Kiemelt bejegyzés

"De máris vált a kép. Új mese szól a mikrofonból." ~ „Narcissus… hermafroditism… Bisexuality… Ah, interesting!"

"Isten is szeret. Ő is szenvedett. Ő is hosszú ideig várt a találkozásra." ( C. S Lewis, A nagy válás, 109 ) "De...

2021-10-16

"Szép lelkem! betegen fekszel." ( Conversio ) ~ "Az idő betelt, és Isten országa közel van; (...)" / "at hand"

"the world wrong about sin"

"Kéznél van".., "visszhangzik"..., "könnyeket fakaszt"..., "irányváltásra és jóra kényszerít"..., "új szívet ad", mely tisztán mutatja, mi bűn és mi nem az.

 

 

 

Minden ember hazudik..., tehát beteg, akár tudva és akarva, akár tudatlanságában. Tehát gyógyításra szorul.

 

"A Szentlélekkel az ember mindent nagyban lát: látjuk Istenért végzett legkisebb cselekedeteink nagyságát, és látjuk a legkisebb hibák nagyságát." ( Vianney Szent János )
 

 

Novalisnak van erre egy különös megjegyzése: "A tökéletes egészség ideája pusztán tudományosan érdekes. A betegség hozzátartozik az individualizációhoz."

Cél, hogy mindenki "haza érjen". De "haza csak az ér", akinek van "ideája" a "tökéletes egészségről".

 


 

 Így nyer értelmet a "daimonion" problémája..., - azért van, hogy mindenki a maga útján gyógyuljon; s érje el a tökélességet.

Ez az ő missziója, s ahogy Heideggertől már idéztük a "fakitermelő utak" hasonlatot, ezek a gyógyulások idővel egybe fognak esni. Ekkor lesz vége a "játéknak".

Addig még sok lesz a bekötendő seb, a megvigasztalandó szív.

De legalább induljunk el. ( Ki gyógyítani, ki gyógyulni...; - majd meglátjuk, a kettő ugyanaz. Aki gyógyít, az gyógyul is. Aki gyógyul..., gyógyítani fog. )

"Bátoríts másokat..."

https://boatswain69.blogspot.com/2020/07/batorits-masokat.html

Az amerikai katolikus egyház katekizmusa így fogalmaz:

 

I. "AT HAND":


"Jesus calls to conversion. This calls an essential part of the proclamation of the kingdom: The time is fulfilled, and the kingdom of God is at hand; repent, and believe in the gospel." In the Church's preaching this call is addressed first to those who do not yet know Christ and his Gospel. Also, Baptism is the principal place for the first and fundamental conversion. It is by faith in the Gospel and by Baptism that one renounces evil and gains salvation, that is, the forgiveness of all sins and the gift of new life." ( Catechism of the Catholic Church )

"Jézus megtérésre hív. Ez a hívás a királyság hirdetésének lényeges része: Az idő betelt, és Isten országa közel van; térjetek meg és higgyetek az evangéliumban." Az egyház prédikációjában ez a hívás elsősorban azoknak szól, akik még nem ismerik Krisztust és az evangéliumát. Ezenkívül a keresztelés a megtérés első és alapvető mozzanata. Az evangéliumba vetett hitben és a keresztségben mond le az ember a gonoszról, és üdvösséget szerez, vagyis minden bűn bocsánatát és az új élet ajándékát." ( A Katolikus Egyház Katekizmusa )

Az angol változat nagyon konkrét, "kéznél van"..., csak csinálni kéne.

"Numquid et tu?!" - kérdezik majd tőlünk sokan.  De igen majd mi színezünk nektek egy szép világot..., mert mi látjuk azokat.

 

https://boatswain69.blogspot.com/2020/11/numquid-et-tu-i.html

https://boatswain69.blogspot.com/2022/02/masodik-fok-numquid-et-tu-meg-halalaban.html

https://boatswain69.blogspot.com/2022/03/tuo-tibi-judicio-est-utendum-x-numquid.html

https://boatswain69.blogspot.com/2020/11/numquid-et-tu-iii.html

https://boatswain69.blogspot.com/2020/11/numquid-et-tu-ii.html

https://boatswain69.blogspot.com/2020/09/dogoljon-meg-szomszed-lova-is.html


 

II. "RESOUND":


"Christ's call to conversion continues to resound in the lives of Christians. This second conversion is an uninterrupted task for the whole Church who, "clasping sinners to her bosom, [is] at once holy and always in need of purification, (and) follows constantly the path of penance and renewal." This endeavor of conversion is not just a human work. It is the movement of a "contrite heart," drawn and moved by grace to respond to the merciful love of God who loved us first." ( Catechism of the Catholic Church )

"Krisztus hívása a megtérésre továbbra is felcsendül a keresztények életében. Ez a második megtérés állandó feladat az egész Egyház számára, ami a bűnösöknek is felajánlja a megtérést és a megújulás útját. Ez a megtérésre törekvés nem csupán emberi munka. A "bűnbánó szív" mozdulása, amelyet a kegyelem vonzott és mozgatott, hogy válaszoljon Isten irgalmas szeretetére, aki először szeretett minket." ( A Katolikus Egyház Katekizmusa ) 

"Resound", visszahangzik bennünk..., ahhoz takarítani kellene, egy mindenféle limlomokkal telipakolt szobában nincs visszhang. 

 

https://boatswain69.blogspot.com/2022/02/suruseg-halott-mozdulatlansaga-eleg.html

https://boatswain69.blogspot.com/2020/10/egy-lett-kozulunk-mindorokre.html

https://boatswain69.blogspot.com/2020/09/hogy-lehetunk-ok-ek.html

https://boatswain69.blogspot.com/2022/02/onmagam-megsokszorozodasa-iii-vegso.html

https://boatswain69.blogspot.com/2020/10/a-siras-jo.html

https://boatswain69.blogspot.com/2021/09/de-profundis-hanem-az-isten-ismerete.html

https://boatswain69.blogspot.com/2020/07/ha-tehat-van-vigasztalas-krisztusban-ha.html

https://boatswain69.blogspot.com/2020/07/ez-teljes-elet.html


 

 III. "INFINITE MARCY":


"St. Peter's conversion after he had denied his master three times bears witness to this. Jesus' look of infinite mercy drew tears of repentance from Peter and, after the Lord's resurrection, a threefold affirmation flove for him.The second conversion also as a communitarian dimension, as is clear in the Lord's call to a whole Church: "Repent!"

( Catechism of the Catholic Church )

"Szent Péter megtérése, miután háromszor megtagadta mesterét, tanúskodik erről. Jézus végtelen könyörületes pillantása a bűnbánat könnyeit vonta ki Pétertől, és az Úr feltámadása után háromszoros megerősítést adott számára. A második megtérés szintén közösségi dimenzió, amint az az egész Egyházhoz intézett felszólításból kiderül: „Térjetek meg!"  ( A Katolikus Egyház Katekizmusa )

"Kegyetlen próba, nem tudom, mi megállnánk e benne? Péter erősen fogadkozott, ha mindannyian elhagyják is Jézus, ő semmiképp. S elbukott. 

De nem kezdte magyarázni a bizonyítványt, csak ennyit válaszolt: „Uram, te mindent tudsz, azt is tudod, hogy szeretlek.”

https://boatswain69.blogspot.com/2020/08/en-sokkalta-jobb-izu-vagyok-szakits-le.html



IV. "WATER AND TEARS":


"St. Ambrose says of the two conversions that in the Church, "there are water and tears: the water of Baptismand and the tears of repentance."
( Catechism of the Catholic Church )

"Szent Ambrus azt mondja a két megtérésről, hogy az Egyházban "víz és könnyek vannak: a keresztség vize és a bűnbánat könnye" ( A Katolikus Egyház Katekizmusa )

Beavatás és misszió..., a "könnyek-küldetése".

 

https://boatswain69.blogspot.com/2020/08/egesz-eletere-szoloan-kell-vezekelnie.html

https://boatswain69.blogspot.com/2020/08/vicarious-embarrass

https://boatswain69.blogspot.com/2020/08/nem-nehez-ertelmesen-beszelni-az.html

https://boatswain69.blogspot.com/2021/05/kereszt.html

https://boatswain69.blogspot.com/2021/06/konnye

 

https://boatswain69.blogspot.com/2020/10/a-siras-jo.html

https://boatswain69.blogspot.com/2020/09/milyen-ez-az-alma.html

https://boatswain69.blogspot.com/2020/10/a-szepseg-az-isten.html

https://boatswain69.blogspot.com/2022/03/szokratizmus-ii-nagy-muveszet-mezonek-2.html

https://boatswain69.blogspot.com/2021/06/a-belso-lenyeget-vettem-at-iv-zombik.html

 

"Szép lelkem! betegen fekszel; a szívemet

sírás nyűtte el, és már csupa rettegés;

de nem, de nem: hiszem, hogy 

nem halhatsz meg, amíg szeretsz." ( Hölderlin, Reménykedés, 32 )

 

 

V. "URGES EXPRESSION":


"Jesus' call to conversion and penance, like that of the Prophets before him, does not aim first at outward works, "sack-clothth and ashes," fasting and mortification, but at the conversion of heart, interior conversion. Without this, such penances remain the sterile and false; however, interior conversion urges expression in visible signs, gestures and works of penance."
( Catechism of the Catholic Church )


"Jézus hívása a megtérésre és a bűnbánatra, mint az előtte levő prófétáké, nem elsősorban külső cselekedetekre, "zsákruhára és hamura", böjtölésre és böjtre irányul, hanem a szív megtérésére, a belső megtérésre. E nélkül az ilyen vezeklések terméketlenek és hamisak maradnak; a belső megtérés azonban a látható jelekben, gesztusokban és bűnbánati cselekményekben való kifejezést sürgeti."
( A Katolikus Egyház Katekizmusa )

Mert nem sokat ér a gyógyulásunk, ha mások nem gyógyulnak általa..., de ez lehetetlenség, hisz minden össze van kapcsolva mindennel.

A belső megtérés, folyamatos késztetést jelent, "kísértést a jóra".

 

https://boatswain69.blogspot.com/2020/08/drill.html

https://boatswain69.blogspot.com/2020/08/s-tanar-nem-lazad-fel.html

https://boatswain69.blogspot.com/2022/02/de-praedestinatione-sanctorum-iii_15.html

"Tudd felismerni a szeretet kényszerét. Aki esküszik rám, és mielőtt megszólalna, azt várja, hogy előbb én beszéljek, nem érdekel engem." ( Antoine de Saint-Exupery, Citadella, 132 )

 

 

VI. "RADICAL REORIENTATION":

 
"Interior repentance is a radical reorientation of our whole life, a return, a conversion to God with all our heart, an end of sin, a turning away from evil, with repugnance toward the evil actions we have committed. At the same time it entais the desire and resolution to change one's life, with hope in God's mercy and trust in the help of his grace. This conversion of heart is accompanied by a salutary pain and sadness which the Fathers called animi cruciatus (affliction of spirit) and compunctio cordis (repentance of heart)."

( Catechism of the Catholic Church )

"A belső bűnbánat egész életünk radikális átrendeződése, visszatérés, teljes szívből Istenhez való megtérés, a bűn megszűnése, a gonosztól való elfordulás, elutasítás az elkövetett gonosz cselekedetek felé. Ugyanakkor azt a vágyat és elhatározást is magában foglalja, hogy megváltoztassuk az életünket, remélve Isten irgalmát és bízva kegyelmének segítségében. A szívnek ezt a megtérését üdvözítő fájdalom és szomorúság kíséri, amelyet az Atyák animi cruciatusnak (szellemi bánat) és compunctio cordisnak (a szív bűnbánata) neveztek." ( A Katolikus Egyház Katekizmusa )

A jó tettek gyakorlása karakterjeggyé formálódik, "új ember születik", a régi új, akinek mindig is kellett volna lennünk, de nem is tudtunk róla, talán sejtettük, de nem ismertük.


"Vessétek le a régi élet szerint való ó embert, aki csalárd és gonosz kívánságok miatt megromlott; újuljatok meg lelketekben és elmétekben, öltsétek fel az új embert, aki Isten tetszése szerint valóságos igazságban és szentségben teremtetett. Ezért tehát vessétek le a hazugságot, és mondjatok igazat, mindenki a felebarátjának, mivelhogy tagjai vagyunk egymásnak." ( Ef 4,22-24 ) 

 

 

VII. "GOD MUST GIVE MAN A NEW HEART": 


"The human heart is heavy and hardened. God must give man a new heart. Conversion is first of all a work of the grace of God who makes our hearts return to him: "Restore us to thyself, O Lord, that we may be restored!" God gives us the strength to begin anew. Itis in discovering the greatness of God's love that our heart is shaken by the horror and weight of sin and begins to fear offending God by sin and being separated from him. The human heart is converted by looking upon him whom our sins have pierced: (...)"

( Catechism of the Catholic Church )

"Az emberi szív nehéz és megkeményedett. Istennek új szívet kell adnia az embernek. A megtérés mindenekelőtt Isten kegyelmének munkája, aki visszaadja szívünket hozzá: "Vegyél visssza magadhoz, Uram, hogy megújuljunk!" Isten erőt ad nekünk az újrakezdéshez. Isten szeretete nagyságának felfedezése közben szívünk megrendül a bűn rémületétől és súlyától, és félni kezd, hogy megbántja Istent a bűnnnel és így elszakad tőle. Az emberi szív megtér, ha Rá nézünk, arra, akit bűneink átszúrtak: (...)" ( A Katolikus Egyház Katekizmusa )


Hogyan ad új szívet? Elveszi a kőszívet és hús szívet ad nekünk:

 
"Új szívet adok nektek, és új lelket adok belétek: eltávolítom testetekből a kőszívet, és hússzívet adok nektek. Az én lelkemet adom belétek, és azt művelem veletek, hogy rendelkezéseim szerint éljetek, törvényeimet megtartsátok és teljesítsétek." ( Ez 36,26-27 )




"(...) Let us fix our eyes on Christ's blood and understand how precious it is to his Father, for, poured out for our salvation, it has brought to the whole world the grace of repentance."
( Catechism of the Catholic Church )

"(...) Rögzítsük tekintetünket Krisztus vérére, és értsük meg, milyen drága ez az Atyjának, mert az üdvösségünkért kiöntve az egész világnak hozta el a bűnbánat kegyelmét." ( A Katolikus Egyház Katekizmusa )

 

S lassan elérünk beszélgetésünk egyik végső kérdésének megválaszolásáig..., kit szolgál az "Apokalipszis"? 

 

Salvator Mundi, Leonardo da Vinci 1499

 

VIII. "SPIRIT WHO BRINGS SIN TO LIGHT":


"Since Easter, the Holy Spirit has proved "the world wrong about sin",  i.e., proved that the world has not believed in him whom the Father has sent. But this same Spirit who brings sin to light is also the Consoler who gives the human heart grace for repentance and conversion." ( Catechism of the Catholic Church )

"Húsvét óta a Szentlélek bebizonyította, hogy "a világot megrontotta a bűn", vagyis bebizonyította, hogy a világ nem hitt abban, akit az Atya küldött. De ugyanaz a Lélek, ami napvilágra hozta a bűnt, egyben a Vigasztaló is, ami kegyelmet ad az emberi szívnek a bűnbánathoz és a megtéréshez." ( A Katolikus Egyház Katekizmusa )

 

Lehet, ez is, mint minden, minket szolgál? Mint a halálunk, s az a találkozás sem lesz olyan ijesztő?

Visszatértünk az első szabályhoz:

https://boatswain69.blogspot.com/2020/07/elso-szabaly-minden-erted-van.html 

 

"Mint nagyítóüveg a tárgyakat, a Szentlélek nagynak láttatja velünk a jót és rosszat. A Szentlélekkel az ember mindent nagyban lát: látjuk Istenért végzett legkisebb cselekedeteink nagyságát, és látjuk a legkisebb hibák nagyságát." ( Vianney Szent János )

"Kéznél van".., "visszhangzik"..., "könnyeket fakaszt"..., "irányváltásra és jóra kényszerít"..., "új szívet ad", mely tisztán mutatja, mi bűn és mi nem az. A Lélektől lélekig..., s lélektől lélekig.

 

"Állok az ablak mellett éjszaka,
S a mérhetetlen messzeségen át
Szemembe gyűjtöm össze egy szelíd
Távol csillag remegő sugarát.
 
Billió mérföldekről jött e fény,
Jött a jeges, fekete és kopár
Terek sötétjén lankadatlanul,
S ki tudja, mennyi ezredéve már.
 
Egy égi üzenet, mely végre most
Hozzám talált, s szememben célhoz ért,
S boldogan hal meg, amíg rácsukom
Fáradt pillám koporsófödelét.

 
Tanultam én, hogy általszűrve a
Tudósok finom kristályműszerén,
Bús földünkkel s bús testemmel rokon
Elemekről ád hírt az égi fény.
 
Magamba zárom, véremmé iszom,
És csöndben és tűnődve figyelem,
Mily ős bút zokog a vérnek a fény,
Földnek az ég, elemnek az elem?

 
Tán fáj a csillagoknak a magány,
A térbe szétszórt milljom árvaság?
S hogy össze nem találunk már soha
A jégen, éjen s messziségen át?
 
Ó, csillag, mit sírsz! Messzebb te se vagy,
Mint egymástól itt a földi szivek!

A Sziriusz van tőlem távolabb
Vagy egy-egy társam, jaj, ki mondja meg?
 
Ó, jaj, barátság, és jaj, szerelem!
Ó, jaj, az út lélektől lélekig!
Küldözzük a szem csüggedt sugarát,
S köztünk a roppant, jeges űr lakik! " ( Tóth Árpád, Lélektől lélekig, 1923 )
 
 
 
Tóth árpádra is vonatkozik a szabályunk, - lelkiismeretfurdalása annak lehet, akinek van lelkiismerete. A távolságtól is csak az szenved, aki tud a "közelségről" ( ~ Szent Ágoston ).
 
Benne is "kéznél volt".., "visszhangzott"..., "könnyeket fakasztott"..., "irányváltásra és jóra kényszerítette"..., "új szívet adott", mely tisztán mutatta, mi bűn és mi nem az. A Lélektől lélekig..., s lélektől lélekig.

 




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése