Kiemelt bejegyzés

"Ezt még én is tudom. Ha búzát rostálják, nem együtt rázzák-e a konkollyal?" / "És megparancsolom a bölcs tűznek..." / "A kérdés egyébként nem az, hogy mit ér, hanem hogy ki parancsol neki."

  "Szellemében és húsában egyként részesül az isteni természetből minden ember. Ez az oka, hogy Krisztus rejtélye nem pusztán egy ren...

2020-09-07

"Ti nem vagytok jó emberek!" / "A róka, ha tyúkot lop." / "Az erkölcsi szenvedély"

Akik elmennek..., a "másik" 50% ( II./1. )

"God-Man or Man-God?"

( A "harmadik szavazat" )

 

 

Ahogy mindenben..., a szeretetben is fejlődnünk kell; hosszú és fájdalmas..., kemény vizsgákkal teli iskolarendszer a szeretetben való tökéletesedésé. 

Szent Ágoston ezt így fejezi ki a rendről szóló írásában:

"E ponttól kezdve maga az értelem kívánja meg, hogy az isteni tudományok szemlélődésére emelkedjék. De, hogy a magasból ne hulljon a mélybe, odavezető lépcsőfokokat keresett, és saját területén, valamint rendjén keresztül vágott ösvényt magának. Vágyott ugyanis a szépségre, hogy azt csupán önmagában, szem nélkül szemlélhesse;(...)" ( Szent Ágoston: A rendről, XIV. 39. )

A cél a szépség szem nélkül való szemlélése volna..., addig nem könnyű út vezet.

Az "egységélmény" legtávolabbi pontjáról indulunk.

 


 

 I. Értük Magamért:

1. "A róka, ha tyúkot lop."

 

A legalacsonyabb szint, az idézet G. B. Shaw Felsőbbrendű ember című drámájából való; van akinek akkor van lelkiismeretfurdalása, ha kihagyta a lehetőséget, nem lopta el amit el lehetett volna. Nem ette meg az összes sütit a tálból..., hagyott pénzt a kasszában, nem lopott el mindent.

Ő is szeret..., önmagát.

 

Megtörtént eset Washingtoné, aki választást vesztett Swearingtonnal szenben, mert nem tanulta meg a leckét időben..., az emberek többsége nem lép ennél feljebb, mindannyiunk, de elsősorban a saját nyomorúságára.

Ám ha megkapja a "kenyeret és cirkuszt" minden rendben van..., s nem szabad Petőfivel mondani nekik: "Ti nem vagytok jó emberek!", csak annyit értenek belőle, meg lettek sértve.

" (...) Washington made no speeches and ladled out no drinks. Swearington stood at a big barrel of rum on election day and allowed no voter to go thirsty. He won the election by 270 to 40. In a newspaper article Henry N. Taylor says Washington did't repeat that mistake. He was a realist and admitted that the mass of voters could be bought. Zhe next year he told his campaign manager "to spend with no too sparing a hand." Drinks served in Washington's name included: "Forty gallons of rum; 18 gallons of wine; 43 gallons of strong beer; one hogshead and one barrel of puch, containing 26 gallons of ye best Barbados rum; 8 quarts cider royale, etc." That's a total of 160 gallons, or something more than a quart and half per voter. This time Washington won, 309 to 45. He never failed to treat again, and he never lost another election." ( Jacob M. Braude: Speaker's Encyclopedia of Humor, 1046. )

Minél egyszerűbb valaki, annál rosszabb a humora, annál könnyebb kihasználni egyszerű eszközökkel, erről szól eme kis "taxis történet":

"At a recent political meeting a well-known Republican was speaking. He remarked that his method of obtaining votes for the Republican party was to give every taxi driver a large tip, than tell him, "Vote Republican." "I think my way is better," said a collegue. "I give them no tip and tell them "Vote Democratic'." ( Jacob M. Braude: Speaker's Encyclopedia of Humor, 1041. )

Kisebbik öcsém az első nagy Fidesz győzelem után a következő nagyon bölcs gondolatot osztotta meg velünk egy családi összejövetel során: "Ne higgyétek, hogy az emberek többsége azért szavazott most a Fideszre, mert rájött, hogy az a tisztességesebb út; hanem azért mert megsértődött, hogy a  kihagyták a "koncból"."

"Ti nem vagytok jó emberek!", - idéztük Petőfi Sándort; de van értékválasztásotok, ha nem is magas szintű. Ki- és beszámíthatóak vagytok, van erkölcsi szintetek és hűségesek vagytok hozzá. 

Tehát ha nem is tökéletes, de mégis emberek vagytok..., a jobb 50%-ban.

 

 

2.  "Az erkölcsi szenvedély":

Ez már izgalmasabb világ..., itt már normák vannak. Közösségi normák, amik köteleznek, aki vét ellenük, kiszorul a csoportból.

Ezen a szinten lelkiismeretfurdalásod akkor lesz, ha vétesz a csoport normája ellen. 

Nekünk ezt a szenvedélyt a nemzeti szimbólumok fejezik ki, ezek sárba tiprása a csoport megsértését jelentené...



 Tüntetés az olasz követség előtt ( Fotó: Szabó Gábor - Origo )

 

Erre alapul a telefonos vagy sms-ben végzett mozgósítás..., lelkiismeret-furdalást kelteni.

Korán megtanítjuk ezeket a normákat: Tomi fiam kijelentette..., "ő egy kicsit Újpest szurkoló".., mondom neki, az ebben a családban lehetetlenség, mi fradisták vagyunk.

Vagy legutóbb, hogy szóba került órán Puskin..., s nem tudták ki az..., az "orosz Petőfi", magyarázom nekik, "amelyik orosz nem tud idézni Puskint, az nem orosz; ahogy amelyik magyar Petőfit, az nem magyar".

Így működik ez..., kollektív emlékezettel, hagyományokkal, s ezekre épülő normarendszerekkel. S mivel csoportok feszülnek egymásnak gyakran csúnya megjelenési formái is vannak, hisz mindenki az életéért, amit csak a csoportján belül tud elképzelni, küzd.

S joggal védelmezi, hisz "saját fáradozásaik árán szerezték meg az erényeket".

 

"Valaki azt mondta a boldog Arszeniosznak: "Hogy lehet az, hogy nekünk e hatalmas műveltségből és bölcsességből semmi hasznunk sincs, míg ezek az egyiptomi parasztok ilyen kiváló erények birtokában vannak?" Arszeniosz abba így válaszolt: "Világi műveltségünkből semmi hasznunk sincs, ezek az egyiptomi parasztok viszont saját fáradozásaik árán szerezték meg az erényeket." ( A szent öregek könyve, Arszeniosz 43. )

S ami igazán széppé teszi a dolgot..., s erről beszéltünk már, minden időben és bölcsességben "mélyre nyúló" közösségi létfilozófia ugyanarra a pontra mutat.

Minden igazán jó közösség más-más módon, de Istenre szavaz.

"What church do you go to?" asked a seven-year-old youngster of a neighbor child. "I don't go to the church. I go to temple. I am Jewish." "Jewish?" questioned the first child. "What's that?" "Well," said the seven-year-old patiently, "you know there are Protestants, Catholics, and Jews, but they're just different ways of voting for God!" ( Jacob M. Braude: Speaker's Encyclopedia of Humor, 163. )

( Ebből a szempontból nagyon károsak a kampányok, hisz a nagyobb mozgósítás céljából az amúgy magasztos közösségi normákat félreteszi, s "lefelé nyomja" a szenvedélyt, "kenyérkérdéssé" degradálva a választás értelmét. Hisz a "rókák" csak akkor mennek el a "zsákmányt" remélhetnek, vagy félhetnek az elvesztésétől. Az "erkölcsi szenvedély" élvezői pedig ha támadva érzik mértékadó közösségük normáit. Ilyenkor egyfajta "szekunder szégyent" éreznek, mint amikor valaki lopott az osztályban, de neked piros a füled és ég az arcod tőle, mert nem hiszed el..., sőt érzed, mi ennél többek vagyunk. )

 

2019. 10. 22. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése