Volt e Jézusnak "Daimónja"?
Ὑμεῖς δὲ τίνα με λέγετε εἶναι;
"A Tudás ugyanaz, testvér, de a továbbadás más és más. Az ajtó ugyanaz, testvér, de a
kulcs, amivel megnyitjuk a zárat, más és más." ( Kodolányi János, Én vagyok, I, 392 )
A kereszt a koszorú, ami mindig tövis kell legyen, a kulcs az ajtóhoz..., ám a kulcs nem csak vallásonként "más", de személyenként is. Ezért fontos a szellemek megkülönböztetése, mert nem nem mindenkit vigasztal ugyanaz, s tudjuk a Vigasztaló a vértanúságra való készséget adja, mert amit igazán szeretünk, azért meghalni is készek vagyunk..., ezért boldog minden vértanú szent.
Ha jól jól értjük tehát a gnosztikusok észjárását..., van ez a kenómához kötődő "bőrruha", testünk, mely azonban hordozza a daimónunkat, ami valami olyasmi, mint a keletiek "atman" koncepciója, egy isteni szikra, nem alsóbbrendű isten, csak egy kicsi szikra végtelen nagy tűzből..., mely hazavágyik.
Így érthető a kora kereszténység Jézusal kapcsolatos összes zavara..., főleg azután, hogy maga Jézus is elég furcsán fogalmaz.
"E szavak után Jézus az égre emelte tekintetét, és így imádkozott: „Atyám, elérkezett az óra. Dicsőítsd meg Fiadat, hogy Fiad is megdicsőítsen téged.
Ταῦτα ἐλάλησεν Ἰησοῦς καὶ ἐπάρας τοὺς ὀφθαλμοὺς αὐτοῦ εἰς τὸν οὐρανὸν εἶπεν, Πάτερ, ἐλήλυθεν ἡ ὥρα· δόξασόν σου τὸν υἱόν, ἵνα ὁ υἱὸς δοξάσῃ σέ,
Hatalmat adtál neki minden ember ( test ) fölött, hogy akiket neki adtál, azoknak örök életet adjon.
καθὼς ἔδωκας αὐτῷ ἐξουσίαν πάσης σαρκός, ἵνα πᾶν ὃ δέδωκας αὐτῷ δώσῃ αὐτοῖς ζωὴν αἰώνιον.
Az az örök élet, hogy ismerjenek ( gnózis ) téged, az egyedüli igaz Istent és akit küldtél, Jézus Krisztust." ( Jn 17,1-3 )
αὕτη δέ ἐστιν ἡ αἰώνιος ζωὴ ἵνα γινώσκωσιν σὲ τὸν μόνον ἀληθινὸν θεὸν καὶ ὃν ἀπέστειλας Ἰησοῦν Χριστόν.
Jézus csak egyfajta "bőrruha" volna, melyben "Krisztus" a daimón, a szenvedés kulcsa az ajtóhoz?
De Jézus "színeváltozás" előtti viselkedése is elgondolkodtató, Kodolányi egy mondattal jelzi:
" - Most a Jordán folyásához megyünk, barátaim. A többit majd meglátjuk - döntötte el a vitát Jesuah." ( Kodolányi János, Én vagyok, I, 393 )
Minek kellett felmennie a hegyre ha tudta ki ő előtte is, megerősítésre lett volna szüksége?
S ha nem is sejtette, honnan gondolhatta hogy fel kell mennie?
Mire utal a következő beszélgetés?
"Amikor Jézus Fülöp Cezáreájának vidékére ért, megkérdezte tanítványaitól: „Kinek tartják az emberek az Emberfiát?” Így válaszoltak: „Van, aki Keresztelő Jánosnak, van, aki Illésnek, Jeremiásnak vagy valamelyik másik prófétának.” Jézus most hozzájuk fordult: „Hát ti mit mondtok, ki vagyok?” Simon Péter válaszolt: „Te vagy Krisztus, az élő Isten Fia.” ( Mt 16,13-16 )
Ὑμεῖς δὲ τίνα με λέγετε εἶναι; |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése