Ἀνάθεμα Ἰησοῦς
"...Azok pedig, akik a Kimondhatatlanban laknak, akik nem mentek ki belőle, azok a Rejtélyek fölött állnak. Azok már az Első Rejtély előtt léteznek. Hogy megértsétek valami hasonlat és példabeszéd szerint, ezek tehát a Kimondhatatlannak tagjai:
És minden tag az ő rangjának és dicsőségének megfelelően létezik. A fej a fej rangjának megfelelően, és a szem a szemek rangja szerint, és a fül a fülek rangja szerint, és a többi tag szintén. Világos tehát: sok tag van, de egyetlen a test.
Ezt ugyan példának és hasonlatnak mondtam, de az igét nem a valóságos és igazi alakja szerint nyilvánítottam meg, hanem mint a Kimondhatatlannak egy Rejtélyét. És minden benne [a Kimondhatatlanban] lévő tag számára, a példa szerint, melyhez hasonlítottam, azok számára tehát, akik a Kimondhatatlan Rejtélyénél laknak, és alak benne laknak, és a három térnek is, melyek a Rejtélyek szerint azután jönnek, mindezeknek igazán és valóban
Én vagyok a fénykincse, amelyen kívül nincsen más fénykincs, melynek nincsen párja a kozmoszban.
De vannak igék és Rejtélyek és helyek.
Nos, boldog, aki megtalálta az első külső tér Rejtélyeinek igéit.
És egy Isten az, aki megtalálta a középső vagy második tér Rejtélyeinek igéit.
És egy Megváltó és felfoghatatlan az, aki a belső vagy harmadik tér Rejtélyeinek igéjét megtalálta. Az kiválóbb a mindenségnél, és azokkal egyenlő, akik a harmadik térben vannak. Mivel megkapta azt a Rejtélyt, amelyben és amelyből azok vannak, azért velük egyenlő.
Aki ellenben megtalálta azoknak a Rejtélyeknek az igéit, amelyeket Én magyaráztam meg nektek a hasonlat szerint, hogy azok a Kimondhatatlannak a tagjai -, bizony mondom nektek: Az az ember, aki a Rejtélyek igéit istenien igazán megtalálta, első az az igazságban és Ővele [a Kimondhatatlannal] egyenlő. Mert emez igék és Rejtélyek által alapozták meg szilárdan a mindenséget, és ez az Első alkotta a mindenséget.
Azért, aki ezeknek a Rejtélyeknek igéit megtalálta,
az a Legmagasságosabbal egyenlő. Mert az a Kimondhatatlan ismeretének
a Gnózisa, amelyben ma beszéltem veletek." ( Pistis Sophia, 101. fejezet )
Világos tehát: sok tag van, de egyetlen a test. |
"Ezért értésetekre adom, hogy aki Isten Lelke által szól, az egy sem mondja: „Átkozott legyen Jézus.” De azt sem mondhatja senki: „Jézus az Úr”, csak a Szentlélek által. A lelki adományok ugyan különfélék, a Lélek azonban ugyanaz. A szolgálatok is különfélék, de az Úr ugyanaz. Sokfélék a jelek is, de Isten, aki mindenben mindent véghezvisz, ugyanaz. A Lélek megnyilvánulásait mindenki azért kapja, hogy használjon vele. Az egyik ugyanis a bölcsesség ajándékát kapja a Lélektől, a másik a tudás adományát ugyanattól a Lélektől, a harmadik a hitet kapja ugyanabban a Lélekben vagy pedig a gyógyítás adományát szintén ugyanabban a Lélekben. Van, aki csodatevő hatalmat kap, van, akinek a prófétálásnak vagy a szellemek elbírálásának képessége jut osztályrészül. Más különféle nyelveket vagy pedig a nyelvek értelmezését nyeri el ajándékul. Mindezt azonban egy és ugyanaz a Lélek műveli, tetszése szerint osztva kinek-kinek. A test ugyan egy, de sok tagja van, a testnek ez a sok tagja azonban mégis egy test. Így Krisztus is. Mi ugyanis mindnyájan egy Lélekben egy testté lettünk a keresztséggel: akár zsidók, akár pogányok, akár rabszolgák, akár szabadok. Mindannyiunkat egy Lélek itatott át. Mert a test nem egyetlen tagból áll, hanem sokból. Ha a láb azt mondaná is: „Nem vagyok kéz, tehát nem tartozom a testhez”, azért a testhez tartozik. Ha pedig a fül azt mondaná: „Nem vagyok szem, tehát nem tartozom a testhez”, azért a testhez tartozik. Ha a test csupa szem volna, hol maradna a hallás? Ha meg csupa hallás, hol volna a szaglás? Isten határozta meg minden egyes tag feladatát a testben, tetszése szerint. Ha valamennyi egy tag volna, hol volna a test? Így azonban sok a tag, de a test csak egy." ( 1Kor 3-20 )
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése