"Az egész életünk istentisztelet." ( Novalis )
λειτουργία
"Különféle utakon járnak az emberek. Aki nyomon követi és összehasonlítja ezeket az utakat, különös alakzatokat lát." ( Novalis, A szaiszi tanítványok, 7 )
A különböző emberek tehát különböző utakon járnak belső késztetéseik ~ "daimónjuk"-nak köszönhetően.
Tehát "bennnük sejtjük a kulcsot, a nyelvtant eme csoda-íráshoz." ( Novalis, A szaiszi tanítványok, 7 )
A "daimón" az egyik kulcs..., nem lehet a tulajdonunk, tehát kaptuk. Érdemes tehát hallgatni rá, a másik a szemlélődés képessége ( kontempláció, meditáció ). Tanulsz, hogy taníthass.
"bennnük sejtjük a kulcsot, a nyelvtant eme csoda-íráshoz." |
Aki gyógyít..., gyógyul. Aki gyógyul..., gyógyít.
De ez így már nem lehet szaktudomány, ez már az Egész megértésére tör.
Ahogy Szerb Antal írta a Pendragon legendában a régiekről..., mi többet tudunk a részekről, ők többet az egészről.
"A költő közelében mindenütt feltör a költészet." ( Novalis )
Sőt:
"Csak művész találhat rá az élet értelmére." ( Novalis )
Legyél művész! Keresd az Egész értelmét! Gyógyítsd magad...
S bátoríts másokat..., ahogy egy költőhöz illik is.
"Csoda-írás" az emberek útja. Ezért feladata segítenie egy "brahmanának" az Embert, mert nagy felismerések lehetősége rejlik benne.
a) Mind a testet:
"Egyetlen templom van a világon, éspedig az emberi test. Semmi sem szentebb egy magas alaknál. A meghajlás az ember előtt hódolat a húsban való kinyilatkoztatásnak." ( Novalis )
a születés ugyanennek a csodának megsokszorozódása:
"A gyermek láthatóvá lett szeretet. Mi magunk is a természet és a szellem között lévő szeretet láthatóvá lett csírái vagyunk. A szeretet két individuum kölcsönös vonzalmának a produktuma -, ebből eredően misztikus és univerzális és a végtelenségig képzelhető, miképp maga az individualitás princípiuma." ( Novalis )
b) Mind a pszichét:
"Az idegek az érzékek magasabb gyökerei" ( Novalis )
Mind a lelket:
"Semmi sem elérhetőbb a szellem számára mint a végtelen." ( Novalis )
Összefoglalva:
"Amikor emberi testhez nyúlunk az eget érintjük." ( Novalis )
Ez eddig csak egy sejtésnek a segítése, de legalábbis nem hátráltatása:
"Valaha
minden Szellemmegjelenés volt. Most pedig csak halott ismertetéseket
látunk és ezt nem értjük. Hiányzik a hieroglifa jelentése. Még mindig a
jobb idők félelméből élünk. Romantizálni kell a világot. Így lehetne
megtalálni mindennek az eredeti értelmét. Romantizálni nem más, mint
minőségileg képesíteni, potenciálni. Ezzel az operációval az alacsonyabb
ént egy jobbik énnel azonosítjuk. Magunk is, valójában egy ilyen
potencia-sor vagyunk. Ez az operáció teljesen ismeretlen még. Ha a
közönségesnek magasabb rendű értelmet, a szokásosnak titokzatos kulcsot,
az ismeretes számára az ismeretlen méltóságát, a végesnek a végtelen
látszatát adom, romantizálok." ( Novalis )
"Látszat"-nak nevezi az "eljárást", de másról lehet itt szó.
G. B. Shaw így ír erről: "Annyi baj legyen, ha nincsen semmiféle
saját célja az életednek, s miként a férfiak java része, nem vagy egyéb
puszta kenyérkeresőnél. Csakhogy te, Tavy, költő vagy, művész, azaz az
életednek éppen olyan kizárólagos és könyörtelen célja van, mint a nők
életének." (...) Mert jegyezd meg, Tavy, a művésznek az a dolga, hogy
megmutasson bennünket önmagunknak, igazi valónkban. A lelkünk nem egyéb,
mint ez a tudásunk, amit önmagunkról tudunk; és a művész, aki egy
mákszemnyivel is is gyarapítja ezt a tudásunkat, éppúgy új lelket
teremt, mint ahogy a nők új embereket hoznak a világra." ( George Bernard Shaw, Ember és
felsőbbrendű ember )
https://boatswain69.blogspot.com/2020/08/mert-eheznem-kell-mert-nem-tehetek.html
A tudásról van szó, de nem akármilyen tudásról.
"Tanulni valamit nagyon jó élvezet- és valamit igazán tudni, a jóérzés forrása." ( Novalis )
Honnan lehet tanulni "jóérzést"?
"Azok a boldog emberek, akik mindenütt Istent érzik, mindenütt Istenre bukkannak; ezek az emberek tulajdonképpen vallásosak." ( Novalis )
Hogyan kell tanulni? Contemplációval, vagy meditációval..., egyre megy, a hatás a lényeg.
"Amit csak látott és hallott, mintha mindez újabb reteszeket tolt volna félre benne és mintha mindig újabb ablakokat nyitott volna ki." ( Novalis )
https://boatswain69.blogspot.com/2020/08/amiben-isten-ember-kivan-lenni.html
Minek kell tanulni?
"Misszióban, küldetésben vagyunk: a föld művelésére hívattunk." ( Novalis )
https://boatswain69.blogspot.com/2020/08/o-ez-konnyu-gyakorlat.html
Ám van itt egy kis bökkenő, aki tanítvány - még nem tanár. Óriási a különbség. Márpedig tanárnak küldettünk, nem nebulónak egy életre az iskolapadba görnyedni...
Honnan tudod, hogy elkezdhetsz tanítani? ( Eddig az mondtuk, azonnal, ahogy tanulni kezdesz..., nem kellene valami "foghatóbb" "kritérium" ehhez? )
"Nemsokára már semmit sem látott önmagában állónak. - Érzéki észlelései nagy tarka képekbe zsúfolódtak össze: hallott, látott, tapintott és gondolkodott egyszerre. Örvendezett, ha idegen dolgokat hozott kapcsolatba egymással. Szemében hol a csillagok változtak emberré, hol az emberek csillagokká, a kövek pedig állatokká, a felhők növényekké. Erőkkel, jelenségekkel játszott, (...)" ( Novalis, A szaiszi tanítványok, 9 )
A cél:
"Így hát én szavakba akarom foglalni a saját alakzatomat: (...)" ( Novalis, A szaiszi tanítványok, 13 ) - vagy írni.
"Az egész életünk istentisztelet." ( Novalis )
De csak aki aktív részvevője lehet a "szertartásnak" annak érdemes igazán élnie.
"Nem a tudás önmaga, ami boldoggá tesz bennünket, a tudás minősége, szubjektív természete az. A tökéletes tudás meggyőződés, ez az, ami boldoggá tesz és kielégít bennünket." ( Novalis )
Bejutni a hajóból a szentélybe..., új tartalmakkal gazdagítani a liturgiát, ami átvitt értelemben Isten dicsőségére végzett szertartást jelöl, de eredetileg ezt jelenti:
"liturgia (a gör. leiturgia, 'közszolgálat' szóból) "( Magyar Katolikus Lexikon )
Az tanítson hát, "aki ebből a fajtából való és ezt a hitet vallja, s örömest hajlik arra, hogy hozzátegye magáét is (...)" ( Novalis, A szaiszi tanítványok, 21 )
Akinél az "istentisztelet" és a "közszolgálat" egy tőről fakad, aki ismeri a "hieroglifa értelmét".
A cél, hogy végtelen számú "alakzatban" és minél költőibb módon, tehát szelleibben és egységben értelmeződjön a világ.
"Teljesen érthető, hogy végül miért lesz minden költészet. Nem lelkiség lesz végül maga a világ?" ( Novalis )
Ahogy Ady írja az Elbocsátó szép üzenetben:
"Általam vagy, mert meg én láttalak
S régen nem vagy, mert már régen nem látlak."
Vagy Babits Mihálynál:
"Ha meghalok, az Isten behunyja egy szemét." ( Babits Mihály, Naiv ballada )
https://boatswain69.blogspot.com/2022/08/natura-mirante-viii-numinozum-ii-istent.html
Igazi neoplatonikus gondolat mindkettő.
A világ több azáltal lesz, hogy megismerjük, - Isten rajtunk keresztül ismeri meg.
Ha nincs aki megismerje..., nem létezik.
( A megtestesülés titkához kanyarodtunk vissza, a világ keletkezésének értelméhez. )
Nem tudom, sikerült e nekünk most Novalissal elmagyarázni egyéni "kis" életünk felelősségéről valamit, de ennek az utolsó feltételnek talán megfeleltünk:
"Minden
prédikációnak vallást kell ébresztenie... A prédikációk... Isten
kísérleteit tartalmazzák..., A prédikációnak... individualizált
teológiát kell tartalmaznia." ( Novalis )
"A természet hirdetőjének lenni - mondotta a Mester - szép és szent hivatal" ( Novalis, A szaiszi tanítványok, 54 )
Szemében hol a csillagok változtak emberré, hol az emberek csillagokká, a kövek pedig állatokká, a felhők növényekké. Erőkkel, jelenségekkel játszott, (...)" |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése