Kiemelt bejegyzés

"Ezt még én is tudom. Ha búzát rostálják, nem együtt rázzák-e a konkollyal?" / "És megparancsolom a bölcs tűznek..." / "A kérdés egyébként nem az, hogy mit ér, hanem hogy ki parancsol neki."

  "Szellemében és húsában egyként részesül az isteni természetből minden ember. Ez az oka, hogy Krisztus rejtélye nem pusztán egy ren...

2020-09-04

Kabátot a birkára!

 Miért jó, ha rossz? ( I. )

A nyulak kora

 

 

Gyerekkoromban a keceli könyvtárban, ahol egy időben anyám is dolgozott, s ami főleg nyári szünetekben második otthonomként működött, ahol sokat bóklásztam a könyves polcok közt és máig az orromban érzem a régi könyvek és a linóleum illatát; volt egy aprócska könyv, melynek akkor nem értettem a tartalmát, ugyanis nem csak, hogy tudományos volt, de "tudományfilozófia", persze a kor kommunista stílusában,.

"Valahol hátul" az agyamban eltároltam.., "ezzel még foglalkoznom kell később"; ez Luria könyve volt az életről. 

Eredetileg úgy született, ahogy a Verdi Requiem, csapatmunkának szánták, de magányos alkotás lett belőle.

Ezekkel a sorokkal záródik:

"Mint azt a legtöbb ember saját élettapasztalata során felismeri, az elme dualizmusa minden élőlény közül egyedül ránk hárít majdnem elviselhetetlen terhet: a mulandóság, a halál elkerülhetetlenségének tudatát, azt, amit az egzisztencialista filozófusok az emberi lét "abszurditásának" neveznek. A legtöbb ember mégsem esik kétségbe. Nem lesz öngyilkos, hogy megmeneküljön az élet abszurditásának szorongatásától. Ahogyan Voltaire megfogalmazza a Candide-ban (1759), egy megalázott, megcsonkított, százszor bemocskolt öregasszony szájába adva szavait: "Je voulais cent fois me tuer, mais j'aimais encore la vie" ( Százszor is meg akartam ölni magam, de még mindig szeretem az életet).

Hitem szerint, a vak evolúció ezúttal is mélységes bölcsességgel járt el. Miközben kialakította a tudatot és kiszolgáltatta az embert a vég rémületes rettenetének, a természetes kiválogatódás révén alighanem bizonyos védelmező, kompenzáló vonások is létrejöttek az emberi elmében. Alighanem bevésődött elménkbe egy belső program, amely feltárja az optimizmus legbensőségesebb forrásait: a művészetet, az örömöt, a reményt, az ész hatalmába vetett bizalmat, az embertársak iránti felelősségtudatot és büszkeséget, hogy részt vehetünk az emberi létnek a maga nemében páratlan kalandjában." (Salvador E. Luria: Az élet: befejezetlen kísérlet )

 

Az első kiadása 1973-ban New Yorkban volt, nálunk 1976-ban adták ki. Azóta sok minden megváltozott, de a lényeg maradt

- az ember továbbra is halandó, sőt "hirtelenváratlan" halandó maradt, ennek teljes tudatában;

- továbbra is szeret élni, még ha nem is tudja, de sejti hogyan is kellene azt "jól csinálni.

 

Amikor a diákjaimmal a médiaetikáról, reklámok "működéséről" esik szó, mindig megbeszéljük, "nagyok okos, nagyon képzett gazemberek" ülnek a "képernyő másik oldalán", s nekik is nagyon ravasznak és bölcsnek kell lenniük, hogy ne nagyon hasson rájuk azok "varázslata".

Miért?

Mert a Luria szövegből is kiderül, nem mindenki érzi ezt "csodavilágnak", ahogy Chesterton írja, s nem élvezi annak ellentmondásos szerkezetét izgalmasnak. 

Ezért gyorsan és olcsón szeretne endorfinhoz jutni, illetve eltávolítani magától minden fájdalmat, amit Ő feleslegesnek érez ( lásd Bret Easton Ellis: Nullánál is kevesebb ). 

Erre a nyomorúságra egy iparág épül..., a reklám-ipar, s mi nem reklám?

 

"Bolondnak kell lennünk ebben a csodavilágban, anélkül, hogy csak egyszer is pusztán kényelmesek lennénk." ( Chesterton : Ortodoxy )

 


 

Körbeértünk...

 

"A tizennyolcadik század vakbuzgó, elegáns, félig mesterkélt optimizmusának és deizmusának utolsó gyenge kiáltása Strene-től hangzott el, amikor azt mondta, "Isten a szelet a megnyírt bárányhoz igazítja."

Burke, az acélos evolucionista pedig lényegében azt felelte: "Nem, Isten a megnyírt bárányt igazítja szélhez." A bárány az, amelynek alkalmazkodnia kell. Tehát vagy elpusztul, vagy olyan báránnyá változik, amely szeret a huzatban álldogálni." ( Chesterton: Mi a baj a világgal? )

 

Olyan mintha a 18. század lenne már megint, csak a "világ lett az Isten"..., már a világnak kell alkalmazkodni a bárányhoz, s nem a báránynak a világhoz. 

Ha elég hangosan béget..., s sajnáltatja magát; sőt direkt levágatja a gyapját, csak hogy még szánalomra méltóbb legyen, hát ő kapja a legnagyobb figyelmet.

 

Ennek a világszellemnek csak egyféleképp lehet megfelelni, ha elvetjük elveinket, s egyfajta állandó relativizálásba menekülünk. 

Mert hát mindenki értékes, s így már megint ott tartunk, mint egy megtörtént esetben, amikor egy srácnak, aki folyton piszkálta egyik osztálytársát, az végül is behúzott egyet. 

Kihallgatás lett a dologból..., ahol felszólították őket, fogjanak kezet, amire a sértett kijelentette, ő egy ilyennel nem fog kezet fogni..., s még őt szidták le. 

S mindkettőt egyforma büntetéssel sújtották.

 

Az erőset nem védjük, mert erős..., sőt büntetjük; csak mert gyanús; manapság mindenki gyanús, aki erős. 

S a gyengét támogatjuk, megértjük, még ha ez közveszélyes is, s neki sem tesz jót.

 

Kabátot a birkára!

 

Így nagyon rossz irányban haladnak a dolgok...; kezdő tanár koromban, de beszélhetnék a saját egyetemi tanulmányaim idejéről is, még egyensúly volt a világban. A nyulak, farkasok, kutyák a megfelelő; szakirodalomban is leírt arányban, lényegében a Gauss görbének megfelelő eloszlásban éltek közöttünk.

Már más a helyzet, a mostani 5. osztályosok között már csak 3 kutya van, a többi mind nyúl.

 


 

 

2019. 10. 15.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése