Kiemelt bejegyzés

Várakozások III. ~ "Sors parancsol.."

  "Nemcsak a te akaratod hat irányként abban, ami jő! Dolgoznak titkos viszonyok lent, ...

2020-09-07

"Ti nem vagytok jó emberek!" / "A róka, ha tyúkot lop." / "Az erkölcsi szenvedély"

Akik elmennek..., a "másik" 50% ( II./1. )

"God-Man or Man-God?"

( A "harmadik szavazat" )

 

 

Ahogy mindenben..., a szeretetben is fejlődnünk kell; hosszú és fájdalmas..., kemény vizsgákkal teli iskolarendszer a szeretetben való tökéletesedésé. 

Szent Ágoston ezt így fejezi ki a rendről szóló írásában:

"E ponttól kezdve maga az értelem kívánja meg, hogy az isteni tudományok szemlélődésére emelkedjék. De, hogy a magasból ne hulljon a mélybe, odavezető lépcsőfokokat keresett, és saját területén, valamint rendjén keresztül vágott ösvényt magának. Vágyott ugyanis a szépségre, hogy azt csupán önmagában, szem nélkül szemlélhesse;(...)" ( Szent Ágoston: A rendről, XIV. 39. )

A cél a szépség szem nélkül való szemlélése volna..., addig nem könnyű út vezet.

Az "egységélmény" legtávolabbi pontjáról indulunk.

 


 

 I. Értük Magamért:

1. "A róka, ha tyúkot lop."

 

A legalacsonyabb szint, az idézet G. B. Shaw Felsőbbrendű ember című drámájából való; van akinek akkor van lelkiismeretfurdalása, ha kihagyta a lehetőséget, nem lopta el amit el lehetett volna. Nem ette meg az összes sütit a tálból..., hagyott pénzt a kasszában, nem lopott el mindent.

Ő is szeret..., önmagát.

 

Megtörtént eset Washingtoné, aki választást vesztett Swearingtonnal szenben, mert nem tanulta meg a leckét időben..., az emberek többsége nem lép ennél feljebb, mindannyiunk, de elsősorban a saját nyomorúságára.

Ám ha megkapja a "kenyeret és cirkuszt" minden rendben van..., s nem szabad Petőfivel mondani nekik: "Ti nem vagytok jó emberek!", csak annyit értenek belőle, meg lettek sértve.

" (...) Washington made no speeches and ladled out no drinks. Swearington stood at a big barrel of rum on election day and allowed no voter to go thirsty. He won the election by 270 to 40. In a newspaper article Henry N. Taylor says Washington did't repeat that mistake. He was a realist and admitted that the mass of voters could be bought. Zhe next year he told his campaign manager "to spend with no too sparing a hand." Drinks served in Washington's name included: "Forty gallons of rum; 18 gallons of wine; 43 gallons of strong beer; one hogshead and one barrel of puch, containing 26 gallons of ye best Barbados rum; 8 quarts cider royale, etc." That's a total of 160 gallons, or something more than a quart and half per voter. This time Washington won, 309 to 45. He never failed to treat again, and he never lost another election." ( Jacob M. Braude: Speaker's Encyclopedia of Humor, 1046. )

Minél egyszerűbb valaki, annál rosszabb a humora, annál könnyebb kihasználni egyszerű eszközökkel, erről szól eme kis "taxis történet":

"At a recent political meeting a well-known Republican was speaking. He remarked that his method of obtaining votes for the Republican party was to give every taxi driver a large tip, than tell him, "Vote Republican." "I think my way is better," said a collegue. "I give them no tip and tell them "Vote Democratic'." ( Jacob M. Braude: Speaker's Encyclopedia of Humor, 1041. )

Kisebbik öcsém az első nagy Fidesz győzelem után a következő nagyon bölcs gondolatot osztotta meg velünk egy családi összejövetel során: "Ne higgyétek, hogy az emberek többsége azért szavazott most a Fideszre, mert rájött, hogy az a tisztességesebb út; hanem azért mert megsértődött, hogy a  kihagyták a "koncból"."

"Ti nem vagytok jó emberek!", - idéztük Petőfi Sándort; de van értékválasztásotok, ha nem is magas szintű. Ki- és beszámíthatóak vagytok, van erkölcsi szintetek és hűségesek vagytok hozzá. 

Tehát ha nem is tökéletes, de mégis emberek vagytok..., a jobb 50%-ban.

 

 

2.  "Az erkölcsi szenvedély":

Ez már izgalmasabb világ..., itt már normák vannak. Közösségi normák, amik köteleznek, aki vét ellenük, kiszorul a csoportból.

Ezen a szinten lelkiismeretfurdalásod akkor lesz, ha vétesz a csoport normája ellen. 

Nekünk ezt a szenvedélyt a nemzeti szimbólumok fejezik ki, ezek sárba tiprása a csoport megsértését jelentené...



 Tüntetés az olasz követség előtt ( Fotó: Szabó Gábor - Origo )

 

Erre alapul a telefonos vagy sms-ben végzett mozgósítás..., lelkiismeret-furdalást kelteni.

Korán megtanítjuk ezeket a normákat: Tomi fiam kijelentette..., "ő egy kicsit Újpest szurkoló".., mondom neki, az ebben a családban lehetetlenség, mi fradisták vagyunk.

Vagy legutóbb, hogy szóba került órán Puskin..., s nem tudták ki az..., az "orosz Petőfi", magyarázom nekik, "amelyik orosz nem tud idézni Puskint, az nem orosz; ahogy amelyik magyar Petőfit, az nem magyar".

Így működik ez..., kollektív emlékezettel, hagyományokkal, s ezekre épülő normarendszerekkel. S mivel csoportok feszülnek egymásnak gyakran csúnya megjelenési formái is vannak, hisz mindenki az életéért, amit csak a csoportján belül tud elképzelni, küzd.

S joggal védelmezi, hisz "saját fáradozásaik árán szerezték meg az erényeket".

 

"Valaki azt mondta a boldog Arszeniosznak: "Hogy lehet az, hogy nekünk e hatalmas műveltségből és bölcsességből semmi hasznunk sincs, míg ezek az egyiptomi parasztok ilyen kiváló erények birtokában vannak?" Arszeniosz abba így válaszolt: "Világi műveltségünkből semmi hasznunk sincs, ezek az egyiptomi parasztok viszont saját fáradozásaik árán szerezték meg az erényeket." ( A szent öregek könyve, Arszeniosz 43. )

S ami igazán széppé teszi a dolgot..., s erről beszéltünk már, minden időben és bölcsességben "mélyre nyúló" közösségi létfilozófia ugyanarra a pontra mutat.

Minden igazán jó közösség más-más módon, de Istenre szavaz.

"What church do you go to?" asked a seven-year-old youngster of a neighbor child. "I don't go to the church. I go to temple. I am Jewish." "Jewish?" questioned the first child. "What's that?" "Well," said the seven-year-old patiently, "you know there are Protestants, Catholics, and Jews, but they're just different ways of voting for God!" ( Jacob M. Braude: Speaker's Encyclopedia of Humor, 163. )

( Ebből a szempontból nagyon károsak a kampányok, hisz a nagyobb mozgósítás céljából az amúgy magasztos közösségi normákat félreteszi, s "lefelé nyomja" a szenvedélyt, "kenyérkérdéssé" degradálva a választás értelmét. Hisz a "rókák" csak akkor mennek el a "zsákmányt" remélhetnek, vagy félhetnek az elvesztésétől. Az "erkölcsi szenvedély" élvezői pedig ha támadva érzik mértékadó közösségük normáit. Ilyenkor egyfajta "szekunder szégyent" éreznek, mint amikor valaki lopott az osztályban, de neked piros a füled és ég az arcod tőle, mert nem hiszed el..., sőt érzed, mi ennél többek vagyunk. )

 

2019. 10. 22. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése