"...és az is lesz."
https://boatswain69.blogspot.com/2022/02/tizedik-fok-mert-meglatjak-az-istent.html
A tökéletes "κένωσις"-ban "megszűnünk" önmagunk lenni és a "συνεργεια"-ban megtanulunk Isten lenni..., életünk során, de a csúcsra csak akkor érünk fel - majd ha meghalunk.
"5. Ennek a lépcsőnek tizedik és utolsó fokán a lélek ( πνεύμα ) teljesen Istenhez hasonul, még pedig Istennek világos látása következtében, amelyben a lélek a halál után azonnal részesül, ha ebben az életében elérte a kilencedik fokot s így hagyja el a testet ( σωμα ).
Az ilyen lelkek ugyanis (akik kevesen vannak), mivelhogy megtisztultak a szeretet által nem kerülnek a tisztítóhelyre.
Ezért mondja Szent Máté: «Beati mundo corde, quoniam ipsi Deum videbunt», «Boldogok a tiszta szívűek, mert ők meglátják az Istent». (5, 8.)
( μακάριοι οἱ καθαροὶ τῇ καρδίᾳ, ὅτι αὐτοὶ τὸν θεὸν ὄψονται.)
S mint mondottuk, ezen a látáson alapszik a léleknek Istenhez való tökéletes hasonlósága, amelyről Szent János ezeket mondja: «Scimus quoniam quum apparuerit, similes ei erimus, quoniam quum apparuerit, similes ei erimus, quoniam videbimus eum sicuti est». «Tudjuk azonban, hogy mikor ő meg fog jelenni, hasonlók leszünk hozzája, mert látni fogjuk őt, amint vagyon». (1. Ján. 3,2.)
( ἀγαπητοί, νῦν τέκνα θεοῦ ἐσμεν, καὶ οὔπω ἐφανερώθη τί ἐσόμεθα. οἴδαμεν
ὅτι ἐὰν φανερωθῇ ὅμοιοι αὐτῷ ἐσόμεθα, ὅτι ὀψόμεθα αὐτὸν καθώς ἐστιν. )
Nem mintha a lélek olyan naggyá lenne, mint Isten, mert ez lehetetlenség, hanem azért, mert mindaz, ami a lélekben van, hasonlóvá lesz Istenhez, úgyhogy részesedés alapkán Istennek fog neveztetni és az is lesz."( Keresztes Szent János, A lélek sötét éjszakája, A szellemi rész sötét éjszakája, XX, 5, 140-141 )
6.
Ez az a titkos lépcső, amelyről a lélek itt beszél, habár az ő számára a
felső fokokon nem olyan mélységesen titkos többé, mert a szeretet már
nagyon is kinyilatkoztatja magát előtte azon nagy hatások révén,
amelyeket benne létrehoz. Ellenben ezen az utolsó fokon, a tiszta látás
állapotában vagyis a lépcső végén, ahol az Úristen reá támaszkodik, mint
mondottuk, nincs többé rejtett dolog a lélekre nézve a tökéletes
hozzáhasonulás következtében. Ezért mondja az Üdvözítő: «Et in illo die
non me rogabitis quidquam». «És aznapon semmit sem kérdeztek éntőlem».
(Ján. 16, 23.)
( Azon a napon már nem kérdeztek tőlem semmit. Bizony, bizony, mondom nektek: Bármit kértek az Atyától a nevemben, megadja nektek. )
( καὶ ἐν ἐκείνῃ τῇ ἡμέρᾳ ἐμὲ οὐκ ἐρωτήσετε οὐδέν · ἀμὴν ἀμὴν λέγω ὑμῖν, ἄν τι ⸃ αἰτήσητε τὸν πατέρα δώσει ὑμῖν ἐν τῷ ὀνόματί μου.)
Egészen addig a napig azonban, ha még oly magasra emelkednék is a lélek, mindig marad számára valami elrejtve, meg pedig épen annyi, amennyi még hiányzik benne az isteni lényeghez való teljes hozzáhasonulásból.
Ily módon, e misztikus teológia és titokzatos szeretet révén hagyja el a lélek az összes dolgokat és önmagát s fölmegy Istenhez.
Mert a szeretet hasonló a tűzhöz, amely mindig fölfelé lobog s arra törekszik, hogy belemerülhessen az ő szférájának közepébe." ( Keresztes Szent János, A lélek sötét éjszakája, A szellemi rész sötét éjszakája, XX, 6, 141 )
"Mert a szeretet hasonló a tűzhöz, amely mindig fölfelé lobog s arra törekszik, hogy belemerülhessen az ő szférájának közepébe." |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése