"Gentiles"
"οὐκέτι λέγω ὑμᾶς ⸃ δούλους, ὅτι ὁ δοῦλος οὐκ οἶδεν τί ποιεῖ αὐτοῦ ὁ
κύριος · ὑμᾶς δὲ εἴρηκα φίλους, ὅτι πάντα ἃ ἤκουσα παρὰ τοῦ πατρός μου
ἐγνώρισα ὑμῖν."
"Nem nevezlek többé
szolgának benneteket, mert a szolga nem tudja, mit tesz ura. Barátaimnak
mondalak benneteket, mert amit hallottam Atyámtól, azt mind tudtul
adtam nektek." ( Jn 15,15 )
Nem tartozol többé béresek ( ψῦχικόι ) közé, az örökösök egyike, a "fiú" vagy ( πνεῡματιϰόι ).
A kereszténység történetébe zsidónak lenni volt már előnyös, de hátrányos dolog is..., a nem zsidókra az angolban külön szó is van: "gentiles".
"Gentiles"..., "nemzsidók"..., "nem olyan mint én", nem olyan mint mi".
De számít-e ez?
Mint korábban beszéltük róla, nem a mi egymáshoz való viszonylataink számítanak..., a egységhez, sőt az Egyhez való viszonyunk.
Pál apostol:
"Nincs többé zsidó vagy görög, rabszolga vagy szabad, férfi vagy nő, mert mindannyian eggyé lettetek Krisztus Jézusban."
"Krisztus
Jézusban ugyanis nem az számít, hogy valaki körülmetélt vagy
körülmetéletlen, hanem csak a hit, amely a szeretetben teljesedik ki."
"Testvérek, ha valakit botláson értek, ti akik lelkiek vagytok, intsétek meg a szelídség szellemében. De ügyelj, hogy magad kísértésbe ne essél! Mert sem a körülmetéltség nem ér semmit, sem a körülmetéletlenség, hanem csak az új teremtmény."
"Nincs különbség zsidó meg pogány között, mert mindnyájunknak egy az Ura, aki bőkezű mindazokhoz, akik segítségül hívják."
Péter beszéde:
"Péter így kezdte beszédét: „Valóban el kell ismernem, hogy az Isten nem személyválogató, mindenki kedves előtte, aki féli és az igazságosságot cselekszi, bármely nép fia is." ( ApCsel 10,34-35 )
De semmi sincsen ok és cél nélkül. A látszólagos "rossz" sem...
A szeretetnyelv eltérése lehetőség, - nyelvet tanulni.
Így Hobbes "bellum omnium contra omnes" is lehet áldás, látni "ostrom alatt áll" valaki..., de legalábbis így hiszi.
Segítségre szorul..., segíts rajta.
Therapeuták..., esszénusok már a kereszténység kialakulása és elterjedése előtt így cselekedtek. Kötelességük volt..., sőt - esküt tettek rá.
Volt miből.
Nem vagyunk béresek aki fizetséget várnak..., gazdák vagyunk..., gazdagok.
Sziénai Szent Katalin ezt jóval később így írja le:
"Ám a szolga hit nélkül nem képes igazságban szolgálni, hiszen aki szolgál, de nem hisz, az csak béres; csak a saját hasznáért szolgál ugyanis és csak a szolga félelem miatt szolga. S mert ezt a szolgálatot nem tökéletesíti a hit világossága, ezért ő sem nem erős, sem nem kitartó, hanem vitorlát bont minden szélre.
Innen van az, hogy a vigasztalás szele a szív könnyelműségére viszi, a szorongatás szele
türelmetlenségre, az ördög csatáinak és zaklatásainak szelében pedig leül kedvetlenül szíve szomorúságával, úgy gondolván, hogy elvesztette Istent, mert elvesztette, látja, a vigasztalást és elméje nemes gondolatait. Mindez azért van, mert jobban szereti az ajándékot, mint az ajándékozót, s mert inkább a maga hasznára, mint Isten legfőbb és örök jóságára tekintve szolgál. Hiszen amilyen tökéletlen a szeretet, olyan tökéletlen a hit világossága. ( Szénai Szent Katalin, SANO DI MACÓNAK
ES MÁS LELKI FIAINAK, 153 )
Paul Ramsey, Basic Christian Ethics, The meaning of Christian Love, 114 |
A gnosztikusok pedig így:
"Egy héber férfi létrehoz egy hébert, és őt úgy hívják: prozelita. Prozelita azonban nem hoz létre prozelitát. Vannak, ahogy [vannak?] - és tesznek [másokat is olyanná?]... Elég nekik, hogy léteznek.
A rabszolga csak arra törekszik, hogy szabad legyen, de nem törekszik ura vagyonára. A fú azonban nemcsak fiú, hanem igényt tart atyja örökségére is.
Akik a halott dolgokat öröklik, maguk is halottak. Akik az élőt öröklik, élnek, és öröklik az élőt is és a holtat is. A halottak egyáltalán nem örökölnek. Hiszen hogyan örökölhetne, aki halott!? Ha a halott örökli az élőt, nem fog meghalni, hanem a halott nagyon is élni fog. Aki pogány, nem hal meg, hiszen nem is élt soha, hogy meghalhasson. Aki hitt az igazságban, az élt, és fennáll a veszélye annak, hogy meghal. Él ugyanis azóta a nap óta, hogy Krisztus eljött. Megalkotják a világot, feldíszítik a városokat, kiviszik a halottat.
Amikor Zsidók voltunk, árvák voltunk, mert csak anyánk volt. Amikor keresztények lettünk, lett atyánk is az anyán kívül." ( Fülöp evangéliuma, 99-100, 85 )
Mintha Jézust hallottuk volna beszélni a János evangéliumból. Átadtam nektek az Istenismeretet ( γνῶσις ), ahogy Ozeás próféta is értette.
S akik nem csak átvették, de gyökeret is eresztett bennük, már nem idegenek többé.
Azokkal egy test és vér vagyunk, s nincs többé különbségtétel.
Nem csak Gondolatban ( Ennoia ) élünk többé, de Ősatyánkkal is.
Hazatértünk.
"(...) és igaz alapokat rak le, kivetkőzvén a béres önszeretetéből és eljutván az egyszerű szívre és a szabad érzületre, (...)" ( Szénai Szent Katalin, SANO DI MACÓNAK ÉS MÁS LELKI FIAINAK, 154 )
Egyszerű szív és szabad érzület.
Mint az irgalmas szamaritánus, akinek volt szeme és szíve, hogy meglásson és cselekedjen...., "superior value" és a "neighbor" érdekében és nevében.
https://boatswain69.blogspot.com/2020/09/benit-soi-le-main-qui-dons.html
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése