Kiemelt bejegyzés

"Ezt még én is tudom. Ha búzát rostálják, nem együtt rázzák-e a konkollyal?" / "És megparancsolom a bölcs tűznek..." / "A kérdés egyébként nem az, hogy mit ér, hanem hogy ki parancsol neki."

  "Szellemében és húsában egyként részesül az isteni természetből minden ember. Ez az oka, hogy Krisztus rejtélye nem pusztán egy ren...

2023-05-14

Δαίμον I. Hölderlin 3. ~ "Az elviselhetetlennek tűnő konfliktus azt bizonyítja, hogy Ön helyesen él."

"Ön helyesen él." II.

 "De lehetetlenség, hogy képtelen, céltalan törvényeket hagyjak magamra erőszakolni, s olyan helyen éljek, ahol veszendőbe mennek legjobb erőim."

 

 

 A sors kényszerít és a daimón kötelez..., ám nem ebben van az igazi boldogság ( ~ Szent Ferenc ).

"...Egy hét múlva talán már írhatok valami biztosat szabályzatunkról. Bántana, ha e szabályok olyanok lennének, hogy - ha csak le nem mond becsületéről - egyetlen értelmes ember sem egyezhetne beléjük, és ha nem tehetnénk ellenük semmit, mert ebben az esetben - szilárd elbatározásom, hogy változtatok helyzetemen, még ha arcom verejtékével kellene is megkeresnem a kenyeremet. Isten a tudója, mennyire kedvesek nekem az enyéimek, s mennyire kívánnék tetszésük szerint élni, de lehetetlenség, hogy képtelen, céltalan törvényeket hagyjak magamra erőszakolni, s olyan helyen éljek, ahol veszendőbe mennek legjobb erőim." ( Hölderlin nővéréhez, 1792 ) 

Mielőtt válaszolnánk a kérdésre ( Miben áll a valódi boldogság ~  Εὐδαιμονὶα? ), s felelevenítenénk Assisi Szent Ferenc válaszát ( https://boatswain69.blogspot.com/2020/07/hatodik-szabaly-ne-hisztizz.html ), egy másik kérdés:

Boldog volt e az "őrült" Hölderlin, amikor ontotta magából a verseket, amelyeket talicskán toltak utána és már végképp senki sem olvasta őket? 

A megoldást valahol a transzcendenciában kell keresni:

"Az elviselhetetlennek tűnő konfliktus azt bizonyítja, hogy Ön helyesen él. A belső ellentmondás nélküli élet ugyanis vagy csupán fél élet, vagy túlvilági élet, de az csak angyaloknak jár. Isten azonban jobban szereti az embereket, mint az angyalokat." ( C. G. Jung )

https://boatswain69.blogspot.com/2020/07/az-elviselhetetlennek-tuno-konfliktus.html?spref=tw 

Abban, ha már nem tudja az egyik kéz, mit tesz a másik..., az úgynevezett "gyökérparadoxon" a titok nyitja. 

"Te pedig amikor adományt adsz, ne tudja a bal kezed, mit tesz a jobb, hogy adakozásod titokban történjék; a te Atyád pedig, aki látja, ami titokban történik, megfizet neked.” ( Mt 6,3-4 ) 

( σοῦ δὲ ποιοῦντος ἐλεημοσύνην μὴ γνώτω ἡ ἀριστερά σου τί ποιεῖ ἡ δεξιά σου,  ὅπως ᾖ σου ἡ ἐλεημοσύνη ἐν τῷ κρυπτῷ · καὶ ὁ πατήρ σου ὁ βλέπων ἐν τῷ κρυπτῷ ἀποδώσει σοι.)

Kétszer is szerepel a elrejtve szó a szövegben: "κρυπτῷ κρυπτῷ". Minek kell elrejtve lenni és mi elől? 

Vissza kell kanyarodnunk most Keresztes Szent Jánoshoz. ( S talán Ratkó Józsefhez is kapunk némi útmutatást... )

 

"Mondom neked, hogy ha megtartom türelmemet és nem indulok fel – ez az igazi öröm és igazi erény és a lélek üdvössége." ( Roberto Rossellini, Ferenc, Isten lantosa ( 1950 ))

 Ez bevallom nekem is problémát okoz..., de már értem miért okoz és már azt is, miért nem.

 "vagy ha ittasan a szókratészi serlegtől, Szókratész baráti társaságában, a lakomán, a lelkes ifjakat hallgatom, (...), s végül a mester, maga az isteni Szókratész tanítja mennyei bölcsességével mindnyájukat arra, hogy mi a szerelem - ilyenkor, szívem barátja, persze, nem vagyok annyira csüggedt, és néha úgy vélem, abból az édes lángból, amely ilyen pillanataimban melegít és fényt szór rám, mégiscsak átmenthetek  egy-egy szikrát művecskémbe, amelyben élek s mozgok: Hüperión-omba, s néha-néha még egyebet is napvilágra hozhatok az emberek örömére." ( Hölderlin levele Neufferhez, 1793 ) 

Ez két eltérő cél..., az első megvalósítható..., melegíteni fog, a másik kivitelezhetetlen, tehát el fog kedvetleníteni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése