"Mert nem az áldozat kell nekem, hanem a szeretet, nem az égőáldozat, hanem az Isten ismerete." ( Oz 6,6 )
... olyan értékeket próbálnak találni, amelyek alkalmasak a továbbhagyományozásra."
"Senkit sem vádolhatunk felületességgel, aki a "van Isten vagy nincs Isten" kérdésre még egy igenlő felelet után is nyugodtan vállat von és egy "na és" válasszal elintézettnek veszi nehézkesen megalapozott érvelésünket." ( Vass György: Közösség és Istenélmény, I. Istenismeret vagy Istenélmény )
"A posztmodern konzervativizmus, amelynek általános jellemzője, hogy a hagyományok erejének kiapadása következtében olyan értékeket próbálnak találni, amelyek alkalmasak a továbbhagyományozásra." ( Lánczi András: Az utópia mint hagyomány, A konzervatív politika )
https://boatswain69.blogspot.com/2020/08/na-es.html
Felesleges erőlködés...
"Különös, hogy az emberi benső milyen silány módon lett eddig megfigyelve és mennyire szellemtelenül. Az ún. pszichológia is csak azokhoz a lárvákhoz tartozik, melyek betelepedtek a szentségek közé, oda, ahol valódi Istenképeknek kellene állniuk. Mily kevéssé alkalmazták eddig a fizikát a lelkületre - és a lelket a külvilág számára! Értelem fantázia józanság, ezek az univerzum bennünk rejlő szegényes szerkezetei. Sehol egy szó ezek csodás keveredéséről, megjelenési formáiról és átmeneteiről. Senkinek eszébe nem jutott, hogy új, még megnevezetlen erőket keressen meg. - hogy közösségi viszonyainak a nyomába eredjen. Ki tudja, milyen csodálatos egyesülések, milyen csodálatos műveletek állnak még előttünk." ( Novalis )
Valakik már megint "pápábbak akarnak lenni a pápánál"..., Krisztusibbak Krisztusnál.
"A szabadság csak akkor őrizheti meg méltóságát, ha hű marad erkölcsi alapjához és erkölcsi küldetéséhez. Az a szabadság, amelynek egyetlen célja a szükségletek kielégítésének biztosítása, nem lehet igazi emberi szabadság, ez csupán állati nívóra korlátozódik. Az individuum tartalom nélküli szabadsága saját magát szünteti meg, mivel az egyén szabadsága csupán a szabadságok rendszerében lehet életképes. A szabadságnak szüksége van közösségi tartalomra, amit mint az emberi jogok biztosítását határozhatunk meg. Másként kifejezve: a szabadság fogalmát két további fogalommal kell kiegészíteni, ezek: a jog és a jó." ( Orbán Viktor , Rengéshullámok, XVI. Benedek, 41 )
Visszatérve Novalis meghatározásához, ha az Igaz igaz, a szeretet pedig szeretet, akkor a Szabadság is csak maga a szabadság lehet; - aminek csak következménye lehet a jog és jó, de nem feltétele.
Ezek közül főleg a jog problémás, hisz teljes istenismeretben élve nincs szükségünk jogra, mert tudjuk, mi jó..., a jó az ami Jó.
"Egy nemzet gazdagsága mindenekelőtt az őt alkotó emberekben rejlik" - mondta II. János Pál pápa. "Az egyes emberekben. A fiatalokban. Minden egyénben, aki az igazság nevében virraszt, mert valójában az igazság ölt testet a szeretetben." ( Orbán Viktor, Rengéshullámok, 38 )
Istenismeret..., ( jó, jog, szeretet, igazság ).
"Valójában az egész természet csakis mint józan lények megegyezésének az eszköze és médiuma fogható fel... Amikor tehát a gondolkozó ember ezen ősmegjelenés szemlelésében teljesen elmerül, a természet fogantatástörténete, tér - és időbeli újabb és újabb teremtődésében bontakozik ki szeme előtt, mintegy felmérhetetlen színjáték, és minden egyes szilárd pont, mely e végtelen folyadékban lerakódik, a szeretet géniuszának újabb és újabb megnyilvánulása lesz számára, újabb kötelék a te és az én között. E belső világtörténelemnek a gondos ábrázolása a természet igazi elmélete; gondolatvilágunk belső összefüggéseiben, és e gondolatoknak a világegyetemmel
való harmonikus összhangjában magától alakul az univerzum hű másolatának és képletének gondolarendszere. A nyugodt szemlélődés, a világ teremtő szemlélésének művészete azonban nagyon nehéz, kivitelezése szüntelen komoly mérlegelést és szigorú józanságot követel, s jutalma nem a fáradozást kerülő kortársak tetszése lesz, hanem csak a tudás és növekedés, és a világegyetemmel való bensőségesebb érintkezés öröme." ( Novalis )
"Nem a gazdasági fenyegetettség a legveszedelmesebb, hanem a szellemi, a kulturális vagy ahogy Hamvas mondja: a vallási, mivel a modern apokaliptika középpontja: a vallásos válság." ( Orbán Viktor, Rengéshullámok, 50 )
Hamvas Béla felteszi a kérdést könyvében: "Mit jelent a krízis a modern ember életében?"
Majd mi megmondjuk Novalissal, - az Isten ismeretének elvesztését. Bárhogy csűrjük-csavarjuk ez van a probléma gyökerén, mert nem az út hagyott ott..., te hagytad ott az utat!
"A közös remény hozzá tud és hozzá fog járulni a jobb megértéshez. Ma óriási mértékű szekularizáció árasztotta el a világunkat. Végül is, akik egyáltalán Istenben, azoknak okvetlenül egymásra kell találniuk." ( Nyíri Tamás, "Minden zsidót Jézus rokonának kellene tekinteni, Múlt és Jövő 91/4, 67 )
https://boatswain69.blogspot.com/2021/09/pecsetgyuru-iii-nem-az-ut-hagyott-ott.html
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése