Kiemelt bejegyzés

"Ezt még én is tudom. Ha búzát rostálják, nem együtt rázzák-e a konkollyal?" / "És megparancsolom a bölcs tűznek..." / "A kérdés egyébként nem az, hogy mit ér, hanem hogy ki parancsol neki."

  "Szellemében és húsában egyként részesül az isteni természetből minden ember. Ez az oka, hogy Krisztus rejtélye nem pusztán egy ren...

2020-10-13

S a kisebb válaszol...; ~ Szellemi magzatelhajtás I.

Szellemi magzatelhajtás  I.

 

 

"A metafizikai szükséglet elfojtása" ( Viktor E. Frankl ) Isten és ember ellen való vétek;  Scheller "metafizikai könnyelműségnek", Caruso szellemesen, bár elég durván egyszerűen "szellemi magzatelhajtásnak" nevezi.

A keresztény tradíció nem véletlenül hívja Máriát a hívő keresztény őstípusának, akit beárnyékolhat a Szentélek, s ő meg is fogan

Mária reakciója is, először egyfajta félelem, majd csodálkozás, végül elfogadás.

 

Viktor Frankl azok állapotát, akik nem képesek erre a boldog-elengedett elfogadásra, erre a gyönyörködésre, inquietas cordis..., nyugtalan szívűeknek,"szellemi ínségben" szenvedőnek nevezi.

 Baj van a szívükkel, a szellemi érettségükkel, számukra elzárt ( maguk zárják el magukat tőle ) a csodák-csodálkozások világa.

"A csodálkozásban megnyílik az ember számára a mélyebb valóság." ( M. Nemetschek: Isten a gyermek életében )

 

"A vallásos élmény egyik oldala a rácsodálkozás és bámulat; az életre, saját létezésünkre, és ráébredés a világhoz való kapcsolatunk nyugtalanító problémájára. Az, hogy saját létezésünk és társunké sem magától értetődő, hanem mint probléma van jelen, nem válasz, hanem kérdés." ( Erich Fromm: Pszichoanalízis és vallás )

 

Barbárul hangzik, de a csodálkozástól elzárkózóktól maga az emberi lét áll távol.

Az embereket nyomasztani szokta az a tudat, nekik kell rákérdeznük az Életre..., ez képtelenség; ennek így nem lenne értelme, hisz a kisebb nem kérdezhet rá a nagyobbra...; viszont a nagyobb rákérdezhet a kisebbre: 

"Ki vagyok Én?"

 

S a kisebb válaszol...; Alexis de Tocqueville a demokrácia, az egyenlőség alapjául a végtelen sokféleséget nevezi meg, egyenlőek vagyunk, mert sokfélék!

S ezt a sokféleséget tárgyilagosan, bátran és felelősséggel ( Arthur Schnitzer ) kell képviselnünk a világban, hisz ennek a Valóságnak a kérdéseire, csak mi egyenként tudunk egyedi..., de épp ezért egyenlően végtelen fontos válaszokat adni.

 

Jézus házépítő volt..., házépítő hasonlatokkal magyarázott...; te másként fogsz beszélni élni..., cselekedni. Így kell megadnod a hozzád intézett kérdésekre a válaszokat.

 

Musil írja egy helyütt, "ha két ember ugyanazt a dolgot csinálja, az nem ugyanaz". Akkor minek másolnunk egymást, ha egyébként is lehetetlenség.

 

A felelősség fog alkalmazkodóvá tenni bennünket, ami Szeretet. Mint Saint-Exupery Kis hercegében, "Te egyszer s mindenkorra felelős lettél azért, amit megszelídítettél. Felelős vagy a rózsádért..", s mivel megszelídítetted az rókádért is.

A neurózis alapja, hogy nem tudsz csodálkozni, mert nem tudsz már/még szeretni..., felelősséget vállalni. 

Mert elnémult/nem ébredt fel a szíved.

 

Az emberi lét "döntésre alapozott lét" ( Jaspers ), Mária tudott felelős döntést hozni..., annak minden következményét is vállalva.

S hogy ez milyen "egzisztencia", Isten gyerekét megfoganni megszülni, majd kínok közt látni meghalni..., nem tudni; - ahogy a miénk, Mária léte is "reflektálatlan" mert "reflektálhatatlan", mint bármelyikünk élete.

 

"Én és az atya egyek vagyunk...", ez akár bármelyikünkre igaz lehet..., szüksége van rám, mert egyébként nem lennék..., s nekem is szükségem van Rá, mert egyébként nem lennék.

Hagyom, hogy kérdezzen..., s tetteimmel válaszolok..., "ad pesonam"; itt és most, "ad situationem",  s remélem gyönyörködik bennem, mert én Őbenne nagyon is...

 


 

 

2020. 03. 12.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése