Kiemelt bejegyzés

Várakozások III. ~ "Sors parancsol.."

  "Nemcsak a te akaratod hat irányként abban, ami jő! Dolgoznak titkos viszonyok lent, ...

2020-10-07

"Nincs szükségem egy nem harcos egyházra!" ~ Milyen legyen a viszonyunk a Bűnhöz?

 Csak egy kérdés?

"Nincs szükségem egy nem harcos egyházra, amelyik nem áll harci rendben és nem menetel egy irányba." ( Chesterton ) 

 

 

 A Jó az Szép, tehát ami nem Szép az nem lehet Jó.

De mit kezdjünk a világban lévő Csúffal, ami értelemszerűen Rossz. Milyen legyen a viszonyunk a Bűnhöz?

 Ez azt hiszem lényegében egyéni "választás" kérdése, de lássuk előbb a lehetőségeket:

 

I.  A festmény:

 

Az egyik véglet Szent Ágostoné, Bonaventura hívja fel rá a figyelmet:

"A rossz növeli a szépséget (decorem), amennyiben rendezett... Augustinus a De Civitate Dei 11. könyvében: "Ahogyan szebb a festmény, amely sötét színeket alkalmaz a maga helyén, úgy a bűnösök is hozzájárulnak a világegyetem szépségéhez." ( Bonaventura: De triplici via )

Ez a "ne állj ellen a gonosznak" logikája, ami ellentmond Jézus templomtisztító haragjának.

Hagynunk kellene a bűnt, hogy jobban mutasson mellette az erény? Nem jó a fehér, mert alig látszik mellette a citromsárga, legyen inkább sok fekete a vásznon, az a jó kontrasztos?!

 Mindegy..., ez a megközelítés szerepet szán a rossznak, mint erőt és energiát értékeli.


II. Énekkar és körtánc:

 

Nagy Szent Vazul ( Baszileiosz ) énekkarhoz hasonlítja a teremtményeket, Bonaventura körtáncosokhoz  ( Itinerarium, VII, 2k ).

"A hadsereg rendje sem marad meg vezér nélkül, a kórus harmóniáját a karmester biztosítja, aki összehangolja." ( Nagy Szent Vazul: Könyve a Szentélekről, 16. fejezet )

Ha valaki szándékosan hamisan énekel, vagy bosszantásul direkt elrontja a lépést; vele mi legyen?

Jó kérdés..., aki rosszat tesz, rossz az. Ahogy az Éjjeli menedékhelyben elhangzik Luka szájából, aki nem tesz jót embertársával, az rosszat tesz vele.

Tehát ha nem énekelsz, még az is baj lehet, - ha kórustag vagy, számítanak rád.

 

III. "Bármi..., csak macskára essen."

 

Ha Isten eltűri ezt a zűrzavart, nem "biztosítja" az "összhangot", - lehet nincsen is; s marad a harmadik lehetőség, hogy majd mi - ill. többség, vagy "megmondóembereink" megszabják majd mi a szép, s mi nem?

Ha Isten nem tesz rendet, valakinek muszáj volna...

De ha majd mindenki össze-vissza fog énekelni az jó lesz? Ha mindenki elesik, nem lesz mindegy, ki tudna szépen lépni, járni, táncolni?

"Bocsánat - mondta az ismeretlen szelíden. - Ahhoz, hogy valaki irányítson, szükséges, hogy pontos tervekkel rendelkezzék valamelyes nem túlságosan rövid időszakra. Engedje meg mármost, hogy megkérdezzem: hogyan irányíthatja az ember a földi dolgokat, ha még nevetségesen rövid időre, nos mondjuk, egy ezredévre sem készíthet tervet...de ez még semmi: hiszen a saját holnapjáért sem kezeskedhet!" ( Mihail Bulgakov, A Mester és Margarita, 16 ) 

Nietzsche is belebolondult az "Isten-szerepbe"..., túl nagy falat ez egy embernek, de az egész emberiségnek is az lenne? 

 

Hasonló a helyzet egy egyházzal...; sajnos mostanság ebben is "csehül állunk".

 

"We do not want a Church that will move with the world. We want a Church that will move the world. " ( Chesterton )

A "tolerancia" nevében minden épp divatos irányzatnak lényegében "lefekszik". De a vallás nem "tolerancia" kérdése, már csak a vallásalapítók személye miatt sem.

"Nincs szükségem egy nem harcos egyházra, amelyik nem áll harci rendben és nem menetel egy irányba." ( Chesterton ) 
 
Ezek szerint jó harcosokkal egy irányba menetelés a kívánt formáció, "jól formált arcvonal", ahogy a rómaiak hívták..
 
De mitől lesz jó egy harcos és mi legyen a közös cél?

 

2020. 02. 07.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése