Kiemelt bejegyzés

"Ezt még én is tudom. Ha búzát rostálják, nem együtt rázzák-e a konkollyal?" / "És megparancsolom a bölcs tűznek..." / "A kérdés egyébként nem az, hogy mit ér, hanem hogy ki parancsol neki."

  "Szellemében és húsában egyként részesül az isteni természetből minden ember. Ez az oka, hogy Krisztus rejtélye nem pusztán egy ren...

2022-10-30

Η Γνώση ως ορθοδοξία. XI. / "violent ferment" VIII. / Markion és "Negyedik Szint gyermekei" ~ a két korszaknak istene is külön isten."

Az "Igazság" egységfrontja.

 

 

"Az első évszázad tulajdonképp a káosz korszaka. Első harmadába esik Keresztelő János és Jézus tragédiája, a másodikba Pál apostol és a jeruzsálemi irányviaskodása, a harmadikba és a következő század mezsgyéjére Jeruzsálem elpusztulása, amivel együtt járt a zsidókeresztény egyház szétszóródása és az első üldözések. A külső események mellett megoldásra váró kérdések egész tömegével foglalkoznak. A világ végébe vetett entuziaszta reménykedések lehiggadnak, a kereszténységnek rendeznie kell a zsidósághoz és a pogánysághoz való viszonyát, tisztáznia kell világnézeti kérdéseket, szervezkednie kell s a misszió első sikerei után elfoglalt pozícióit is biztosítania kell. Az új gondolatok ébresztő
és erjesztő hatással vannak az elmékre. A legkülönbözőbb eszmék viaskodnak egymással. Irányok állnak egymással szemben, konzervatív és radikális áramlatok csapnak össze, a keresztény gondolatok éppúgy amalgamizálódnak a görög-római vallásos eszmékkel, mint ahogy a különböző pogány vallások összekeveredtek egymással s felüti fejét a gnoszticizmus, mely azzal a veszedelemmel fenyegeti a fiatal kereszténységet, hogy
felszívja gondolatait s azokat más spekulációkkal elegyes tömeggé gyúrja össze.


Marcion.


Marcion alakja ebből a káoszból emelkedik ki. Gazdag pontusi hajótulajdonos, 140 körül kerül Rómába, 144 körül eretnekség miatt kizárják a római egyházból és külön egyházat alapít. Rettenetes tévedései vannak, de kemény ember, aki nagyvonalú vallásos világnézetet alkotott s ezt nagy sikerrel terjesztette is. Egyoldalúsága és tévedései kihívják maguk ellen a bírálatot, sikerei pedig felsorakozásra kényszerítik elleneit s így alakul ki a Marcionnal szemben mindinkább egységessé váló frontból a katolikus egyház. Világnézetének sarkpontja az a kétségtelenül helyes meglátás, hogy Jézus Krisztus istene egész más isten, mint az ószövetségé. Az ószövetség úgy beszél istenről, mint aki mindenekfelett igazságos, jutalmaz, de büntet is, jó is, de csak a saját népéhez van szíve igazán s sok olyan tulajdonságot meghagy benne, amelyek inkább emberiek, mint isteniek.


Ezzel szemben Jézus istene az abszolút jóság és a szeretet, aki jóságat nem köti feltételekhez, aki a bűnösöket éppúgy elárasztja szeretetével, mint az arra érdemeseket, Pál apostol ezt az ellentétet azzal mélyítette el, hogy az isteni világkormányzás szempontjából a világ folyását két egymástól élesen elkülönített korszakra Osztotta. A két korszak határán
Jézus Krisztus áll, Előtte a törvény uralkodik, vele kezdődik a megváltás és a kegyelem korszaka. Marcion még egy lépéssel tovább megy a azt mondja, hogy a két korszaknak istene is külön isten." ( Szimonidesz Lajos, Zsidóság és Kereszténység, 97-98 )

 

Komoly pedagógiai kérdés..., akkor lesz-e jobb a bokszoló, ha csak dicsérjük vagy meg-meg szidjuk rendszeresen ha hibát vét?

Kérdés, melyik korszakban vagyunk..., Markion jobbnak gondolt bennünket, mint amilyenek vagyunk. Úgy vélte itt mindenki  πνευματικός, s sértő rá nézve még az is ha úgy néznek rá, mintha a ψῦχικόι közé tartozna. ( A ὑλικόι-ról nem is beszélve )

Ez a szekunder szégyen ( vicarious ambarrassment ) mozgathatta Markion képzeletét..., ettől lett sértődött, ahogy Szimonidesz írja: "de kemény ember, aki nagyvonalú vallásos világnézetet alkotott s ezt nagy sikerrel terjesztette", ez csak akkor sikerülhetett, ha hitt az igazában.

 

"A régi korszaké a világteremtő és igazságos, a zsidóság istene, aki Mózesen, a törvényen és a prófétákon keresztül nyilvánította akaratát. Az igazságos isten a törvény alapján állva jutalmaz és büntet, emberi vonásai vannak, jellemében túlteng a harag és sok más indulat. Világa tökéletlen, világrendje is az.


Az új korszak istene a szeretet istene, aki a régi korszakban nem törődött a világgal, ( "Különüljenek el!" ) Tiberius császár uralkodásának a 15. esztendejében azonban elhatározza, hogy megszabadítja a világot az igazságos isten kemény uralmától, a földre szál, Jézus Krisztus alakját ölti magára s felveszi a harcot az ószövetség istenével. Jézus Krisztus személyében kinyilatkoztatja magát: feloldja a régi törvényt, szembehelyezkedik az igazságos isten kultuszával, megjövendöli a kultusz pusztulását. A törvény helyére odaállítja az evangéliumot, az igazságos isten haragjával szemben kiárasztja kegyelmét, lehajol a keze által sújtott betegekhez, kiket csodák segítségével meggyógyít s a szegényekhez, kiket magához emel. A törvény cselekedetei helyébe a hit által való megigazulás lép, a bűnösöket magához bocsátja s felhozza kegyelme napját rájuk. Az igazságos isten országában válogatás nélkül uralkodó halál uralmának is gátat vet: az Ő megváltottai élnek, ha meghaltak is!


Az ószövetség eszménye a kegyes ember, Jézus a bűnösökhöz és a vámszedőkhöz, a megfáradtakhoz és megterheltekhez jön. Az ószövetségben a bélpoklos tisztátalan, Jézus megérinti és megtisztítja, az ószövetség szerint a betegség isten büntetése, Jézus ezért gyógyítja meg őket. Elizeus büntetésül medvéket küld a gúnyolódó kis gyermekekre,
Jézus keblére öleli őket s nekik ígéri isten országát. Az ószövetség prófétái abban reménykednek, hogy a zsidó nép megmenekül a fogságból, Jézus kiterjeszti szeretetét az egész világra, az ószövetségi reménység netovábbja a Messiás megjelenése és az a földi ország, amelyben népét összegyűjti és ő uralkodik, Jézus ellenben hirdeti isten országa eljövetelét. Jézus élete azután az igazságos és a jobb isten küzdelme, melyben a Jézus alakját felöltő jobb isten nem maradt alul, mert nemcsak a halálon diadalmaskodott, hanem hitének a magvait is sikerült elhintenie és meggyökereztetnie. 

A küzdelem ezzel nem dőlt el. 

Az igazságos isten még egyszer megkísérli szerencséjét. Azt a Messiást, akit megígért, el fogja küldeni, de a jobb isten a Messiáson és földi országán is diadalt fog aratni." ( Szimonidesz Lajos, Zsidóság és Kereszténység, 98 )

 

Különös koncepció, de logikusnak nevezhető..., s ha jóindulatúak vagyunk a kétféle istent értelmezhetjük úgy hogy Isten, az Egy, eltérő megjelenési formái ezek a különböző embertípusok számára...; ὑλικόι-nak nincs istenük,  ψῦχικόι-nak kell az "Igazságos ( ószövetségi ) Isten", a πνεῡματιϰόι-nak való az "Abszolút Jóság és a Szeretet Istene"; - azoknak, akik akkor is "hűségesek", ha nem kényszeríti őket senki és semmi. 

Ezért szerepel sok helyütt vádként ellenük, nem volt kötelező betartaniuk a szabályokat..., s biztos volt olyan, hogy nem is tartották be.

 A "Negyedik szint" gyermekei..., az Ő törvényük a Szent Ágoston idézet: "Szeress és tégy amit akarsz!"

Ehhez persze TUDNI kell szeretni. Ez a "Γνῶσις"..., ahogy ezt minden "brahmana" és "Von Hjo" is tudta, és tudja mind máig.

Ám megértem a kora keresztény egyház vezetőit, ha egyetemes egyházat akartak létrehozni, nem a legjobbakhoz kell alkalmazkodni..., hanem a többségben lévőkhöz kellett, a "tömeghez" az "Igazságos Isten" való!

 A Jósággal szemben azonnal kialakult az "Igazság" egységfrontja.

 


Markion fontos személy..., rávilágított, milyenek is vagyunk valójában.

"Mi az Igazság...?" ( Mihail Bulgakov, A Mester és Margarita )

 

Vagy ahogy korábban kérdeztük..., "meddig tart egy pillanat?" 

https://boatswain69.blogspot.com/2020/07/meddig-tart-egy-pillanat-ki-szamit.html

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése