Kiemelt bejegyzés

Várakozások III. ~ "Sors parancsol.."

  "Nemcsak a te akaratod hat irányként abban, ami jő! Dolgoznak titkos viszonyok lent, ...

2022-09-20

Gnosis VII./ önismeret I. / πνεῡματιϰόι και ψῦχικόι και ὑλικόι I. / Sziénai Szent Katalin és a Tanítványok II.. ~ lelki éhség és betegségtudat / az értelem szeme

 Az értelem szeme

 "Nyisd fel tehát, drága fiam, az értelem szemét és emeld ki a sötétségből: ismerd be a bűnödet, ne a lélek zavarával, hanem az Isten jóságába vetett reménységgel." ( II. )

 

 

 

Korábban feltettünk egy fontos kérdést: Meddig tart a Pneuma hatalma?

„Uram, mikor láttunk téged éhezni, szomjazni…?” – ebbe a kérdésbe torkollik mindnyájunk élete és az egész világtörténelem. Ugyanezt a kérdést teszik fel az ítéletkor az igazak és a gonoszok, s az erre a kérdésre adott isteni válasz dönti el örök sorsunkat. Nem vallási kérdés ez, hanem üdvösségünk alapkérdése, amely egy bizonyos életformát feltételez. Jézus jó pedagógus: amikor előre elárulja, mi lesz megítéltetésünk mércéje az utolsó napon, egyben „receptet” is ad az üdvösségre: csak a tettek szolgálhatnak üdvösségre, akár kifejezett vallásos hit nélkül is, mert a másokért való élet öntudatlan mélységben a megtestesülésbe vetett hitet hordozza, mely felölel minden állapotot és élethelyzetet. Nem adunk pénzt az utcai kéregetőnek, mondván, hogy pár forinttal úgysem tudjuk megoldani a nyomorgók helyzetét? Vagy mert gyanús, hogy italra költi, esetleg megbízásból dolgozik? Vagy adunk, de csak azért, hogy megnyugtassuk a lelkiismeretünket? Ne hagyjuk becsapni magunkat: csupán pénzzel így sem, úgy sem segíthetünk. Talán nem is azt a kirakatba tett, a jó ízlést provokáló ínséget kell orvosolnunk a felszínen, hanem valahol mélyebben kell irgalmasnak lennünk. Hiszen nemcsak testi éhség és szomjúság, nemcsak testi idegenség és mezítelenség, nemcsak testi betegség és fogság létezik, hanem szellemi és lelki is. Ezek enyhítése nem pénztárca kérdése. Mint ahogy igazából semmi sem az, ami lényeges." ( 2015.02.23. P. Dr. Barsi Balázs O.F.M. gondolatai )

https://boatswain69.blogspot.com/2020/10/hiszen-nemcsak-testi-betegseg-es-fogsag.html

 

Így beszél Barsi Balázs, de ez a ψῦχικόι szavai, még ha lélekről is van szó.

Ha valaki  a πνεῡματιϰόι tagja, nem enyhítésben gondolkodik. Mi jövünk "Az ötödik hegyről - ahol a növényzet zöld volt, de maga a hegy durva felületű - a hívők ilyenek: (...)" ( Hermasz A Pásztor, XXII 1., 352-353 ) 

Igen..., az igazi hívők tényleg ilyenek.


 

"Válaszolok én erre és megvallom, hogy az érzéki rész szerint valóban gyönge és törékeny vagy, de az értelem és a szellem erőssége szerint ez nem így van, hiszen Krisztus vérében megerősödtünk, gyöngeség csak az érzéki részben van. Megláthatjuk tehát a módját annak, hogy ezt az erősséget megszerezzük, miután minden gyöngeség az érzékiségben van." ( Szénai Szent Katalin, STEFANO DI CORRADO MACONINAK, 438-439 )

"Erősödj meg, fiam és ne csüggedj a fenyíték alatt, amit Isten helyezett rád, mert ez csak annyit jelent, hogy eljött a te órád. Gondold meg, hogy a legnagyobb fáradság mindig az alapok kásása: ha az alap megvan, könnyen megy az építés." ( Szénai Szent Katalin, STEFANO DI CORRADO MACONINAK, 438-439 )

https://boatswain69.blogspot.com/2020/07/majd-ha-eljon-probatetel-ideje.html

 

Nekünk a szenvedés nem ellenségünk:  

"Innen van az, hogy az Ő szerelmese sem képes mást akarni, mint vele szenvedni gyalázatokat, gúnyt, éhséget, szomjúságot és hőséget, igazságtalanságokat és rágalmakat, és végül még a testi életét is odaadni az Ő szerelméért. Sőt akkor örül és hízik a lelke, amikor látja, hogy méltónak találtatott arra, hogy a világ kigúnyolja, kínozza és csúffá tegye őt az édes és jó Jézus szerelme miatt. Így olvassuk a szent Apostolokról is, hogy örvendeztek, amikor Jézus nevéért megvetettek és kigúnyoltak kezdtek lenni." ( Sziénai Szent Katalin, SANO DI MACONAK SZIÉNÁBA, 525-526 )

Honnan származik az erő mindehhez?

Az önismeretből. 

Mi a csendet is szeretjük. Az önismeret cellájában tanulunk meg helyesen szeretni. 

 

"A megfeszített Jézus Krisztus és az édes Mária nevében!


Drága Anyám Krisztusban, az édes Jézusban! Én, Katalin, Jézus Krisztus szolgáinak szolgálója és rabszolgája, írok neked az Ő drága vérében a vággyal, hogy láthassam: lakást készítesz magadnak önismereted cellájában, annak érdekében, hogy eljuthass a tökéletes szeretetre, megfontolván, hogy aki nem szereti a teremtőjét, az nem lehet az Ő tetszésére, hiszen Ő maga a szeretet és mást sem akar, csak Szeretetet. Ezt a szeretetet találja meg a lélek, amikor megismeri önmagát. 

Amikor ugyanis meglátja, hogy ő maga önmagától nem létezik, hanem létet kegyelemből
birtokolja (és nem adósság fejében), s hogy minden kegyelmet, ami ezen a léten
alapszik a kimondhatatlan szeretet adott nekünk, akkor úgy találja, hogy Isten
annyira szereti őt, hogy nyelv azt nem képes elmondani; és miután meglátta, hogy
Isten ennyire szereti őt, képtelen megtenni, hogy ő maga ne Szeressen. szereti
magában az észt és Istent, és gyűlöli az érzékiséget, ami rendetlenül akarja élvezni
a világot
(vagy úgy, hogy a rangban s a gazdagságban gyönyörködik, vagy úgy,
hogy a saját véleményeiben megalapozottan inkább akar tetszeni a teremtményeknek, mint Istennek), s a világ örömeit, véleményeit vagy kívánságait követi." (
Sziénai Szent Katalin, GIOVANNA DI CORRADO ASSZONYNAK, 542-543 )

 

( Erről beszélt Barsi Balázs..., az igazi kereszténység nem ez. )

https://boatswain69.blogspot.com/2022/02/to-baer-witness-to-truth-iii-30-menj.html

https://boatswain69.blogspot.com/2020/09/megtartasra-valo-nep-vagytok-hogy.html

"Így tesznek azok, akik túlságosan érzéki, rendezetlen szeretettel szeretik a gyermekeiket, a jegyesüket, atyjukat vagy anyjukat ez a szeretet akadály Isten és a lelek között, mert nem engedi jól megismerni az igaz és természetfölötti szeretet igazságát. Ezért is mondta az első édes Igazság: ,,Aki nem hagyja el atyját, anyját, nővéreit és fivéreit és önmagát is, nem méltó hozzám" ( Sziénai Szent Katalin, GIOVANNA DI CORRADO ASSZONYNAK, 542-543 )

 

Savonarola is ebben vallja magát egyedül vétkesnek:

"Kétségkívül egyedül ellened vétettem, mert parancsoltad, hogy önmagadért szeresselek és a teremtmények szeretetét rád vonatkoztassam; én ellenben jobban szerettem a teremtményeket, önmagukért szeretve azokat. (...) Mert aki a teremtményeket önmagukért szereti: istenné teszi azokat." ( Savonarola elmélkedései a börtönben a Miserere zsoltárról )

 https://boatswain69.blogspot.com/2021/09/tarsadalmi-szolipszizmus-ii-belso.html

 

"Jól látták és látják ezt Isten igaz szolgái, akik azonnal kivetkőztetik szívüket, érzületüket és lelküket a világból, annak minden pompájából és gyönyörűségéből, valamint a teremtmény
minden nem Istenben való szeretéséből. Nem mintha nem szeretnék a teremtményt, de egyedül csak Istenért szeretik óta azért, mert Isten mérhetetlenül szereti a teremtményét. Hanem miként gyűlölik magukban az érzéki részt, amely mindig Isten ellen lázad, ugyanúgy gyűlölik a felebarátban is, látván, hogy sérti a legfőbb és örök Jóságot."
( Sziénai Szent Katalin, GIOVANNA DI CORRADO ASSZONYNAK, 542-543 )


Hogy ezt mi mennyire keményen gondoljuk:

"Isten adja meg nekik legédesebb kegyelmét, és ha idővel rosszá válnának, adja meg nekik inkább a halált." ( Sziénai Szent Katalin, A SZENT DOMONKOS RUHÁJÁT
VISELŐ ALEXIA ASSZONYNAK ROCA VÁRÁBÓL, 283-284 )

Kemény beszéd ez..., de hát a hegy maga is "durva felületű". 

https://boatswain69.blogspot.com/2020/07/te-itt-ezekre-en-azokra-gondolok.html

https://boatswain69.blogspot.com/2021/10/a-bolond-profeta-iii-jel-pro-life-build.html


"Azt akarom, hogy így cselekedj, drága anyám Krisztusban, az édes Jézusban:
szeresd magadban Isten jóságát és az Ő mérhetetlen szeretetét, melyet önismereted cellájában fogsz megtalálni. Ebben a cellában fogod megtalálni Istent. Mert amint Isten magába foglal mindent, ami részesedik a létből, úgy meg fogod találni magadban az, emlékezetet, amely magába fogadja (és alkalmas arra, hogy megtartsa) Isten jótéteményeit; meg fogod találni az értelmet, amely Isten Fiacskájának bölcsességében részesít minket azáltal, hogy megérteti és megismerteti veled az
Ő akaratát, amely nem akar mást, csak a mi megszentelésünket. Látván ezt, a lélek nem bánkódhat és nem jöhet zavarba semmi miatt sem, bármi is történjék, mert megismerte, hogy mindent Isten gondviselése és mérhetetlen szeretete művel.


A feláldozott Bárány szerelmére kérlek és akarom, hogy ezzel az ismerettel orvosold azt a keserűséget és rosszkedvűséget, mely Stefano távozása miatt van benned. Örülj és ujjongj, mert nem lesz ez a kegyelem növekedése nélkül sem a te lelkedben, sem az övében. Isten kegyelméből hamarosan látni fogod ezt.

Önismeretedben meg fogod találni még, mondom, a Szentlélek édes kegyességét is: azt a részt, amely nem más, mint a szeretet és nem ajándékoz mást, csak szeretetet, és mindent, amit tesz és véghezvisz, szeretetből tesz. Ezt az érzületet meg fogod találni a lelkedben, mert az akarat nem más, mint szeretet: minden érzülete és megmozdulása szeretetből való. Szereti és gyűlöli mindazt, amit a megismerés szeme megértett és meglátott. Való igaz tehát, drága anyám, hogy lelked cellájában meg fogod találni a teljes Istent, aki annyi édességet, enyhületet és vigasztalást ad a léleknek, hogy nincs semmi, ami megzavarhatná öt, hiszen alkalmassá vált Isten akaratának befogadására.


Ekkor a lélek egyenesen olyanná válik, mint a szent vágy illatos virágaival teli
kert: közepén el van ültetve a szentséges kereszt termőtája, melyen a szeplőtelen
Bárány nyugszik, aki vérével öntözi és fürdeti ezt az édes és dicsőséges kertet és az
igaz és királyi erények érett gyümölcseit őrzi. 

Ha türelmet akarsz: Benne van akkora szelídségben megalapozottan, hogy a Bárány kiáltását semmiféle zúgolódás miatt nem lehetett hallani. 

Ha mélységes alázatot akarsz, látni fogod az emberhez alázódott Istent, a kereszt szégyenletes haláláig alázódott Igét. 

Ha szeretetet akarsz: Ő maga a Szeretet, hiszen inkább a szeretet és a szerelem ereje tartotta Őt átszúrtan és átszegezetten a kereszten, mint.... 

Sem a kereszt, sem a szegek nem lettek volna elegendők arra, hogy fogva tartsák az Istenembert, ha a szeretet ereje nem teszi ezt. 

Nem csodálkozom azon, ha a lélek, aki önismeretének kertjévé változott, erős az egész világgal szemben is, hiszen hasonlóvá és egy valósággá lett a legtöbb erősséggel. 

Valóban ízlelni kezdi az örök élet előízét ebben az életben; uralkodik a világon, mert kineveti azt. Az ördögök félnek közeledni ahhoz a lélekhez, aki az isteni szeretetben ég.


Rajta hát, drága anyám! Nem akarom, hogy tovább aludj a hanyagságban és az
érzéki szeretetben !
Kelj fel tehát a legégőbb és mérhetetlen szeretettel: fürödj
meg Krisztus vérében és rejtőzz el a megfeszitett Krisztus sebeiben. Egyebet nem
mondok. Biztos vagyok benne, hogy ha a cellában fogsz lakozni, mint mondtuk,
meg fogod találni a megfeszített Krisztust, és nem fogsz mást keresni. És mondd
meg Corradónak, hogy ő is ezt tegye. Maradj meg Isten szent és édes szeretetében. Édes Jézus! Jézusom, Szerelmem!"
( Sziénai Szent Katalin, GIOVANNA DI CORRADO ASSZONYNAK, 542-543 )

Meddig terjed hát ki a Pneuma hatalma...?  Ameddig van sejtés a tökéletesség létezéséről. Ameddig az csendbe, az "önismeret cellájába" zárva felismerhetővé válik akár csak egy morzsányi is az Isteni természetből... 

 

Meddig terjed a pneuma hatalma..., könnyű a válasz,  ameddig a a betegségtudat, a "lelki éhség". 

"Így tégy te is, hiszen elszegényedtél, szükségben vagy és a lelked éhen hal." ( Sziénai Szent Katalin, FRANCESCO DI VANNI MALAVOLTINAK SZIÉNÁBA, 123-124 )

https://boatswain69.blogspot.com/2022/09/gnosis-iv-szienai-szent-katalin-es.html 

A πνεῡματιϰόι számára mindez szent harag és gyönyörűség, életcél;  ψῦχικόι számára éhség vagy csömör, mert a világgal azonosítják az Isteni valóságot, tehát vagy túlzabálják vagy éheztetik magukat vele;  - ὑλικόι a "kánoni törvények igazolására" valók.

Az "értelem szeme" minden szinten mást lát..., a  ὑλικόι leginkább semmit, ők vakok.



 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése