Eckhart "kontra" Weissmahr
"...hova vágy csak elérhet" ( ίππος ται με φéρουσίν ) I.
Cogito ergo sum ( ~ René Descartes ), mint állítás..., - hibás; - ha matematika logika szempontjából vizsgáljuk, az állítás két dolgot von össze..., hibásan. Ugyanis először "valaki gondolkodik"..., majd ebből következik, "aki gondolkodik, az van".
Először lennie kell annak aki gondolkodik.
Mindazonáltal a mi szempontunkból igaza van; nem azért vannak a dolgok, mert vannak, hanem azért vannak, mert "csinálnak valamit".
Erre a megtestesülésről szóló résznél még visszatérünk.
"A következőkben a változást, a keletkezést fogjuk elemezni. Hiszen a létezőknek a legáltalánosabb tulajdonsága a "mozgás", a tevékenység, a fejlődés."- mondja Weissmahr Béla Isten léte és mivolta című könyvében.
Majd hozzáteszi: "A változás
az azonosnak és a különbözőnek egysége az időben."
Ami változik, az más
és azonos is..., s ami lesz, benne van már az előző állapotban is.
Semmiből sem lehet kihozni azt ami nincs benne.
Vagy ahogy Picasso mondta: "Minden, amit el lehet képzelni, az valóságos." Ezt a buddhisták a "lehetőségek birodalmának" hívják, ahonnan a vágyainkkal hívunk életre mindent.
De előhívni csak azt lehet, ami létezik, s elgondolni azt, ami elgondolható.
Tehát ha a terv már benne volt a megvalósultban, a terv már eredendően is meg volt. Hol a terv? Illetve, ha a világ lényegi eleme a mozgás, hol a "végső mozgató", aki az energiát adja? Ő lenne a ok és cél egy személyben, az alfa és ómega? S ha minden ugyanaz elején és végén, minek a fejlődés?
Ezt a közelítjük.
I. A vonalzó:
"Ez ugyanis azt akarja mondani, hogy van egy bizonyos "tökéletesség", van egy bizonyos pozitív tulajdonság, (amelyet Arisztotelész "energeia"( ενεργεια )-nak, Szent Tamás "actus"-nak nevez) amelyre nézve minden létező a "lehetőség állapotában" van, ebben a létezőben nincs meg ugyan a maga kifejezett valósága szerint, ennek ellenére mégsem hiányzik belőle teljesen, hanem valamiképpen mégis megvan. A "potentia" fogalma tehát azt jelöli, ami, anélkül hogy teljesen meglenne, valamiképpen már megvan." ( Weissmahr Béla, Isten léte és mivolta, 85 )
"A "potentia" fogalma tehát azt jelöli,
ami, anélkül, hogy teljesen meglenne, valamiképpen már megvan." A
tökéletességtöbblet tehát bele van programozva a rendszerbe, csak rá
kell találnia, rá kell éreznie a létezőnek.
Ha pedig ez az "önfelülmúlás a lét- és
tökéletességtöbblet" keresés általános jelenség, semmi módon nem idegen a
rendszertől, sőt természetes része az evolúciós folyamat.
Weissmahr szerint tehát létezésem
lényege a mozgás, nem tudok nem mozogni, ha nem mozognék megszűnnék
létezni..., csak haladnom kell és közben fejlődni, - egyre magasabb
tökéletesség irányába.
II. A körző:
Eckhart mester körzőhöz ( "Légy mint a cirkalom!" ) hasonlítja az emberi létezést, le kell szúrni a körző hegyét Istenbe, majd róni a köreinket."Üdvöt hozó életre törekszel? Légy mint a cirkalom. Jó helyre szúrd le lelkednek szúrósra hegyezett leglényegét. Aztán nyúlj ki lelked minden képességeivel lehető messzire. Mozogj! Így írd életednek minden köreit körülkörző nagy és szabályos körét. A fő - mondom -: lelked leglényege legyen igaz központba, Istenbe erősítve. Ott legyen szíved. Leszúrva. Ott az Istenben." ( Eckhart Mester: Az igaz lelkület )
Eckhart is a mozgásról beszél: "Nyúlj ki!", "Így írd!"
De a kör nagysága és minősége is fontos, nem beszél léttöbbletről, tökéletességtöbbletről, evolúcióról. Ám beszél a kör nagyságáról..., ameddig "lelked minden képességeivel lehető messzire" ki tudsz nyúlni. ( A csillagok sem egyformák... "Más a nap fényessége, más a hold fényessége, és más a csillagok fényessége: mert egyik csillag fényességben különbözik a másik csillagtól." ( 1Kor 15,41 ) De erről majd később. )
Mindenki a kört figyeli, de igazából nem ez számít..., ahogy
eleinte, s közben, s végül sem, hanem hogy a körző hegye rendületlenül
mindvégig Istenben volt-e, van-e leszúrva?
Miért van ez így, s van e különbség a két álláspont között?
Valójában mindkettőnek igaza van. Azért mert a lényegről egyik sem veszi le a szemét..., magáról a mozgásról.
Weissmahr koncepciójában visszük magunkkal Istent, Eckhartnál Isten visz minket, - Istenben terjedünk ki.
Teológián tanultuk: "Isten legnagyobb ajándéka számunkra az IDŐ!"
Ám Istenben nincs idő, Istenben tökéletesedés sincsen; csak a mi szemszögünkből van értelme a "léttöbblet" fogalmának. ( Valójában ez Isten nyeresége is a játékban, "s a kisebb válaszol". )
Élhetünk hát Eckhart logikája és Weissmahr megközelítése szerint is helyesen, mozgásban.
A kontemplatív módszer ezt célozza, lényegében a már említett két expanzív módszert használja, s teheti hisz bárhová nézünk "benne élünk és vagyunk".
S mi van, ha megállunk a "nem cselekvés cselekvését gyakorolva"?
Gyökössy Endre,
Bandi bácsi Magunkról magunknak című könyvében ír a C. G. Jung "alulról
nyitott" rendszeréről..., nincs állás, a mozgás általános; ha megszűnik
a "szemlélődés, a kontempláció"; - azonnal átveszi a helyét a "meditare", a belső középpont keresése, az "alászállás"!
Nincs tehát menekvés.., a mozgás számunkra általános, s minden mozgás Istenre mutat; ahogy C. G. Jung Küssnacht-i házának homlokzatára felíratta:
"Vocatus atque non vocatus Deus aderit" ( "Hívva vagy hívatlanul, Isten jelen lesz." )
"Vocatus atque non vocatus Deus aderit" ( "Hívva vagy hívatlanul, Isten jelen lesz." ) |
2019. 05. 04. ( Frissítés: 2021. 07. 15. )
Még jó, hogy így van.
VálaszTörlésVan egy szuper Cicero mondás, így a gnosztikusokat olvasva elég komoly: "Istent az eszünkkel keressük, de a szívünkkel találjuk meg." Van aki nem is kíváncsi... https://boatswain69.blogspot.com/2020/10/az-istenhez-sziv-egyszeruen-benyit.html
Törlés