Kiemelt bejegyzés

"De máris vált a kép. Új mese szól a mikrofonból." ~ „Narcissus… hermafroditism… Bisexuality… Ah, interesting!"

"Isten is szeret. Ő is szenvedett. Ő is hosszú ideig várt a találkozásra." ( C. S Lewis, A nagy válás, 109 ) "De...

2021-10-12

"Más a divat mostanában, Lydus! / "Miféle isten az a Cseppentettmézűcsók?"

 "Szolgád vagyok, vagy te az enyém?"( Titus Maccius Plautus, A két bacchis, 203 )  

"s halálod hírét jó apádnak megviszem." ( Titus Maccius Plautus, A két bacchis, 203 )

 

 

 

I. Beszélgettünk már a 3 "M"-ről ( metanoia , martyria, meditatio ~ imitatio ), ami megmentheti az életünket. 

https://boatswain69.blogspot.com/2021/09/pecsetgyuru-ii-bezarom-barkat-metanoia.html

https://boatswain69.blogspot.com/2021/09/pecsetgyuru-iii-nem-az-ut-hagyott-ott.html

https://boatswain69.blogspot.com/2021/09/metanoia-iii-ha-szived-vadol.html

https://boatswain69.blogspot.com/2021/09/metanoia-iv-dignitas-hominis.html

https://boatswain69.blogspot.com/2021/09/metanoia-v-conversio-cordis.html

https://boatswain69.blogspot.com/2021/09/metanoia-vi-renovatio-reparation-o-uram.html

, s ezek csak a metanoia-ról.

 

"Jesus call to conversion and penance, like that of the prophets before him, does not aim first at outward works, "sack-cloth and ashes," fasting and mortification, but at the conversion of the heart, interior conversion. Without this, such penances remain sterile and false; however, interior conversion urges expression in visible signs, gestures and works of penance." ( Catechism of the Catholic Church, The Celebration of the Christian Mystery, 359 )

„Jézus a megtérésre és a bűnbánatra hív, mint az előtte lévő próféták, nem elsősorban a külsőséges cselekedetekre - „ zsákruhára és hamura ”, böjtre, hanem a megtérésre. a szív belső megtérésére. E nélkül az ilyen vezeklések terméketlenek és hamisak maradnak; a belső megtérés azonban a látható jelekben, gesztusokban és bűnbánati cselekményekben való kifejezést is elősegíti."( A Katolikus Egyház Katekizmusa, A keresztény misztérium ünnepe, 359)   

És fordítva...

Conversio ~ contritio nélkül nincsen imitatio, Krisztushoz való hasonlóvá válás. Tehát az emberi élet teljességének megélésének reménye is elvész. 

Marad nekünk a két dimenziós lét..., magasság és mélység esélye nélkül.

https://boatswain69.blogspot.com/2020/07/megtortenik-az-igazsag.html

https://boatswain69.blogspot.com/2020/07/ugy-tekintsenek-ra-mint-enram.html

https://boatswain69.blogspot.com/2020/08/hogy-hasonlo-es-azonos-legyen-fiuval.html

https://boatswain69.blogspot.com/2020/08/am-olykor-elofordul-valakinek-leesik.html

https://boatswain69.blogspot.com/2021/09/de-profundis-hanem-az-isten-ismerete.html 


"-Más a divat mostanában, Lydus! - Hát azt jól tudom!" ( Titus Maccius Plautus, A két bacchis, 216 )

 


 

II. Mostanság a kívülről irányított emberek korában, a három "D" dívik: dilettantizmus, deviancia és a dekadencia.

https://boatswain69.blogspot.com/2020/08/minden-nemzet-akkor-hal-meg-amikor.html

https://boatswain69.blogspot.com/2020/08/konnyu-kod.html

https://boatswain69.blogspot.com/2021/09/a-bolond-profeta-v-harmadik-d.html

https://boatswain69.blogspot.com/2020/08/a-szepseg-rendben-all.html

https://boatswain69.blogspot.com/2020/08/drill.html

https://boatswain69.blogspot.com/2021/02/a-megfordult-manipulacios-sor.html

Az iskolákban is.

"Supporting transgender equality, disobeying God’s natural order, glorifying terrorist organizations such as the BLM Movement, and promoting the “critical race theory” is what made public schools in America the absolutely last place for your child to educate and grow in.

In response to this madness, Candace Owens says it’s time to get children out of these schools as fast as possible.

Anti-American, anti-human ideals are the learning base in public schools these days. We must protect the American future lying in the youth…"

https://thetruedefender.com/candace-owens-pull-your-children-out-of-public-schools/

Ez a világvége hangulat a legjobb melegágya a három "D"-nek.

 

"Hajdanán a nép kegyéből már tisztséget kaptak, ám rendületlen szót fogadtak, mesterüknek ifjaink. Most alig hétéves kópét csak kisujjal meglegyintsd: táblácskáját szétveri menten a házitanító ősz fején. Futsz az apához felpanaszolni; fiúhoz az apa így fecseg: "jól van, a vérem vagy te: vitézül védekezel, ha bántanak!" Szólítják a házitanítót: "hallod-e, gézengúz öreg: kisujjaddal se bántsd a fiút, mert bátran emelt kezet ellened!" Elmegy a mester, olajteli gyolcsba csavarva fejét, mint holmi mécs. (...) Tekintélyt tarthat e így a tanító, hogyha először őt magát elcsépelik?!" ( Titus Maccius Plautus, A két bacchis, 217 )

 

Ez a fő baj.., elmegy a mester, s maradnak a szakmában is a dilettánsok, a deviánsok és dekadensek. Kitől kapjon figyelmeztetést a diák?

https://boatswain69.blogspot.com/2020/07/ha-tehat-van-vigasztalas-krisztusban-ha.html

https://boatswain69.blogspot.com/2021/10/a-bolond-profeta-iii-jel-pro-life-build.html


Valahogy így:

 "Miért kente-fented ki így magad. Mert e városban - úgy szeressen engem az ég - még Lycurgus is léhaságba hullanék." ( Titus Maccius Plautus, A két bacchis, 201 )

"Kéj, Vágy, Gyönyör, Báj, Jómulatság, Szerelem, Csevegés, Játék, Tréfa, Cseppentettmézűcsók. - Kártékony isten ez mind. Mi dolgod velük?"
( Titus Maccius Plautus, A két bacchis, 201 )

"Miféle isten az a Cseppentettmézűcsók? - Te nem tudsz róla Lydus? Barbár vagy nagyon!" ( Titus Maccius Plautus, A két bacchis, 201 )

"Nem tetszik nekem az öltözéked. - Nem neked készült, hanem magamnak, mert kedvemre van." ( Titus Maccius Plautus, A két bacchis, 201 )

"Nincs már benne tisztelet: korodhoz képest éppen nem kívánatos dolgot szereztél - szemtelenséget, fiam." ( Titus Maccius Plautus, A két bacchis, 203 )

"Tíz nyelven is úgy illenék, hogy néma légy." ( Titus Maccius Plautus, A két bacchis, 201 )

"Te elveszejted az én munkámat s tenmagad; hát hasztalan mutattam néked jó utat? ( Titus Maccius Plautus, A két bacchis, 202 )

 

A gyerekeinket vagy leszakítják rólunk:

https://boatswain69.blogspot.com/2020/09/felek-korombeli-gyerekektol.html

 

Vagy mi szülők már eleve romlottak vagyunk:

https://boatswain69.blogspot.com/2020/09/az-emberek-veszelyesek-kes-is-veszelyes.html

https://boatswain69.blogspot.com/2020/08/minden-nemzet-akkor-hal-meg-amikor.html

 https://boatswain69.blogspot.com/2020/08/i-realized-last-night-i-will-be-one-of.html

Lényegében elsősorban morális majd ebből eredeztethető testi pusztulásunkon dolgozunk, magunkkal rántva a következő generációkat is.

 

Ma megkérdezték tőlem a diákjaim, miféle könyvet hurcolok magammal, meséltem nekik Plautusról és a bukás előtti Római birodalom életéről..., némi párhuzamot vonva a mostani folyamatokkal. Egyik lányom erre ezt válaszolta, nem baj, ha ez történik, majd idővel új fellendülés veszi kezdetét. 

"Minden nemzet akkor hal meg, ha megásta maga sírját..." ( Herczeg Ferenc ), s mi ez ha nem egy gyökértelen álláspont, a "fichtei "jellemerő" teljes hiánya. 

"Tehát Fichte megtámadta volna a vallást?  - Ha az érzékfeletti iránti érdeklődés  a vallás lényge, Fichte egész tanítása: filozófia formájában megjelenő vallás." ( Friedrich Schelling, Eszmék, 105., 506 )

A prolik bárhol fellelhetők, ez valláshoz vagy vallástalansághoz nem köthető fogalom.

Ez egyfajta "attitűd".

https://boatswain69.blogspot.com/2020/10/utjuk-vegen-hianyzik-kapu.html

https://boatswain69.blogspot.com/2020/10/ez-beszelt-kozos-nyelv.html

https://boatswain69.blogspot.com/2020/08/konnyu-kod.html

https://boatswain69.blogspot.com/2020/10/hogyan-tesznek-minket-proliva.html


"Bárcsak ne mi magunk tennénk tönkre gyermekeink jellemét! Már kisgyermekkorban kényeztetéssel rontjuk el Őket: az az engedékeny nevelés, melyet mi gyengédségnek hívunk, minden testi és lelki erejüket aláássa. Mit nem fog megkívánni nagyobb korában az, aki bíborszőnyegen csúszkált? Az első szavakat sem tudja még tisztán kiejteni, de már megismeri a szakácsot, már osztrigát kér: előbb alakítjuk ki ízlésüket, mint jellemüket. Gyaloghintóban nőnek fel; ha földre lépnek, mindkétfelől segítő kezekbe kapaszkodnak. Örvendezünk, ha valami illetlenséget mondanak: olyan szavakat, melyeket még alexandriai kedvenceinktől sem tűrnénk el, tőlük nevetéssel és csókkal fogadunk. Nem csoda: mi tanítottuk, tőlünk hallják! Látják barátnőinket, szeretőinket, minden lakoma trágár nótáktól hangos, s olyan dolgokat néznek végig, amikről beszélni is szégyen. Mindez előbb szokássá, majd természetté válik, megtanulják szerencsétlenek, mielőtt tudnák hogy bűn; s mert eleve féktelenek és ingatagok, nem az iskolából hozzák az ilyen rossz tulajdonságokat, hanem ők viszik az iskolába!" ( Quintilianus, Szónoklattan, Magániskola vagy iskola, 3-8 )

 

Ám a szöveg így kezdődik:


"3. Az első ok mindenképpen súlyos: ugyanis ha bizonyos volna, hogy az iskolák bár a tanulmányok szempontjából hasznosak, az erkölcsöknek azonban ártanak, akkor nekem bizony úgy tűnnék, hogy fontosabb szempont a becsületes élet, mint akár a legkitűnőbb szónoklás. Azonban nekem mégiscsak úgy tűnik, hogy e kettő összekapcsolódik és szétválaszthatatlan. Úgy vélem ugyanis, hogy csak derék férfiú lehet szónok; és ha más szónokká válhatna is, akkor sem szeretném. Előbb tehát erről a dologról.

4. Azt gondolják, hogy az iskolában megromlanak az erkölcsök. Olykor valóban megromlanak, de otthon is, és Herculesre, éppen olyan sok példa van erre, mint amennyi a másikra. Az egész különbség az egyes gyermekek természetében és a velük való foglalkozásban rejlik. Tételezzük fel, hogy van egy rosszra fogékony elme, tételezzük fel, hogy az élet korai szakaszában nem törődnek a tisztesség kialakításával és megőrzésével: az otthon elzártsága sem nyújtana kevésbé alkalmat a gaztettekre. Hiszen a házi tanító is lehet erkölcstelen, és a gyermek védelme nem biztonságosabb a rossz szolgák, mint a kevéssé fegyelmezett szabadok között.

5. De ha magának a gyermeknek jó jelleme van, és a szülők nem vakok, és nem szenderegnek a szellem tunyaságában, és tanítóul a legtisztább férfiút választják ki, amire a bölcsek különösen nagy gondot fordítanak, és olyan nevelési elvet, mely a leginkább szigorú, akkor gyermekük mellé állíthatnak egy tekintélyes baráti férfiút vagy egy hűséges felszabadított rabszolgát, akinek az állandó vezetése még azokat is jobbá teheti, akik gondot okoztak.

6. Könnyű volna ennek a félelemnek az orvoslása. Bárcsak ne mi magunk tennénk tönkre gyermekeink erkölcseit! Gyermekkoruk legelején édességekkel kényeztetjük el őket. Az a lágy nevelés, melyet kíméletességnek hívunk, megtöri az elme és a test minden feszességét. Mi mindent fog megkívánni az, aki bíborban mászott? Még nem ejti ki az első szavakat, már ért a sáfrányhoz, már bíbort akar.

7. Előbb képezzük ki az ínyüket, mint a szájukat. Gyaloghintóban nevelkednek: ha megérintették a földet, bizonytalankodva lépegetnek, miközben mindkét irányból kezek tartják őket. Örülünk, ha valamit szabadosabban mondanak: szavaikat, melyeket egy alexandriai ficsúrtól sem néznénk jó szemmel, nevetéssel és csókkal fogadjuk.

8. Nem csoda: mi tanítottuk őket, tőlünk hallották, a mi barátnőinket és a mi szeretőinket látják, minden lakoma szemérmetlen daloktól zúg, olyan dolgokat látnak, amelyeket kimondani is szégyen. Innen szokásaik, innen természetük. Szegények ilyeneket tanulnak, mielőtt még tudnák, hogy bűnök, így tehát hanyagon és tunyán nem az iskolában tanulják a rosszat, hanem ők viszik az iskolába." ( Quintilianus, Szónoklattan, Magániskola vagy iskola, 3-8 )

 

"Ne mondj róla rosszat, ne rágalmazd. Csöndesedj - Rosszat tesz, rosszat mondanak rá - s botorul rossznéven veszed." ( Titus Maccius Plautus, A két bacchis, 218 )

"Jaj nekem jaj! Puhaságod pusztította el fiad. Bizony jó ösvényre tudtam volna terelni nélküled: miattad és vakbizalmad miatt elzüllött teljesen." ( Titus Maccius Plautus, A két bacchis, 215  )

 

Feltételek a jó oktatáshoz:

- jó jellemű gyerek ( lényegében bármelyik, hisz mindenki jó valamire )

- nem vak és kellőképp tájékozott szülők, akik készek a felelősségüket megosztani

- kiváló tanító, aki szigorú nevelési elveket tart fenn  

- segítő, aki állandó támogatást nyújt a gyerek számára


"Könnyű volna ennek a félelemnek az orvoslása." ( Quintilianus, Szónoklattan, Magániskola vagy iskola, 6 )

A latinok nem voltak hülyék.


Addig marad minden ugyanaz:

"Régi dolgok várnak ránk Urunk, ugyanaz, mint mindig: gyönge és bűnös énünk, a régi környezet, a régi mindennapok, a jövő sötétje - mindez ugyanolyan ma, mint tegnap: a régi ember régi tapasztalatai." ( Karl Rahner: Befejező áldás )

https://boatswain69.blogspot.com/2020/08/mindez-ugyanolyan-ma-mint-tegnap-regi.html

 

"Ha a silányság nem birtokolta volna már ifjan e véneket, nem követtek volna el ősz fővel ekkora vétkeket; s nem mutattuk volna meg nektek ezt, ha nem láttuk volna már sok apát, ki a kerítőnél fiának vetélytársa lett. Nézők, nektek jó egészség! Nekünk, tőletek, tiszta taps! ( ( Titus Maccius Plautus, A két bacchis, 263 ) 


Visszanyerni, ami elveszett..., ám addig:

"Lám a tanítvány fenyegeti mesterét!" ( Titus Maccius Plautus, A két bacchis, 202 )

" iskolában folyt az élet, nem zugokban, rejteken." ( Titus Maccius Plautus, A két bacchis, 202  ) 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése