Kiemelt bejegyzés

"De máris vált a kép. Új mese szól a mikrofonból." ~ „Narcissus… hermafroditism… Bisexuality… Ah, interesting!"

"Isten is szeret. Ő is szenvedett. Ő is hosszú ideig várt a találkozásra." ( C. S Lewis, A nagy válás, 109 ) "De...

2023-02-28

The Mission of Manicheism VI. ( αντιπάθεια ) ~ fejlődés és energia / Just as man has wrested himself from the animal so will he wrest himself from evil.

Kopár fényben III.

 

 

Ami egy.., hisz nem akarunk valamivé válni. A fény nem bírja sötétséget a sötétség a fényt. A Szeret és a Fény ugyan átfog mindent, de mégis..., egyfajta ellenszenv ( αντιπάθεια ) mozgatja a világot.

Nincs közük egymáshoz..., s mégis együtt adják a világ "szövetét"..., s a mintát, - ez fontos, a "Fény" adja.

Edith Stein az első foknak ezt a "démonizálódást" jelöli meg..., úgy vélem Ő is erre céloz, megismerni a sötétséget, s érezni, mi nem ide tartozunk. ( S lesznek akik mégis ebben érzik majd jól magukat. Őket nevezik a "gnosztikusok" a démonok gyermekeinek, ez az ő világuk, ide is tartoznak. )

„Az én országom nem ebből a világból való." ( Jn 18,36 ) Ἡ βασιλεία ἡ ἐμὴ οὐκ ἔστιν ἐκ τοῦ κόσμου τούτου ·


"Az első fok a lelket saját gyógyulása érdekében előbb beteggé teszi.

Ez a betegség azonban nem halálos, inkább Isten dicsőségét szolgálja, mert ebben a betegségben Isten azt akarja, hogy a lélek meghaljon a bűnnek és mindannak, ami nem Isten... ( Edith Stein, A kereszt tudománya, 117 )

Áldott és áldatlan hiány.

https://boatswain69.blogspot.com/2020/09/a-jelen-oromei-hazugsaganak-erzese-es.html

Lényegében egy paradoxonnal állunk szemben.

Megtapasztalja azt a szorongást, hogy elveszítheti önmagát, ha nem ténylegesíti önmagát és lehetőségeit, és azt a szorongást is, hogy elveszítheti önmagát, ha ténylegesíti önmagát és lehetőségeit.” ( Tillich )

 „A bűn: Isten színe előtt kétségbeesetten nem akarunk önmagunk lenni, vagy Isten színe előtt kétségbeesetten önmagunk akarunk lenni.” ( Kierkegaard, A halálos bűn, 96.)"

https://boatswain69.blogspot.com/2022/02/elso-fok-sors-sorsunk-arvasag.html 


Mi a "Kopár Fény" gyermekei vagyunk.

https://boatswain69.blogspot.com/2020/08/nem-isten-dolga-hogy-harcoljon-azok.html

https://boatswain69.blogspot.com/2022/09/gnosis-viii-ii-onismeret-ii.html

https://boatswain69.blogspot.com/2021/10/apokalipszis-v-iii1-krisztus-melto.html

https://boatswain69.blogspot.com/2021/10/az-ido-betelt-es-isten-orszaga-kozel.html

https://boatswain69.blogspot.com/2020/08/exorcizmus.html

https://boatswain69.blogspot.com/2022/10/xiv-ii-esszenusok-therapeutak-v-de-vita.html

 

"Állandó konfliktusba zárva":

"Since the beginning the Christian faith has been challenged by responses to the question of origins that differ from its own. Ancient religions and cultures produced many myths concerning origins. Some philosophers have said that everything is God, that the world is God, or that the development of the world is the development of God (Pantheism). Others have said that the world is a necessary emanation arising from God and returning to him. Still others have affirmed the existence of two eternal principles, Good and Evil, Light and Darkness, locked in permanent conflict (Dualism, Manichaeism). According to some of these conceptions, the world (at least the physical world) is evil, the product of a fall, and is thus to be rejected or left behind (Gnosticism). Some admit that the world was made by God, but as by awatchmaker who, once he has made a watch, abandons it to itself (Deism). Finally, others reject any transcendent origin for the world, but see it as merely the interplay of matter that has always existed (Materialism). All these attempts bear witness to the permanence and universality of the question of origins. This inquiry is distinctively human." ( Cathecism Of The Catholic Church, Part One, The Profession of Faith, 285, 74 )


Ismét Marótira kell hivatkoznunk: "Fontos láncszem lettél a láncban!"

Mert létezik a a "Létezők Nagy Lánca" ( ~ Arisztotelész ).

https://boatswain69.blogspot.com/2020/07/letezok-nagy-lanca-es-latta-isten-hogy.html

"Systems like that of Darwin are also seeking for this guiding thread.The grandeur of Darwinian thought is not disputed, but it does not explain ne integral evolution of man. It only sees the lower, inferior elements. So it with all purely physical explanations which do not recognize the spiritual sence of man's being. Theories of evolution based entirely on physical acts, attribute to man an animal origin because science has established that.

(...)

The animals are crystallized passions. In the course of human and animal evolution the inferior descends from the superior. The contradictions in man, the way in which the elements mingle in him, constjtute his karma, his destiny. Just as man has wrested himself from the animal so will he wrest himself from evil. But never yet has he passed through a crisis as severe as that of the present age. The evil and the good are still within man just as in days of yore the animals were within him. The aim of Manicheism is to sublimate men to be redeemers. The Master must be the servant of all. True morality flows from an understanding of the mighty laws of the universe." ( Rudolf Steiner, An esoteric cosmology, II. The mission of manicheism, 12 )

 

A fény nem bírja sötétséget a sötétség a fényt.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése