Kiemelt bejegyzés

"De máris vált a kép. Új mese szól a mikrofonból." ~ „Narcissus… hermafroditism… Bisexuality… Ah, interesting!"

"Isten is szeret. Ő is szenvedett. Ő is hosszú ideig várt a találkozásra." ( C. S Lewis, A nagy válás, 109 ) "De...

2020-09-25

Phalanx III. / megtartásra való nép vagytok, hogy hirdessétek

Legfőbb Jó

"Virtue is a habitual and firm disposition to do good." ( Cathecism of the Catholic Church, United States Catholic Conference, Life in Christ, 1833 )

 

 

Semmi sem lehet önmaga oka, tehát minden létező már létében, s minden rezzenésével a "teremtőjére" utal...; neti neti / Who am I?

S ahogy a tézisek eltúlozva önmaguk eredeti álláspontjába fordulnak vissza, tehát kört írnak le, így a teremtmény a végcélban is teremtőjére mutat, visszafordul eredetébe.

A cél ennek a kezdő és végső "nulla pontnak" a megtalálása, ami nem semmi, hanem valami, ami "üresség természetű", ahogy a buddhisták nagyon okosan mondják.

A cél ennek a legfőbb jónak a keresése.

"Nos, a boldogság egy bizonyos fajta használatban és tevékenységben van benne. Hiszen ahol létezik birtoklás és használat, ott a használat és a tevékenység: cél. A lélek az erény: birtoklása. De létezik a lélek erényei alapján való tevékenység és az erények használata is. Ezért a lélek célja: tevékenység és használat. A boldogság az erény szerinti életben van. Minthogy a legfőbb jó: a boldogság és a boldogság: cél; mégpedig a tevékenység révén megvalósított teljes cél; ha az erény szerint élünk, akkor lehetünk boldogok és rendelkezhetünk a legfőbb jóval." ( Arisztotelész: Eudémoszi etika, 4, 1185a )

Aki nem ezt a legfőbb jót keresi életében, az hitványságot követ el, tehát ne kerteljünk..., hitvány ember, még ha a hitványságnak egy magasabb fokán van is.

Első problémánk, el lehet e jutni a legfőbb jó iránti vágyunkhoz azonnal, tehát alantasabb vágyak nélkül átléphetünk-e a legmagasabb szintre?

Szent Tamás szerint nem.

"Így tehát nyilvánvaló, hogy az erények bennünk természettől eredően bizonyos alkalmasság és kezdemény szerint vannak, nem pedig tökéletes formájukban, kivéve a teológiai erényeket, amelyek teljesen külső eredetűek" ( Aquinói Szent Tamás: Summa theologia, Második rész, Az erények okáról, k. 63, sz. 1 )

Tehát mindenki egyfajta hitványságból indul..., ám az erények amikért lelkesedsz megmutatják, ki is vagy valójában. S sejtetik, mi is lehetne belőled....

A haladásért küzdened kell, meg nem is, ugyanis az erények ugyan létfontosságúak a mindennapjainkban és tanulhatóak, mégis egy "bizonytalan alapra", legalábbis logikailag-nyelvileg nem kifejezhető dologra utalnak. 

 


 

Az erény, s nem csak az igazság, szabaddá tesz:

"The practice of the moral life animated by charity gives to the Christian the spiritual freedom of the children of God. Ha no longer stands before God as a slave, in servile fear, or as a mercenary looking for wages, but as a son responding to the love of him who "first loved us". ( Cathecism of the Catholic Church, United States Catholic Conference, Life in Christ, 1828 )

Tanulható..., amit az Isteni Kegyelem támogat:

"The moral virtues grown through education, deliberate acts, and preserverance in struggle. Divine grace purifies and elevates them." ( Cathecism of the Catholic Church, United States Catholic Conference, Life in Christ, 1839 )

S elérhető a négy tanulható sarkalatos erény

1. Okosság. (Sapientia) 

2. Igazságosság. (Justitia) 

3. Lelki erősség. (Fortitudo) 

4. Mértékletesség. (Temperancia)

"The human virtues are stable dispositions of the intellect and the will that govern our acts, order our passions, and guide our conduct in accordance with reason and faith. They can be grouped around the four cardinal virtues: prudence, justice, fortitude, and temperance. ( Cathecism of the Catholic Church, United States Catholic Conference, Life in Christ, 1834 )

Hogy mi volna általában okos vagy igazságos, helyesen használt lelki erősség vagy mértékletesség, ezt Szent Tamás is nagyon helyesen megállapítja, nagyon nehéz volna pontosan megállapítani, ha nem állna rendelkezésünkre külső normák, az úgynevezett teológiai erények világa

A sokadik trinitas, ami megint valójában Egy.

"The theological virtues dispose Christians to live in a relationship with the Holy Trinity. They have God for their origin, their motive, and their object - God known by faith, God hoped in and loved for his own sake." ( Cathecism of the Catholic Church, United States Catholic Conference, Life in Christ, 1840 )

"There are three theological virtues: faith, hope, and charity. They inform all the moral virtues and give life to them." ( Cathecism of the Catholic Church, United States Catholic Conference, Life in Christ, 1841 )

Hit, Remény és Szeretet.

Sok vita övezi a legszebb emberi erényeket is..., láthatjuk. Ám ha letámasztjuk őket bármelyik Isteni Erénybe..., valahogy kitisztulnak, egyértelművé és érthetővé válnak.

"Ezenkívül, az erény megszerzésére irányuló cselekedetek híján vannak az erény tökéletességének. Ámde az okozat nem lehet tökéletesebb az oknál. Tehát az erényt nem okozhatják az erényt megelőző cselekedetek." ( Aquinói Szent Tamás: Summa theologiae, Második rész, Az erények okáról, k. 63, sz. 2 )

Két érdekes  dologra azért felhívnám a figyelmet..., először is arra, hogy milyen magányosak a végső lépéseket megtevők, a Keresztest Szent János féle Hegy csúcsának közelében járók..., míg a Hegy tövében csak úgy tolonganak az emberek. 

Hol a falanx, az egymásnak vált vetve, egy cél irányában bátran és boldogan menetelő emberek tömegei? 

Jézus a sóhoz hasonlítja őket, abból kevés kell..., de jaj nekik, ha ízüket vesztik! S talán akkor is, ha csomóba tömörülnek, s tönkreteszik Isten kenyerét?

S mi van azzal a megmagyarázhatatlan jelenséggel, hogy spirituális dolgokban egyesek nagyon gyorsan haladnak, mások meg csiga lassúsággal...; van erre egy elmélet, az "öreg lelkű gyerekekről". Mintha bodhiszattvák térnének így vissza teljesíteni fogadalmukat..., valamit..., a legfontosabb tapasztalatokat nyomokat azért megőrizve magukban s  ráébredve feladatukra..., újra és újra beteljesítve azt.

Mindegy...; izgalmas átalakulás zajlik, s mi részesei vagyunk.

"Az, hogy itt vagy, hogy van élet és egyéniség, hogy zajlik a Nagy Színjáték, s te is hozzáírhatsz egy sort.” ( Walt Whitman )

 

Igazából csak cselekedni kell!

S most álljon itt Arisztotelész korábban már idézett gondolata, de más kiemeléssel:

"Nos, a boldogság egy bizonyos fajta használatban és tevékenységben van benne. Hiszen ahol létezik birtoklás és használat, ott a használat és a tevékenység: cél. A lélek az erény: birtoklása. De létezik a lélek erényei alapján való tevékenység és az erények használata is. Ezért a lélek célja: tevékenység és használat. A boldogság az erény szerinti életben van. Minthogy a legfőbb jó: a boldogság és a boldogság: cél; mégpedig a tevékenység révén megvalósított teljes cél; ha az erény szerint élünk, akkor lehetünk boldogok és rendelkezhetünk a legfőbb jóval." ( Arisztotelész: Eudémoszi etika, 4, 1185a )

Tehát ez már megint valami nagyon egyszerű dolog, az életet egyszerűen csak élni kell..., hittel reménnyel és szeretettel, s el is nyertük a boldogságot, miénk a legfőbb jó.

"Üdvöt hozó életre törekszel? Légy mint a cirkalom. Jó helyre szúrd le lelkednek szúrósra hegyezett leglényegét. Aztán nyúlj ki lelked minden képességeivel lehető messzire. Mozogj! Így írd életednek minden köreit körülkörző nagy és szabályos körét. A fő - mondom -: lelked leglényege legyen igaz központba, Istenbe erősítve. Ott legyen szíved. Leszúrva. Ott az Istenben." ( Eckhart Mester: Az igaz lelkület )

"Ti pedig választott nemzetség, királyi papság, szent nemzet, megtartásra való nép vagytok, hogy hirdessétek Annak hatalmas dolgait, a ki a sötétségből az ő csodálatos világosságára hívott el titeket; (...) ( Mai Zsolozsma Esti dicséret, 1 Pét 2,9 )

 


Be good and follow the God's will...

2019. 12. 21.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése