Kiemelt bejegyzés

"Ezt még én is tudom. Ha búzát rostálják, nem együtt rázzák-e a konkollyal?" / "És megparancsolom a bölcs tűznek..." / "A kérdés egyébként nem az, hogy mit ér, hanem hogy ki parancsol neki."

  "Szellemében és húsában egyként részesül az isteni természetből minden ember. Ez az oka, hogy Krisztus rejtélye nem pusztán egy ren...

2020-09-23

ha az emberek barátai egymásnak, az igazságosság felesleges.

A rejtély I.

"Éltető élet." ( Ennius ) - "A lélek szeretettel teljes ragaszkodása." ( Cicero )

 

 

A holt költők társasága című filmben van egy jelenet az "alkalmazkodás törvényéről"..., s nem minden negatív él nélkül..., pedig ahogy a Pascal idézet is megfordítható, vagy ahogy Ő mondaná "kontrasztos", ez is az.

Miért alkalmazkodunk egymáshoz, miért alakítunk ki közös törvényeket, szabályrendszereket, rituálékat?

Mert érezzük a hiányunkat és szeretünk "együtt lépni"...., bátorít és serkent bennünket.

Minden barátság létrehoz ilyeneket, önkéntelenül. 

Aki ezek ellen küzd, a barátság ellen is küzd. Aki a barátság ellen küzd, Isten ellen küzd.

"Tudniillik, számomra világosnak tűnik: arra születtünk, hogy mindannyiunk között legyen egyfajta szövetség, amely szorosabb, ha mindenki nagyon közel áll egymáshoz." ( Cicero: Laelius vagy a barátságról )

A szövetség és közelségünk alapja hiányosságunk tudata.

Szükségünk van egymásra.

 

"A barátság ugyanis nem egyéb, mint összhang minden emberi és isteni dologban, jóakarat és és szeretet; nem is tudom, hogy leszámítva a bölcsességet, adtak-e ennél valami jobbat az embereknek a halhatatlan  istenek." ( Cicero: Laelius vagy a barátságról )

Aki mindenkihez jó..., csak erényes lehet. S aki erényes, Isten barátja. Mert ő olyan jó, mint Isten..., ami hogy lehetséges, ha "hiányos", fogyatékos?

"Erény nélkül a barátság semmiképpen sem létezhet." ( Cicero: Laelius vagy a barátságról )

A barátság megfizethetetlen, nem vezethető le  semmilyen cselekedetből, nem fűződik hozzá érdek és élvezet..., sőt mások hiányára fókuszálva teljesedik ki, nem gondolva önmagára.

"Ezért úgy látom, hogy a barátság inkább a természetből, mint a szükségletből fakad, inkább a lélek szeretetteljes  ragaszkodásából, mint abból a megfontolásból, hogy ez a dolog mekkora haszonnal járhat." ( Cicero: Laelius vagy a barátságról )

 

"A hű barátnak egyszerűen nincsen ára - nincsen, ami vele értékben fölérne. Mint az élet balzsama, olyan a jó barát - akik az Urat félik, találhatnak ilyet. Aki az Urat féli, abból jó barát lesz, mert amilyen ő maga, olyan a barátja is. ( Sir 6,15-17 )

"A barátságot Lelkünk magával égből hozza le, Nem függ szárnyán sem érdek ronda mocska, Sem élvezetnek önző ingere. Vagy az iskolában él csak a barátság, S az életnek zajától elrepül?" ( Madách Imre: Egy vetélytárshoz )

"Olyan barátság, amely a barát megvetendő cselekedeteinek nem tud gátat állítani, nem is barátság. " ( Chartier )

A legfőbb rendező elv..., értéke nem fejezhető ki, valami transzcendens jellegű...., mondhatni nem evilági jellegű érzés. Érdek és élvezet nem ér fel hozzá, ha igen az már nem "barátságosság"...., valami más. S legyőzhetetlen, aki barátod, nem győzheted meg ne legyen az, csendes derűvel tovább fog kísérni utadon, a megfelelő távolságtartással.

Arisztotelész helyesen szögezi le.

"A barátság fontosabb, mint az igazságosság, mert ha az emberek barátai egymásnak, az igazságosság felesleges." ( Arisztotelész )

 

"Ha barátaink szolgálatot tesznek nekünk, azt hisszük, hogy a barátság címén tartoznak nekünk ezzel. Egyáltalán nem gondolunk arra, hogy nem tartoznak nekünk barátsággal." ( Vauvenargues )

Ez a szeretetteljes vibrálás jár át mindent, s csak átélni-megérezni kell, nem megérteni, mert akkor "elrontjuk" a "bulit".

Van egy Bach tétel, ahol a Lélek ( soprán) beszélget Jézussal ( bariton)..., én a tiéd vagyok, te az enyém..., nem kell érteni, érezni kell a dallam oda-vissza áramlását, lüktetését, vibrálását.

Szoprán: Ő az enyém Basszus: A tiéd vagyok. Szoprán és Basszus: Szeretetünkben minket semmi el nem választhat egymástól. Szoprán és Basszus: Veled akarok lenni! Velem leszel! Együtt mennyei rózsák között, hol tökéletes öröm és boldogság vár ránk. ( 6. Arie - Duett S B ( Dialog - Seele, Jesus ), BWV 140 - "Wachet auf, ruft uns die Stimme" )

"Mein Freund ist mein, - und ich bin dein, - die Liebe soll nichts scheiden. Ich will mit dir - du sollst mit mir - im Himmels Rosen weiden, da Freude die Fülle, da Wonne wird sein." ( 6. Arie - Duett S B ( Dialog - Seele, Jesus ), BWV 140 - "Wachet auf, ruft uns die Stimme" )

 



 Az "alkalmazkodás törvénye"... ( Holt költők társasága )

 

2019. 12. 13.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése