Kiemelt bejegyzés

"De máris vált a kép. Új mese szól a mikrofonból." ~ „Narcissus… hermafroditism… Bisexuality… Ah, interesting!"

"Isten is szeret. Ő is szenvedett. Ő is hosszú ideig várt a találkozásra." ( C. S Lewis, A nagy válás, 109 ) "De...

2020-10-22

„NATURA MIRANTE” ( I. ) / Kalüpszó és Kirké

 „Úrnőm, esdeklek; ki vagy? Isten? földi halandó? Hogyha te istennő vagy, a tág terü égbe lakók közt – Zeusz atya gyermeke: Artemisz az, kihez én a leginkább tartalak arcra hasonlónak, termetre s alakra” (Homérosz: Odüsszeia VI. 149-152)

 

 

 

Az európai irodalom egyik legnagyobb alkotása a Homérosz Odüsszeia műve.

Évszázadokon át énekelték változatlan formában és még ma is meg van.

 

Pszichológusok szerint Odüsszeusz utazása nem egyszerűen egy Égei-tengeri, Földközi-tengeri bolyongás mindenféle kalandokkal, de utazás egy férfi lelkének mélységeibe, például annak archetipikus női ideáljaival, animáival is megismerkedve.

Az Odüsszeia legfőbb színtere a tenger. 

A tenger az érzelmi élet szimbóluma. Odüsszeusz különböző nők karjaiban köt ki, akik más és más archetipusos mintát testesítenek meg, jelezvén a hős anima váltásait és ezek fejlődését.

Időrendi sorrendben: Kirkhé a boszorkány, Kalüpszó a szépséges nimfa, Nausziká a szűz királylány és Pénelopé a hűséges, ámde öregedő (halandó) feleség.

Az eposzban először Kalüpszó foglyaként találkozunk a szomorkodó Odüsszeusszal, dús szőlőtőkék és karcsú cédrusok árnyékában. Kalüpszó nimfa pompás teste, halhatatlan istennőről lévén szó, messze felülmúlja az érett Pénelopét, Odüsszeusz mégis felesége után vágyódik. Odüsszeusz segítői Hermész és Pallasz Athéné (leleményesség, a józan ész, a racionalitás istenségeit billentik ki a holtpontról a történet „állóvizét”). Kalüpszó hasonló arhetipusos mintát, értéket képvisel, mint például Vénusz, vagy Afrodité, a testi szépség, az esztétikum a fő attribútuma. 

Útja innen az Akhájokhoz vezet, ahol találkozik a szűziesen szép királylánnyal, a hókarú Nauszikával, a tisztaság, a szeplőtelenség, szűziesség, romlatlanság ősmintájával. 

Ezen a szigeten Odüsszeusz retrospektíve elmeséli az eposzbeli első női prototípussal, Kirkhével a boszorkánnyal való találkozását is. Kirkhé a végzet asszonya megtestesítője, aki disznóvá változtatja a férfiakat a szó szoros és átvitt értelemben egyaránt. Itt is Hermész az, aki megmenti Odüsszeuszt attól, hogy Kirkhé fogságába essen, s teljesen elveszítse teljes racionális józanságát.

Odüsszeusz útja: 1. állomás: Kirkhé 2. állomás: Kalüpszó 3. állomás: Nausziká 4. állomás: Pénelopé . ( Vö. internet:http://www.nagymaria.eoldal.hu/oldal/O )

( ... )

Kirké
 

2020. 04. 07.

Farkasfalvi-Ugron Gyula 5. évfolyam MA kiegészítő Hittanár-nevelő szak Levelező tagozat

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése