Kiemelt bejegyzés

"Ezt még én is tudom. Ha búzát rostálják, nem együtt rázzák-e a konkollyal?" / "És megparancsolom a bölcs tűznek..." / "A kérdés egyébként nem az, hogy mit ér, hanem hogy ki parancsol neki."

  "Szellemében és húsában egyként részesül az isteni természetből minden ember. Ez az oka, hogy Krisztus rejtélye nem pusztán egy ren...

2020-10-16

A megosztott szeretet ( condilectio )

 A szeretet geometriája ( IV. )

 

 

Harmadik könyv: Háromság az Istenben

Az előző leírtakból következik, hogy Isten, aki a legfőbb tökéletesség és jóság, nem lehetne a legfőbb szeretet is, ha egyedül maradna. A szeretet nem lehet meg egy személyben. De a legfőbb szeretetnek ezen személyek között „condignus” egyformán erősnek kell lennie. Ez a szeretet annyira tökéletes, hogy ez már maga az isteni boldogság és dicsőség. Az isteni szeretet lehetne csak kettősség is, de az egy „kettős magány” lenne. Ezért ahogy Szentviktori Richard írja: ezt a tökéletes szeretetet meg kell osztaniuk egy harmadikkal.

„Perfect divine love must be „condilection,” love shared with a third.”( Zinn, Grovel A., trans. And introd. Richard of St. Victor: the Twelve Patriarchs, the Mystical Ark, Book Three of the Trinity. In the Classics of Western Spirituality. New York: Paulist Press, 1979.p.389. )

„When one person gives love to another and he alone loves only the other, there certainly is love (dilectio) but it is not a shared love (condilectio). When two love each other mutually and give to each other the affection of supreme longing; when the affection of the first goes out to the second and the affection of the second goes out to the first and tends as it were in diverse ways – in this case there certainly is love (dilectio) on both sides, buti t is not shared love (condilectio). Shared love (condilectio) is properly said to exist when a third person is loved by two persons harmoniusly and in community, and the affection of the two persons is fused into one affection by the flame of love for a third. From these things it is evident that shared love (dondilectio) would have no place in Divinity itself if a third person were lacking to the other two persons.” ( The heart of Richard’s trinitarian theology in a nutshell. )

A fentiekből Richard levezeti, hogy a Szentlélek, azaz a harmadik személy ismerete nélkül az emberi közösség nem lehet teljes. Az isteni "condilectio"-n alapul a szociális szeretet és mindenféle emberi szövetség, egyetértés és összhang.


2020. 03. 29.

( folyt. köv. )

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése