Kiemelt bejegyzés

"Ezt még én is tudom. Ha búzát rostálják, nem együtt rázzák-e a konkollyal?" / "És megparancsolom a bölcs tűznek..." / "A kérdés egyébként nem az, hogy mit ér, hanem hogy ki parancsol neki."

  "Szellemében és húsában egyként részesül az isteni természetből minden ember. Ez az oka, hogy Krisztus rejtélye nem pusztán egy ren...

2023-05-23

Πλήρωμα ~ Teljesség V. ~ Ezért állasz a kapuba, atyámfia és hirdeted az örömhírt ( Γνοσις ). I.

"Halottat nem viszek a csónakomon." I.

 

 

"- És ha mindenki a keskeny útra tér, mi lesz akkor? - kérdezte fakó hangon. 

- Nagyon egyszerű, atyámfia. Akkor mindenki fölérkezik a Csúcsra. Mint a Nap, ha legmagasabban áll az Égen, éppen a Világkereszt közepén. S kiárasztja fényének, melegének, áldásának teljét. Akkor eljön az Embernek Fia, az örök ember, aki mindenkiben meg akar születni, de csak kevesekben fogamzik és születik meg. Róla szólott Dániél, s róla Hénoch atyánk. Ha pedig ez megtörténik, akkor az ember eggyé válik az Atyával, a sokból egy lesz, a különbözőből ugyanaz.

- S mi lesz akkor?

- Akkor, atyámfia, igen egyszerű dolog következik. Az ember az Atyában él és az Atya az emberben. Megérkezik az ember oda, ahonnét elindult.

- Hát akik erre a fokra nem jutnak el?

- Azok, atyámfia, visszahullanak az anyagba, a külső sötétségbe, amíg a tűz újra át nem járja őket s megelevenülnek. Egy világkorszak múlva. Ahogy a görögök mondják: egy aión múlva. Mindaddig szunnyadnak, mert halottak. Azután pedig újabb világkorszakok következnek, más teremtés, más lét, amíg minden, ami van, vissza nem húzódik az Atyába. A Ketherbe, a Fénybe, a Koronába. Ez az út pedig végtelen. Ez az út örök, mert az Atya örök. A cél tehát ez: jóvá tenni az embert, vagyis az Atya ismeretére vezetni, szabaddá
tenni az embert, vagyis fölszabadítani a föld, a pusztaság, a terméketlenség törvényei alól s végül istenné tenni, vagyis tökéletessé, amilyen tökéletes az Atya. A Mester megtanított minket az első fokozatokra, fölvitt az első misztérium régiójába, abba a misztériumba, amely a fátyol mögött van. Olyan emberekké válunk, akik fénnyé alakulnak át s a fénybe kerülünk. A dolgunk pedig az, hogy mindenkit a fény felé vezessünk, akit csak tudunk. Ezért állasz a kapuba, atyámfia és hirdeted az örömhírt.

Jehuda sohasem hitte volna, hogy ez a bárdolatlannak látszó közönséges halász ilyesmit mondhat neki. Hogy Hénochról, Dániélről, az Ember Fiáról, aiónokról, misztériumokról, fátyolról, Ketherről szóljon. Neki, a művelt embernek mondjon olyasmit, aminek nagy részét nem is érti, amit pedig ért, hosszú éveken át kellett megtanulnia. Kicsoda-micsoda ez a halász? Kik, mik a többiek? Sokáig hallgatott, nézegette a partot.

- Az élet örök, az ember halhatatlan, csak az halott, aki nem élt - dünnyögte a Görög, s mosolygott és evezett. 

- Jochanan élt és élni fog. Én is éltem és élek mindörökké. Ez az igazság. Igaza van a Mesternek, a halottakat temessék el a halottak. Ha nem ismered az Atyát, halott vagy, szunnyadsz egy aiónon át. De ha ismered, örökké élsz.

- Tudod-e, hogy amit mondasz, káromlás? - pattant föl Jehuda keményen.

- Ha erre azt mondod, hogy káromlás, olyan vagy te is, mint a halottak. Mint a farizeusok. Akkor a vízbemerítés csak víz volt számodra s nem egyben tűz is. És kiteszlek a partra, atyámfia, eredj békével, amerre akarsz. - Máris fordította a csónak orrát a part felé.

- Halottat nem viszek a csónakomon, vigyen a pogány Charon. Eredj, tülekedj, adjál-vegyél, hadakozz, beszélj, sírj és nevess, ölelgesd az asszonyokat, mint más.

Jehuda megijedt a rámeredő barna szemtől, az őszes szakállú arctól, a lassan, nyomatékosan kimondott szavaktól. Torka elszorult, egyszerű ijesztő magány vette körül. Szánta-bánta, hogy vitába bocsátkozott ezzel a kemény férfival." ( Kodolányi János, Én vagyok, I, 22, 262-264 )

 

The Wrath Of The Seas, 1886, painting by Russian artist Ivan Aivazovsky

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése