Kiemelt bejegyzés

Várakozások III. ~ "Sors parancsol.."

  "Nemcsak a te akaratod hat irányként abban, ami jő! Dolgoznak titkos viszonyok lent, ...

2023-04-27

Ki megy fel az Úr hegyére? / "Sötét nagy éjszakán..." II. ~ Semmi, semmi, semmi...

"Eladta mindenét, amije csak volt!"

 

 

Rákos Sándor egy verse akadt hajnalban a kezembe. Olyan "hajnali részegség" ( ~ Kosztolányi ) hangulatban az én kezeim a könyvtáram kötetei között kutattak, cigizés ( inkább pipázás ) helyett az etika órámhoz alkalmas könyv után ( Találtam is egy Philip Toshio Sudo kötetet... ).

 Többek között Rákos Sándor egy verse is kezembe akadt ( nem hiszek a véletlenekben, ez meg a bloghoz jött jól ):

"A gyász színe
mély-fekete.
Miért,
ki tudja?
Az ős-szín ez,
a fény előtti,
kezdet és vég
partját elönti:
sötét
a lét
eredete,
sötétbe vész,
merész,
nagy útja!"

( Rákos Sándor, A tűz kérlelése, Jelkép, 259 )

 

Mi anyagi létünk két "partja" - "sötétből sötétbe" vagy "fényből fénybe"?

 
Azt hiszem ez viszonylatok kérdése..., Weöres Sándor versére gondolhatunk..., a "disznó elől elrántják a vályút". A "disznónak" biztosan sötétből sötétbe, hisz az ólat ismeri fel s el egyedüli valóságként, másról nem tud, s nem is fogad el más lehetőséget.
 
"A Szentlélek által vezetett ember számára úgy tűnik, a világ nem is létezik. A világ számára pedig úgy tűnik, hogy Isten nem létezik." ( Vianney Szent János )
 
A "világ gyermekei" ( υλικοι ) nem tudnak Istenről..., nekik a halál, mint Rákos Sándornak sötétből sötétbe.
 
"Sötét a lét eredete, sötétbe vész, merész, nagy útja!"

 
 
Ám akik ismerik, azok számára ez "halál völgye", fényből fénybe vezető úton?
 
Aligha.
 
Ahogy Savonarola is mondta: 
 
"Kétségkívül egyedül ellened vétettem, mert parancsoltad, hogy önmagadért szeresselek és a teremtmények szeretetét rád vonatkoztassam; én ellenben jobban szerettem a teremtményeket, önmagukért szeretve azokat. (...) Mert aki a teremtményeket önmagukért szereti: istenné teszi azokat." ( Savonarola elmélkedései a börtönben a Miserere zsoltárról ) 
 
Aki a teremtményekben is Istent szereti, nem is lát mást Rajta kívül. 
 
"A szent szerző tudja, mit beszél és fölteszi olvasójáról, hogy kevés szóból ért. Nem is említve az Isten képére és hasonlatosságára teremtett emberi lelket, a teremtmények szépsége, kedvessége stb. igen nagy és szeretetreméltó, ha azt mint Isten szépségének, kedvességének stb. visszatükrözését fogjuk fel; ha annak élvezete közelebb hoz bennünket Teremtőnkhöz. Ellenben, ha elvonatkoztatjuk Istentől, ha bűnös hajlammal élvezzük: akkor igenis netovábbja a csúnyaságnak, utálatosságnak, rosszaságnak stb., mi pedig még inkább leszünk azzá." ( a Fordító lábjegyzete, 69 ) )
 
Így a "siralom völgye" is csak "kifejező költői kép", "játék"..., minket aligha érint. 

"A Szentlélek által vezetett ember számára úgy tűnik, a világ nem is létezik. A világ számára pedig úgy tűnik, hogy Isten nem létezik." ( Vianney Szent János )

 

Az "önkiüresítés gyümölcsei"..., a két János szépen elbeszélget egymással.

 

A folyamatot Keresztes Szent János "programszerűen" írja le..., én ebben így nem hiszek, mint "a szerzetes, aki tükröt csiszolt", így aligha lehet eljutni a "hegyre", de annyi bizonyos vágyni kell rá, nagyon. De nem erőszakosan, csak mint az ember aki kincset talált, de nem a saját földjén.

"A mennyek országa hasonlít a szántóföldben elrejtett kincshez. Amikor egy ember megtalálta, újra elrejtette, aztán örömében elment, eladta mindenét, amije csak volt, és megvette a szántóföldet." ( Mt 13,44 )

Mindazonáltal  szépen beszél erről:

"1. Annak oka, hogy miért kell a léleknek, mielőtt eljuthatna az Istennel való egyesüléshez, átmennie az érzéki vágyak elnyomásának és az összes dolgokban található élvezetekről való lemondásnak sötét éjjelén, az, hogy minden vonzalom, amellyel a teremtett dolgok irányában viseltetik, Isten előtt úgy tűnik fel, mint puszta sötétség. Amíg tehát a lélek ezekbe van burkolódzva, Isten nem képes őt megvilágosítani; és nem is tudja birtokába venni az egyszerű és tiszta világosság révén, mindaddig amíg a lélek az előbbieket el nem veti magától. A világosság és sötétség ugyanis nem férnek össze, s amint Szent János apostol mondja, a sötétség nem volt képes a világosságot magába fogadni. «Et lux in tenebris lucet, et tenebrae eam non comprehenderunt.» «Ếs a világosság a sötétségben világoskodik, de a sötétség azt föl nem fogta.» (Jo. 1, 5.) 

2. Ennek oka az, hogy - amint a bölcselők tanítják - két ellentétes dolog nem állhat meg ugyanabban az alanyban. Mivel pedig a sötétség, vagyis a teremtményekhez való ragaszkodás és a világosság, vagyis Isten, ellentétesek egymással és különbözők, amint ezt Szent Pál tanítja a korinthusiakhoz írt levelében, mondván: «Quae societas luci ad tenebras?« Mi egyesülése van a világosságnak a sötétségséggel?» (2. Kor. 6, 14.) Ebből következik, hogy hogy a lélekben nem foglalhat helyet az Istennel való egyesülés világossága, ha előzőleg ki nem űzte magából az említett ragaszkodásokat.


3. S hogy még jobban megértsük a mondottakat, ve
gyük fontolóra, hogy
az a ragaszkodás és Szeretet, amellyel a lélek valamely teremtmény irányában viseltetik, hasonlóvá teszi őt érzelmei tárgyához, s minél nagyobb a ragaszkodása, annál jobban süllyed a lélek ama teremtmény színvonalára, s annál inkább lesz hozzá hasonló, mert tudvalevőleg a Szeretet hasonlóságot teremt a szerető és a szeretett lény között. Azért mondja Szent Dávid azokról, akik bálványokhoz ragaszkodtak: «Similes illis fiant, qui faciunt ea: et omnes qui confidunt in eis». «Hasonlók legyenek hozzájuk, kik azokat csinálják, és mind, kik azokban bíznak.» (Zsolt. 113, 16.) Aki tehát valamely teremtményt szeret, éppoly alacsony színvonalon marad, mint az a teremtmény, sőt bizonyos tekintetben még mélyebbre süllyed, mert a szeretet nemcsak egyenlővé teszi a szeretőt szeretetének tárgyával, hanem alája is rendeli. Innét van azután, hogyha a lélek bármit is szeret Istenen kívül, képtelenné válik az Istennel való egyesülésre, s önmagának átalakulására. Ugyanis a teremtmény alacsonysága és a Teremtő magassága még jobban kizárják egymást, mint a fény és a sötétség. Hiszen a földnek és az égnek összes teremtményei semminek tűnnek fel, ha Istenhez hasonlítjuk őket, amint Jeremiás mondja: «Aspexi terram et ecce vacua erat et nihil, et coelos, et non erat lux in eis». «Megtekintém a földet és íme puszta volt és üres, meg az egeket és nem volt azokban világosság.» (Jer. 4, 23.) Azzal, hogy a földet üresnek találta, azt akarja mondani, hogy annak teremtményei semmik és maga a föld is semmi. S midőn azt mondja, hogy az égbolton nem látott világosságot, azt fejezi ki, hogy az égboltnak összes fényessége tisztára sötétség, ha Istenhez hasonlítjuk. Ha tehát ilyen szempontból vizsgáljuk a teremtményeket, akkor belátjuk, hogy puszta semmiség valamennyi; a hozzájuk való vonzódás pedig még a semminél is kevesebb, mert csak akadályozza és lehetetlenné teszi az Istenhez való hasonulást. Aminthogy a sötétség is semmi, sőt kevesebb a semminél, mert nem egyéb, mint hiánya a Fénynek. S amint az, aki mindig sötétben van, nem értheti meg, hogy mi a fény: éppúgy nem értheti meg Istent az a lélek, amely ragaszkodástól meg nem tisztul, sem idelent nem fogja bírhatni Istent a Szeretetben való egyesülés révén, sem pedig odaát a boldogító mennyei látás útján." ( Keresztes Szent János,  A Kármelhegy útja, I, IV, 66-67 )

 

«Ếs a világosság a sötétségben világoskodik, de a sötétség azt föl nem fogta.»

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése