Kiemelt bejegyzés

"Ezt még én is tudom. Ha búzát rostálják, nem együtt rázzák-e a konkollyal?" / "És megparancsolom a bölcs tűznek..." / "A kérdés egyébként nem az, hogy mit ér, hanem hogy ki parancsol neki."

  "Szellemében és húsában egyként részesül az isteni természetből minden ember. Ez az oka, hogy Krisztus rejtélye nem pusztán egy ren...

2022-11-05

Γνῶσις XXI. / "violent ferment" IX. / πίστις και γνώσις / Alexandriai Kelemen I. ~ A πίστις adva van; át kell olvasztani a γνώσις-ba / az a "γνώσις", nem azonos a gnosztikusok "Γνῶσις"-ával.

"Hallottátok-e: ne fontoskodjatok!"

 jövendölés-bizonyítás kontra tudományos dogmatika

 Alexandriai Kelemen I.

 

 

 Az igazság az, hogy a "ortodox" kereszténység..., nevezhetnénk "intézményesített"-nek, a később győzelemre jutott ágnak, hisz eleinte ezek az irányzatok párhozamosan futottak és tagjaik mind kereszténynek is nevezték magukat; eleinte vesztésre állt, először alapvetően misztikájában de spiritualitásában is alulmaradva, majd ahogy Markionnál láttuk..., érzelmi alapjait tekintve is...,-  a gnosztikus ághoz viszonyítva.

Egy így ha vallásnak nevezzük megsemmisítő hátránynak tűnhet. De minimum elkedvetlenítőnek...

S mit mond ilyenkor egy jó politikus?

Ha nem tudsz valamit legyőzni..., állj az élére. ( De ez már nem a lelkekről..., sokkal inkább irányításról és a hatalomról szól. )


Harnack ezt így fogalmazta meg Dogmatörténetében:

"A gnosztikusok éles különbséget tettek "πίστις" és "γνώσις" között; Eirénaiosz és Tertullianus csak kényszerűségből éltek a tudománnyal és a spekulációval, magához a hithez számítva azt, amire a teológiai kifejtésből szükségük volt. Alapjában véve megelégedtek a tekintéllyel, a reménnyel és az élet szent rendtartásaival, olyan épületet építetek, amit maguk sem akartak. De a 2. század végétől feléled az egyházban a tudományos vallás és a teológiai tudomány iránt vágy ( iskolák Kisázsiában, Kappadókiaban, Edesszában, Aeliaban - az egykori Jeruzsálemben Caesareában, Rómában; az alogusok, Kappadókiai Alexandrosz, Julius Africanus, Theoktisztosz, theodociánus
iskolák). 

A legerősebben a tudomány városában, Alexandriában, ahol a kereszténység Philón örökébe lépett, és ahol a 2. század végéig valószínűleg nem történt meg a keresztényeknek exkluzív alapokon történő szigorú formálása.


Az alexandriai egyházra az alexandriai keresztény iskolával egyidejűleg vetődik rá a történelem világossága (190 körül); ebben az iskolában az egész görög tudományt tanították, s az evangélium és az egyház szolgálatában hasznosították. 


Sztrómateisz c. könyvében Kelemen, Pantainosz tanítványa, az első olyan keresztény egyházi művet nyújtotta, amelyben a görögök vallásfilozófiája nemcsak apologetikus és polemikus célokat szolgál, hanem annak eszköze, hogy elsősorban föltárja a kereszténységet a gondolkodó emberek számára (akárcsak Philón és Valentinosz esetében). Az egyházi hagyomány magában véve nem idegen Kelemen számára; aláveti magát a hagyomány tekintélyének, mert a szent iratokat kinyilatkoztatásnak látja; de tudatában van annak a feladatnak, hogy tartalmukat filozófiailag fel kell dolgozni és gondolkodva kell magáévá tennie. 

A πίστις adva van; át kell olvasztani a γνώσις-ba, azaz olyan tant kell kifejleszteni, amely eleget tesz egy filozófiai világnézet és etika tudományos követelményeinek.


A gnózis nem mond ellent a hitnek, de nem is csak néhány helyen támasztja alá és világítja meg, hanem felemeli egy magasabb szférába: a tekintély világából a világos tudás és az istenszeretetből folyó belső, szellemi egyetértés szférájába. De a πίστις-t és a γνώσις-t összeköti az, hogy mindkettő a szent írásokból meríti tartalmát (a gyakorlatban Kelemen mégsem olyan pontos szentírás-teológus, mint Origenész). 

Az idealista görög filozófia (hiszen az újplatonikus filozófia 200 körül kezdődik Alexandriában, és rögtön részben békés, részben polemikus kapcsolatba kerül a keresztény filozófiával) Végső céljait és egész apparátusát az Írásokra vonatkoztatja, de egyúttal Jézus Krisztushoz és az egyházi kereszténységhez is - amennyire az akkoriban Alexandriában létezett - hozzáköti. 

Az az apologetikus feladat, amelyet Jusztinosz állított maga elé itt szisztematikus-teológiai feladattá vált. Ennek megfelelően Kelemen nem a jövendölés-bizonyításban helyezte el a pozitív anyagot, hanem Philónhoz és Valentinoszhoz hasonlóan = végtelen fáradsággal tudományos dogmatikává alakította át.

(Adolf von Harnack, Dogmatörténet, VI, 23§, Alexandriai Kelemen, 88 ) 

Eddig "πίστις"-t hirdettünk, ők a "γνώσις"-t, vegyük el tőlük a gnózist..., meglátjuk mi történik?

Van azonban itt egy kis bökkenő..., az a "γνώσις", nem azonos a gnosztikusok "Γνῶσις"-ával.

Marad az "erjedés"..., s ez még sok problémát fog jelenteni a keresztény egyházakban..., de minden más intézményesült egyháznak is.



 "(...)
S az üvöltve lobogó fáklya, s e végső édesség: ugyanegy.

Ha kérdik őt -- felel:
"Ne fontoskodj." Ajkát biggyesztve szól: "Ne fontoskodj." Harmadszor is azt mondja: "Ne fontoskodj." S elhallgat.

Az eleven fáklya körbe-szalad és ordít:
"Hallottátok-e: ne fontoskodjatok!

E két szó a nektek röpített ige, e két szó a Nagy Könyv, e két szó, mely a világ rángását feloldaná!(...)"
( Weöres Sándor, XX. századi freskó )

https://boatswain69.blogspot.com/2022/09/hitben-vagyunk-egyek-nem-tapasztalasban_4.html

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése