Kiemelt bejegyzés

"Ezt még én is tudom. Ha búzát rostálják, nem együtt rázzák-e a konkollyal?" / "És megparancsolom a bölcs tűznek..." / "A kérdés egyébként nem az, hogy mit ér, hanem hogy ki parancsol neki."

  "Szellemében és húsában egyként részesül az isteni természetből minden ember. Ez az oka, hogy Krisztus rejtélye nem pusztán egy ren...

2020-10-21

A "szelíd erőszak rendszere" I. / Motiváció I. - "D3-7" ~ "Mi szél hozta ide ezt a világcsavargót?" / "Folytassa, meséljen még!"

"Ön olvas Heideggert?!"

"Mint saját házukban idegenek, (...) mi szél hozta ide ezt a világcsavargót?" ( Hölderlin, Hüperion, 248 ) 

 

 

1991./II. félévében a Juhász Gyula Tanárképző Főiskola Filozófiatörténet vizsgáján vettem rész. A fenti felkiáltás-kérdés ezen alkalommal Dr. Szöllősi Erzsébet tanárnő szájából hangzott el.

Nagyon meglepő volt és máig kitüntetőnek éreztem főiskolai tanáromtól a fenti kijelentést. Korábban csak ilyesmikhez voltam szokva: "Összeolvasol te mindenféle hülyeségeket, fiam!"

A kollokviumon Heidegger filozófiája felé kanyarodott a beszélgetés, s én elkezdtem Heidegger Lét és idő című könyvéből idézni neki: ekkor előre dőlt, csodálkozósra kerekedtek a szemei; ekkor mondta a fenti szavakat, majd ezzel folytatta:

"Folytassa, meséljen még!"

S én meséltem. ( S mesélek azóta is... )

Most már sok éves pedagógiai gyakorlattal a hátam mögött megértem ámulatát..., ennyi idő alatt én sem találkoztam olyannal, akivel Heideggerről lehetett volna beszélgetni, egyel sem.

Elnézést a személyes részért, de nem tudom máshogy megértetni, hogy működik a "szelíd erőszak" eme rendszere. 

Ha apámra hallgatok, olyan leszek, mint bárki más.., jó lett volna az? Így meg olyan vagyok-lettem, mint senki más...., jó ez nekem? Jó ez bárkinek is?


 

  

2020. 04. 04.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése