Kiemelt bejegyzés

"Ezt még én is tudom. Ha búzát rostálják, nem együtt rázzák-e a konkollyal?" / "És megparancsolom a bölcs tűznek..." / "A kérdés egyébként nem az, hogy mit ér, hanem hogy ki parancsol neki."

  "Szellemében és húsában egyként részesül az isteni természetből minden ember. Ez az oka, hogy Krisztus rejtélye nem pusztán egy ren...

2020-10-17

A falu bolondját is minden liturgiában megfüstölték, mert ő is Isten képmása….

 A szeretet geometriája ( VIII. )

 

 

Végezetül Bíró László püspök atya egyik beszédéből álljon itt egy részlet:

„Egy személyes élménnyel szeretném kezdeni előadásomat. Egyszer egy görögkatolikus kispap bejött hozzám és azt mondta, milyen kár, hogy elhagytuk a régi ortodox füstölési szokásokat a liturgiában. A pap először mindig megfüstölte a Krisztus ikont az ikonosztázon, mert Ő az Atya képmása, az Atya ikonja. Azután megfüstölte a pap az Isten-anya ikonját, a Szűzanya képét, mert ős sajátos értelemben Isten képmása, Aztán megfüstölte a szenteket, minden egyes szentet az ikonosztázon, mert ők mind kiemelten Isten képmásai. Aztán megfüstölték a papot, mert ő is Isten ikonja. Ezután körüljártak és a templomban minden egyes embert megfüstöltek, mert mindegyikük Isten képmása. A falu bolondját is minden liturgiában megfüstölték, mert ő is Isten képmása….

A füstölési szokás foltosan maradt meg a mi liturgiánkban. Mindig megfüstöljük az ünnepi misén a népet egyetlen aktussal. De ebben a füstölésben még őrizzük azt a hitünket, hogy az ember legfőbb méltósága, hogy Isten képmása, Isten ikonja. A mai ember igazából ezt a méltóságát felejti el. Elfelejti az a nagyszerűséget – az egyik teológus így fogalmaz -, az Isten az ember bensejét alkotta olyan mérhetetlen nagynak, hogy elfér benne az, akit az ég és a föld nem képes befogadni: a Szentháromság dicsősége. Az ember méltósága igazából az, hogy Isten ikonja. És aki feladja ezt a méltóságát, az se tud lemondani önmaga nagyságáról, elkezdi keresni valahol másutt a maga nagyságát, abban, amit birtokol, abban, amit tesz, abban, amit élvez.” ( Bíró László: A család mint a Szentháromság ikonja (elhangzott a katolikus Karizmatikus Találkozón, 2000.június 12-én Máriaremetén. )

 


 

Az eddigiekből látható, hogy a szentviktori teológia korántsem elavult, sőt fontos szempontokkal bővítheti napjaink kommunikációs technikáit. Kissé viccesen szólva, idézve egyik internetes forrásomat: „A trinitarian theology strangely modern, strangely ancient, strangely both ancient and modern.” , azaz a szentháromságtanos teológia meglepően modern, meglepően régi, és meglepően régi és modern egyszerre. ( www.paulburgess.org/richard )

 


 

2020. 04. 01.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése