Kiemelt bejegyzés

"Ezt még én is tudom. Ha búzát rostálják, nem együtt rázzák-e a konkollyal?" / "És megparancsolom a bölcs tűznek..." / "A kérdés egyébként nem az, hogy mit ér, hanem hogy ki parancsol neki."

  "Szellemében és húsában egyként részesül az isteni természetből minden ember. Ez az oka, hogy Krisztus rejtélye nem pusztán egy ren...

2021-10-27

Apokalipszis IV. ( ἀποκάλυψις ) - II.1 KÖZVETÍTÉS ~ "szép és szent hivatal" ( λειτουργία ) / "a végesnek a végtelen látszatát adom, romantizálok"

 "Az egész életünk istentisztelet." ( Novalis )

 λειτουργία


 

"Különféle utakon járnak az emberek. Aki nyomon követi és összehasonlítja ezeket az utakat, különös alakzatokat lát." ( Novalis, A szaiszi tanítványok, 7 )

A különböző emberek tehát különböző utakon járnak belső késztetéseik ~ "daimónjuk"-nak köszönhetően.

Tehát "bennnük sejtjük a kulcsot, a nyelvtant eme csoda-íráshoz." ( Novalis, A szaiszi tanítványok, 7 )

A "daimón" az egyik kulcs..., nem lehet a tulajdonunk, tehát kaptuk. Érdemes tehát hallgatni rá, a másik a szemlélődés képessége ( kontempláció, meditáció ). Tanulsz, hogy taníthass.  

"bennnük sejtjük a kulcsot, a nyelvtant eme csoda-íráshoz."


 

Aki gyógyít..., gyógyul. Aki gyógyul..., gyógyít. 

 

De ez így már nem lehet szaktudomány, ez már az Egész megértésére tör.

Ahogy Szerb Antal írta a Pendragon legendában a régiekről..., mi többet tudunk a részekről, ők többet az egészről.


"A költő közelében mindenütt feltör a költészet." ( Novalis )

Sőt:

"Csak művész találhat rá az élet értelmére." ( Novalis )

Legyél művész! Keresd az Egész értelmét! Gyógyítsd magad...

 

S bátoríts másokat..., ahogy egy költőhöz illik is.

"Csoda-írás" az emberek útja. Ezért feladata segítenie egy "brahmanának" az Embert, mert nagy felismerések lehetősége rejlik benne.

 

a) Mind a testet:

 "Egyetlen templom van a világon, éspedig az emberi test. Semmi sem szentebb egy magas alaknál. A meghajlás az ember előtt hódolat a húsban való kinyilatkoztatásnak." ( Novalis )

a születés ugyanennek a csodának megsokszorozódása:

"A gyermek láthatóvá lett szeretet. Mi magunk is a természet és a szellem között lévő szeretet láthatóvá lett csírái vagyunk. A szeretet két individuum kölcsönös vonzalmának a produktuma -, ebből eredően misztikus és univerzális és a végtelenségig képzelhető, miképp maga az individualitás princípiuma." ( Novalis )

 

 b) Mind a pszichét:

"Az idegek az érzékek magasabb gyökerei" ( Novalis )

Mind a lelket: 

"Semmi sem elérhetőbb a szellem számára mint a végtelen." ( Novalis )

 Összefoglalva:

"Amikor emberi testhez nyúlunk az eget érintjük." ( Novalis ) 


Ez eddig csak egy sejtésnek a segítése, de legalábbis nem hátráltatása:


"Valaha minden Szellemmegjelenés volt. Most pedig csak halott ismertetéseket látunk és ezt nem értjük. Hiányzik a hieroglifa jelentése. Még mindig a jobb idők félelméből élünk. Romantizálni kell a világot. Így lehetne megtalálni mindennek az eredeti értelmét. Romantizálni nem más, mint minőségileg képesíteni, potenciálni. Ezzel az operációval az alacsonyabb ént egy jobbik énnel azonosítjuk. Magunk is, valójában egy ilyen potencia-sor vagyunk. Ez az operáció teljesen ismeretlen még. Ha a közönségesnek magasabb rendű értelmet, a szokásosnak titokzatos kulcsot, az ismeretes számára az ismeretlen méltóságát, a végesnek a végtelen látszatát adom, romantizálok." ( Novalis )

"Látszat"-nak nevezi az "eljárást", de másról lehet itt szó. 


G. B. Shaw így ír erről: "Annyi baj legyen, ha nincsen semmiféle saját célja az életednek, s miként a férfiak java része, nem vagy egyéb puszta kenyérkeresőnél. Csakhogy te, Tavy, költő vagy, művész, azaz az életednek éppen olyan kizárólagos és könyörtelen célja van, mint a nők életének." (...) Mert jegyezd meg, Tavy, a művésznek az a dolga, hogy megmutasson bennünket önmagunknak, igazi valónkban. A lelkünk nem egyéb, mint ez a tudásunk, amit önmagunkról tudunk; és a művész, aki egy mákszemnyivel is is gyarapítja ezt a tudásunkat, éppúgy új lelket teremt, mint ahogy a nők új embereket hoznak a világra." ( George Bernard Shaw, Ember és felsőbbrendű ember )

https://boatswain69.blogspot.com/2020/08/mert-eheznem-kell-mert-nem-tehetek.html 

A tudásról van szó, de nem akármilyen tudásról.


"Tanulni valamit nagyon jó élvezet- és valamit igazán tudni, a jóérzés forrása." ( Novalis )

Honnan lehet tanulni "jóérzést"?

"Azok a boldog emberek, akik mindenütt Istent érzik, mindenütt Istenre bukkannak; ezek az emberek tulajdonképpen vallásosak." ( Novalis )

Hogyan kell tanulni? Contemplációval, vagy meditációval..., egyre megy, a hatás a lényeg.

"Amit csak látott és hallott, mintha mindez újabb reteszeket tolt volna félre benne és mintha mindig újabb ablakokat nyitott volna ki." ( Novalis )

https://boatswain69.blogspot.com/2020/08/amiben-isten-ember-kivan-lenni.html

Minek kell tanulni?

"Misszióban, küldetésben vagyunk: a föld művelésére hívattunk." ( Novalis )

https://boatswain69.blogspot.com/2020/08/o-ez-konnyu-gyakorlat.html

 

Ám van itt egy kis bökkenő, aki tanítvány - még nem tanár. Óriási a különbség. Márpedig tanárnak küldettünk, nem nebulónak egy életre az iskolapadba görnyedni...

Honnan tudod, hogy elkezdhetsz tanítani? ( Eddig az mondtuk, azonnal, ahogy tanulni kezdesz..., nem kellene valami "foghatóbb" "kritérium" ehhez? ) 


"Nemsokára már semmit sem látott önmagában állónak. - Érzéki észlelései nagy tarka képekbe zsúfolódtak össze: hallott, látott, tapintott és gondolkodott egyszerre. Örvendezett, ha idegen dolgokat hozott kapcsolatba egymással. Szemében hol a csillagok változtak emberré, hol az emberek csillagokká, a kövek pedig állatokká, a felhők növényekké. Erőkkel, jelenségekkel játszott, (...)" ( Novalis, A szaiszi tanítványok, 9 )

A cél:

"Így hát én szavakba akarom foglalni a saját alakzatomat: (...)" ( Novalis, A szaiszi tanítványok, 13 ) - vagy írni.

 



 

 "Az egész életünk istentisztelet." ( Novalis )

De csak aki aktív részvevője lehet a "szertartásnak" annak érdemes igazán élnie. 


"Nem a tudás önmaga, ami boldoggá tesz bennünket, a tudás minősége, szubjektív természete az. A tökéletes tudás meggyőződés, ez az, ami boldoggá tesz és kielégít bennünket." ( Novalis ) 

Bejutni a hajóból a szentélybe..., új tartalmakkal gazdagítani a liturgiát, ami átvitt értelemben Isten dicsőségére végzett szertartást jelöl, de eredetileg ezt jelenti:

"liturgia (a gör. leiturgia, 'közszolgálat' szóból) "( Magyar Katolikus Lexikon )

Az tanítson hát, "aki ebből a fajtából való és ezt a hitet vallja, s örömest hajlik arra, hogy hozzátegye magáét is (...)" ( Novalis, A szaiszi tanítványok, 21 )

 Akinél az "istentisztelet" és a "közszolgálat" egy tőről fakad, aki ismeri a "hieroglifa értelmét".

 

A cél, hogy végtelen számú "alakzatban" és minél költőibb módon, tehát szelleibben és egységben értelmeződjön a világ.

"Teljesen érthető, hogy végül miért lesz minden költészet. Nem lelkiség lesz végül maga a világ?" ( Novalis ) 

Ahogy Ady írja az Elbocsátó szép üzenetben:

"Általam vagy, mert meg én láttalak
S régen nem vagy, mert már régen nem látlak."

Vagy Babits Mihálynál:

"Ha meghalok, az Isten behunyja egy szemét." ( Babits Mihály, Naiv ballada )

https://boatswain69.blogspot.com/2022/08/natura-mirante-viii-numinozum-ii-istent.html

Igazi neoplatonikus gondolat mindkettő.

A világ több azáltal lesz, hogy megismerjük, - Isten rajtunk keresztül ismeri meg.

Ha nincs aki megismerje..., nem létezik.

( A megtestesülés titkához kanyarodtunk vissza, a világ keletkezésének értelméhez. ) 


Nem tudom, sikerült e nekünk most Novalissal elmagyarázni egyéni "kis" életünk felelősségéről valamit, de ennek az utolsó feltételnek talán megfeleltünk:


"Minden prédikációnak vallást kell ébresztenie... A prédikációk... Isten kísérleteit tartalmazzák..., A prédikációnak... individualizált
teológiát kell tartalmaznia."
( Novalis )

"A természet hirdetőjének lenni - mondotta a Mester - szép és szent hivatal" ( Novalis, A szaiszi tanítványok, 54 )

 

Szemében hol a csillagok változtak emberré, hol az emberek csillagokká, a kövek pedig állatokká, a felhők növényekké. Erőkkel, jelenségekkel játszott, (...)"

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése