"Mínák"
"Aki meghívott benneteket, az hűséges, és végbe is viszi." ( 1Tessz 5,24 )
3. A mindig gazdagon és irigység nélkül áradó Lélek adja meg kegyelmét befogadóinak, amely a szent apostolokat is eltöltötte, akik Krisztus egyházaiban felmutatták a beteljesülés gyümölcseit, amely az adományt őszintén befogadókkal minden egyes részesülő hitének mértékében együttműködik és lakótárs marad, mindegyikben építve a jót a léleknek a hit cselekedeteiben való buzgósága szerint, az Úr azon Igéje szerint, amely ezt mondja: aki megkapja azt a mínát, az azért kapja, hogy kamatoztassa adományozójának, vagyis mindenkinek, aki veszi, növekedésére és gyarapodására adatik a Szent Lélek kegyelme. Az Isten erejében újjászületett léleknek fel kell nőnie a szellemi életkor azon mértékére, amely A messzaliánusok tanították, hogy a keresztség sem képes kiűzni a lélekből a gonosz lelket egészen, erre csak állandó, megszakítatlan imádság képes. Teljesen érthető, ha Baszileiosz külön könyvet szentelt a keresztség szentségének. Lélekben van, bőségesen öntözni kell az erény verejtékével és a kegyelem vezénylésével.
"Aki meghívott benneteket, az hűséges, és végbe is viszi." ( 1Tessz 5,24 )
4. Ahogyan az újszülött gyermek termete sem reked meg a zsenge korral, hanem a testi táplálékkal erősödik, a természet törvényeivel összhangban éri el a meghatározott mértéket, úgy kell az újonnan született léleknek is, amelynek eredeti szépségét a Lélek jelenléte megújítja, eltüntetnie a természetébe beszüremkedett betegséget, és mindig fiatalnak kell maradnia, nem szabad tétlenkednie és mozdulatlanul szunyókálva a születés állapotában megmaradni, hanem megfelelő eledellel erősítenie kell magát, fel kell nőnie a természet által megkívánt mértekre minden erény és fáradság árán, hogy a Lélek erejében a saját erényei által legyőzhetetlennek mutassa magát a láthatatlan rablónak, aki észrevehetetlen cselt vet a lelkeknek. El kell jutnia a tökéletes férfikorra az apostol szerint: Amíg el nem jutunk mind a hit egységére és Isten Fia megismerésére a tökéletes férfikorra. Krisztus teljessége életkorának mértékére, hogy már ne legyünk gyermekek, akik ingadoznak és akiket a tévedés fogásaira... szolgáló cselvetésben ide-oda sodor a tanítás szele, hanem mint akik az igazságban vannak, gyarapodjunk benne minden tekintetben, aki a fő, Krisztus ( Ef4,13-15 ). Ugyanő máshol ezt mondja: Ne akarjatok hasonulni ehhez a világhoz, hanem alakuljatok át gondolkodásmódotok megújulásával, hogy megvizsgáljátok, mi Isten akarata, mi a jó kedves és tökéletes ( Róm 12,2 ) Isten tökéletes akaratának mondva a lélek formálását a vallásossággal, amelyet a Lélek kegyelme a legnagyobb mértékben ékesít, amely együttműködik az alakulásban levő fáradalmaival.
5. Nem rajtunk múlik, hogy mily nagyra nő testünk, mert a természet nem az ember akaratával vagy tetszésével méri a termetet, hanem saját szándéka és szükséglete szerint; a lélek születésében való megújulásban a mérték és a szépség, amelyet a Lélek befogadója igyekezete által ad meg, már a mi akaratunktól függ; amekkorára terjeszted ki a vallásosság küzdelmét, annyira terjed ki vele együtt a lélek nagysága is a küzdelmek és törekvések által, amelyekre az Úr minket is felszólít, mondván: igyekezzetek bemenni a szűk kapun ( Lk 13,24; Mt 7, 13; Mk 11,12 ), majd ismét: Legyetek erőszakosak! Mert az erőszakosak ragadják magukhoz a mennyek országát! ( Mt 10,22; Mk 13,13 ), és: Állhatatosságban birtokoljátok lelketeket! ( Lk 21,19 ), és az apostol: Állhatatosan fussuk meg az előttünk álló versenypályát ( Zsid 12,1 ). És: Úgy fussatok, hogy elnyerjétek, és mint Isten szolgái, nagy kitartásban ( 1Kor 9,24; 2Kor 6,4 ). Azért szólít fel a versenyfutásra, hogy szoros legyen a verseny, mert a kegyelem ajándéka a befogadó fáradozásaival mérhető."( Nüsszai Szent Gergely, Az Isten szerinti célokról és az igazi aszkézisről, 2, 416-418 )
1. A Lélek kegyelme adja meg az örök életet és a kimondhatatlan örvendezést a mennyben, az ajándék elnyerésének érdemét és a kegyelem élvezetét a hitben vállalt fáradalmak Szeretete biztosítja. Egy helyen találkozik az igazságosság cselekedete és a Lélek kegyelme, és amely lélekben ezek találkoznak, azt együttesen töltik el a boldog élettel. Semmi nyereséget nem jelent a kettő elválasztása a léleknek. Az üdvösség elől hátráló lelket Isten kegyelme nem szokta meglátogatni..." ( Nüsszai Szent Gergely, Az Isten szerinti célokról és az igazi aszkézisről, 3, 418 )
"Az Első Rejtély van minden Rejtély
előtt: az Atya a galamb képében." ( https://boatswain69.blogspot.com/2022/12/gnosztikus-irodalom-xlvi-iii-xxi-az.html ) |
11Amikor pedig ezeket hallották, mondott egy példázatot is, mert közel volt Jeruzsálemhez, és azt gondolták, hogy azonnal meg fog jelenni az Isten országa. 12Így szólt tehát: Egy előkelő ember távoli országba utazott, hogy királyi méltóságot szerezzen magának, és úgy térjen vissza. 13Hívatta tíz szolgáját, átadott nekik tíz minát, és azt mondta nekik: Kereskedjetek, amíg vissza nem jövök. 14Alattvalói azonban gyűlölték őt, ezért küldöttséget menesztettek utána, és azt üzenték: Nem akarjuk, hogy ez uralkodjék felettünk. 15Amikor pedig megszerezte a királyi méltóságot és visszatért, magához hívatta azokat a szolgákat, akiknek a pénzt adta, hogy megtudja, ki hogyan kereskedett. 16Jött az első, és azt mondta: Uram, a minád tíz minát nyert. 17Az erre így szólt: Jól van, jó szolgám, mivel hű voltál a kevésen, legyen hatalmad tíz város fölött! 18Aztán jött a második, és jelentette: Uram, a minád öt minát nyert. 19Ehhez pedig így szólt: Uralkodj te is öt városon! 20Jött a harmadik is, aki így beszélt: Uram, itt a minád. Egy kendőbe kötve őriztem. 21Féltem ugyanis tőled, mivel könyörtelen ember vagy: azt is behajtod, amit nem fektettél be, és learatod azt is, amit nem vetettél el. 22Ekkor az így szólt hozzá: A saját szavaid alapján ítéllek meg, gonosz szolga! Tudtad, hogy én könyörtelen ember vagyok, hogy behajtom azt is, amit nem fektettem be, és hogy learatom azt is, amit nem vetettem el? 23Miért nem tetted hát a pénzemet a pénzváltók asztalára, hogy amikor megjövök, kamatostul kapjam meg? 24Az ott állóknak pedig ezt mondta: Vegyétek el tőle a minát, és adjátok annak, akinek tíz minája van! 25Mire ezt mondták neki: Uram, annak tíz minája van! 26De ő így válaszolt: Mondom nektek, hogy akinek van, annak adatik, akinek pedig nincs, attól még az is elvétetik, amije van. 27Ellenségeimet pedig, akik nem akarták, hogy királlyá legyek felettük, hozzátok ide, és vágjátok le itt előttem." ( Lk 19,11-27 )
"Aki megkapja az Első Rejtély rejtélyeit, s újra visszaesik és tizenkétszer követ el kihágásokat, majd tizenkétszer megbánja, és az Első Rejtély rejtélyében imádkozik, az bocsánatot nyer.
Ha azonban a tizenkettedik eset után újra visszaesik és
kihágásokat követ el, akkor soha többé nem bocsátanak meg neki, hogy
minden rejtélyéhez folyamodjék; nem talál bűnbánatot, ha csak meg nem
kapja a Kimondhatatlan rejtélyeit, melyek mindig irgalmasok és mindig
megbocsátanak. ( Pistis Sophia, 118. fejezet )
https://boatswain69.blogspot.com/2023/01/gnosztikus-irodalom-xc-l-boldog-ember-az.html
"Boldog minden lélek, aki a Kimondhatatlan rejtélyeiből kap; ha azonban továbbra is vétkezik, akkor nem alkalmas a testbe való visszatérésre, sem másra, és kidobják a külső sötétségbe, és ott elmúlik. (...)" ( Pistis Sophia, 120. fejezet )
https://boatswain69.blogspot.com/2023/01/gnosztikus-irodalom-xci-li.html
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése