Kiemelt bejegyzés

"Ezt még én is tudom. Ha búzát rostálják, nem együtt rázzák-e a konkollyal?" / "És megparancsolom a bölcs tűznek..." / "A kérdés egyébként nem az, hogy mit ér, hanem hogy ki parancsol neki."

  "Szellemében és húsában egyként részesül az isteni természetből minden ember. Ez az oka, hogy Krisztus rejtélye nem pusztán egy ren...

2020-10-21

A "szelíd erőszak rendszere" II. ~ ...ha már kellőképp elkeseredtél. / "oroszlánszelídítés" / "az elme kitágításával, olykor felemelésével, néha pedig önkívületével (alienatio)" / "Míg csak ki nem húzná a fényre..."

 "Olykor ugyanis az elme kitágításával, olykor felemelésével..."

"De nékem éppen a napfény nem engedi meg a szolgaságot, (...), s szent sugárzása hazafelé vivő ösvényként vonz." ( Hölderlin, Hüperion, 213 )

 

 

Szegedi főiskolás koromban felvettem egy így utólag elég érdekesnek tűnő szokást, különös tekintettel arra, hogy akkor még biológia-kémia szakra jártam; elkezdtem a Somogyi Könyvtárból az összes elérhető filozófiai tárgyú könyvet kihordani..., valósággal faltam őket; s mint egy orvos, mikor patológiát vagy  járványtant tanul s érzi a tüneteket magán..., én is hol így gondolkodtam..., hol úgy..., nagyon élveztem a játékot.

 A hit és gondolkodás nagyon hasonló dolog, gyakran a hitet magát is így határozzuk meg: "Én így gondolkodom, ebben hiszek."

 Erről már beszéltünk:

"Rendet három módon lehet tenni...,

1. Kijelentjük a rendetlenség felett: "Ez a rend!" Ha elég "fontos" ember mondja, még el is hihetjük neki. Ez a bigottság.

2. Rendet teszünk valamiféle norma szerint, de elzárkózunk mindenféle más szisztéma elől, ez a fanatizmus.

3. Szétpakolunk mindent, majd a számunkra legmegfelelőbb módon rendet teszünk..., nem zárva ki az esetleges más rendszerek esetleges érvényesülését, érvényesítését. Chesterton ezt "oroszlánszelídítésnek" nevezi.

S fontos..., ami veszélyes, kidobjuk; nem próbáljuk felértékelni vagy kínkeservesen értelmet keresni a számára!

Az első kettő eretnekség, heterodoxia!

Az utolsó az ortodoxia, mert maga az élet, mely alkalmazkodik és fejlődik, miközben tartása és fegyelmezett működése van. S ami fő, szabályokat és dogmákat, valódi kipróbált elméleteket, teóriákat követ; nem foglalkozik hipotézisekkel. S mégis rugalmas. ( https://boatswain69.blogspot.com/2020/09/a-gep-berozsdalt.html ) 

A tudás olyan, mint a hit..., mint egy zseblámpa, odavilágítasz..., s látod azt a valamit, amit szeretnél látni. ( Szent Ágoston: "A hit azt jelenti, hogy az ember elhiszi, amit még nem lát. Ennek a hitnek pedig az a jutalma, hogy látni fogja azt, amiben hisz." )

 Próbálsz hinni, - tudni..., de csak kapkodod a lámpát...; vagy kimondod, hogy azon kívül amit most látsz, nem is létezik más..., s mereven tartod előre a lámpát, könyörtelenül, rettegve-reménykedve, nem is fog semmi váratlan és megmagyarázhatatlan "beúszni" a látómezőbe. Ha mégis..., hát jön a kognitív disszonancia annak barbár megoldási módjaival.

A tudás, a hit tehát nem bölcsesség. Ahhoz más kell.

 

"Úgy tűnik nekem, háromféleképpen lehet a szemlélődés minőségét váltogatni. Olykor ugyanis az elme kitágításával, olykor felemelésével, néha pedig önkívületével (alienatio)." ( Szentviktori Richard: A szemlélődés kegyelméről, avagy a nagyobb Benjámin, V., II. fejezet )

Tovább kell lépni..., de csak akkor lehet, ha már kellőképp elkeseredtél a sokszori hiábavaló próbálkozások után. ( Vagy ha jó értelemben vett "együgyűség" állapotában vagyunk.., ezt a mai világban szinte képtelenség megvalósítani.)

Próbáljuk értelemmel-érzelemmel megtölteni a holt szavakat.

"Az elmélkedés arra szolgált, hogy az olvasottak ne maradjanak holt szavak, hanem értelemmel (sensus) teljenek meg, sőt az olvasottak valamiképp megélt tapasztalattá változzanak át..." ( Szeiler Zsolt: A bölcsesség előterében )

"A gondolkodás tévelygő és nehézkes léptekkel, a végbevitelre való tekintet nélkül ide- oda csapong. A meditáció a lélek jelentős erőfeszítései árán, gyakorta meredeken fekvő és mostoha helyeken át törekszik céljához. A szemlélődés pedig szabad röptében, ahová csak lendülete viszi, csodás gyorsasággal körbenéz. A gondolkodás mászik, a meditáció menetel és sokszor fut, a szemlélődés pedig mindent körberöpül, és amikor csak akarja, a magasságban lebeg. A gondolkodás fáradság, és gyümölcs nélküli; a meditációban fáradság és gyümölcs együtt van, a szemlélődés fáradság nélküli és gyümölcsöző. A gondolkodásban bolyongunk, a meditációban vizsgálódunk, a szemlélődésben rácsodálkozunk [admiratio]." ( Szentviktori Richárd: A szemlélődés kegyelméről, I. könyv )

"Gyakorta történik, hogy ugyanahhoz a dologhoz egyesek gondolkodva, mások meditációval, ismét mások szemlélődve közelednek, s noha nem különféle utakon, mégis különböző mozgással közelítenek. A gondolkodás bolyongó mozgással mindig az egyik dologról a másikra megy át, a meditáció kitartóan egy dologra irányul, a szemlélődés a látás egyetlen sugarával megszámlálhatatlan dologra terjed ki. Csakugyan, a megértés révén a szellem csúcsa mérhetetlenül kiterjed, és a szemlélődő lélek szeme kiélesedik, hogy képessé váljék sok dolog megragadására és a rejtett dolgokba való belátó behatolásra. Így tehát a szemlélődés nem lehet meg a megértés elevensége nélkül." ( Szentviktori Richárd: A szemlélődés kegyelméről, I. könyv )

Nem tudom, mindenki vágyik-e erre, de gyanítom igen A bölcsesség, mint Dávid király döntésében a legnagyobb ígéret, a legértékesebb ajándék, amit csak ember elérhet.

"A bölcsességről vitán felül áll azonban, hogy legyőzi a rosszat. Ugyanúgy tudom azt is, hogy akik meggyógyultak, kezdetektől fogva a bölcsességtől gyógyultak meg. Az is világos, hogy senki nem képes Isten kedvére lenni, hacsak nincs vele a bölcsesség." ( Szentviktori Richárd: A szemlélődés kegyelméről, I. könyv )

Platónnak nincsen igaza..., nem kell itt sem vonszolni, sem húzni a fényre.., mindenki szépen kisétálna magától...., csak legyen elég idő...

"Ha aztán innen valaki erőszakkal továbbvonszolná felfelé a göröngyös és meredek úton, s nem engedné el, amíg csak ki nem húzná a napfényre: vajon nem szenvedne-e emiatt, s nem méltatlankodnék-e hurcoltatása közben? S mikor a napfényre érne, vajon tudna-e a fénytől elárasztott szemével valamit is látni abból, amit most mint igazi világot mutatnak be neki?" ( Platon: Állam, Hetedik könyv )

 


 "Míg csak ki nem húzná a fényre..."

 

2020. 04. 05.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése