból, ha hiszünk neki. 

És ezzel ellentétben az összes gonosz gondolatokat, melyek az ördögtől származnak - s melyeket enged meg, hogy növekedjünk a tökéletességben és a kegyelemben, és nem
azért hogy vereséget szenvedjünk ez a gonosz érzéki szenvedély mind végre a hajtatni velünk. 

Röviden szólva ez az, ami megfoszt minket Istentől és szükségtelen keserűségben tart ebben az életben. Jól fel kell tehát fegyverkeznünk ez ellen az ellenség ellen.

Azt akarom tehát, hogy mindegyiktek különböztesse meg magában a két részt az érzékiséget és az értelmet, és e kettő halálos ellensége legyen egymásnak.

Az értelem fegyverezze fel magát a gyűlölet és a szeretet kardjával. És ezt a háborút ne lanyhán viselje, hanem erélyesen: törekedjék arra, hogy tökéletesen megölje az érzékiséget, mert valóban meg kell ölni azt, ami Isten ellen lázadva elveszi tőlünk a Kegyelem életét.

És néha ez az átkozott törvény egy nagy cselhez folyamodik, hogy annál nagyobb csapást mérjen ránk: elalszik és úgy mutatja, mintha meghalt volna és mi nem tapasztalunk semmiféle harcot magunkban; összes tetteink és gondolataink heves lángolással irányulnak Istenre, olyan édességgel, hogy úgy tűnik, az örök életet ízleljük. 

Ha azonban felhagyunk a harccal és letesszük a kardot és nem vagyunk serények gyakorlatainkban, az érzékiség nagyobb erővel ébred fel, mint valaha és olykor nyomorúságosan elbuktat minket.

Azt akarom tehát, fiaim, hogy úgy viseljétek ezt a háborút, mint akik sohasem akarnak békét, hanem mindig növelik a harcot az érzékiség ellen, mindig azt adván neki, ami nincs tetszésére és soha bele nem egyezve abba, amit kedvel a lelkiismeret kutyája ébressze fel ugatásával az értelmet, és a legkisebb gondolat se távozzon a szívből anélkül, hogy az értelem meg ne vizsgálja; és egyetlen bűnös indulat se kerülje el a dorgáló büntetést. Ez a nyomorult érzékiség legyen szolgáló és az értelem legyen úrnő, amint lennie kell.

Ha azonban hanyagok és lanyhák volnátok, soha nem győznétek le sem ezt az ellenséget, sem a másik kettőt. És ezért mondtam, hogy arra vágyom, hogy férfias lovagoknak láthassalak benneteket annak érdekében, hogy győztesek legyetek.

Harcra hát, fiaim, ragadjátok meg ezt a kardot és soha ki ne engedjetek a szabad
megfontolás kezéből mindhalálig, mert ellenségtek megmarad mindvégig, és Isten a javatokra hagyja meg, azért, hogy az erényeket verítékezve szerezzétek meg
az Ő kegyelmének segítségével, egyebet nem mondok.

(...)

Maradjatok meg Isten szent és édes szeretetében. Stefano.
amikor jössz... Édes Jézus! Jézusom, Szerelmem!
( Sziénai Szent Katalin, PIETRO DI GIOVANNINAK ÉS STEFANO DI CORRADONAK RÓMÁBÓL, 748-750  )


Helyes látás...

https://boatswain69.blogspot.com/2020/08/stop-look-listen.html

S ne fontoskodjatok.

https://boatswain69.blogspot.com/2022/09/hitben-vagyunk-egyek-nem-tapasztalasban_4.html

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése