"A Logosz mindenütt jelen van, ahol az ember a természet lépcsőfoka fölé emelkedik (a fejlődés minden fokán mindaz, ami erkölcsös és értelmes, nem más, mint a Logosz): de a Logosz hiteles ismerete csak a kinyilatkoztatásból nyerhető el. A Logosz a világtörvény, a tanító, vagy Krisztusban a hierurgosz ( áldozatbemutató pap ~ χειρουργός ), aki szent beavatások által bevezet a megismerésbe, s végül a tökéletesek számára ő a híd az Istennel történő egyesüléshez." ( Adolf von Harnack, Dogmatörténet, 23§, 89 )
"A gyermekség így megjelent egy szabályos bíróság előtt."
„Ha valóra váltjátok azt, amivel fenyegettek engem, testeteket és lelketeket éri baj!"
"Csoda az, hogy - talán csak egyízben a világon a gyermekség így megjelent egy szabályos bíróság előtt, de az a csodák csodája, hogy ez a bíróság egyházi férfiakból álló bíróság volt. És nem valami tréfás bíróság!
Sőt bátran el kell ismernünk, hogy nem volt bíróság, mely jobban tisztelte volna az alaki jogot, jobban vigyázott volna arra, hogy elkerülje azt, amit ma semmisítő esetnek nevezünk, ügyesebben tudta volna működésbe hozni a peres eljárás gigantikus gépezetét.
Mert az elsietett vizsgálat, a szabályszerűen meg nem indokolt ítélet legendája magától elesik, ha a periratot elolvassuk. Minden elfogulatlan szellem számára elég, ha a bírák nevét idézzük: Fr. Jean le Maistre, aki Fr. Jean Graverent-t, a Szentszék által az egész francia birodalomba küldött eretneki inkvizitort képviseli, a apátja, Contances püspöke, Lisieux püspöke, Noyon püspöke ugyanazon város egyyházi bíróinak széke, Gilles, Fécamp Rouen- i tiszteletreméltó káptalan, és ötvenhárom doktor, bakkalaureátus, licenciátus vagyis a híres párizsi egyetem, nevezetesen a hittudományi kar, melytől a pápák télnek, mely szuverén bírája a királyoknak; tagjai között megtalálhatjuk majdnem teljes számban azokat, akik az akkori kereszténység legkiválóbb hittudósai: a legkülönbözőbb rendek szerzeteseit, minden nemzet világi papjait, a Zsinat tagjait, akik három pápát letettek.
De mit akarnak ezek az egyházi férfiak egy kis pásztorlánytól? - mondhatnák az emberek.
Először is, ez a kis pásztorlány azt állítja, hogy összeköttetésben áll az éggel. Az még rendben lenne, hogy összeköttetésben áll a szellemekkel: de bízza rá tanult és elővigyázatos személyekre, hogy azok döntsék el, jók-e vagy gonoszak ezek a szellemek. Ez a véleménye sok más dolog mellett a hittudományi kar tizenhat doktorának és hat licenciátusának vagy bakkalaureátusának.
Amikor így szólnak: „Kijelentette, hogy ezekben a jelenésekben Szent Mihályt, Szent Katalint és Szent Margitot látta, és hogy szavaik és cselekedeteik jók; bármilyen szilárdan hiszi is a keresztény hitet, a szóbanforgó nőről fel kell tételezni, hogy hittévedésbe esett, mert ha azt állítja, hogy a hittételek nem biztosabbak, mint az ő képzelgései, hittévedésben van."
És Denis Gastinet, licenciátus: „Tekintélynek, doktornak, mesternek hiszi magát, pedig hevesen megtévedt nő, Szakadár, eretnek!" Gastinet megvető fintora öt évszázad mélyéből feltör hozzánk öt évszázad vagy ki tudja milyen más süket és vak örvény mélyéből?...
Igen, ennek a licenciátusnak a szavai kegyetlenek, sőt ma már istentelennek tűnnek fel. De egykor, úgy látszik nem sok embert lázítottak fel. Legalább is több mint húsz évig némaság borult rájuk. Csaknem teljes némaság, és nem csupán angol földön.
Mert Johanna bírái javadalmakkal és kitüntetésekkel elhalmozva élték le életüket: az Egyetem rektora, Jean Beaupère, Besançon püspöke lesz, Franciaország királyának támogatása mellett; Thomas de Courcelles, aki azon a véleményen volt, hogy a szegény leánykát „lelke orvoslásáért" meg kell kínozni, mint a Notre-Dame káptalanjának legidősebb tagja hal meg, és amikor VII. Károly ünnepélyesen bevonul Párizs jó városába, Johanna egy másik hóhéra, Guillaume de Conti üdvözli őt, Pierre Cauchon az angol egyházat képviseli az 1425-ös zsinaton, és gyönyörű Rouen-i palotájában leheli ki lelkét borbélyának kezei között. Ami pedig a hírhedt Jean-t, Bedfort hercegét illeti, aki talán az egyetlen hiéna volt ezek között a rókák és patkányok között, ő Rouen-i kanonok lett és a székesegyház kórusában nyugszik jámbor kartársai között.
Könnyű megmagyarázni e férfiak nyugalmát. Valóban, mitől féljenek?
Annyi sok boszorkány között, akiket évenkint kigyomlál a földből az inkvizítor kapája, egy szerfölött gyanús kislány is akadt: gyanús világos és merész szeme, arfiruhája és az a szándéka, hogy ő majd megleckézteti Isten nevében a tisztelendő atyákat. A kapa kigyomlálta a többiekkel együtt. Hogy megmentse életét, elég lett volna, ha megtagadja merész állításait, ha lemond azokról a komolytalan jelenésekről, akár érzékeinek tanúsága ellenére is, hiszen az engedelmesség mindig többet ér, mint az elbizakodottság.
„Item, az említett nő végezetül is bőségesen és újólag figyelmeztettetett, vesse alá magát az Egyháznak, mert másként kirekesztik az Egyházból. És ha az Egyház elhagyja, az örök tűz és a földi tűz nagy veszélye fenyegeti." Erre ő olyan jajkiáltással, olyan kedves gyermeki sikoltással válaszol, hogy az ember szeretné, ha ajkával érinthette volna nyomát a levegőben, segélykiáltással, mely kirántotta volna hüvelyéből bármilyen lovag kardját, egy ártatlan kiáltással, melyre évszázadról évszázadra a francia ágyúk dühödt csaholása fog válaszolni : „Ha valóra váltjátok azt, amivel fenyegettek engem, testeteket és lelketeket éri baj!" ( George Bernanos, Johanna a visszaeső eretnek és szent )
https://boatswain69.blogspot.com/2022/10/vii-violent-ferment-iv-o-it-is-marvel.html
https://boatswain69.blogspot.com/2020/09/egy-jo-barat-arnyeka-is-boldogga-teszi.html
https://boatswain69.blogspot.com/2023/03/ix-kozel-van-hozzad-az-ige-szadban-es.html
https://boatswain69.blogspot.com/2022/11/viii-violent-ferment-v-zona-iv-vii.html
https://boatswain69.blogspot.com/2022/10/vii-violent-ferment-iv-szellemi.html
https://boatswain69.blogspot.com/2022/11/iii-zona-iii-vi-logosz-akinek-muve.html
https://boatswain69.blogspot.com/2022/11/xxi-alexandriai-kelemen-i-adva-van-at.html
https://boatswain69.blogspot.com/2022/10/vii-violent-ferment-iv-isten-magja-el.html
https://boatswain69.blogspot.com/2023/01/magikus-imadsag-vi-nemelyek-kozuluk.html
https://boatswain69.blogspot.com/2023/01/iii-final-exclusion-from-communion-with.html
https://boatswain69.blogspot.com/2023/04/what-is-love-iv-savonarola-anatemak-iii.html
https://boatswain69.blogspot.com/2023/01/what-is-love-ii-origenesz-anatemak-i.html
https://boatswain69.blogspot.com/2023/01/what-is-love-iii-origenesz-anatemak-ii.html
https://boatswain69.blogspot.com/2023/04/what-is-love-vii-pro-nobis-iv-non-omnia.html
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése