Kiemelt bejegyzés

Néha zseniálisak vagyunk... / "azt hiszem, jó tengerész voltam." / "Amit teszel, reménytelen, jó:..."

  "Hétszer vonultam háborúban, semmilyen parancsot ne tagadtam meg, nem harcoltam hitványabbul másnál. Vezér soha sem látta , hogy hi...

2020-10-16

A megosztott szeretet ( condilectio )

 A szeretet geometriája ( IV. )

 

 

Harmadik könyv: Háromság az Istenben

Az előző leírtakból következik, hogy Isten, aki a legfőbb tökéletesség és jóság, nem lehetne a legfőbb szeretet is, ha egyedül maradna. A szeretet nem lehet meg egy személyben. De a legfőbb szeretetnek ezen személyek között „condignus” egyformán erősnek kell lennie. Ez a szeretet annyira tökéletes, hogy ez már maga az isteni boldogság és dicsőség. Az isteni szeretet lehetne csak kettősség is, de az egy „kettős magány” lenne. Ezért ahogy Szentviktori Richard írja: ezt a tökéletes szeretetet meg kell osztaniuk egy harmadikkal.

„Perfect divine love must be „condilection,” love shared with a third.”( Zinn, Grovel A., trans. And introd. Richard of St. Victor: the Twelve Patriarchs, the Mystical Ark, Book Three of the Trinity. In the Classics of Western Spirituality. New York: Paulist Press, 1979.p.389. )

„When one person gives love to another and he alone loves only the other, there certainly is love (dilectio) but it is not a shared love (condilectio). When two love each other mutually and give to each other the affection of supreme longing; when the affection of the first goes out to the second and the affection of the second goes out to the first and tends as it were in diverse ways – in this case there certainly is love (dilectio) on both sides, buti t is not shared love (condilectio). Shared love (condilectio) is properly said to exist when a third person is loved by two persons harmoniusly and in community, and the affection of the two persons is fused into one affection by the flame of love for a third. From these things it is evident that shared love (dondilectio) would have no place in Divinity itself if a third person were lacking to the other two persons.” ( The heart of Richard’s trinitarian theology in a nutshell. )

A fentiekből Richard levezeti, hogy a Szentlélek, azaz a harmadik személy ismerete nélkül az emberi közösség nem lehet teljes. Az isteni "condilectio"-n alapul a szociális szeretet és mindenféle emberi szövetség, egyetértés és összhang.


2020. 03. 29.

( folyt. köv. )

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése