Kiemelt bejegyzés

The Mission of Manicheism II. ~ "Tartom az eget két karomban."

  "Tartom az eget két karomban."     "Tartom az eget két karomban. Nemcsak emelem, át is ölelem A szeretet vagyok, mely minde...

2023-05-09

"Egy titkos lépcsőn álruhában..." X. / «Vértanú leszesz». / Őérette ~ a lelke nagyon is meg lesz elégedve / tekintettel óhajuk méltányos és szent voltára

 «Az igazak kívánsága megadatik.»

 

 

A "szenvedély" dönt, ez van felírva a "harangodra" is..., s Krisztus kezére. Ez a neved melyen szólítottak és szólítani fognak, s hívnak azóta is folyton-folyvást. Így nevezik őrző angyalodat, daimónodat is.

S daimón leszel magad is... 

"Mint az atléta, aki bár öregkora miatt felhagyott az edzéssel, de a hírnév és a testedzés szeretetét nem hagyja abba, hanem élvezi, ha látja, amint mások  gyakorlatoznak, biztatja őket, s velük együtt fut; így azok is, akik már megvívták az élet harcait, s lelkük kiválósága révén daimónokká váltak, nem vetik meg teljesen az itteni eseményeket, kimondott szavakat, a törekvéseket, hanem jóindulatot tanúsítanak az azonos cél eléréséért törekvők iránt, velük együtt versengve buzdítják és ösztönzik őket az erény elérésére, ha látják, hogy már az óhajtott célhoz közel küzdenek, sőt már majdnem el is érték. De a daimón sem segít válogatás nélkül mindenkinek. Mint ahogy a tengerben úszók közül azokat, akik mélyen bent vannak, messze a szárazföldtől, partonállók csupán szótlanul nézik, azokért viszont akik közel jutottak a parthoz, a vízbe futnak, kezükkel és biztató szavukkal segítségükre sietnek, s megmentik őket." ( Plutarkhosz, Szókratész daimónja, 102 )

"Ugyanígy az istenség is csak kevesekkel és ritkán létesít közvetlen kapcsolatot, az emberek többségének viszont jeleket ad, ezekke1 jön létre az úgynevezett jóslás. Az istenek ugyanis csupán kevés embert tüntetnek ki életükben, csak azokat, akiket egészen különösen boldoggá és igazán istenáldottá akarnak tenni. Azok a lelkek pedig, akik már mentesültek újraszületés kényszerétől, és többé már nincs mit tenniük testük maradékával, tehát teljesen szabadok, Hésziodosz szerint ők a daimónok, akik az emberekről gondoskodnak." ( Plutarkhosz, Szókratész daimónja, 101-102 )

https://boatswain69.blogspot.com/2021/11/a-belso-lenyeget-vettem-at-viii.html

Ám a szenvedély honnan van?

Ha a daimón adott..., a szenvedély is adott.

 

«Vértanú leszesz».

 

"13. Vegyünk egy más példát. Tegyük fel, hogy valaki mindenáron vértanú szeretne lenni, s Isten így szól hozzá: 

«Vértanú leszesz». 

Ennek ő nagyon örül, s bízik benne, hogy úgy lesz a dolog; s íme, megeshetik mindennek dacára, hogy nem mint vértanú hal meg, anélkül, hogy emiatt a jövendölés veszítene igaz voltából. 

Azt mondhatná valaki, hogy ez lehetetlenség, mert hiszen ez esetben a jövendölés tényleg nem teljesedett be. Igen ám, de beteljesedhetett annak lényege, amennyiben Isten megadhatta neki a vértanúság utáni vágyat és ennek fejében annak jutalmát, úgyhogy a szeretet vértanújává lett. 

Bocsáthatott reá annyi szenvedést, hogy nehezebb volt azokat elviselni, mint egyszerre meghalni; úgyhogy az illető hosszas, fájdalmas vértanúságot szenvedett, s elnyerte annak lényegét, amit kért, s amit Isten megígért neki. 

Mert hiszen az ő vágyainak főtárgya nem az volt, hogy ilyen, vagy olyan halállal haljon meg, hanem az, hogy halálával szolgálatot tegyen az Úrnak. s hogy szeretetét irányában oly fokban mutathassa ki, amint azt a vértanúk tették. 

A kínhalál magábanvéve úgy sem ér semmit, ha nem Istenért szenvedi az ember; már pedig Ő más módon is tud arra alkalmat nyújtani, hogy valaki vele szemben kimutassa szeretetét és Őérette szenvedjen, s ennek fejében elnyerje a vértanúk jutalmát. 

Ha tehát az illető nem is hal meg mint vértanú, a lelke nagyon is meg lesz elégedve, s be fogja látni, hogy megkapta azt, ami után esengett. 

Mert az ilyenféle vágyak és más hasonlók, ha igazi szeretetből fakadnak - ha nem is teljesednek be olyan módon, amint az illető képzeli és gondolja, azért mégis csak beteljesednek, de esetleg más, sokkal tökéletesebb s Isten dicsősége szempontjából előnyösebb alakban; szóval az illető jobbat kap annál, amit kért. 

Ezért mondja Dávid: «Desiderium pauperum exaudivit Dominus». «A szegények kívánságát meghallgatta az Úr.» ( Zsolt 10,17.) 

A Példabeszédek könyvében pedig így szól az isteni Bölcsesség: «Desiderium suun justis dabitur», «Az igazak kívánsága megadatik.» ( Péld 10,17 ) 

Tudjuk azt, hogy a szentek közül sokan kívántak egyet-mást az Úristen érdekében, ami földi életük folyamán nem teljesedett be; nyugodtak lehetünk aziránt, hogy tekintettel óhajuk méltányos és szent voltára, az a másik életben teljesedett be és pedig tökéletesen. Mivel ez így van, igazat mondott volna Isten, ha földi életükben azt ígéri nekik, hogy kívánságuk teljesedni fog, még ha nem úgy következett is be.

14. Ezen és sok más módon lehetne tehát Isten szavai és látomásai igazak és bizonyosak, annak ellenére, hogy csalódunk bennök, csupán azért, mert nem vagyunk képesek felérni ésszel azokat a magas és lényeges eszméket, amelyeket Isten általuk ki akar fejezni. A legokosabb és legbiztosabb eljárás tehát, amit a lélek velük szemben követhet, az, hogy
óvatosan kerülje mindezeket a természetfölötti dolgokat, s szokjék hozzá – amint mondottuk - a tiszta szellemiséghez és a hit sötétségéhez, mert ez az egyesülésnek eszköze." ( Keresztes Szent János, A Kármelhegy útja, XIX, 13-14, 205-207 )

 

"A gonoszt utoléri, amitől retteg, amit az igazak kívánnak, az osztályrészük lesz." ( Péld 10,24 )

"Ellenben "a bűnösök halála igen gonosz", azoké (mondom), akiknek örök halálra jutását a te bölcsességed megfoghatatlan, noha elrejtett, de mindenkor igazságos elhatározásaidnak megközelíthetetlen mélységes titkai folytán előre tudtad, akinek nevei és gonosz cselekedetei számonvételben vannak nálad, ki a tengerföveny homokszemeinek számát is nyilvántartod, s a mindenség megmérhetetlen űrének mélységét megmérted. Akiket az ő tisztátalanságaikban meghagytál, akiknek minden kárukra szolgál és akik ajkán "még az imádság is bűnné válik" úgy szálljon fel az ilyen akár az égig és verje a felhőket fejével, s helyezze lakását akár az égbolt csillagai közé, a vége mégis az lesz, hogy a szemétdombra jut, melyre az emésztő tűz vár." ( Szent Ágoston, A lélek Istennel való magányos beszélgetéseinek könyve, XXVII, 70 )

Mert nem ismerte fel személyes "szenvedélyét"..., s/vagy nem "Őérette" kívánta azt beteljesíteni.

Mert van akinek szájában "még az imádság is bűnné válik"..., mert van akinek ott és akkor nem ez a "dolga".

( 54. születésnapomra )

2023-05-07

"Egy titkos lépcsőn álruhában..." IX. ~"Ismerjelek meg, téged, Uram, én ismerősöm..." I.

 "Teremts újjá engem."

 

 

A lélek tehát beszélget Istennel, s e beszélgetés során változik formálódik - κατοπτριζόμενοι τὴν αὐτὴν εἰκόνα μεταμορφούμεθα ἀπὸ δόξης εἰς δόξαν.

Szent Ágoston "beszélgetőkönyvecskéje" így kezdődik:

 

 "1. Ismerjelek meg, téged, Uram, én Ismerősöm; ismerjelek meg lelkemnek erőforrása. Mutasd meg nekem magadat én vigasztalóm; lássalak téged, szemem fénye. Jöjj, lelkivilágomnak öröme, szívemnek vigassága. Szeresselek téged, lelkemnek élete. Lépj közelebb hozzám, nagy gyönyörűségem, édességes vigasztalásom, Uram, Istenem, én életem és lelkemnek összes dicsősége.

2. Engedd, hogy megtaláljalak, szívemnek kívánsága: tartsalak fogva, lelkemnek szerelme. Karoljalak át, égi jegyesem, legnagyobb ujjongásom kívülre-belülre. Légy enyém, örökéletű boldogság: bírjalak téged szívemnek közepében, boldogságos élet, szellemi világom felülmúlhatatlan édessége.

3. Vonzódjam feléd, Uram, én bátorságom és erősségem, én menedékem és szabadítóm. Szeresselek téged, Istenem, én segítőm, bátorságom fellegvára s minden szorongattatásimban édes reménységem. Karoljalak át, téged, jót, aki nélkül semmi se jó; éldeljelek téged, ó legjobb, aki nélkül semmi se igen jó.

(...)

14. Ó világossága az értelemnek, ó világító igazság, ó valón tündöklő fény, mely megvilágosít minden e világra jövő embert! Vagyis inkább csak azt, aki ide jő, de
azt nem, aki e világot szereti, mert "aki e világot szereti, ellenségévé válik Istennek." Űzd el az értelmi világom mélységének színe fölött terjengő sötétséget, hogy lásson téged a megértés által, hogy megismerjen a fölfogás által, hogy szeressen a megismerés által.

15. Ugyanis mindenki, aki megismer téged, szeret téged, magát elfeledi; jobban szeret téged, mint önnönmagát; elhagyja magamagát, hogy fölötted örvendjen. Onnan van az, Uram, hogy nem szeretlek annyira, amennyire tartozom, mert nem eléggé ismerlek; de mivel kevéssé ismerlek, kevéssé szeretlek, s mivel kevéssé szeretlek, kevéssé örvendezem benned.

16. Ám tőled, a való igaz, benső örömtől a külső dolgok által eltávolodván, amidőn egyedül téged nélkülözlek, a külvilági dolgokban csalárd barátságokat keresek. Így történt, hogy én, szánandó, az én szívemet, melyet egyedül reád kellett volna egész Szeretettel és minden érzelemmel fordítanom, hiúságoknak adtam oda, s azért hívságossá lettem, miközben a hiúságot szerettem.

17. Biz' innen van az, Uram, hogy én benned nem örvendezem és hozzád nem ragaszkodom. Mert én a külső dolgokban, te a belsőkben; én az anyagiakban, te a lelkiekben; én a mulandókban ömlök el lelkemmel, forgolódom gondolatommal, bonyolódom össze szavammal: Te pedig, Uram; az örökkévalókban lakozol és Örökkévalóság vagy. Te az égben, én a földön; te a magasságban levőket irányítod, én a legalacsonyabbakat; te az égieket, én a földieket. És vajon mikor lesz lehetséges az ily homlokegyenest ellentétben levőknek egymással megegyezésre jutniok?"  ( Szent Ágoston, A lélek Istennel való magányos beszélgetéseinek könyve, I, 7; 10 )

Keresztes Szent Jánost is ez foglalkoztatta...

"2. Ennek oka az, hogy- amint a bölcselők tanítják - két ellentétes dolog nem állhat meg ugyanabban az alanyban. Mivel pedig a sötétség, vagyis a teremtményekhez való ragaszkodás és a világosság. vagyis Isten, ellentétesek egymással és különbözök, amint ezt Szent Pál tanítja a korinthusiakhoz írt levelében, mondván: «Quae societas luci ad tenebras?» Mi egyesülése van a világosságnak a sötétséggel?» (2. Kor. 6, 14.)" ( A Kármelhegy útja, I, XIV, 3, 66 )

https://boatswain69.blogspot.com/2023/05/egy-titkos-lepcson-alruhaban-iv-az.html  

 "1. Én szegény ember, mikor lesz lehetséges, hogy az én ferdeségem a te egyenességedhez hozzáigazodjék? Te, Uram, a magányt szereted, én meg a sokadalmat; te a csöndességet, én pedig az élet zaját: te az igazságot, én a hiúságot; te a tisztaság útját járod, én a tisztátalanság csapását követem.

2. Mit szóljak többet, Uram? Te igazán jó vagy, én semmirevaló; te kegyes, én gonosz: te szent, én kolduslelkű; te igazságos, én igaztalan; te fényeskedő, én vakoskodó; te élet, én megholt; te orvosság, én senyvedő; te az öröm, én a szomorúság: te minden igazság
foglalatja, én merő hiúság, miként minden ember, aki csak él"

3. Jaj, mit mondjak hát, ó Teremtő! Halld, ó Alkotó! A te teremtményed vagyok, már veszni indultam; a te teremtményed vagyok, máris halálra váltam. A te kezed műve vagyok, már-már a semmiségbe térek vissza. A te alkotásod vagyok: a te kezeid, Uram, teremtettek és alkottak engem"; ismétlem: azok a kezek, amelyeket szegekkel vertek át énértem. Kezeidnek művét, uram, meg ne vessed kezeidnek sebeit, kérlek, hogy megtekintsed.

https://boatswain69.blogspot.com/2023/04/ki-megy-fel-az-ur-hegyere-sotet-nagy.html 

https://boatswain69.blogspot.com/2023/02/sissies-ii-iv.html

https://boatswain69.blogspot.com/2022/12/gnosztikus-irodalom-lx-xvii-12.html

https://boatswain69.blogspot.com/2023/01/gnosztikus-irodalom-lxxxix-xlix.html

https://boatswain69.blogspot.com/2023/04/vii11-enyem-vilag-es-ami-betolti-ii.html

https://boatswain69.blogspot.com/2023/01/gnosztikus-irodalom-cviii-jezus.html

https://boatswain69.blogspot.com/2023/04/vii5-igazsagat-hirdesse-az-eg-mert.html

https://boatswain69.blogspot.com/2023/01/gnosztikus-irodalom-lxxxvi-xlvi.html

"Sötétből sötétbe"..., a "Bölcs Tűz" elé...

4. Íme, Uram, Istenem, kezeidre jegyeztél fel engem: olvasd ezt az írást és ments meg engem. Lám, hozzád sóhajtozom, a te teremtményed; teremtő vagy, teremts újjá engem." ( Szent Ágoston, A lélek Istennel való magányos beszélgetéseinek könyve, II, 11 )


κατοπτριζόμενοι τὴν αὐτὴν εἰκόνα μεταμορφούμεθα ἀπὸ δόξης εἰς δόξαν.


Mindenkit bátorítanék..., ereszkedjék beszédbe. A kommunikáció ha eleinte suta is, mégis csak több, mintha "elmennénk egymás mellett". S csak érdekel mindenkit, milyen név van arra a Kézre felírva...

2023-05-06

"Egy titkos lépcsőn álruhában..." VIII. ~ az Úr dicsőségének arca feltárul / rövid ima, amely áthatol az egeken, mert nincs köze az időhöz.

 Imitatio Christi II.

 

 

 

"De mi mindannyian, amikor az Úr dicsőségének arca feltárul, és ezt a képet tükrözi, dicsőségről dicsőségre változunk az Úr szelleme miatt."

"18Mi pedig, miközben fedetlen arccal, mint egy tükörben szemléljük az Úr dicsőségét mindnyájan, ugyanarra a képre formálódunk át az Úr Lelke által dicsőségről dicsőségre." ( 2 Kor 3,18 )

 Ennek a Pál apostoltól származó gondolatnak a párja már elhangzott Nüsszai Szent Gergely írásában:

"Intsetek minden embert és tanítsatok minden bölcsességgel, hogy minden embert mint tökéletest állítsunk Krisztus elé, amiért magam is küzdve fáradozok (Kol 1,28)."

 

ἡμεῖς δὲ πάντες ἀνακεκαλυμμένῳ προσώπῳ τὴν δόξαν κυρίου κατοπτριζόμενοι τὴν αὐτὴν εἰκόνα μεταμορφούμεθα ἀπὸ δόξης εἰς δόξαν, καθάπερ ἀπὸ κυρίου πνεύματος.

 

Így jobban érthető Ratkó József mondata is...

https://boatswain69.blogspot.com/2021/10/ut-gyozelemhez-ii-apokalipszis-semmi.html

https://boatswain69.blogspot.com/2020/08/o-igyekszik-teremni-bennuk-is-ismerd.html

https://boatswain69.blogspot.com/2021/10/istengyermekek-i-edes-jatekkal-betelve.html

https://boatswain69.blogspot.com/2022/10/gnosis-xiii-onismeret-vi-valasztottak.html

https://boatswain69.blogspot.com/2022/09/gnosis-v-iv-ismerd-meg-magad-es-istenre.html

https://boatswain69.blogspot.com/2021/10/ecclesia-dilacerata-csak-doglott-hal.html

https://boatswain69.blogspot.com/2023/01/gnosztikus-irodalom-cxiii-tamasnak.html

https://boatswain69.blogspot.com/2020/12/akinek-maskepp-irgalmazott.html

..., ismerd meg magad és Istenre ismersz.
 

 

Öleld hát magadhoz, mint személyiséged legjobb és legszebb formáját, és válj eggyé vele...

 "13. Ebben a lemondásban találja meg a lélek nyugalmát és pihenését. Mivel ugyanis semmi után nem vágyódik: semmi sem vonzza és húzza fölfelé, és semmi sem taszítja és nyomja lefelé, hanem nyugodtan megmarad az ő alázatosságának középpontjában. Mert amíg bármi után vágyódik, ez magában véve is elég ahhoz, hogy nyughatatlan legyen." ( Keresztes Szent János, A Kármelhegy útja, I, XIII, 13, 108 )

 A cél, hogy a két lélek egyesüljön..., mint Flaubert novellájában.

https://boatswain69.blogspot.com/2020/10/csak-kulsosegekben-ternek-el.html

"Isten azt akarja, hogy a lélek a kegyelem útján tökéletesen egyesüljön Ővele." ( Keresztes Szent János, A Kármelhegy útja, II, IV, 4, 121 )

Ehhez csak szemlélődni kell megtanulni.

"A sötét és általánosságban tartott szellemi ismereteknek csak egy osztálya van, ez a szemlélődés, amelynek szinvonalára az embert a hit emeli föl." ( Keresztes Szent János, A Kármelhegy útja, I, XIV, 11, 170-170 )

"11. Ennek az önfeledtségnek oka pedig ezen tudatnak tisztasága és egyszerűsége, (...) Ennek következménye az is, hogy a léleknek ez a szemlélődés, bármily hosszú ideig tartson is, mindig nagyon rövidnek látszik; ugyanis a tiszta ismeretben töltötte ezt az időt, mely ismeret nem időben folyik le. Ez az a rövid ima, amelyről írva van, hogy áthatol az egeken, mert nincs köze az időhöz. Az egeken pedig azért hatol át, mert a lélek mennyei megértésben van egyesülve; (...)" ( Keresztes Szent János, A Kármelhegy útja, II, XIV, 2, 109 )

Ennek sok formája van..., de mivel úgyis a "kegyelem dönt"..., személyfüggő, ki mit választ, s ki mit meddig gyakorol, csak "szeretettől lángoljon érette s vágyakozzék utána." ( Keresztes Szent János, A Kármelhegy útja, I, XIV, 2, 109 )

https://boatswain69.blogspot.com/2020/08/stop-look-listen.html

https://boatswain69.blogspot.com/2020/10/kezemben-kis-rog-enekel.html

https://boatswain69.blogspot.com/2020/10/az-igazsag-maga-lep-mukodesbe.html

https://boatswain69.blogspot.com/2020/08/amiben-isten-ember-kivan-lenni.html

"Egy titkos lépcsőn álruhában..." VII. ~ az éj napfényre hozza az én gyönyörűségemet / páralepte tükör

Theologia Mystica II.

 

 

Ahogy az 50. zsoltárban már elemeztük:

"6Igazságát hirdesse az ég, mert ítéletet tart az Isten. ( καὶ ἀναγγελοῦσιν οἱ οὐρανοὶ τὴν δικαιοσύνην αὐτοῦ, ὅτι ὁ Θεὸς κριτής ἐστι. )  (Szela.)"

"7. Mindamellett, ha tovább halad ezen az úton és sötétben tartja képességeit, szükségképen fog világosságot látni, amint ezt kimondja Üdvözítőnk az Evangéliumban; «In judicium ego in hunc mundum veni, ut qui non vident, vedeant, et qui vident, caeci fiant». «Ítéletre jöttem én e világra, hogy akik nem látnak, lássanak és akik látnak, vakok legyenek.» (Ján. 9,39) Ami ezt a lelki utat illetőleg a szó szoros értelemben veendő, vagyis úgy, hogy az a lélek, amely sötétben van és önként vakította meg összes természetes látóképességeit,
természetfölötti módon fog látni; míg ellenben az, aki bármilyen egyéni felfogásához ragaszkodik, meg fog vakulni, és el fog maradni az egyesülésnek útján.ítéletre jöttem én e világra..."( Keresztes Szent János, A Kármelhegy útja, II, IV, 7, 123)

https://boatswain69.blogspot.com/2023/04/vii5-igazsagat-hirdesse-az-eg-mert.html

Idéztük Andrew Torba cikkét, melyben ő aggódik Krisztusért, mint egyetemes szervezetért, amiatt hogy ami "nem-egyház" felfalja, mint valaki rákos daganat az ép testet. Az ítélet tehát mindenkire vonatkozik, aki rombolja Krisztus képmását a társadalomban.

"(...), hogy Krisztus eleven teste legyen a tanúságtételre." ( Magyar Katolikus Lexikon, http://lexikon.katolikus.hu/E/Egyh%C3%A1z.html )

https://boatswain69.blogspot.com/2020/09/a-kerdes-egyebkent-nem-az-hogy-mit-er.html

 

Ám van e "képrombolásnak" egy közvetlenebb megközelítése is..., ahogy Plotinosz beszél a nap-szem hasonlatában. Mert vannak fényhez szokott szemeink..., sőt..., a szemeink  is fényből vannak.

https://boatswain69.blogspot.com/2023/05/egy-titkos-lepcson-alruhaban-ii-jojj.html

Így magadat is is az Ő szemével látod.

 

Pál apostol ír valami hasonlót második korintusi levelében:

Nyers fordításban: "De mi mindannyian, amikor az Úr dicsőségének arca feltárul, és ezt a képet tükrözi, dicsőségről dicsőségre változunk az Úr szelleme miatt." ( 2 Kor 3,18 )

Valamivel költőiebben:

"18Mi pedig, miközben fedetlen arccal, mint egy tükörben szemléljük az Úr dicsőségét mindnyájan, ugyanarra a képre formálódunk át az Úr Lelke által dicsőségről dicsőségre." ( 2 Kor 3,18 )  

 


 

ἡμεῖς δὲ πάντες ἀνακεκαλυμμένῳ προσώπῳ τὴν δόξαν κυρίου κατοπτριζόμενοι τὴν αὐτὴν εἰκόνα μεταμορφούμεθα ἀπὸ δόξης εἰς δόξαν, καθάπερ ἀπὸ κυρίου πνεύματος. 

 

 Ha jól csinálod..., nem magad látod a tükörben, az Ő szemével Őt kell látnod.

Ám addig páralepte tükör, - mi szemüvegesek tudjuk, milyen bosszantó, ha nem tiszta a lencse, zavart a látás.

"1. Harmadik káros hatásuk az érzéki vágyaknak az, hogy a lelket vakká és homályossá teszik. Amint a kigőzölgés elhomályosítja a levegőt, s elfogja a napvilágot; amint a foltos tükör nem tudja az ember alakját tisztán visszaadni; vagy amint az iszapos víz nem mutatja kivehetően az arcunkat, ha belenézünk: éppúgy a lélekben is az érzéki vágyak uralma alatt annyira elhomályosodik az értelem, hogy sem a természetes okosság, sem pedig Istennek természetfölötti bölcsessége nem képes abba jól behatolni és azt teljesen megvilágítani. Azért mondja a királyi próféta, Dávid, erről a tárgyról beszélve: «Comprehenderunt me iniquitates meae et non potui, ut viderem». «Gonoszságaim megfogtak engem és nem láthattam». (Zsolt. 39, 13.) 

2. De nemcsak az értelem homályosodik el a lélekben, hanem eltompul az akaraterő is, gyengül az emlékezőtehetség s az összes képességekben fölbomlik a rend. Mivel ugyanis ezen tehetségeknek működése az értelem irányításától függ, világos, hogy mikor ez utóbbi nem működik szabatosan, bennök is zavar áll be. Ezért mondja Dávid próféta: «Anima mea turbata est valde». «Lelkem igen megháboríttatott» (Zsolt. 6, 4.), ami ugyanannyit tesz, mintha azt mondaná, hogy lelki tehetségeiben állt be zavar. Mert amint említettük, az értelem éppoly kevéssé képes befogadni az isteni bölcsesség megvilágosítását, mint a füstös levegő a napfényt. Az akarat sem képes Isten iránt tiszta szeretetre lobbanni s olyan e tekintetben, mint a páralepte tükör, mely nem mutatja tisztán az előtte levő tárgy képét. Az emlékezetben éppoly kevéssé van meg a tehetség, hogy világosan megőrizze Isten képét, mert a vágyak gőze elhomályosítja s olyan, mint a piszkos víz, mely nem tükrözi élesen vissza annak arcát, aki benne nézegeti magát." ( Keresztes Szent János, A Kármelhegy útja, I, VIII, 1-2, 84-85 )

S mekkora öröm lehet a "tiszta szem".

 


A "Theologia Mystica II." ennek ismerete, hogyan szerezzük vissza tiszta tudatunkat, tiszta látásunkat..., hogy az lássuk ami van, se mást, ne többet ( Just Like This ).

https://boatswain69.blogspot.com/2020/08/fontos-lancszem-lettel-lancban.html

"6. Ezért van az, hogy azt a szemlélődést, amelyben az értelem Istent illetőleg megvilágosításban részesül, a hittudósok úgy nevezik, hogy theologia mystica, ami annyit tesz, mint Istenre vonatkozó titokzatos tudás; ugyanis titokzatos marad magára arra az értelemre nézve is, amely azt magába fogadja. Szent Dénes a sötétség fénysugarának nevezi. Erre vonatkozólag mondja Baruch próféta: «Viam autem sapientiae nescierunt, neque commemorati sunt semitas ejus». «De a bölcsesség útját nem ismerik s nem jutnak eszökbe annak ösvényei.» (3, 23.) Látszik tehát, hogy az értelemnek vakká kell lennie mindazon utakkal szemben, amelyeket ő maga képes kitalálni, mert csak így egyesülhet Istennel. Aristoteles mondja, hogy amint a denevér szemei nem látnak fényes nappal, ép úgy van a mi értelmünk is Istennel szemben, aki teljes sötétség reánk nézve. S hozzáteszi, hogy minél magasabbak és világosabbak önmagukban Isten dolgai, annál ismeretlenebbek és sötétebbek lesznek mireánk nézve." ( Keresztes Szent János, A Kármelhegy útja, II, X, 6, 144 )

Tehát Pál apostol után szabadon..., nem én látok már hanem Krisztus lát bennem.

"6. Mindebből tehát az következik, hogy a hit, mely magában véve sötétség, megvilágítja a lelket, amely szintén sötétben van; s így megtörténik, amit szintén Dávid mond egy másik zsoltárban: «Et nox illuminatio mea in deliciis meis». Az éj napfényre hozza az én gyönyörűségemet.» (138, 11.) Ami annyit jelent, hogy: «az én tiszta szemlélődésem és Istennel való egyesülésem örömeiben a hit éjjele lesz a vezetőm». Ezzel azt akarja mondani, hogy a léleknek előbb sötétben kell lennie, mert csak így részesülhet világosságban, s csak így járhatja meg ezt az utat." ( Keresztes Szent János, A Kármelhegy útja, II, III, 6, 119 )

Ez a "sötétség" tiszta tudat, a s a hozzá vezető út a "tükröt csiszolok"...

https://boatswain69.blogspot.com/2022/03/de-praedestinatione-sanctorum-x-az.html

https://boatswain69.blogspot.com/2020/07/ez-teljes-elet.html 

Az ítélet tehát érvényes ránk, míg magunkat látjuk a tükörben..., s míg társadalmunk nem "Civitate Dei".

2023-05-05

"Egy titkos lépcsőn álruhában..." VI. / "Az erény kertésze" II. ~ Intsetek minden embert és tanítsatok minden bölcsességgel!

 "Adja meg nektek a bölcsesség és kinyilatkoztatás Lelkét!"

 

 

 "11. Az apostol is azt mondja, hogy a vallásosság tanítványainak sok igyekezet és küzdelem árán lehet tökéletes haladást elérniök, és mindenki elé kitűzi az igazság célját, kinyilvánítva: Intsetek minden embert és tanítsatok minden bölcsességgel, hogy minden embert mint tökéletest állítsunk Krisztus elé, amiért magam is küzdve fáradozok (Kol 1,28), és ismét kívánja azoknak, akik a keresztség által méltók lettek a Lélek pecsétjére, hogy vegyék a szellemi életkort, a Lélek segítségével való növekedést, mondván: 

"Azóta, hogy értesültem hitetekről és minden szent iránt tanúsított szeretetekről, szüntelenül imádkozom értetek és kérem, hogy ami Urunk, Jézus Krisztus Istene, a dicsőség Atyja adja meg nektek a bölcsesség és kinyilatkoztatás Lelkét az Ő megismerésére, világosítsa meg szívetek szemét, hogy megtudjátok, mi az ő meghívásának reménye, mi az Ő öröksége, dicsősége, gazdagsága a szentek között, és mily mérhetetlenül nagy az Ő ereje rajtunk, akik hívők lettünk (Fil 1,19 és Ef 1, 15-19)." ( Nüsszai Szent Gergely, Az Isten szerinti célokról és az igazi aszkézisről, 3, 425-426 )

 

"Intsetek minden embert és tanítsatok minden bölcsességgel, hogy minden embert mint tökéletest állítsunk Krisztus elé, amiért magam is küzdve fáradozok (Kol 1,28)."

 

2023-05-04

"Egy titkos lépcsőn álruhában..." V. ~ A hetvenkettedik szám! / "Aki megrontja Isten templomát, azt Isten is megrontja."

  Minden éberséggel őrizd szívedet, belőle indul ki az élet!

 

 

Minden ami nem a jó kertész szigora és rugalmassága, az mind "hiba - hiba - hiba".

A kertész nem megerőszakolja a kertjét..., hanem kertté válik, ahogy a kert a kertésszé. "Ha fát fenyegeted, kétszer hal meg a kertész."

Minden fűszál éle ő lesz..., s Michelangelo visszanéz ránk Apolló szobrából.

 

Michelangelo visszanéz ránk Apolló szobrából.

 

 Ami ettől eltérő az gyilkosság, más életének méltánytalan korlátozása, gyilkosság..., tehát halálos bűn, mely nem nyer feloldozást.

Nem az hát a baj, ha Michelangelonak rontott "követ" adnak, az a megbocsáthatatlan bűn, ha széklábakat faragtatnak vele, mint Madách Az ember tragédiája Falanszter jelenetében..., vagy ha még azt sem.

 

"AZ AGGASTYÁN
A hetvenkettedik szám!

MICHELANGELO (kilépve)
      Íme, itt. -

AZ AGGASTYÁN
Rendetlenül hagyád el műhelyed.

MICHELANGELO
Igen, mert mindig széklábat csináltam,
És azt is a leghitványabb alakra.
Soká könyörgtem, hagyják módosítnom,
Engedjék, hogy véssek rá holmi díszt,
Nem engedék. Kivántam változásul
A szék támláját, mindent hasztalan.
Megőrüléshez voltam már közel,
S otthagytam a kínt, ott a műhelyet. (Visszalép.)

AZ AGGASTYÁN
E rendbontásért a szobába mégy,
S nem élvezed e szép meleg napot.

ÁDÁM
Michelangelo, mily pokol lehet
Szűd istenének, hogy nem bír teremtni. -

Óh, mennyi ismerős mindenfelé,
És mennyi szellem, mennyi őserő.
Ez vélem harcolt - az mártírhalált halt,
Ez szűknek érzé a világtekét,
S mi egyformára, mily törpére szűrte
Az állam. Óh, Lucifer, jőj, jerünk;
Nem bírja lelkem e látványt tovább.
"( Madách Imre, Az ember tragédiája )

 

Aki elveszi a kertet a kertésztől, a követ a szobrásztól..., megöli azt, de aki a kerttől veszi el a kertész..., ugyanígy gyilkos..., a kertet öli meg vele. ( Már sosem tudjuk meg, milyen lett volna a Latinovits Zoltán féle színház... )

 

"5. Azt, hogy a gyűlölet milyen, halljad Jánostól, aki így szól: "Aki gyűlöli testvérét, az gyilkos, és tudjátok, hogy egy gyilkosnak sincs örök élete (1Jn 3,15)." A testvérét gyűlölő embert gyilkosként veti ki az életből, még élesebben fogalmazva: a gyűlöletet nevezte gyilkosnak. Akiből kivész a felebaráti szeretet és megsemmisül, barátból ellenség lett, az nyilván azok közé sorolódik, az összeesküvők táborába kerül, azok titkolt ellenszenvét táplálva a felebaráttal szemben." Mindezekből elég világos, hogy nincs különbség a rejtett, benső bűnök és a nyilvánvalóak és láthatóak között. Az apostol összegyűjti ezeket és mint egyenrangúakat felsorolja: "Minthogy nem méltatták Istent arra, hogy megismerjék, Isten is elvetemült elméjükre hagyta őket, hogy azt tegyék, amit nem kell, tele mindenféle igazságtalansággal, paráznasággal, gonoszsággal, hitványsággal, tele gyilkossággal, irigységgel, viszálykodással, álnoksággal, rosszindulattal, megszólással, istengyűlölők, gyalázkodók, fennhéjázók, leleményesek a gonoszságban, bűbájosak, szüleik iránt engedetlenek, értetlenek, hitszegők, könyörtelenek, akik Isten igazságos ítéleteit megismerték, hogy akik ilyeneket tesznek, azok méltók a halálra (Róm 1,28-32). Látod, hogy a rosszindulatot, a fennhéjázást, az álnokságot, és a többi titkos bűnt a gyilkossággal és kapzsisággal, meg a többi ilyennel együtt sorolja fel? Mit kiált maga az Úr, amikor ezt mondja: Ami nagy dolog az emberek előtt, az utálatos Isten előtt, és aki felmagasztalja magát, azt megalázzák, és aki megalázza magát, azt felmagasztalják (Lk 16,15; 14,11), és a Bölcsesség mondja: "Tisztátalan az Úrnál mind, aki gőgösszívű." (Péld 16.5). Az Írásban sok helyen található olyan kijelentés, amely elítéli a lélek rejtett szenvedélyeit.

Aki gőgös szívű és másokat aláz meg?


6. Így ezek gonoszak és nehezen gyógyíthatók, erejük a lélek legmélyén van, ezért puszta emberi igyekezettel és erénnyel nem lehet kitépni és eltüntetni, csak a Lélek erejének imában való segítségül hívása által uralható a belül zsarnokoskodó bűn, mivel maga a Lélek tanítja Dávid hangját használva: "Rejtett vétkeimtől tisztíts meg engem, és az idegen bűntől kíméld meg szolgád (Zsolt 18,13)." Mert az egy ember két emberből, a testből és lélekből, tevődik össze, abból, amely kívülről befoglalja, és abból, amely bent marad az életmóddal, amely mellett úgy kell gubbasztani, vigyázni, mint Isten temploma mellett, nehogy a látható bűnökből valami hozzáverődjön és megrendítse, összedöntse. Erre vonatkozik az apostol fenyegetése, aki ezt mondja: "Aki megrontja Isten templomát, azt Isten is megrontja (1 Kor 3,17)." Mindig tartani kell a benső őrséget, nehogy valahonnan a mélyből felbukkanjon a gonoszság hada, és a vallásosság gondolatát megsemmisítse, foglyul ejtse a lelket, megtöltse azt a titkon benyomuló szenvedélyekkel. Őrködni kell tehát rendületlenül, gyakorta az Íráshoz fordulni mint vezénylő parancsnokhoz, amely szólít, ember, minden éberséggel őrizd szívedet, belőle indul ki az élet! (Péld4,23).

 
7. A lélek őre a vallásos gondolat, amely Isten félelmében és a Lélek kegyelmében és az erény cselekedeteiben erősödik. Aki lelkét az ilyenekkel fegyverzi fel, könnyen elhárítja  a zsarnok nyilait, az álnokságot és a kívánságát, a gőgöt, haragot értem ezen, meg a gonoszságnak ami rossz indulása csak lehet."
( Nüsszai Szent Gergely, Az Isten szerinti célokról és az igazi aszkézisről, 3, 422-424 )

 S mi gonoszabb lehet egy embert "saját" méltóságában fejlődni nem hagyni?

"Minden éberséggel őrizd szívedet, belőle indul ki az élet!"

Másokét éppúgy. 

 

"Egy titkos lépcsőn álruhában..." IV. ~ "Az erény kertésze" I. : egyszerűnek és szilárdnak kell lennie / aki folyton Istennel öntöz

Egyazon lélekből tövist és búzát teremni.

 Gyermek vagy felnőtt?


 

 Zlinszky János a gyermekség mellett teszi le a voksát. ( https://boatswain69.blogspot.com/2023/05/egy-titkos-lepcson-alruhaban-iii.html )

Hogyan gondolkodik erről Nüsszai Szent Gergely?

"8. Az erény kertészének egyszerűnek és szilárdnak kell lennie, csak a vallásosság gyümölcseit szabad ismernie, életmódja soha nem tévedhet a gonoszság útjára, gondolkodásmódja nem térhet el a vallásos hittől, hanem egyszerűnek kell lennie, egyenesnek, a saját útján kívül eső szenvedélyekben nem szabad járatosnak lennie. Mert nem remélheti az életmód ugyanazon jutalmát egy férfival együttélő asszony, és az, aki a házasságot paráznasággal bemocskolja. A boldog Mózes ugyanis ezt mondja: "Szérűdön ne fogj be egymás mellé két különböző fajta állatot, e járomba ökröt és szamarat, hanem azonos fajtájukat fogj be, amikor szérűdön csépelsz, ne termessz földeden kétféle terményt, se ugyanabban az évben, sem a következőben (MTörv 22,1 1; 22,9; vö. Lev 19;19). Ne pároztass egymással különféle állatokat hanem az azonos fajtájút az azonos fajúval pároztasd!" ( Nüsszai Szent Gergely, Az Isten szerinti célokról és az igazi aszkézisről, 3, 424 )

Érdekes szavak vannak a szövegben, az "egyszerűség" inkább gyermeki tulajdonság..., a "szilárdság" azonban már a felnőttek világa, mert erő is kell hozzá. A "hit" inkább gyermeki, míg az "ismeret" és a "gondolkodás", és a "jártasság" is inkább felnőtt erény, hiszen idő és kitartás kell hozzá. 

Akkor most Pál apostolnak van igaza vagy Jézusnak? 


"9. Mit jelentsenek ezek a feladványok a szenteknek? Azt, hogy nem kell ugyanazon lélekben egymás mellé ültetni bűnt és erényt, sem ellentétes részekre szabdalni az életformát, egyazon lélekből tövist és búzát teremni, sem Krisztus menyasszonyát házasságtörővé tenni Krisztus ellenségével, fényt foganni, de sötétséget szülni. Ezek összeférhetetlenek, ahogyan nincs köze egymáshoz erénynek és bűnnek. Mert mi köze van a megtartóztatásnak a kicsapongáshoz? Lehet-e egyetértés az igazságosság és igazságtalanság között? Mi köze a világosságnak a sötétséghez? (2Kor 6,14) Hát nem akarja kiszorítani egyike a másikat, és nem akar megmaradni az ellene hadakozó közelében? A bölcs földművesnek tehát a jó és iható forrásból kell életformája tiszta öntözővizeit fakasztania, annak minden iszaptól tisztának kell lennie. Csak az Isten által ültetett palántákat ismerheti, és élete során ezeket kell ápolnia, ki kell tartania ezek mellett, bár néha az erény gyümölcseitől idegen gondolat is kicsírázik néha titokban, de látja fáradozásodat az, aki mindent lát, és saját erejével még szárba szökkenése előtt kimetszi az ilyen gondolatok álnok és felszín alatt megbújó gyökereit." ( Nüsszai Szent Gergely, Az Isten szerinti célokról és az igazi aszkézisről, 3, 424-425 )

Mindkettőnek egyszerre. 

 "Az erény megvalósítására fordított munka nyomában jár azonnal a Lélek kegyelme, amely megsemmisíti a bűn magvait, és aki folyton Istennel öntöz, az nem vétheti el a reményt, és nem lehet viszonzás nélkül elnézni fölötte." ( Nüsszai Szent Gergely, Az Isten szerinti célokról és az igazi aszkézisről, 3, 425 )

Ahogy felnőtthöz illik, akinek felelőssége van, dolgozunk "szentté válásunkon", s gyermeki lelkülettel fogadjuk a kegyem "tréfáit".


"Ezek összeférhetetlenek, ahogyan nincs köze egymáshoz erénynek és bűnnek."

 

"2. Ennek oka az, hogy- amint a bölcselők tanítják - két ellentétes dolog nem állhat meg ugyanabban az alanyban. Mivel pedig a sötétség, vagyis a teremtményekhez való ragaszkodás és a világosság. vagyis Isten, ellentétesek egymással és különbözök, amint ezt Szent Pál tanítja a korinthusiakhoz írt levelében, mondván: «Quae societas luci ad tenebras?» Mi egyesülése van a világosságnak a sötétséggel?» (2. Kor. 6, 14.)" ( Keresztes Szent János, A Kármelhegy útja, I, XIV, 3, 66 )

2023-05-03

"Egy titkos lépcsőn álruhában..." III. ~ "beteljesítheti az emberi méltóságát"

 "Hogy őrizze meg a saját méltóságát, a saját személyiségét, és ne vesse el semmilyen látszatérték kedvéért."

 

 

 "Valamikor eljutok odáig, hogy társadalmi mérettel mérve a döntéseim függetlennek tekinthetők. Átbillen a mérleg, kevesebb bennem a meghatározottság, mint a szabadság. Ebben a társadalom segíthet, de végső soron magamnak kell eljutnom idáig. 

Azt mondja Szent Pál: "amíg gyermek voltam, úgy cselekedtem, mint gyermek, úgy éltem, mint gyermek, úgy gondolkodtam, mint gyermek, és amióta felnőttem, azóta másképp cselekszem és gondolkodom." 

 

ὅτε ἤμην νήπιος, ἐλάλουν ὡς νήπιος, ἐφρόνουν ὡς νήπιος, ἐλογιζόμην ὡς νήπιος ⸃· ὅτε γέγονα ἀνήρ, κατήργηκα τὰ τοῦ νηπίου.( 1Kor 13,11 )


 A Szentírás erkölcsi tanítása azt mondja: felelőssé, gondolkodóvá, szabaddá kell válnotok, és utána bizonyos szempontból újra olyanná kell lennetek, mint a gyermek. ,,Ha nem lesztek olyanok, mint a gyermekek, nem mentek be a mennyek országába.

 

Ἀμὴν λέγω ὑμῖν, ἐὰν μὴ στραφῆτε καὶ γένησθε ὡς τὰ παιδία, οὐ μὴ εἰσέλθητε εἰς τὴν βασιλείαν τῶν οὐρανῶν.( Mt 18,3 )

 

 Hogy viszonyul egymáshoz a két szöveg: Jézus szava szerint inkább a gyermek értékes, Szent Pál szerint a felnőtt ember lenne az érték? Nyilván a teljes akarata és cselekvőképessége tudatában lévő ember a teljes ember. De ezt a felnőtt embert rengeteg tényező befolyásolja, egyéni hiúsága, szenvedélyei, az anyagi lehetőségek vonzása, csoportérdek, kényelemszeretet, s így tovább. A napról napra, óráról órára folyó létnek számos vonzása feledteti vele, hogy végső célja a maga emberi méltóságának kiteljesítése a valódi értékek megragadásával. 

A gyermek, abban, amit kíván, még nem ilyen sokfelé szétszórt. Amit akar, azt nagyon akarja. Amit jónak tart, azt nagyon jónak tartja. 

Ez a fenntartás nélküli odaadás, odafordulás, az értéknek mindenekfelett való elfogadása mellékszempontokra figyelem nélkül az nyilván, amit a gyermeki ártatlanság vagy a gyermeki tudatosság vonatkozásában elvárna a társadalom is, az erkölcsi rend is a felnőtt embertől. Hogy őrizze meg a saját méltóságát, a saját személyiségét, és ne vesse el semmilyen látszatérték kedvéért." ( Zlinszky János, Keresztény erkölcs és jogászetika, 3. Hit és emberi méltóság, 27-28 ) 

Hogy írtuk korábban?

"A πνεῡματιϰόι könnyen felismerhetők, őket kaszálja le először a gép... ( ~ Szolzsenyicin ), mégis újra meg újra megjelennek..., valahogy elpusztíthatatlan ez a típus..., ezt genetikával aligha lehetne megmagyarázni.
 
"Félve mondom ki, de úgy rémlik, századunk hetvenes évei előtt ezek az emberek újra kezdenek felbukkanni. És ez csodálatos. Ebben már szinte nem is lehetett reménykedni." ( Alekszandr Szolzsenyicin, A Gulág szigetvilág, Első zárka - első szerelem, 222, lábjegyzet )

Különös folyamatok zajlanak a háttérben...

"Én is azt mondom, jó dolog élni, de ennél még jobbat kívánunk magunknak: valóban fényt, de azt az igazit." ( Jn 1,9 ) Ezek valóban jók is. Nem is azért vagyunk készek meghalni, mert gyűlöljük Isten műveit, hanem más nagyobb, számunkra fenntartott javak gazdagsága miatt vetjük meg ezeket." ( Vértanúakták és szenvedéstörténetek, Szent Pioniosz presbiter és társai vértanúsága, 103 )
 

Vértanúnak lenni jó.

 
"Te még nevetsz?" Ő pedig így szólt: "Ha isten akarja, igen. Keresztények vagyunk. Akik Krisztusban hisznek, azok örök boldogságban mosolyognak szüntelenül."
( Vértanúakták és szenvedéstörténetek, Szent Pioniosz presbiter és társai vértanúsága, 105 )

A "jelünket nem változtatjuk meg".

"Így tűnjék le, mihelyt itt az idő, s jogot a szellem sehol el nem veszített, eképp haljon az élet teljén majd örömünk, de szép halált." ( Hölderlin, A költő bátorsága, 95 )"

https://boatswain69.blogspot.com/2022/10/x-violent-ferment-vii-ime-mienk-gyermek.html

Zlinszky is ilyesmit ír..., s majd meglátjuk Keresztes Szent János is.

"Nem az a tragédia voltaképpen, hogy esetleg egy embert megölnek. Az ember a halálával is beteljesítheti az emberi méltóságát, ha méltósággal hal meg, ha vállalja ezt a szerepet." ( Zlinszky János, Keresztény erkölcs és jogászetika, 3. Hit és emberi méltóság, 29 )  

S érdekesen folytatja...,"De aki megvonja a másik ember életét..."; mi is ezzel fogunk foglalkozni..., a Szentlélek elleni bűnökkel, amelyek sosem nyernek megbocsátást, - s az egyéni szerepekről.

"Egy titkos lépcsőn álruhában..." II. ~ "Jöjj hamar hozzánk, hogy az Első Rejtély parancsára felruházzunk!"

Theologia Mystica I.

 

 

Látni tudunk, hisz lelki szemünk vannak..., s a fényhez szokott szemeink is ~ Plotinosz. Nincs tehát kibúvó, nincs mentsvár.

"3. Hogy megértsük, milyen az az egyesülés, amelyről beszélni akarunk, előre kell bocsátanunk, hogy Isten minden lélekben benne lakik és lényegileg benne van, legyen az bár e világ legnagyobb bűnösének lelke. Ez a jelenlét, vagy egyesülés mindig megvan Isten és az összes teremtmények között, mert hiszen ennek révén tartja fel őket további létezésükben; olyannyira, hogy ha ez megszakadna, az illető teremtmény azonnal visszasüllyedne a semmiségbe s megszűnnék létezni." ( Keresztes Szent János, A Kármelhegy útja, II, V, 3, 125 )

De van feladat...

"Midőn tehát mi egyesülésről beszélünk, nem értjük Istennek ezt a mindenütt való jelenlétét, amelynek alapján benne van minden teremtményben, hanem értjük azt az egyesülést és a léleknek azt az áthasonulását, amely a szeretet révén történik." ( Keresztes Szent János, A Kármelhegy útja, II, V, 3, 125 )

Ez az út a "Titkos lépcső"..., "Kapujanincs átjáró". Melynek túloldalán a "ruhád vár".

Mintha a Gnosztikus irodalom egyik gyöngyszeméből a Pistis Sophiából olvasnánk e szavakat:

"Jöjj hamar hozzánk, hogy az Első Rejtély parancsára felruházzunk!" ( Pistis Sophia, 10. fejezet )

https://boatswain69.blogspot.com/2022/12/gnosztikus-irodalom-xlviii-v-xxiii-1.html  

"Ez az új ruha pedig nem egyéb mint Istennek Istenben  való egészen újnemű megértése." ( Keresztes Szent János, A Kármelhegy útja, I, V, 7, 75 )

Ahogy Ozeás próféta mondta:

"Mert nem az áldozat kell nekem, hanem a szeretet, nem az égőáldozat, hanem az Isten ismerete." ( Oz 6,6 )

https://boatswain69.blogspot.com/2022/09/gnosis-v-iv-ismerd-meg-magad-es-istenre.html

Ezért volt fontosabb Mária szolgálata Mártáénál.

 

  S talán mert Márta úgy cselekedett, ahogy a világ elvárta volna el tőle..., s ha képmutató nem is volt, de nem a "keskeny úton" indult el..., ott ahol ő csak semmi és senki.

"Kinek a csontjait szórta széjjel az Úr (Zsolt 52,6 ~ ὅτι ὁ Θεὸς διεσπόρπισεν ὀστᾶ ἀνθρωπαρέσκων· κατῃσχύνθησαν, ὅτι ὁ Θεὸς ἐξουδένωσεν αὐτούς. )? Nemde azokét, akik emberek tetszését keresték? Kit utál úgy az Úr, mint a szennyes és véreskezű gyilkost? Nemde az álnok és cselvető embert is? A vér emberét és az álnokot utálja az Úr ( Zsolt 52,6 ). Hát nem mond-e átkot Dávid nyilvánvalóan azokra, akik békét mondanak felebarátaiknak, szívükben azonban gonoszság van (Zsolt 27,3 ~ μὴ συνελκύσῃς με μετὰ ἁμαρτωλῶν καὶ μετὰ ἐργαζομένων ἀδικίαν μὴ συναπολέσῃς με τῶν λαλούντων εἰρήνην μετὰ τῶν πλησίον αὐτῶν, κακὰ δὲ ἐν ταῖς καρδίαις αὐτῶν. ), amikor Istenhez kiált: Fizess meg nekik tetteik szerint! (Zsolt 27,3), és: Szívetekben törvénytelenséget műveltek a földön (Zsolt 57,3 ~ καὶ γὰρ ἐν καρδίᾳ ἀνομίαν ἐργάζεσθε ἐν τῇ γῇ, ἀδικίαν αἱ χεῖρες ὑμῶν συμπλέκουσιν. ). 

Cselekedetnek nevezte Isten a bűn rejtett indulatát, ezért parancsolta meg, hogy sem az embereknél elnyerhető jóhírre nem kell törekedni, sem a részükről ért gyalázkodás miatt nem kell szégyenkezni. 

Az Írás kizárja a mennyei viszonzásból azt, aki látványosan könyörül a szegényen, és viszonzásra pályázik a földön (vö. Mt 6,1 ~ Προσέχετε δὲ τὴν δικαιοσύνην ὑμῶν μὴ ποιεῖν ἔμπροσθεν τῶν ἀνθρώπων πρὸς τὸ θεαθῆναι αὐτοῖς · εἰ δὲ μή γε, μισθὸν οὐκ ἔχετε παρὰ τῷ πατρὶ ὑμῶν τῷ ἐν τοῖς οὐρανοῖς. ; Gal 1,10 ~ Ἄρτι γὰρ ἀνθρώπους πείθω ἢ τὸν θεόν; ἢ ζητῶ ἀνθρώποις ἀρέσκειν; εἰ ἔτι ἀνθρώποις ἤρεσκον, Χριστοῦ δοῦλος οὐκ ἂν ἤμην. ). Ha az embereknek akarsz tetszeni, és azért adakozol, hogy dicsérjenek, akkor az emberek dicséretével beteljesedik jó cselekedeted jutalmazása, akik miatt az irgalmasságot mutattad. Aki itt a földön teszi letétbe cselekedeteit, az nem a mennyben keresi jutalmát, nem Istentől várja a megtiszteltetést, mert elvette azt már az emberektől. 

Halhatatlan dicsőségre vágyol? Rejtekedben annak bizonyítsd életmódoddal, aki meg tudja azt adni, aki után vágyódol. Félsz az örök megszégyenüléstől? Félj attól, aki felfedi azt az ítélet napján. 

4. Hogyan mondja az Úr? Úgy világoskodjék világosságotok az emberek előtt, hogy lássák jócselekedeteiteket, és dicsőítsék Atyátokat, aki a mennyben van (Mt 5,16 ~ οὕτως λαμψάτω τὸ φῶς ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν ἀνθρώπων, ὅπως ἴδωσιν ὑμῶν τὰ καλὰ ἔργα καὶ δοξάσωσιν τὸν πατέρα ὑμῶν τὸν ἐν τοῖς οὐρανοῖς. ). 

Mert megparancsolja, hogy aki Isten parancsait követi, az mindent, amit tesz, rá való tekintettel tegyen, és csak neki tessen, egyáltalán ne lessen az emberek magasztalására, hanem kerülje dicséretüket, a magamutogatást, hogy életmódjával és tetteivel mindenki előtt ismertté tegye, őt lássák meg, hiszen nem azt mondta, hogy a mutatványt csodálják, hanem hogy dicsőítsék Atyátokat, aki a mennyben van. Ara int, hogy rá kell vonatkoztatni minden dicsőséget, az ő akaratától kell függővé tenni minden cselekedetet, akinél az erényes cselekedetek bére is van. 

Neked meg azt parancsolja, hogy kerüld és háríts el minden hírnevet, amely nyelvtől származik és földi. Mert aki azt keresi. és ahhoz szabja életformáját, nemcsak az örök dicsőséget veszti el, hanem még büntetésre is számíthat: Jaj nektek, ha jóknak mondanak mind az emberek (Lk 6,26 ~ Οὐαὶ ὅταν καλῶς ὑμᾶς ⸃ εἴπωσιν πάντες οἱ ἄνθρωποι, κατὰ τὰ αὐτὰ ⸃ γὰρ ἐποίουν τοῖς ψευδοπροφήταις οἱ πατέρες αὐτῶν. ). 

Kerülj tehát minden emberi tiszteletet, amelynek vége a megszégyenülés és az örök gyalázat, a mennyei dicséretet kívánd, amit Dávid így mond: Nálad van dicséretem és: Az Úrban dicsekszik az én lelkem (Zsolt 21,26 ~ παρὰ σοῦ ὁ ἔπαινός μου ἐν ἐκκλησίᾳ μεγάλῃ, ἐξομολογήσομαί σοι, τὰς εὐχάς μου ἀποδώσω ἐνώπιον τῶν φοβουμένων σε. ; 33,3 ~ ἐν τῷ Κυρίῳ ἐπαινεθήσεται ἡ ψυχή μου· ἀκουσάτωσαν πρᾳεῖς, καὶ εὐφρανθήτωσαν. ; vö. 1Kor 10,31 ~ Εἴτε οὖν ἐσθίετε εἴτε πίνετε εἴτε τι ποιεῖτε, πάντα εἰς δόξαν θεοῦ ποιεῖτε. ). 

A boldog apostol sem arra szólítja fel az étkezőt, hogy meggondolatlanul vegyen az eléje tett eledelből, hanem arra, hogy előbb adjon dicsőséget annak, aki megadja az élet fenntartásához szükségeseket; így mindenkor ajánlja, hogy az emberektől való dicsőséget soha ne becsüljük, csak az Istentől származó dicsőséget keressük. Az Úr hűségesnek nevezte azt, aki így viselkedik. Az itteni tiszteletre áhítozókat a hitetlenek közé sorolta: Hogyan is hihetnétek, amikor egymástól kapjátok a dicsőítést, és az egyedüli Istentől való dicsőséget nem keresitek (Jn 5,44 ~ πῶς δύνασθε ὑμεῖς πιστεῦσαι, δόξαν παρ’ ἀλλήλων λαμβάνοντες, καὶ τὴν δόξαν τὴν παρὰ τοῦ μόνου θεοῦ οὐ ζητεῖτε; )." ( Nüsszai Szent Gergely, Az Isten szerinti célokról és az igazi aszkézisről, 3, 421-422 )

 

"Hogy elérje azt, ami ő még nem,
Arra kell mennie, hol ő semmi sem.

Mit kell tenni, hogy meg ne akadályozzuk a célhozjutást?

Ha bármiben meghátrálsz,

Kiteszed magad a végleges bukás veszélyének;

Mert hogy egyáltalában eljuthass a „minden”-hez,

Mindenben teljesen meg kell magadat tagadnod.

S ha eljutsz odáig, hogy Ő egészen a tiéd lesz,

Öleld magadhoz, anélkül, hogy bármit is kívánnál.

Mert ha egyáltalán bármit óhajtanál bírni,

Nem lehetne kizárólag Isten a te kincsed.”
( Keresztes Szent János művei, I. Kötet, A Kármelhegy útja, I.Könyv, XIII. fej., 106-108 o.)

https://boatswain69.blogspot.com/2023/04/ki-megy-fel-az-ur-hegyere-sotet-nagy_30.html


"Jöjj hamar hozzánk, hogy az Első Rejtély parancsára felruházzunk!" ( Pistis Sophia, 10. fejezet )

 

2023-05-01

"Egy titkos lépcsőn álruhában..." I. ~ "Nem lehet úgy a fénnyel egyesülni, hogy közben nem rá nézünk."

 "Imitatio Christi"I.

 

 „Minden ember szívében van egy Isten alkotta űr, amelyet semmilyen teremtett dolog nem képes betölteni…” ( Pascal )

https://boatswain69.blogspot.com/2023/02/a-fuszeres-papagaja-i-ii-imitatio.html

https://boatswain69.blogspot.com/2020/07/megtortenik-az-igazsag.html

 https://boatswain69.blogspot.com/2021/09/de-profundis-hanem-az-isten-ismerete.html

https://boatswain69.blogspot.com/2020/08/am-olykor-elofordul-valakinek-leesik.html 

 

https://boatswain69.blogspot.com/2022/05/a-megvaltas-uj-kezdet-v-isten-alkotta.html

https://boatswain69.blogspot.com/2020/07/ugy-tekintsenek-ra-mint-enram.html

 

A teljes űr, teljesen "daimón", akarom mondani "őrzőangyal" formájú, mert nem téged..., az "utat" őrzik.

https://boatswain69.blogspot.com/2022/03/o-crux-benedicta-winnerek-utja-hybris.html

Csendben kell hát lenni..., csak csendben.

"Ó boldog pillanat! Kisurranék csöndben, titokban, Mikor a házam már lepihent." ( Keresztes Szent János )

Olyasmi ez, mint a viaszvesztéses fémöntés folyamata:

"A viasztvesztéses (vagy viaszveszejtéses) eljárás a precíziós öntés változata. A folyamat során a műtárgyat (plakettet, ékszert, kisplasztikát, érmét) viaszból formázzák meg egy szilárd magon, majd agyagköpennyel borítják be. Az égetés során kiolvadó viasz helyére öntik a bronzot. "

Tehát a lágy eredeti helyét valami erősebb és nemesebb "anyag" foglalja el. De a forma eredendően meg van.

https://boatswain69.blogspot.com/2020/07/egyszeru-pszichologiai-iranyu.html

Nem kell tehát "Istenné" lennünk..., és kell. Így jól érthető Nietzsche parancs: "Légy aki vagy!" 

S az "örök visszatérés", mely épp olyan "viccmunka" mint amit Keresztes Szent Jánosról meséltünk...; ugyanis, ha jól csináltad az életed, nem kell, ha nem, úgyis javítani kell...

Tehát visszatérsz, ha nem akarod, s nem, ha akarnád - de minek?

 A parancs tehát adott..., Krisztus testét építeni..., mindannyian egy porcája vagyunk a nagy tervnek, mit átlátni sosem fogunk, de átérezni szükséges.

"Az első az, hogy az ember mindig a legnagyobb gonddal igyekezzék Krisztust mindenben utánozni és életét az Övé szerint berendezni." ( Keresztes Szent János művei, I. Kötet, A Kármelhegy útja, I.Könyv, XIII. fej., 105 o.)


"A világ valamikor szellemmegjelenés volt" -, írja Novalis. Most is az, és akkor sem tűnt annak mindenki számára. 

https://boatswain69.blogspot.com/2023/01/magikus-imadsag-ii.html

https://boatswain69.blogspot.com/2021/10/ut-gyozelemhez-iii-pecsetgyuru-vi4-2014.html

https://boatswain69.blogspot.com/2021/10/romantizalok-minden-egesz-eltorott-itt.html

https://boatswain69.blogspot.com/2021/10/omnis-homo-mendax-minden-ember-hazug-az.html

https://boatswain69.blogspot.com/2021/10/apokalipszis-iv-ii1-kozvetites-szep-es.html

"Potencia-sor vagyunk"!

Nem kell az egész Szellemi valóságot, nem az egészet..., csak egy részét..., ezért eltérő a bűnök besorolása is Keresztelő Szent Jánosnál. A bűnük "készlete" is személyre szabott, ahogy a betegségek is személyiségfejlődésünket szolgálják ( ~ Novalis ), minden érted van, a te bűnös lelkedért...,  s Te az egészért. 

"Értem pedig a természetes vágyak és önkéntelen indulatok alatt mindazokat, amelyekben a szabad akaratnak sem megelőzőleg, sem utólag nincs semmi szerepe. Mert ezeket megszüntetni és teljesen kiölni, ezen élet folyamán lehetetlenség." ( Keresztes Szent János művei, I. Kötet, A Kármelhegy útja, I.Könyv, XI. fej., 95 o.)

https://boatswain69.blogspot.com/2022/06/a-megvaltas-uj-kezdet-x-eikon-avatarok.html 

Ám a "saját formánk" kitöltetése kötelező feladat. Mi másért születtünk volna, ha nem ezért?

"A sors parancsol..." ( Hölderlin, Patmosz, 130 ) 

Ehhez egyfajta "szüzességre" van szükség. ( Mintha Keresztes Szent Jánost olvasnánk... )

"A kereszténység eszménye a karthauzi szerzeteséhez hasonlít, aki Krisztusért elhagyja apját, anyját és testvéreit, és lemond róla, hogy családot alapítson, hogy hogy férj, hogy apa legyen." ( Miguel de Unamuno: A kereszténység agóniája )

https://boatswain69.blogspot.com/2020/09/a-kerdes-egyebkent-nem-az-hogy-mit-er.html

https://boatswain69.blogspot.com/2022/09/hitben-vagyunk-egyek-nem-tapasztalasban_1.html

https://boatswain69.blogspot.com/2022/03/o-crux-benedicta-winnerek-utja-hybris.html


"3. Amikor a szüzességről beszél a szent apostol, , az ő életét választóknak vázolja az életformát, hogy az ilyen milyen legyen: A szűznek arra van gondja, ami az Úré, hogy szent legyen testben és lélekben (1Kor 7,34), állítja, hogy testben és lélekben egyaránt tisztának kell lennie. Arra int, hogy minden bűnt messziről el kell kerülni, úgy a nyilvánosakat azokat is, amelyeket gondolatban követnek el. A szüzességet tisztelő lélek célja a közeledés Istenhez és az, hogy Krisztus menyasszonya legyen. mint a titkosokat, vagyis azokat is, amelyeket cselekedettel. Aki valakihez hasonlítani akar, annak utánzással kell felvennie annak erkölcsi magatartását, akihez hasonlóvá válik. Aki tehát Krisztus menyasszonya kíván lenni, annak az erény és erő által Krisztus szépségére kell hasonlítania. Nem lehet úgy a fénnyel egyesülni, hogy közben nem rá nézünk. Halljuk, amit János apostol mond: Mert mindaz, aki ezt a reményt osztja, megszenteli magát: ahogyan Ő is szent (1Jn 3,3). Pál apostol meg azt mondja: Legyetek utánzóim, mint én Krisztusé (1 Kor 11.). Az Istenhez szárnyaló és Krisztushoz ragaszkodó lélek űzzön el magától minden bűnt, amelyet nyíltan tettel követnek el, amin értem a lopást, rablást, házasságtörést, harácsolást, paráznaságot és a nyelv átkát, és mindent, ami a nyilvános bűnök nemébe tartozik, és mindent, ami titkon a lélek mélyén lapul, és amelyek kifelé láthatatlanok maradnak, de kérlelhetetlenül felemésztik az embert, a legrosszabbakba döntve. Ezek: irigység, hitetlenség, rossz szokás, álnokság, tiltott dolgok vágya, gyűlölet, féltékenység, dicsőség vagy és mindaz, ami a bűn méhkasának mélyén, a felszín alatt rejlik, amit a nyilvános bűnök nemével együtt gyűlöl és utál az Írás, amelyek rokonok egymással, és ugyanazon gonoszságról sarjadnak." ( Nüsszai Szent Gergely, Az Isten szerinti célokról és az igazi aszkézisről, 3, 420 )

 

 

"Nem lehet úgy a fénnyel egyesülni, hogy közben nem rá nézünk."