"Igaz bölcsességből, szárnyakat készít." II.
"Ezért fontos számunkra, hogy beszéljünk veled, hiszen a tanítás tökéletes." ( Tamásnak, a vitázónak könyve, 367 )
Vannak tehát "isteni törvények"..., s ezeknek még Isten is alá van vetve.
Ugyanis abszurd volna, ha Isten természetére nézve önellentmondásba keveredne magával, például Origenész szerint aki "Van", nem akarhatja, hogy ne létezzék. S ebben teljesen igaza van.
Nem tud nem szeretni sem.
( Aki tehát Istenben van, teljesen Van..., s szeretete is teljes. )
Igaza van így Platónnak is..., a rossz nem létezik, csak mint a Jó hiánya..., mondhatni a fogyatékosságaink egyfajta "istentelenségek".
A hiány azonban ahogy Pilinszky írja megszentelt hely, hisz Istenért kiált..., egyfajta "debitum"-ként foghatók fel, arra sarkallnak minket, hogy keressük s közben egyre több és szerteágazóbb tudásra tegyünk szert.
Ennek leghasznosabb módja, ahogy az emberi viszonylatokban a kommunikáció. Beszélgetnünk KELL!
Ez a kommunikációs áramlás..., "szüntelenül imádkozzatok", adja életünk értelmét.
Ám sokan vannak akik nem "érdemesek", s sokkal kevesebben akik igen.
Miért érdekes az "érdemesség"?
Mert ugyanazt a látszólagos kettősséget hordozza magában, mint minden dolog életünk során.
"érdemeikért kapják méltóságukat, bár nem a mi dolgunk, hogy tudjuk vagy akár kérdezzük: milyen cselekedeteikkel érdemelték ki rangjukat." ( Origenész, Principii, 137 )
Honnan származnak érdemek?
Isten "részrehajlásából", ahogy a gnosztikusok gondolják, vagy "saját érdem", szorgalmunk és akaratunk függvénye.
Akik kopogtatnak, hogy ajtót nyissanak számukra, olyan "kopogtatósnak" születtek, vagy nehéz szorgalmas munkával váltak hatékonyan kopogtatóvá, mert minden kopogtatónak megnyittatik.
Sőt!
Lesznek "némelyek közülük előrehaladásukért felvétetnek az angyalok rendjébe, ők azok, akik "Istenfiaivá" vagy a "feltámadás fiaivá" lettek ( Róm 8,14; Lk 20,36 ), azok akik elhagyván a sötétséget a fény gyermekei lettek." ( Origenész, a Pricípiumokról, I. könyv, 8. Az angyalokról, 138 )
Komoly munkával: "akik sanyargatván földi tagjaikat ( Kol 3,5 ) legyőzik a testi természetet, sőt, magának a léleknek bizonytalan és esendő mozgásait is,"( Origenész, a Pricípiumokról, I. könyv, 8. Az angyalokról, 138 )
Két lappal korábban azonban így szól: "Isten bölcs és igazságos ítélete szerint történt;" ( Origenész, a Pricípiumokról, I. könyv, 8. Az angyalokról, 134 )
Most akkor Isten dönt, mi csak kopogtatunk, vagy a kopogtatás már önmagában is hatásos, mondhatni kényszeríthetjük vele Istent?
Létezik-e mágikus imádság ( θεουργία )?
Igen, de Istenben..., az "önkiüresítés köreinek" végén. De az már nem is az.
Így győz a halál az életért, az élet a halálért.
Imádkozom, de már nem is én imádkozom, de Isten imádkozik az én számmal.
"és az Úrhoz ragaszkodnak, teljesen szellemivé lesznek, hogy lélekben mindig egy legyenek Vele." ( Origenész, a Pricípiumokról, I. könyv, 8. Az angyalokról, 138 )
"Amikor a szentek hálát adnak imádságukban Istennek, köszönetüket Krisztus Jézus által fejezik ki. Aki pontosan tudja, hogyan kell tennie, az nem ahhoz fog imádkozni, aki maga is imádkozik, hanem csakis ahhoz, akinek az imában való hívását Urunk Jézus tanította nekünk: tehát az Atyához. Ugyanígy imádságunk Szavai sem juthatnak fel őnélküle az Atyához, amint azt maga is világosan megmondta a következőkben: ,Bizony, bizony mondom nektek, bármit kértek Atyámtól, megadja nektek az én nevemben. Ezideig nem kértetek semmit az én nevemben. Kérjetek és megkapjátok, hogy örömötök teljes legyen!" ( Jn 16,23-24). Mert nem azt mondta: ,Kérjétek tőlem!", de nem is egyszerűen azt, hogy "Kérjétek az Atyát!", hanem, hogy Bármit kértek az Atyától, megadja nektek az én nevemben!" (Jn 16,23). Senki sem kérte az Atyát a Fiú nevében, míg Jezus ezt meg nem tanította. Igaz Jézusnak az az állítása, hogy, "ezideig még nem kértetek semmit az én nevemben", de igaz az is, hogy, "kérjetek megkapjátok, hogy örömötök teljes legyen." (Jn 16,24). ( Origenész, Az imádságról, XV., 2, 81. )
Ha ez megvalósítható emberben..., miért ne lehetne az általános?
Ez az Origésznél szigorúan elítélt αποκατάστασις πάντων. Ha egy ember újra és újra születhet, hogy végül befogadást nyerjen a szellemiek közé, a világ miért ne tehetne így?
Origenész nyitva hagyja mindkét lehetőséget, hisz igazi bibliatudós, tehát törvénytudó mellet ő igazi misztikus is. Ismeri a Törvény igazságos, de az Újszövetség szerető Istenét is. S tudja a szeretet - szabadság..., a szabadság pedig mozgás és fejlődés.
S nem kíván mint Markion pálcát törni az előbbi fölött, hisz felismeri szükség van arra is..., egy ideig.
https://boatswain69.blogspot.com/2022/10/xi-violent-ferment-viii-markion-es.html
A tanítás tehát tökéletes és a közvetítő is az, mindig is az volt, ahogy a Adolf von Harnack írta, Origenész indirekt módon is felismeri, ez az egyetlen vallás mely mitológiájában is igazság, ahogy bárhogy és bárki által megközelítve is az.
Egyformán szól a három szint összes tagjához.
https://boatswain69.blogspot.com/2023/01/gnosztikus-irodalom-cxv-tamasnak.html
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése