Kiemelt bejegyzés

"De máris vált a kép. Új mese szól a mikrofonból." ~ „Narcissus… hermafroditism… Bisexuality… Ah, interesting!"

"Isten is szeret. Ő is szenvedett. Ő is hosszú ideig várt a találkozásra." ( C. S Lewis, A nagy válás, 109 ) "De...

2022-12-27

Gnosztikus irodalom LXIV. / Πίστις Σοφία XXI. ~ 16. könyörgés ( Πίστις Σοφία - τοῖς πιστεύουσιν εἰς τὸ ὄνομα αὐτοῦ, )

  "Azoknak, akik hisznek nevében, (...)"

 

 

 "Ekkor PISTIS SOPHIA nem ismerte fel, hogy én voltam a segítője. Engem egyáltalán nem ismert fel, hanem továbbra is dicsérte a fénykincs világosságát, melyet egykor látott, s amelyben hitt. Azt hitte, hogy ez a világosság az ő segítője, melyet azzal a meggyőződéssel dicsért, hogy az az egyetlen igaz világosság. Mivel pedig hitt az igaz fénykincshez tartozó világosságban, fel is fogják vezetni őt a káoszból, és bűnbánatát elfogadják." ( Pistis Sophia, 47. fejezet )


Ez egy híres rész..., amikor éjjel ide érkeztem meg is könnyeztem, Pistis Sophiának megbocsátanak minden bűnéért pusztán a "sejtésért"..., mert látta egykoron a fényt és hű is maradt hozzá.

 Szent Ágoston a Jóra vezeti vissza..., ha nem láttuk volna jót..., hogy ismerhetnénk fel a rosszat?

Plotinosz ennél messzebbre megy..., azonosságot vél felfedezni:

"Mert sohasem látta volna meg a napot, ha nem lenne napszerű a szemünk és a lélek sohasem látta volna meg a szépséget, hogyha maga nem lett volna szép. Váljék tehát elsősorban istenszerűvé és széppé mindaz, aki a jót és a szépet szándékszik szemlélni“ ( Plotinosz, A szépről, I. Enn. 6. könyv, 9 )

Mint János apostol a Prológusban:

"1Kezdetben volt az Ige, az Ige Istennél volt, és Isten volt az Ige, 2ő volt kezdetben Istennél. 3Minden általa lett, nélküle semmi sem lett, ami lett. 4Benne az élet volt, s az élet volt az emberek világossága. 5A világosság világít a sötétségben, de a sötétség nem fogta fel. 6Föllépett egy ember, az Isten küldte, s János volt a neve. 7Azért jött, hogy tanúságot tegyen, tanúságot a világosságról, hogy mindenki higgyen általa. 8Nem ő volt a világosság, csak tanúságot kellett tennie a világosságról. 9(Az Ige) volt az igazi világosság, amely minden embert megvilágosít. 10A világba jött, a világban volt, általa lett a világ, mégsem ismerte föl a világ. 11A tulajdonába jött, de övéi nem fogadták be. 12Ám akik befogadták, azoknak hatalmat adott, hogy Isten gyermekei legyenek. Azoknak, akik hisznek nevében, 13akik nem a vérnek vagy a testnek a vágyából s nem is a férfi akaratából, hanem Istentől születtek. 14S az Ige testté lett, és közöttünk élt. Láttuk dicsőségét, az Atya Egyszülöttének dicsőségét, akit kegyelem és igazság tölt be. 15János tanúbizonyságot tett róla, amikor azt mondta: „Ez az, akiről hirdettem: Aki nyomomba lép, nagyobb nálam, mert előbb volt, mint én.” 16Mindannyian az ő teljességéből részesültünk, kegyelmet kegyelemre halmozva." ( Jn 1,1-16 )

( 1Ἐν ἀρχῇ ἦν ὁ λόγος, καὶ ὁ λόγος ἦν πρὸς τὸν θεόν, καὶ θεὸς ἦν ὁ λόγος. 2οὗτος ἦν ἐν ἀρχῇ πρὸς τὸν θεόν. 3πάντα δι’ αὐτοῦ ἐγένετο, καὶ χωρὶς αὐτοῦ ἐγένετο οὐδὲ ἕν. ὃ γέγονεν 4 ἐν αὐτῷ ζωὴ ἦν, καὶ ἡ ζωὴ ἦν τὸ φῶς τῶν ἀνθρώπων ·5 καὶ τὸ φῶς ἐν τῇ σκοτίᾳ φαίνει, καὶ ἡ σκοτία αὐτὸ οὐ κατέλαβεν. 6 Ἐγένετο ἄνθρωπος ἀπεσταλμένος παρὰ θεοῦ, ὄνομα αὐτῷ Ἰωάννης ·7 οὗτος ἦλθεν εἰς μαρτυρίαν, ἵνα μαρτυρήσῃ περὶ τοῦ φωτός, ἵνα πάντες πιστεύσωσιν δι’ αὐτοῦ.  8 οὐκ ἦν ἐκεῖνος τὸ φῶς, ἀλλ’ ἵνα μαρτυρήσῃ περὶ τοῦ φωτός. 9 ἦν τὸ φῶς τὸ ἀληθινὸν ὃ φωτίζει πάντα ἄνθρωπον ἐρχόμενον εἰς τὸν κόσμον. 10 Ἐν τῷ κόσμῳ ἦν, καὶ ὁ κόσμος δι’ αὐτοῦ ἐγένετο, καὶ ὁ κόσμος αὐτὸν οὐκ ἔγνω. 11 εἰς τὰ ἴδια ἦλθεν, καὶ οἱ ἴδιοι αὐτὸν οὐ παρέλαβον. 12 ὅσοι δὲ ἔλαβον αὐτόν, ἔδωκεν αὐτοῖς ἐξουσίαν τέκνα θεοῦ γενέσθαι, τοῖς πιστεύουσιν εἰς τὸ ὄνομα αὐτοῦ, 13 οἳ οὐκ ἐξ αἱμάτων οὐδὲ ἐκ θελήματος σαρκὸς οὐδὲ ἐκ θελήματος ἀνδρὸς ἀλλ’ ἐκ θεοῦ ἐγεννήθησαν. 14 Καὶ ὁ λόγος σὰρξ ἐγένετο καὶ ἐσκήνωσεν ἐν ἡμῖν, καὶ ἐθεασάμεθα τὴν δόξαν αὐτοῦ, δόξαν ὡς μονογενοῦς παρὰ πατρός, πλήρης χάριτος καὶ ἀληθείας ·15 Ἰωάννης μαρτυρεῖ περὶ αὐτοῦ καὶ κέκραγεν λέγων · Οὗτος ἦν ὃν εἶπον ⸃· Ὁ ὀπίσω μου ἐρχόμενος ἔμπροσθέν μου γέγονεν, ὅτι πρῶτός μου ἦν ·) 16 ὅτι ἐκ τοῦ πληρώματος αὐτοῦ ἡμεῖς πάντες ἐλάβομεν, καὶ χάριν ἀντὶ χάριτος ·)

 Ennél gnosztikusabb szöveget nehéz volna kitalálni...

 

Amikor Jézus ezeket mondta, előlépett Máté, és így szólt: 

- Uram, szellemed megindított és világosságod megvilágosított engem, hogy megmagyarázzam PISTIS SOPHIA nyolcadik esdeklését. Mert erről prófétált egykor a te erőd Dávid által a 31. zsoltárban: 

1. Tebenned bíztam, Uram! Ne szégyenüljek meg soha; igazságoddal szabadíts meg engem! 

2. Hajtsd hozzám füledet, hamar szabadíts meg; légy nékem erős kőszálam, erődített házam, hogy megtarts engem. 

3. Mert kősziklám és védőváram vagy te; vezetsz hát engem a te nevedért és ellátsz engem. 

4. Te kimentesz a hálóból, melyet titkon vetettek nékem; hiszen te vagy az én erősségem. 

5. Kezedre bízom szellememet. Te váltottál meg engem, ó, Uram, igazság Istene. 

6. Gyűlölöd a hazug hiúságok híveit. Én pedig az Úrban bízom. 

7. Vigadok és örülök a te kegyelmednek, amiért meglátod nyomorúságomat és a lelkemet megszabadítod a félelmeiből. 

8. És nem rekesztesz be engem ellenség kezébe, sőt tágas térre állítod lábaimat.

9. Könyörülj rajtam, Uram, mert szorongattatom. Elsenyved a búbánat miatt szemem, lelkem, testem. 

10. Mert bánatban enyészik életem, és sóhajtásban múlnak éveim; bűnöm miatt roskadoz erőm, és kiasznak csontjaim. 

11. Temérdek üldözőm miatt csúfsággá lettem, kivált szomszédaimé és ismerőseimnek félelmévé; akik az utcán látnak, elfutnak előlem. 

12. Töröltettem a szívükből, akár a halott az emlékezetből; olyanná lettem, mint az törött edény 

13. Mert hallanom kell sokak rágalmát mindenfelől, amint együtt tanácskoznak ellenem, és tervezik, hogy elrabolják a lelkemet. 

14. De én benned bízom, Uram! Azt mondom: Te vagy Istenem. 

15. Eletem ideje kezedben van. Szabadíts meg ellenségeim kezéből és üldözőimtől! 

16. Világosítsd meg orcádat a te szolgádon; szabadíts meg engem jóvoltodból, ó, Uram! 

17. Ne hagyj megszégyenülni, mivelhogy hívlak téged. A gonoszok szégyenüljenek meg és pusztuljanak a Seholba [hallgattassanak el a halottak birodalmában]. 

18. A hazug ajkak némuljanak el, melyek vakmerően szólanak az igaz ellen, kevélységgel és megvetéssel! ( Pistis Sophia, 49 fejezet )

 Az idézetek magukért beszélnek..., pusztán egy megjegyzést..., oly nagy baj ha "Töröltettem a szívükből, akár a halott az emlékezetből; (...)" ? 

https://boatswain69.blogspot.com/2022/10/iv-megtort-nadszalat-nem-tori-ossze.html?spref=tw

Jánossal és Plotinosszal válaszolva: Nem. 

Akiknek nem "napszerű a szemük" vagy "akik nem fogadták be", azoknak nincs közük sem Hozzá, sem hozzánk...; nekik kellene tartaniuk a "Bölcs Tűztől". De a Verem Fiai már halottak..., aligha tudnak még jobban meghalni..., csak "létalapjuk" szűnik meg megsemmisülésükkor, - hisz mindannyian kegyelemből élünk. Ezt a kegyelmet vonják vissza tőlük.

https://boatswain69.blogspot.com/2022/12/gnosztikus-irodalom-lx-xvii-12.html

 

"És megparancsolom a bölcs tűznek, amelyen a tökéletesek átmennek, hogy addig marja a zsarnokokat, mígnem a világosságuk utolsó tisztáját is le nem adták."

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése