Kiemelt bejegyzés

"Ezt még én is tudom. Ha búzát rostálják, nem együtt rázzák-e a konkollyal?" / "És megparancsolom a bölcs tűznek..." / "A kérdés egyébként nem az, hogy mit ér, hanem hogy ki parancsol neki."

  "Szellemében és húsában egyként részesül az isteni természetből minden ember. Ez az oka, hogy Krisztus rejtélye nem pusztán egy ren...

2023-06-14

"Logos megvalósulása a szűz lélekben." XII. ( κένωσις και συνεργεια ) / 10. fok ~ "...és az is lesz."

 "...és az is lesz."

 https://boatswain69.blogspot.com/2022/02/tizedik-fok-mert-meglatjak-az-istent.html

 

 

 A tökéletes "κένωσις"-ban "megszűnünk" önmagunk lenni és a "συνεργεια"-ban megtanulunk Isten lenni..., életünk során, de a csúcsra csak akkor érünk fel - majd ha meghalunk.

 

"5. Ennek a lépcsőnek tizedik és utolsó fokán a lélek ( πνεύμα ) teljesen Istenhez hasonul, még pedig Istennek világos látása következtében, amelyben a lélek a halál után azonnal részesül, ha ebben az életében elérte a kilencedik fokot s így hagyja el a testet ( σωμα ). 

Az ilyen lelkek ugyanis (akik kevesen vannak), mivelhogy megtisztultak a szeretet által nem kerülnek a tisztítóhelyre. 

Ezért mondja Szent Máté: «Beati mundo corde, quoniam ipsi Deum videbunt», «Boldogok a tiszta szívűek, mert ők meglátják az Istent». (5, 8.) 

 ( μακάριοι οἱ καθαροὶ τῇ καρδίᾳ, ὅτι αὐτοὶ τὸν θεὸν ὄψονται.)

S mint mondottuk, ezen a látáson alapszik a léleknek Istenhez való tökéletes hasonlósága, amelyről Szent János ezeket mondja: «Scimus quoniam quum apparuerit, similes ei erimus, quoniam quum apparuerit, similes ei erimus, quoniam videbimus eum sicuti est». «Tudjuk azonban, hogy mikor ő meg fog jelenni, hasonlók leszünk hozzája, mert látni fogjuk őt, amint vagyon». (1. Ján. 3,2.) 

( ἀγαπητοί, νῦν τέκνα θεοῦ ἐσμεν, καὶ οὔπω ἐφανερώθη τί ἐσόμεθα. οἴδαμεν ὅτι ἐὰν φανερωθῇ ὅμοιοι αὐτῷ ἐσόμεθα, ὅτι ὀψόμεθα αὐτὸν καθώς ἐστιν )

Nem mintha a lélek olyan naggyá lenne, mint Isten, mert ez lehetetlenség, hanem azért, mert mindaz, ami a lélekben van, hasonlóvá lesz Istenhez, úgyhogy részesedés alapkán Istennek fog neveztetni és az is lesz."( Keresztes Szent János, A lélek sötét éjszakája, A szellemi rész sötét éjszakája, XX, 5, 140-141 )


6. Ez az a titkos lépcső, amelyről a lélek itt beszél, habár az ő számára a felső fokokon nem olyan mélységesen titkos többé, mert a szeretet már nagyon is kinyilatkoztatja magát előtte azon nagy hatások révén, amelyeket benne létrehoz. Ellenben ezen az utolsó fokon, a tiszta látás állapotában vagyis a lépcső végén, ahol az Úristen reá támaszkodik, mint mondottuk, nincs többé rejtett dolog a lélekre nézve a tökéletes hozzáhasonulás következtében. Ezért mondja az Üdvözítő: «Et in illo die non me rogabitis quidquam». «És aznapon semmit sem kérdeztek éntőlem». (Ján. 16, 23.)

( Azon a napon már nem kérdeztek tőlem semmit. Bizony, bizony, mondom nektek: Bármit kértek az Atyától a nevemben, megadja nektek. )

 ( καὶ ἐν ἐκείνῃ τῇ ἡμέρᾳ ἐμὲ οὐκ ἐρωτήσετε οὐδέν · ἀμὴν ἀμὴν λέγω ὑμῖν, ἄν τι ⸃ αἰτήσητε τὸν πατέρα δώσει ὑμῖν ἐν τῷ ὀνόματί μου.)

Egészen addig a napig azonban, ha még oly magasra emelkednék is a lélek, mindig marad számára valami elrejtve, meg pedig épen annyi, amennyi még hiányzik benne az isteni lényeghez való teljes hozzáhasonulásból. 

Ily módon, e misztikus teológia és titokzatos szeretet révén hagyja el a lélek az összes dolgokat és önmagát s fölmegy Istenhez. 

Mert a szeretet hasonló a tűzhöz, amely mindig fölfelé lobog s arra törekszik, hogy belemerülhessen az ő szférájának közepébe." ( Keresztes Szent János, A lélek sötét éjszakája, A szellemi rész sötét éjszakája, XX, 6, 141 )

 

"Mert a szeretet hasonló a tűzhöz, amely mindig fölfelé lobog s arra törekszik, hogy belemerülhessen az ő szférájának közepébe."

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése