Kiemelt bejegyzés

"De máris vált a kép. Új mese szól a mikrofonból." ~ „Narcissus… hermafroditism… Bisexuality… Ah, interesting!"

"Isten is szeret. Ő is szenvedett. Ő is hosszú ideig várt a találkozásra." ( C. S Lewis, A nagy válás, 109 ) "De...

2023-05-13

Δαίμον I. Hölderlin 2. ~ amit nem irthatok ki magamból önmagam veszélyeztetése nélkül / Veritas liberabit vos!

 "Újra hiszek az emberi boldogságban."

 "Mert van, hogy szembe kell szegülni, - hűségből."

 

 

"Újra hiszek az emberi boldogságban. A virágok leírhatatlan örömöt okoztak. Visszaküldöm gyűrűdet és leveleidet.

(...)

s én derűsen kívánok boldogságot neked, ha méltó férfit választasz, és akkor Te is belátod majd, hogy sohasem lehettél volna boldog a Te mogorva, rosszkedvű, beteges barátoddal." ( Hölderlin levele, Luise Nasthoz, 1790 )


Látszólagos ellentmondás..., s hogy tudjuk a történet végét, Hölderlin boldogan szalad végzetébe, de miért mondja, magát "mogorva, rosszkedvű, beteges"-nek? 

Ha nem ezt az utat választaja sokkal hamarabb hal meg, lélekben..., a "megőrült" Hölderlin is több volt annál, ami így lett volna.

Anyjának így ír:

"... Alkalmilag meg kell Önnek mondanom, hogy immár egy esztendeje szilárdan elbatároztam: sohasem nősülök meg. Ezt egészen komolyan veheti. Különc jellemem, szeszélyeim, tervezgető hajlamom - és hogy megvalljam az igazat - becsvágyam
csupa olyan vonás,
amit nem irthatok ki magamból önmagam veszélyeztetése nélkül nem engedik meg, hogy azt reméljem: boldog leszek a házasság nyugodt állapotában, egy békés parókián..."
( Hölderlin anyjához, 1791 ) 

 

"Újra hiszek az emberi boldogságban."

 

Valami hasonlóra ébredtem rá én is.


"Ratkó Józseftől olvastam: "Úgy éreztem, ha nem tudom valahogyan kifejezni magam, megbolondulok."

"Úgy éreztem, ha nem tudom valahogyan kifejezni magam, megbolondulok."
 
 Elkezdtem hát először naplót majd blogot írni...
 
"A fa buzgalma a gyümölcsbe száll át, amely viszont semmit sem nyújt cserébe." ( Antoine de Saint-Exupery, Citadella, 154-155 )

Mégis a legjobbat és legértékesebbet nyújtja neki. S ahogy Jézus is mondta, "az Igazság szabaddá tesz benneteket! ( Jn 8:32 )"

 

Veritas liberabit vos! (Jn 8,32)

Ha én blogot írok, az kinek az igazsága? Először is a szándék a lényeges...

Mint névrokonom, Szent Julius érezhette magát, aki Moesia Inferior Durostrum városában halt vértanúhalált 304-ben.

"Hétszer vonultam háborúban, semmilyen parancsot ne tagadtam meg, nem harcoltam hitványabbul másnál. Vezér soha sem látta , hogy hibáztam volna és csak te gondoltad rólam az imént, hogy aki hitványabb dolgokban hűségesnek bizonyultam, a jobb dogokban leszek hűtlen?" ( Vértanúakták és szenvedéstörténetek, Szent Julius mártír aktája, 203 )

Mert van, hogy szembe kell szegülni, - hűségből."

https://boatswain69.blogspot.com/2020/08/a-rossz-lovesnek-is-megvan-az-ertelme.html

 

Gondolom Ő is, ahogy jómagam, ahogy Ovidius írta..., "áttüzesedett" amikor daimónja mozdult meg lelkében..., ezt élvezte, s ezt éltette leginkább,; - az öreg Hölderlin hosszú élete is ezzel magyarázható..., a csontvázban már csak ez a tűz lobogott, de ez sokáig.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése