"Azt se
tudnám, hogy mit szeressek,
jövőm vak örvény lenne csak; (...)" ( Novalis, Lelki énekek, I., 21 )
"Hisz ez az árnyékvilág a szerelem hona, (...)" ( Hölderlin, Hüperion, 225 )
Novalis jelenti a költészetben a misztikus csúcsot, - filozófiában Fichte, ahogy Schlegel nagyon helyesen már megállapította.
Ez a "mágikus idealizmus", - módszere a "szokratizmus".
Két ország világának lenni, a "kint is vagyok és bent is vagyok" érzésével élni, valamit abból a pontból nézni a világot, ahonnan pont helyes és egyedül nem félrevezető.
https://boatswain69.blogspot.com/2020/08/o-ez-konnyu-gyakorlat.html
Eckhart mester körzőhegye:
"Üdvöt hozó életre törekszel? Légy mint a cirkalom. Jó helyre szúrd le lelkednek szúrósra hegyezett leglényegét. Aztán nyúlj ki lelked minden képességeivel lehető messzire. Mozogj! Így írd életednek minden köreit körülkörző nagy és szabályos körét. A fő - mondom -: lelked leglényege legyen igaz központba, Istenbe erősítve. Ott legyen szíved. Leszúrva. Ott az Istenben." ( Eckhart Mester: Az igaz lelkület )
https://boatswain69.blogspot.com/2020/07/vocatus-atque-non-vocatus-deus-aderit.html
Indiában alig van Brahmannak templom, ám Sívának és Krisnának rengeteg. Az isteni feladat, a tanítás ezeken keresztül lép a mi világunkba. Brahmant nem is értenénk, hiába imádkoznánk hozzá.
Nekünk Krisztus a "fogódzó".
Ám a fényhez való viszonyunk sokféle lehet, például attól függően, hogy természetünk optimista vagy pesszimista.
"De
Krisztus enyém lett, s azóta
tudom, a parttalan sötét
milyen hamar s könnyen kioltja
az ember fényes életét." ( Novalis, Lelki énekek, I., 21 )
Novalis pesszimisztikusan ítéli meg a helyzetet.
Kevés a fény..., s sok a sötétség.
Ezzel szemben Assisi Szent Ferenc optimistán ítéli meg a helyzetet:
Egy gyertya fénye is fény, s felvillanásával már meg is szűnt a sötétség.
De hozzáállás ide vagy oda a remény mindkettejükben közös:
"A kereszténység háromféle alakot ölt magára. Egyik alakja a vallás nemzőeleme, az öröm, amely minden vallásban benne van. A másik a közvetítés általában, a minden földi dolog mindenható képességében való hit, hogy az örök élet bora és kenyere legyen. A harmadik pedig a Krisztusba, a Szűzanyába és a szentekbe vetett hit. Válasszátok, amelyiket csak akarjátok; s válasszátok bár mindhármat is, egyre megy: ezzel keresztények lesztek s tagjai egy egyedülálló, örök, kimondhatatlanul boldog közösségnek." ( Novalis, Kereszténység, avagy Európa, 89 )
https://boatswain69.blogspot.com/2021/10/vigasztaljatok-meg-nepemet.html
Ebben Szent Ferenc is egyetértett volna.
I. BOLDOGSÁG
"Csupa boldogság lesz az
élet,
a világ szerelmet lehel,
írja nő minden szív sebének,
s szabadon lüktet a kebel.
Ezer ajándéka fejében
mindig hű fia maradok.
Hol ketten vannak a nevében,
ő biztosan velük van ott." ( Novalis, Lelki énekek, I., 22 )
II. KÖZVETÍTÉS
"Ó, menjetek ki az utakra,
hívjátok be, ki tévelyeg;
mindegyiket tárt kar fogadja,
s körünkben otthont leljenek.
Az ég közénk, a földre lépett,
benne
a lelkünk bízva hisz,
s akik velünk egy hitre térnek,
kitárva áll azoknak is." ( Novalis, Lelki énekek, I., 22 )
III. KRISZTUS
"A bűn
ős tébolya keményen
a szívünkre tekeredett;
bolyongtunk, mint vakok az éjben,
kín s gyönyör együtt égetett;
úgy tűnt, tetteink mind galádak,
s aki él, isten ellen él;
az ég átkot mondott s halált csak,
ha úgy látszott, hozzánk beszél.
A
szív, a lét forrása mélyén
egy iszonyú kígyó lakott,
s ha fény lobbant a lélek éjén:
a bírvágy gyújtott csillagot.
A földön vas bilincs kötözte
a reszkető, bús rabokat,
s a halálfélelem kiölte,
ami reményünk még maradt." ( Novalis, Lelki énekek, I., 22-23 )
Az APOKALIPSZIS kit szolgál?
"S ekkor
láttuk a Szabadítót:
csupa erő volt s szeretet;..." ( Novalis, Lelki énekek, I., 22-23 )
Apokalypsis..., más szavakkal - "Jézus meghallotta és így válaszolt: „Nem az egészségeseknek kell az orvos, hanem a betegeknek. Nem az igazakat jöttem hívni, hanem a bűnösöket.”( Mk 2,17 )
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése