Kiemelt bejegyzés

"Ezt még én is tudom. Ha búzát rostálják, nem együtt rázzák-e a konkollyal?" / "És megparancsolom a bölcs tűznek..." / "A kérdés egyébként nem az, hogy mit ér, hanem hogy ki parancsol neki."

  "Szellemében és húsában egyként részesül az isteni természetből minden ember. Ez az oka, hogy Krisztus rejtélye nem pusztán egy ren...

2020-07-19

"Örök ifjúság tölti el lélekkel, szépíti a világot." ~ "Ezen a magaslaton állok én gyakran." / "Elég erős már a súlyos boldogságot hordani."

A Nap

Életünk egyetlen korszaka: a felelősség! 

"Egynek lenni mindennel, ami él! Ezzel a szóval veti le az erény a haragos páncélt, dobja el az ember szelleme a jogart, és eltűnik gond az örök-egy világ képe előtt, (...) örök ifjúság tölti el lélekkel, szépíti a világot." ( Hölderlin, Hüperion, 100 ) 

 

 

I. Életünk, ha biológiai szempontból vizsgáljuk, végtelen számú apró változás folyton hömpölygő folyamára emlékeztet. ( Már amennyiben bármi ami végtelen az "hömpölyöghet" bárhová is... ~ Parmenidész )

 

II. Ezért volt izgalmas Jámbor Gyuláné, volt biológia tanár szakon szakvezetőm és csapata által készített munkafüzet táblázatával való találkozás. Ebben megjelent a "testi változások" oszlop mellett egy "szellemi fejlődés" és egy "magatartás, viselkedés" című rész is! A táblázat tartalmával ugyan nem értek mindenben egyet, de maga nemében "forradalmi", hisz ezt a "testközpontú" szemléletet pszichés jellegűekkel egészítette ki. Máig használom erősen provokatív jelleggel. Jól működik! Számunkra most azért érdekes, mert részben ennek a szempontnak a behozatalával sikerült tizenegyben meghatároznia a szakaszok számát!

 

III. Ezt akár "visszalépésnek" is értékelhetnénk, hiszen Shakespeare Ahogy tetszik című drámájában már/még csak hét szakaszra osztja az emberi életet, ha jól figyelünk színész-mód gondolkodik. Milyen szerepet játszik az adott személy? De hogy miért teszi ezt, erre nem próbál megfelelni..., pedig aki színészkedik az hatást akar kiváltani; de kire és miért?"Színház az egész világ, és színész benne minden férfi és nő: fellép s lelép: s mindenkit sok szerep vár életében, melynek hét felvonása a hét kor. 

1.Első a kisded, aki dajkája karján öklendezik és sír.

2.Aztán jön a pityergő, hajnalarcú, táskás nebuló: csigamódra és kelletlen mászik iskolába.

3.Mint a kemence, sóhajt a szerelmes, és bús dalt zeng kedvese szemöldökéről.

4.Jön a párduc-szakállú katona: cifra szitkok, kényes becsület és robbanó düh: a buborék hírért ágyúk torkába bú.

5.És jön a bíró: kappanon hízott kerek potroh és szigorú szem és jól ápolt szakáll: bölcseket mond, modern közhelyeket, s így játssza szerepét.

6.A hatodik kor papucsos és cingár figura lesz: orrán ókula, az övében erszény, aszott combjain tágan lötyög a jól vasalt dendi-nadrág: férfihangja gyerekessé kezd visszavékonyodni, sípol, fütyül.

7.A végső jelenet, mely e furcsa s gazdag mesét lezárja, megint gyermekség, teljes feledés, se fog, se szem, se íny – tönkremenés!"

 

IV. Carl Gustav Jung, pszichológus, a mélylélektan szakembere, érdekes hasonlattal írja le a folyamatot..., naphoz hasonlítja, amely hajnalban és délben valamit napnyugtakor ugyanaz a nap. Ez nagyon fontos felismerés; csak a "pályáján" elfoglalt helye változik. Szerinte három szakasza van az emberi életnek,

1. - egy felívelő, gyenge még a fénye, szinte kiáltja, "vegyetek észre, itt vagyok törődjetek velem",

2. - egy delelő kor, úgy az ifjú korral kezdődően, "erős vagyok, gyertek és melegedjetek meg nálam!"

3. - S az utolsó, amikor felnőnek a gyerekek, ők is elérik a második szakasz, "a nap bevonhatja sugarait", elkezd emlékezni, rendszerezni, emlékeket, gondolatokat, hogy a tapasztalatokat átadhassa az utódoknak. 

"Életünk olyan, mint a napjárás. Reggel a nap ereje folytonosan növekszik, s végül izzón és a forróságot árasztva eléri a delelőpontot. Ezzel el is kezdődik az ellentétes irányú folyamat. A nap folytonos haladása már nem az erő folytonos gyarapodását, hanem az erő fogyatkozását jelenti. Ezért fiatal emberként mások a feladataink, mint idős emberként." ( C. G. Jung )

 

"(...) és elég erős már a súlyos boldogságot hordani, (...)" ( Hölderlin )
 
 

V. Sarkadi Imre Próféta című drámájában  mintha ezt gondolná tovább:

 "Ha észreveszi, hogy nem érzi magát magával szemben felelősnek, akkor menthetetlenül elkezdett öregedni." 

 Nagyszerű gondolat, ha hű maradsz az adott korszak "elvárásaihoz", felelősen éled meg azt, akkor fiatal maradhatsz mindenkor; nem csak "fiatal korodban", de felnőttként, fiatalos felnőtt, majd fiatalos öreg leszel.  

S minden életkorszakodban: VALÓDI!

Sarkadi szerint csak egy kor van..., a fiatalság. ( S ha elveszítjük a felelősséget..., az öregség lép azonnal a helyére! Az ő szavával élve a "szenilitás". Következésképp lehet valaki már fiatalon is "szenilis"..., ha felelőtlen. )

 Minden korszakhoz ( felelősséghez ) erő kell, más-más erő; Hölderlinnel szólva:

"(...) és elég erős már a súlyos boldogságot hordani, (...)" ( Hölderlin, Germánia, 116 )

..., minden korszakban más és új boldogságot. Mégis egy célt valósítva meg egész életünkben:

"Egynek lenni mindennel, ami él! Ezzel a szóval veti le az erény a haragos páncélt, dobja el az ember szelleme a jogart, és eltűnik gond az örök-egy világ képe előtt, (...) örök ifjúság tölti el lélekkel, szépíti a világot." ( Hölderlin, Hüperion, 100 )

Majd pár sorral lejjebb hozzáteszi:

"Ezen a magaslaton állok én gyakran, (...)"  ( Hölderlin, Hüperion, 100 )

Kívánom ez mindannyiunknak. 


"S minden életkorszakodban: VALÓDI!" ( egykori naplóm egy oldala... )


2019. 05. 07.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése