Anima Naturaliter Christiana ( V. )
(Az indiai szádhuk benső világa)
( szemináriumi dolgozatom 2009-ből )
A „vándorpróféta”,”zarándok”:
„ Ilyen volt többek köz Surám Bao, akivel Bombayben találkozta,
alighogy Indiába érkeztem. A hajón szerzett egyik hindu barátomat
látogattam meg bombayi otthonában. Alig beszélgettünk néhány perce, az
indus szokás szerint nyitva álló kapun és lakásajtón át egyszerre egy
különös alak lépett be. Egyenes termetű, kb. 50-60 éves férfi volt,
simára borotvált koponyával és árja jellegű arccal, világosbarna testét
csupán egy hófehér lepel födte, szabadon hagyva jobb vállát és karját,
kezében hosszú bambuszbotot tartott. Hindu ismerősöm nagy tisztelttel
állt föl és alázattal üdvözölte. A szádhu szót sem szólt, de viszonozta a
köszöntésünket. Ajka szünetlenül mozgott, mintha valami hangtalan imát
rebegne. Leült a felajánlott székre és nagy figyelemmel hallgatta
ismerősöm szavait, aki maráthi nyelven elmondta neki, ki vagyok és miért
jöttem Indiába. A szádhu bólogatva vette mindezt tudomásul és állandóan
engem nézett. Egy idő múlva aztán fölállt, megáldott bennünket és
eltávozott. Ismerősöm elbeszélte a szádhu történetét: gazdag kereskedő
volt Bombayben, míg aztán egy szép napon hátat fordított a világnak,
minden vagyonát átadta fiának, ő maga pedig egy szál lepellel s egy
bottal elhagyta otthonát. Ott tölti az éjt, ahol éri, rendesen a
templomok udvarain vagy a fürdőmedencék mellett. Azzal
táplálkozik, amit a jámbor hinduk kéretlenül adnak neki. Szünetlenül
Isten nevét mormolgatja, ez az ő állandó imádsága. Nem kell neki semmi a
világon, csak egy Istenben él. Hófehér, makulátlan leplét
naponta kimosta, amidőn vallásos fürdőjét vette valamelyik medencében; a
Nap megszárította, és ha lassan elkopott, elrongyolódott, mindig akadt
jámbor kereskedő, aki új leplet borított a vállára. Ő édeskeveset
törődött ezzel legföljebb az volt a gondja, hogy leple tiszta legyen.
Szabadon járt-kelt a bennszülöttek városrészében s mint ismerősöm monda:
„minden ház az övé, amióta otthontalanná lett”. Betér,
ahová kedve tartja s mindenütt megtiszteltetésnek veszik rövid
látogatását. Ismerősöm, igazi hindu módjára, összefüggésbe hozta Surám
Bao látogatását az én ottlétemmel, szerinte a látogatás nekem szólt,
mert már nagyon régen nem járt a házban, és belépésekor nyomban felém
fordult, majd kérdő tekintettel nézett házigazdánkra. Lehet, hogy így
állt a dolog, mert eszembe jutott, hogy Surám Baót első ízben akkor
láttam, amint érkezésemkor partra szálltam a kikötőben. Az öreg szádhu mosolyogva nézett rám, amint elmentem mellette, s egy virágfüzért nyújtott felém,
amit én udvariasan megköszönve elutasítottam, mert holmi baksislesőnek
tartottam az öreg „fakírt” Az indusok ugyanis ilyen virágfüzérekkel
fogadják érkező barátaikat, búcsúzóul is megajándékozzák őket
virágfüzérekkel; de a szádhu nem várt senkit és különösnek találtam,
hogy éppen nekem ajánlja fel a kezében tartott igénytelen füzért.
Ismerősöm mindezt hindu észjárás szerint azzal magyarázta, hogy még
előző életünkben valami kapcsolat lehetett a szádhu közt és köztem és a
szent ember tudta, hogy jövök, és azt is tudta, hogy ismerősömnél
tartózkodom, amikor felkeresett és megáldott.” ( Baktay Ervin: India.
Szukits kiadó – 347-348 oldal )
2020. 03. 21.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése