Kiemelt bejegyzés

"Ezt még én is tudom. Ha búzát rostálják, nem együtt rázzák-e a konkollyal?" / "És megparancsolom a bölcs tűznek..." / "A kérdés egyébként nem az, hogy mit ér, hanem hogy ki parancsol neki."

  "Szellemében és húsában egyként részesül az isteni természetből minden ember. Ez az oka, hogy Krisztus rejtélye nem pusztán egy ren...

2022-11-08

Η Γνώση ως ορθοδοξία. XIV. / "violent ferment" V. / Zóna VI. ( πνεῡματιϰόι και ψῦχικόι VII. ) / a sebész ( χειρουργός ) ~ a legcsekélyebb habozás nélkül Isten ismeretét választaná."

A sebész ( χειρουργός  ) I.

 "Nevetséges volna, ha valamely hozzáértő által gyengének ítélt írás elfogadását a hozzá nem értők parancsolnák meg, (...)" ( Alexandriai Kelemen, Sztrómateisz, I, 1 )

 

 1. "Csak a πνεῡματιϰόι találkoznak benne..." - így fejeztük be legutóbb.

 A Zóna tehát találkozóhely, ahol Isten összegyűjti szétszóródott népét.

https://boatswain69.blogspot.com/2022/11/iii-zona-iii-vi-logosz-akinek-muve.html 


  2. S ez a nép, mivel otthon van Isten Országában ~ Zóna,  határozottan lép fel de alázatosan.

https://boatswain69.blogspot.com/2022/11/vii-violent-ferment-iv-zona-iv-vi.html 

Mert ami nem egészen az, az nem az...


Minden népből, minden kultúrából..., a πνεῡματιϰόι nagy lehetősége, mert csak a próbatétel napján ismerszik meg, ki mit ér.

Te magad meglepetéssel szolgálhatsz magadnak..., "kivált közülünk egy krisztus"- írta Ratkó József..., tehát ismerte ezt az érzést.

De szenvedés és próbatételek, a Csapdák bonyolult rendszere nélkül nincs üdvösség, "ha a kísértést elveszed ugyan ki maradhat meg?

https://boatswain69.blogspot.com/2021/05/letezok-lenyege-hogy-egybegyujtse-az.html

https://boatswain69.blogspot.com/2022/05/a-lelek-gyumolcsei-szolgaltunk-v.html

https://boatswain69.blogspot.com/2021/09/a-bolond-profeta-vii-masodik-d.html 

https://boatswain69.blogspot.com/2020/09/170-ev-harag.html

 

Ebből a szempontból nézve Kelemen munkája olyan Pál apostoli jellegű...., miközben foglalkozik valamivel, amit legyőzni igyekszik, eggyé válik vele..., "a jó harcot megharcoltam" itt most másként is érthető..., jó volt ezt  a harcot megvívni. Nemes ellenfélre leltem.

Beolvad a "gnosztikusok misztikus ködébe", a Zóna bűvkörébe vonja...

Ez a gondolat szinkronban van Willigis elméletével...

https://boatswain69.blogspot.com/2020/07/letezok-nagy-lanca-es-latta-isten-hogy.html

 

S akkor mi jelentősége van annak a kérdésnek "párhuzamosan" létezett-e vagy sem az esszénus szekta majd a gnosztikus irányzat a kereszténységgel..., s hogy ki mit vett át, amikor a szeretetről és az áldozatról szóló tanítás egyetemleges?

"Fontos előre bocsátani hogy a gnoszticizmus maga eredendően a kereszténységtől lényegében és időben függetlenül meglévő eszmeáramlat volt. A kereszténységgel való együttéléséről csak bizonyos ágaival kapcsolatban beszélhetünk." ( Ladocsi Gáspár, A Jézus Krisztus-jelenség a gnosztikus irodalomban, 19 )

S hogy az enkrateia és aszkézis is minden kultúra gyakorlatának alapja?


"A Logosz mindenütt jelen van, ahol az ember a természet lépcsőfoka fölé emelkedik (a fejlődés minden fokán mindaz, ami erkölcsös és értelmes, nem más, mint a Logosz): de a Logosz hiteles ismerete csak a kinyilatkoztatásból nyerhető el. A Logosz a világtörvény, a tanító, vagy Krisztusban a hierurgosz ( áldozatbemutató pap ~ χειρουργός ), aki szent beavatások által bevezet a megismerésbe, s végül a tökéletesek számára ő a híd az Istennel történő egyesüléshez. A szent írásokon kívül a megismerés és a szertartásos beavatások kombinációja tette lehetővé Kelemennek, hogy érvényesülni hagyhassa az egyházi kereszténységet. Az egyházi gnosztikus mintegy a szentírás és a gyülekezeti kereszténység köteleivel rögzített léggömb segítségével emelkedik az Isteni szférákba; mindent maga mögött hagy, ami földi, történeti, szabályzatszerű és tekintélyi, sőt végül magát a Logoszt is, amikor szeretetben és megismerésben fölemelkedik, de egy kötél továbbra is az elhagyott valósághoz köti, viszont a gnosztikusok elvágják azt (ti. a gyülekezeti kereszténységhez
kapcsolódót). A felemelkedés rendezett, lépcsőzetes menetben történik (Philón), amelynek során a teljes filozófiai etika kifejezésre jut, az értelmes mértéktartástól a tudat meghaladásáig és az apatikus szeretetig. Az egyházi tradíció is kifejezésre jut; de az igazi gnosztikusnak a magasabb lépcsőfokon legyőznie az alacsonyabbat. Ha a szellemnek szárnyai nőnek, nincs többé szüksége mankókra."
( Adolf von Harnack, Dogmatörténet, 23§, 89 )

Így nem nagy "kunszt" Kelemen célkitűzése.

"(...) az evangéliumot úgy kell bemutatnunk, hogy annak a Logosznak legfőbb híradásaként jelenjék meg, aki a természet fölé történő minden fölemelkedésben s ezert az emberiség egész történetében bizonyságot tett önmagáról." ( Adolf von Harnack, Dogmatörténet, 23§, 90 )

https://boatswain69.blogspot.com/2020/07/vocatus-atque-non-vocatus-deus-aderit.html


  "Munkássága valódi kísérlet arra, hogy az evangélium célját (hogy gazdagok legyünk Istenben, s tőle erőt és életet nyerjünk) egybeolvassza a platóni filozófia ideáljával
(hogy szabad szellemekként, meghaladva a világot, Istenhez emelkedjünk), és
a boldog élethez vezető, ott is, itt is megtalálható útmutatásokat összekapcsolja."
( Adolf von Harnack, Dogmatörténet, 23§, 90 )

Ez itt a bökkenő..., ki adjon tanácsokat, ki lehet itt sebész ( χειρουργός ) .., ki fogadjon szót másiknak? 

Igen..., a szeretetről van szó!

 

A 11.b-sek ma felvetették, ha mindenki meg van őrülve, akkor az nem válik akkor normalitássá?

Már maga a állítás magában feltételezi az "Isteni Törvények" létezését..., válaszoltam. Honnan tudnánk, hogy meg vagyunk őrülve, s hogy mindenki más is meg van, ha nincs képünk a normalitásról?

"Πολλῶι τὸ φρονεíν εὐδαιμονίας πρῶτον ὑπάρχει χρὴ δὲ τὰ γ' εἰς θεοὺς μηδέν ἀσεπτεῖν μεγὰλοι δὲ λόγοι μεγάλας πληγὰς τῶν ὑπεραυχων ἀποτείσαντες γήραι τό φρονεῖν ἐδίδαξαν." ( ΑΝΤΙΓΟΝΗ )  

Kreonnak is igaza volt..., s mégsem.

 

3. Ki lehet itt sebész...? Az intézményes egyház mindig Istenre mutogat..., de magára gondol. 

Mitől félnek?

Talán attól, hogy olyanok is "szikéhez nyúlnak" akik nem szakemberek?

Jogos félelem ez egy ψῦχικόι-tól hemzsegő világban. ( A blatnojokról nem is szólva... )

Ezt a félelmet  Alexandriai kelemen így fogalmazza meg főművének mindjárt az elején..., fontos dologról van hát szó:

"...hogy bármikor olvashasd, és képes légy megvédeni azokat. Vajon egyáltalán nem, vagy csak bizonyos emberekre hagyhatók örökül az írásművek? Ha a kérdés első
részét tekintjük, mi haszna van az írásoknak? Ha pedig a másodikat, vajon a hozzáértőkre, vagy a hozzá nem értőkre hagyjuk-e az írásműveket? Nevetséges volna, ha valamely hozzáértő által gyengének ítélt írás elfogadását a hozzá nem értők parancsolnák meg, (...)"
( Alexandriai Kelemen, Sztrómateisz, I, 1 )


 A gnosztikusok így döntenének:

 "Ha tehát valaki föltételesen az elé a választás elé állítja a gnosztikust, vajon Isten ismeretet vagy az e világ szerint való ismeretet szeretné választani - legyenek ezek
mindenben inkább különbözők sem mint egyezők - a legcsekélyebb habozás
nélkül Isten ismeretét választaná."
( Adolf von Harnack, Dogmatörténet, 23§, 90 )

Nem tőlük kellett volna félteni az emberiséget. 

De hát nem is erről volt szó....

 


 

Ha a szó eredeti jelentését vesszük..., már érdekesebb következtetésre juthatunk: Ki mutathat itt be áldozatot?

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése