Kiemelt bejegyzés

Várakozások III. ~ "Sors parancsol.."

  "Nemcsak a te akaratod hat irányként abban, ami jő! Dolgoznak titkos viszonyok lent, ...

2023-05-09

"Egy titkos lépcsőn álruhában..." X. / «Vértanú leszesz». / Őérette ~ a lelke nagyon is meg lesz elégedve / tekintettel óhajuk méltányos és szent voltára

 «Az igazak kívánsága megadatik.»

 

 

A "szenvedély" dönt, ez van felírva a "harangodra" is..., s Krisztus kezére. Ez a neved melyen szólítottak és szólítani fognak, s hívnak azóta is folyton-folyvást. Így nevezik őrző angyalodat, daimónodat is.

S daimón leszel magad is... 

"Mint az atléta, aki bár öregkora miatt felhagyott az edzéssel, de a hírnév és a testedzés szeretetét nem hagyja abba, hanem élvezi, ha látja, amint mások  gyakorlatoznak, biztatja őket, s velük együtt fut; így azok is, akik már megvívták az élet harcait, s lelkük kiválósága révén daimónokká váltak, nem vetik meg teljesen az itteni eseményeket, kimondott szavakat, a törekvéseket, hanem jóindulatot tanúsítanak az azonos cél eléréséért törekvők iránt, velük együtt versengve buzdítják és ösztönzik őket az erény elérésére, ha látják, hogy már az óhajtott célhoz közel küzdenek, sőt már majdnem el is érték. De a daimón sem segít válogatás nélkül mindenkinek. Mint ahogy a tengerben úszók közül azokat, akik mélyen bent vannak, messze a szárazföldtől, partonállók csupán szótlanul nézik, azokért viszont akik közel jutottak a parthoz, a vízbe futnak, kezükkel és biztató szavukkal segítségükre sietnek, s megmentik őket." ( Plutarkhosz, Szókratész daimónja, 102 )

"Ugyanígy az istenség is csak kevesekkel és ritkán létesít közvetlen kapcsolatot, az emberek többségének viszont jeleket ad, ezekke1 jön létre az úgynevezett jóslás. Az istenek ugyanis csupán kevés embert tüntetnek ki életükben, csak azokat, akiket egészen különösen boldoggá és igazán istenáldottá akarnak tenni. Azok a lelkek pedig, akik már mentesültek újraszületés kényszerétől, és többé már nincs mit tenniük testük maradékával, tehát teljesen szabadok, Hésziodosz szerint ők a daimónok, akik az emberekről gondoskodnak." ( Plutarkhosz, Szókratész daimónja, 101-102 )

https://boatswain69.blogspot.com/2021/11/a-belso-lenyeget-vettem-at-viii.html

Ám a szenvedély honnan van?

Ha a daimón adott..., a szenvedély is adott.

 

«Vértanú leszesz».

 

"13. Vegyünk egy más példát. Tegyük fel, hogy valaki mindenáron vértanú szeretne lenni, s Isten így szól hozzá: 

«Vértanú leszesz». 

Ennek ő nagyon örül, s bízik benne, hogy úgy lesz a dolog; s íme, megeshetik mindennek dacára, hogy nem mint vértanú hal meg, anélkül, hogy emiatt a jövendölés veszítene igaz voltából. 

Azt mondhatná valaki, hogy ez lehetetlenség, mert hiszen ez esetben a jövendölés tényleg nem teljesedett be. Igen ám, de beteljesedhetett annak lényege, amennyiben Isten megadhatta neki a vértanúság utáni vágyat és ennek fejében annak jutalmát, úgyhogy a szeretet vértanújává lett. 

Bocsáthatott reá annyi szenvedést, hogy nehezebb volt azokat elviselni, mint egyszerre meghalni; úgyhogy az illető hosszas, fájdalmas vértanúságot szenvedett, s elnyerte annak lényegét, amit kért, s amit Isten megígért neki. 

Mert hiszen az ő vágyainak főtárgya nem az volt, hogy ilyen, vagy olyan halállal haljon meg, hanem az, hogy halálával szolgálatot tegyen az Úrnak. s hogy szeretetét irányában oly fokban mutathassa ki, amint azt a vértanúk tették. 

A kínhalál magábanvéve úgy sem ér semmit, ha nem Istenért szenvedi az ember; már pedig Ő más módon is tud arra alkalmat nyújtani, hogy valaki vele szemben kimutassa szeretetét és Őérette szenvedjen, s ennek fejében elnyerje a vértanúk jutalmát. 

Ha tehát az illető nem is hal meg mint vértanú, a lelke nagyon is meg lesz elégedve, s be fogja látni, hogy megkapta azt, ami után esengett. 

Mert az ilyenféle vágyak és más hasonlók, ha igazi szeretetből fakadnak - ha nem is teljesednek be olyan módon, amint az illető képzeli és gondolja, azért mégis csak beteljesednek, de esetleg más, sokkal tökéletesebb s Isten dicsősége szempontjából előnyösebb alakban; szóval az illető jobbat kap annál, amit kért. 

Ezért mondja Dávid: «Desiderium pauperum exaudivit Dominus». «A szegények kívánságát meghallgatta az Úr.» ( Zsolt 10,17.) 

A Példabeszédek könyvében pedig így szól az isteni Bölcsesség: «Desiderium suun justis dabitur», «Az igazak kívánsága megadatik.» ( Péld 10,17 ) 

Tudjuk azt, hogy a szentek közül sokan kívántak egyet-mást az Úristen érdekében, ami földi életük folyamán nem teljesedett be; nyugodtak lehetünk aziránt, hogy tekintettel óhajuk méltányos és szent voltára, az a másik életben teljesedett be és pedig tökéletesen. Mivel ez így van, igazat mondott volna Isten, ha földi életükben azt ígéri nekik, hogy kívánságuk teljesedni fog, még ha nem úgy következett is be.

14. Ezen és sok más módon lehetne tehát Isten szavai és látomásai igazak és bizonyosak, annak ellenére, hogy csalódunk bennök, csupán azért, mert nem vagyunk képesek felérni ésszel azokat a magas és lényeges eszméket, amelyeket Isten általuk ki akar fejezni. A legokosabb és legbiztosabb eljárás tehát, amit a lélek velük szemben követhet, az, hogy
óvatosan kerülje mindezeket a természetfölötti dolgokat, s szokjék hozzá – amint mondottuk - a tiszta szellemiséghez és a hit sötétségéhez, mert ez az egyesülésnek eszköze." ( Keresztes Szent János, A Kármelhegy útja, XIX, 13-14, 205-207 )

 

"A gonoszt utoléri, amitől retteg, amit az igazak kívánnak, az osztályrészük lesz." ( Péld 10,24 )

"Ellenben "a bűnösök halála igen gonosz", azoké (mondom), akiknek örök halálra jutását a te bölcsességed megfoghatatlan, noha elrejtett, de mindenkor igazságos elhatározásaidnak megközelíthetetlen mélységes titkai folytán előre tudtad, akinek nevei és gonosz cselekedetei számonvételben vannak nálad, ki a tengerföveny homokszemeinek számát is nyilvántartod, s a mindenség megmérhetetlen űrének mélységét megmérted. Akiket az ő tisztátalanságaikban meghagytál, akiknek minden kárukra szolgál és akik ajkán "még az imádság is bűnné válik" úgy szálljon fel az ilyen akár az égig és verje a felhőket fejével, s helyezze lakását akár az égbolt csillagai közé, a vége mégis az lesz, hogy a szemétdombra jut, melyre az emésztő tűz vár." ( Szent Ágoston, A lélek Istennel való magányos beszélgetéseinek könyve, XXVII, 70 )

Mert nem ismerte fel személyes "szenvedélyét"..., s/vagy nem "Őérette" kívánta azt beteljesíteni.

Mert van akinek szájában "még az imádság is bűnné válik"..., mert van akinek ott és akkor nem ez a "dolga".

( 54. születésnapomra )

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése