Kiemelt bejegyzés

"De máris vált a kép. Új mese szól a mikrofonból." ~ „Narcissus… hermafroditism… Bisexuality… Ah, interesting!"

"Isten is szeret. Ő is szenvedett. Ő is hosszú ideig várt a találkozásra." ( C. S Lewis, A nagy válás, 109 ) "De...

2023-02-26

The Mission of Manicheism IV. ~ Az "ábrázolat" nem ugyanaz...

 "A pokol üzenete átalakító hatással van életünkre."

 

 

Gyakran vádolták a gnosztikusokat de a manicheusokat is azzal, hogy két egyenlő erejű és jelentőségű "substantia"-ként fogták fel a jót és a rosszat.

Nem egészen van ez így..., s erről már beszéltünk is.

https://boatswain69.blogspot.com/2023/01/magikus-imadsag-vi-nemelyek-kozuluk.html

https://boatswain69.blogspot.com/2023/01/iii-final-exclusion-from-communion-with.html

"A pokol üzenete átalakító hatással van életünkre; azt komolyságot és drámaiságot hoz történelmi felelősségünkbe, különösen nem számíthatunk előre a megbékélésre és a engesztelésre mindenki és mindenre, amit elkövettünk vagy kihagytunk." ( Catholic Cathecism for Adults, The work of Holy Spirit, In the wold to come, 346 )
 

Ám ahogy azok akik elítélték például Origenészt, azok bizonyíthatóan nem olvasták írásait, vagy ha olvasták azok szövegkörnyezetéből emeltek ki sorokat, mondatokat.

https://boatswain69.blogspot.com/2023/01/what-is-love-ii-origenesz-anatemak-i.html

https://boatswain69.blogspot.com/2023/01/what-is-love-iii-origenesz-anatemak-ii.html

Ezzel még talán foglalkozunk, bár szinte lényegtelen kérdés, ők ugyanis a "mozsár és a fojtás"..., tehát a démonok oldalán álltak. Velük aligha van valódi kapcsolatunk.

Ha igen, az izgalmas helyzetet hozhat létre, mint Maróti korábban idézett drámájában.

 

"PÁPA Igen. Mindegy, hogy te halsz meg, vagy én halok meg. A személy érdektelen. A szerep a fontos. És kettőnk szerepe felcserélhető. Olyanok vagyunk, mint a szövetbe szőtt minta. Ha innen nézem, te vagy az ábra, és én vagyok a fonák. Ha fordítasz rajta, te vagy a fonák, és én az ábra. De az ábrázolat ugyanaz... És nemcsak az igazságot, de az egyházat is csak kettőnk együttese lendítheti odább. Mert az egyház csak úgy maradhat fenn, ha ezt a kettőnk igazságát a végtelen világról nemcsak elfogadja, de mint saját tanítását hirdetni is kezdi." ( Maróti Lajos, Az utolsó utáni éjszaka, Rivalda 72-73, 682 )

Ugyanis ekkor ösztönösen ugyan de tudni fogja, nem ő a minta a szőnyegben; - ő csak háttér..., legfeljebb kontraszt kiemelni a "témát".

"PÁPA: A te esetedben még erről sincs szó. Akivel téged kicseréllek, az a te bűnödben egyáltalán nem ártatlan.

BRUNO: Nem értelek, Róma püspöke. Szándékod szerint ki lesz az, aki odaáll reggel a máglyára a Virágok Terén?

PÁPA: Én.

BRUNO: Te?

PÁPA: Én magam. Itt most azonnal ruhát cserélünk, te éppolyan aggastyán vagy, mint magam, és különben is, még sötét van. Kimész innen, és megszöksz. Mindent előkészítettem. Napokba kerül, amíg rájönnek. Ha ugyan rájönnek valaha,... Legfeljebb az lesz feltűnő, hogy a pápa nem lesz ott a Cancellaria balkonján Giordano Bruno elégetésekor. De írásban intézkedtem már, melyik bíboros helyettesítsen, s hogyan folytassák le az ítélet végrehajtását. Te pedig bízd magad mindenben a kamarásomra. Az egész akciót ő vezeti le.

BRUNO: Nem szép tőled, Krisztus Helytartója, hogy gúnyt űzöl egy máglyára ítélt szorongásaiból. Tudom, eretneknek tartasz, rosszabbnak az állatnál...

PÁPA: Fogd be a szád, igen? Egyelőre még én vagyok a pápa. Egyszerűen arról van szó, hogy a végtelen világegyetem gondolatát én fedeztem tel elsőnek. És a gondolatomért nekem kell vállalnom a felelősséget és a következményeket.

BRUNO: Csak éppen bizonyítani nem tudod az elsőségedet.

PÁPA Ezzel bizonyítom. Hogy én lépek a máglyára.

BRUNO: Micsoda hiúság! 

PÁPA Hülye. Senki sem fogja megtudni. Mindenki úgy tudja majd, hogy ott a máglyán Giordano Bruno égett el... Ez a bizonyítás csak a magam számára szól.

BRUNO Ahá. A lelkiismeret. Annak idején megtagadtad a felismert igazságot...

PÁPA: Nem tagadtam meg. Épp ellenkezőleg: érvényre akartam juttatni. Mert tudtam, hogy hosszú távon ez jó az egyháznak, amelynek szolgája vagyok. És ez jó a tudományos igazságnak is, amelynek ugyancsak szolgája vagyok - de ezt már megbeszéltük. Na, vetkőzz, fiam, kevés az időnk.

BRUNO Nem!

PÁPA Mi az, hogy nem?

BRUNO: Nem! Eszembe sincs átadni neked a halálomat a máglyán, egy sokkal nemtelenebb halálért. Mi biztosítékot tudsz adni arra, hogy az első sarkon nem szúr hátba egy brávó?

PÁPA (némi töprengés után) Semmilyent. Én megértelek: ezekben a zavaros időkben egy ismeretlen hulla Róma sikátoraiban valóban nem feltűnő. De miért akarnának eltenni láb alól? Ha szereted az életet, márpedig igen nagyon szereted, ezt tudjuk, hallgatni fogsz az ügyről, mint a sír... Bízz bennem. Biztosítékot adni nem tudok. De hát minden alku némi kockázattal jár. Valami kockázatot neked is vállalnod kell, édes fiam!

BRUNO: Nem! Nem és nem! Ehhez én nem nyújtok segédkezet. Az elsőbbségemről nem mondok le. Még titokban sem, még egyetlen ember előtt sem. Csak azért, hogy megússzak egy rongyos máglyát." ( Maróti Lajos, Az utolsó utáni éjszaka, Rivalda 72-73, 680-681 )

Az "ábrázolat" nem ugyanaz..., és ez a "bökkenő"... 

 

VIII. Kelemennek nem áll szobra a Campo de' Fiorin, de másutt sem..., egyet biztosan tudunk róla, szerette a kávét.


A vértanúság titka:

https://boatswain69.blogspot.com/2020/09/szivuk-hamu-eletuk-sar.html

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése