Kiemelt bejegyzés

"Ezt még én is tudom. Ha búzát rostálják, nem együtt rázzák-e a konkollyal?" / "És megparancsolom a bölcs tűznek..." / "A kérdés egyébként nem az, hogy mit ér, hanem hogy ki parancsol neki."

  "Szellemében és húsában egyként részesül az isteni természetből minden ember. Ez az oka, hogy Krisztus rejtélye nem pusztán egy ren...

2020-09-10

De praedestinatione sanctorum. II. / "BENIT SOI LE MAIN, QUI DONS! ~ hogy lássák az eleven világot,"

 Te milyen reményre vagy meghívva? ( I. )

( ", meggyógyítottad görögjeid szemét, hogy lássák az eleven világot," ( Hölderlin, Hüperion )

 


Ez akár köszönés is lehetne ember és ember között...

Mint a fejlécben szereplő: "BENIT SOI LE MAIN, QUI DONS!" ( Egy franciaországi templomi persely felirata... ) 

Kinek mit adhatok, ki miben reménykedhet tőlem?

 

A remény isteni kategória - kiérdemelhetetlen , s mivel nem tudjuk, mire mutat, számunkra céltalannak tűnhet, mégis minden rezdülésünk alapja.


S ahogy a szeretettel és hittel, a reménnyel sem lehet vitatkozni..., olyan mélységbe nyúlnak a gyökerei az emberi lélekben, hogy megrendíthetetlen.

S mivel ily mélységesen mély rétegeket érint, ha mégis elvesztenénk, hát biztosan meghalnánk..., de ez lehetetlenség.

Ezért elképzelhetetlen olyan ember, aki nem hívő..., hisz a legkisebb tettünk is feltételezi egy értelmes egyetemes tudatnak, rendszernek a létét, amelyben a mi tetteink is értelemre találhatnak. 

Mert egyedül és magányosan "töredékes a tudásunk"..., de ez a remény összekapcsol a Mindenséggel, s így egymással is.


I. A "milyen reményre születtél" kétféleképpen értelmezhető attól függően, kire mutat ez a remény:

1. Valaki remélni fogja, hogy betöltesz majd egy szerepet az életében, amit ő el nem játszhat..., de életfontosságú a számára. A kisfiú, aki visszadobálja a partra vetődött halakat. ( TALÁN jön valaki... )

Irgalmas szamaritánus történetében a megvert és kirabolt ember az útfélen..., aki reméli, valaki meglátja és megesik rajta a szíve.

2. Valaki, így nagy "V"-vel, remélte, Te leszel, így nagy "T"-vel, aki majd betölti majd Azt a szerepet, amire kiválasztottak, de előre ki nem okosított. ( TUDOM HOGY Ő AZ, s remélem Ő is rájön erre. )

A szamaritánus, akinek szem és szív adatott, meglátni és megsajnálni..; és cselekedni.

De főleg szem..., hisz azzal kezdődik minden:

"Kidobtak a mezőre, mert utáltak, amikor megszülettél. De én elmentem melletted, és megláttam, hogy véredben fetrengsz. Azt mondtam neked, bár csupa vér voltál: Maradj életben! Igen, azt mondtam neked, bár csupa vér voltál: Maradj életben! Nagyra növeltelek, mint a mező füvét. Nagyra nőttél, fölserdültél, melled kitelt, szőröd kinőtt, de teljesen mezítelen voltál. Elmentem melletted, és láttam, hogy már a szerelem korában vagy. Ezért rád terítettem ruhám szárnyát, és betakartam mezítelen testedet. Megesküdtem neked, és szövetségre léptem veled - így szól az én Uram, az ÚR -, és az enyém lettél." ( Ezekiel 16,5-8 )

A teljes remény Istené...

 

II. "BENIT SOI LE MAIN, QUI DONS!

Honnan tudta Cervantes, hogy meg kell írnia a Don Quijotét?

A feladat bekopog, sőt dörömböl az ajtónkon, ahogy Böjte Csaba is mesélte..., neki nap mint nap át kellett volna szinte esnie azokon a gyerekeken, akik a temploma lépcsőjén ültek, mert nem volt hova haza menniük. Az lett volna a csoda, ha nem veszi őket észre...

Észrevette..., s az is kiderült, fel is van valahogy okosítva..., ; nem küldték el "kiképzetlenül" és "felkészítetlenül". 

Mi sem vagyunk árván hagyva..., sőt velünk vannak a világ végezetéig.

"Amit a mesében gyakran olvasunk, de nem akarunk igazán hinni, az itt valósággá vált.
A királyfi fölemeli a kolduslányt a piszokból, lovára teszi és várába viszi. Küzd érte az ellenséggel, aki elcsábította, vérét ontja és meghal érte. Aztán dicsőségesen föltámad, és menyasszonyává teszi a most már végleg szabadot és megtisztultat. 

"Krisztus szerette az Egyházat és föláldozta magát érte, hogy a keresztségben isteni szavával megtisztítva megszentelje. Ragyogóvá akarta tenni az Egyházat, amelyen sem szeplő, sem ránc... hanem szent és szeplőtelen." (Ef 5,25skk) " ( Odo Casel, Az Egyház misztériuma, A szent negyven nap kezdetén, 273 )

A végső és teljes adás is Istenné..., mi csak "csereberélünk"...


"Le bon samaritain" d'Aimé Morot ( 1850-1913 )

 

2019. 11. 16.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése