Kiemelt bejegyzés

"Ezt még én is tudom. Ha búzát rostálják, nem együtt rázzák-e a konkollyal?" / "És megparancsolom a bölcs tűznek..." / "A kérdés egyébként nem az, hogy mit ér, hanem hogy ki parancsol neki."

  "Szellemében és húsában egyként részesül az isteni természetből minden ember. Ez az oka, hogy Krisztus rejtélye nem pusztán egy ren...

2023-08-01

Ἀπολογία Ιησού II. ~ "Menjünk innen, barátaim, a mi édes hazánkba!" II. / bőrruha - daimón - első rejtély

Volt e Jézusnak "Daimónja"?

Ὑμεῖς δὲ τίνα με λέγετε εἶναι;

 


 "A Tudás ugyanaz, testvér, de a továbbadás más és más. Az ajtó ugyanaz, testvér, de a
kulcs, amivel megnyitjuk a zárat, más és más."
( Kodolányi János, Én vagyok, I, 392 )


 A kereszt a koszorú, ami mindig tövis kell legyen, a kulcs az ajtóhoz..., ám a kulcs nem csak vallásonként "más", de személyenként is. Ezért fontos a szellemek megkülönböztetése, mert nem nem mindenkit vigasztal ugyanaz, s tudjuk a Vigasztaló a vértanúságra való készséget adja, mert amit igazán szeretünk, azért meghalni is készek vagyunk..., ezért boldog minden vértanú szent.

Ha jól jól értjük tehát a gnosztikusok észjárását..., van ez a kenómához kötődő "bőrruha", testünk, mely azonban hordozza a daimónunkat, ami valami olyasmi, mint a keletiek "atman" koncepciója, egy isteni szikra, nem alsóbbrendű isten, csak egy kicsi szikra végtelen nagy tűzből..., mely hazavágyik.

Így érthető a kora kereszténység Jézusal kapcsolatos összes zavara..., főleg azután, hogy maga Jézus is elég furcsán fogalmaz.

"E szavak után Jézus az égre emelte tekintetét, és így imádkozott: „Atyám, elérkezett az óra. Dicsőítsd meg Fiadat, hogy Fiad is megdicsőítsen téged.  

 Ταῦτα ἐλάλησεν Ἰησοῦς καὶ ἐπάρας τοὺς ὀφθαλμοὺς αὐτοῦ εἰς τὸν οὐρανὸν εἶπεν, Πάτερ, ἐλήλυθεν ἡ ὥρα· δόξασόν σου τὸν υἱόν, ἵνα ὁ υἱὸς δοξάσῃ σέ,

Hatalmat adtál neki minden ember ( test ) fölött, hogy akiket neki adtál, azoknak örök életet adjon.  

καθὼς ἔδωκας αὐτῷ ἐξουσίαν πάσης σαρκός, ἵνα πᾶν ὃ δέδωκας αὐτῷ δώσῃ αὐτοῖς ζωὴν αἰώνιον.

Az az örök élet, hogy ismerjenek ( gnózis ) téged, az egyedüli igaz Istent és akit küldtél, Jézus Krisztust." ( Jn 17,1-3 )

 αὕτη δέ ἐστιν ἡ αἰώνιος ζωὴ ἵνα γινώσκωσιν σὲ τὸν μόνον ἀληθινὸν θεὸν καὶ ὃν ἀπέστειλας Ἰησοῦν Χριστόν.

 Jézus csak egyfajta "bőrruha" volna, melyben "Krisztus" a daimón, a szenvedés kulcsa az ajtóhoz?

 

De Jézus "színeváltozás" előtti  viselkedése is elgondolkodtató, Kodolányi egy mondattal jelzi:

" - Most a Jordán folyásához megyünk, barátaim. A többit majd meglátjuk - döntötte el a vitát Jesuah." ( Kodolányi János, Én vagyok, I, 393 )

Minek kellett felmennie a hegyre ha tudta ki ő előtte is, megerősítésre lett volna szüksége?

S ha nem is sejtette, honnan gondolhatta hogy fel kell mennie? 

Mire utal a következő beszélgetés?

"Amikor Jézus Fülöp Cezáreájának vidékére ért, megkérdezte tanítványaitól: „Kinek tartják az emberek az Emberfiát?” Így válaszoltak: „Van, aki Keresztelő Jánosnak, van, aki Illésnek, Jeremiásnak vagy valamelyik másik prófétának.” Jézus most hozzájuk fordult: „Hát ti mit mondtok, ki vagyok?” Simon Péter válaszolt: „Te vagy Krisztus, az élő Isten Fia.” ( Mt 16,13-16 )


( Ἐλθὼν δὲ ὁ Ἰησοῦς εἰς τὰ μέρη Καισαρείας τῆς Φιλίππου ἠρώτα τοὺς μαθητὰς αὐτοῦ λέγων · Τίνα λέγουσιν οἱ ἄνθρωποι εἶναι τὸν υἱὸν τοῦ ἀνθρώπου; οἱ δὲ εἶπαν · Οἱ μὲν Ἰωάννην τὸν βαπτιστήν, ἄλλοι δὲ Ἠλίαν, ἕτεροι δὲ Ἰερεμίαν ἢ ἕνα τῶν προφητῶν. λέγει αὐτοῖς · Ὑμεῖς δὲ τίνα με λέγετε εἶναι; ἀποκριθεὶς δὲ Σίμων Πέτρος εἶπεν · Σὺ εἶ ὁ χριστὸς ὁ υἱὸς τοῦ θεοῦ τοῦ ζῶντος. )
 
 
Ὑμεῖς δὲ τίνα με λέγετε εἶναι;

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése