Kiemelt bejegyzés

"Ezt még én is tudom. Ha búzát rostálják, nem együtt rázzák-e a konkollyal?" / "És megparancsolom a bölcs tűznek..." / "A kérdés egyébként nem az, hogy mit ér, hanem hogy ki parancsol neki."

  "Szellemében és húsában egyként részesül az isteni természetből minden ember. Ez az oka, hogy Krisztus rejtélye nem pusztán egy ren...

2023-01-03

Gnosztikus irodalom LXXXVIII. / Πίστις Σοφία XLVIII. ~ αργυρος και χάλκινος

Αργυρος και χάλκινος

 

 

"Miután a Megváltó ezeket mondta a tanítványainak, így folytatta: 

- Megértitek-e mit mondok nektek? 

És újra Mária sietett előre, a következőket mondván: 

- Igen, Uram, megértek minden szót. Szavaidhoz tudatom négy gondolatot keltett bennem; és fényemberem vezetett engem, ujjongott és felbuzdult bennem, mivel ki akar jönni belőlem és beléd szeretne menni. Halljad tehát, Uram, hogy megmondjam a négy gondolatot, mely keletkezett bennem: 

Az első arra az igédre vonatkozik, hogy: 

Ekkor a lélek megadja az apológiát és a pecsétet minden archonnak Adámász király területein; és apológiáját és minden megtisztelő pecsétjét, himnuszát és dicsőítését a világosság helyeinek adja. 

Erre mondtad nekünk, amikor a pénzt vitték neked, és láttad, hogy ezüstből és rézből van, megkérdezted: 

Kinek a képe ez? 

Azt mondták: A császáré. 

Ám amikor láttad, hogy ezüst és réz keverékéből ötvözték, azt mondtad: 

Adjátok tehát a császárnak ami a császáré, és Istennek ami Istené. 

- Ez azt jelenti: 

Amikor a lélek megkapja a rejtélyeket, akkor az apológiát meg tudja mondani az archonoknak és az Adámász területéről valóknak. A világosság területéről valóknak pedig a dicsőítéssel és tisztelettel adózik. 

A mondás pedig: A pénz fénylett, arra a sajátosságra utal, hogy a lélekben benne van a világosság ereje: ez a megtisztított ezüst, és az ellenzékszellem: ez az anyagi réz. Ez, Uram, az első gondolat. 

A második gondolat arra vonatkozik, amit most mondtál a lélekről, aki megkapja a rejtélyeket: „Amikor a középső út archonjainak területéhez jut, akkor azok kijönnek hozzá nagy félelmükben, és a lélek nekik adja a félelem rejtélyét és ezért félnek tőle. És a sorsot is átadja az ő helyeinek [a helyére küldi], és az ellenszellemet is átadja az ő helyének: és megadja az apológiát és a pecséteket minden archonnak a középső utakon. És tisztelő, dicsőítő és dicsérő pecsétekkel és himnuszokkal azoknak adózik, akik a világosság területeiről valók." 

Ami ezt illeti, Uram. Pál testvérünkkel mondattad egykor:  

"Adjátok meg azért mindenkinek, amivel tartoztok - akinek adóval, annak adót, akinek vámmal, annak a vámot, akinek a félelemmel, a félelmet, akinek tisztelettel, a tiszteletet, akinek dicsérettel, annak dicséretet: senkinek semmivel ne tartozzatok."

Ez azt jelenti, a lélek, mely rejtélyeket kapott megadja [apológiát, óvást ad] minden területnek, amire az jogosult. Ez a második gondolat.  

A harmadik gondolat: egykor azt mondtad nekünk: Az ellenzékszellem a lélek ellensége, mert elkövettett vele minden bűnt és minden vágydolgot; és kiszolgáltatja a lelket a büntetéseknek, azon bűnök alapján, amelyeket ő követtetett el a lélekkel, szóval a lélekkel szemben minden tekintetben ellenségesen viselkedik. Ezt illetően azt mondtad egykor nekünk: Az embernek saját háza népe az ellensége. Ez azt jelenti: a lélek házának lakója az ellenzékszellem és a sors - ezek mindig ellenséges érzületűek a lélekkel szemben, mert mindenféle bűnt és gonoszságot tétetnek vele. íme, Uram, ez a harmadik gondolat. 

A negyedik gondolat arra a mondásodra vonatkozik, amit mondtál nekünk: 

Ha a lélek elhagyja a testet és az ellenzékszellemmel jár az úton; ha még nem találta meg a rejtélyt, mely feloldoz minden köteléktől, amellyel az ellenzékszellemhez van kötve, s így azzal kell maradnia; ha tehát még nem talált meg, akkor az ellenzékszellem vezeti a lelket a világosság Szüzéhez, az ítélőbíróhoz. 

És a bíró, a világosság Szüze megvizsgálja a lelket, s úgy találja, hogy vétkezett. 

Mivel pedig a világosság rejtélyeit sem találja nála, átadja egyik átvevőjének [emlékeztetőjének], aki elvezeti és testbe taszítja; és nem jut ki a körforgásból, míg el nem végezte az utolsó körét is. 

Ami ezeket illeti, egykor azt mondtad nekünk: 

Békélj meg a te ellenségeddel, amíg az úton vagy vele, hogy ellenséged valamiképpen a bíró kezébe ne adjon, és a bíró oda ne adjon a poroszló kezébe, és az tömlöcbe ne vessen téged. Mert bizony ki nem jössz onnét, mígnem megfizetsz az utolsó fillérig. 

Ez nyilván azért van: minden lélek, amely a testet elhagyja, és útját az ellenzékszellemmel járja, mert nem találta meg minden kötelék és pecsét feloldozó rejtélyét, hogy megszabaduljon a hozzákötött ellenszellemtől, tehát ha ez a lélek a világosság rejtélyeit nem találta meg, hogy megszabaduljon az ellenzékszellemtől, akkor az ellenzékszellem a világosság Szüzéhez vezeti őt. 

És a világosság Szüze, a bíró, átadja őt egyik átvevőjének [kézbesítőjének, emlékeztetőjének], ez pedig a lelket az eonok szférájába dobja. 

És nem jön ki a testek váltakozásából, míg be nem fejezi a számára elrendelt fordulatokat. Ez, Uram, negyedik gondolatom." ( Pistis Sophia, 113. fejezet )

 


Gondolom, részben ezt a történetet "túlgondolva" keletkezett az a vád, hogy a gnosztikusok az adó meg nem fizetésére..., s úgy általában világi kötelességeik elmulasztására bátorították volna híveiket.

Nyilvánvaló, hogy mindent az égi szférákra vezettek vissza, de hát ez volt a világképük, ez még semmi rosszat nem jelent. Attól, hogy a nap csak szűrt fényű változata a Napnak, még lehet gyönyörködni benne...

https://boatswain69.blogspot.com/2022/12/gnosztikus-irodalom-lxxix-xxx-ezen.html

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése